تاریخ انتشار
شنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۵
کد مطلب : ۴۶۲۵۳۴
کبنا گزارش می‌دهد

طغیان ملخ‌ها؛ بحران در بویراحمد / ملخ‌ها از لوداب حمله کرده‌اند / دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بویراحمد در تصرف ملخ‌ها

۱
۰
طغیان ملخ‌ها؛ بحران در بویراحمد / ملخ‌ها از لوداب حمله کرده‌اند / دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی بویراحمد در تصرف ملخ‌ها
کبنا ؛استان کهگیلویه و بویراحمد 270 هزار هکتار زمین کشاورزی دارد که 160 هزار هکتار آن زارعی است و سالانه ۹۱۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود. این روزها ملخ‌ها مهمان ناخوانده اراضی کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد شده و آنگونه که مسوولان می‌گویند: بیش از ۲ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در معرض هجوم ملخ‌ها قرار گرفته است. به همین منظور جلسه‌ای با حضور مسوولان سازمان جهاد کشاورزی و به ریاست شهرام مهدوی‌مطلق_ فرماندار شهرستان بویراحمد_ در سالن جلسات فرمانداری برگزار شد.
به گزارش کبنا، 
دومین نشست اضطراری هجوم ملخ‌ها به مزارع کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بویراحمد با محوریت بخش لوداب در فرمانداری بویراحمد تشکیل شد، در این جلسه که معاونین سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد، معاون منابع طبیعی استان، محیط زیست، ستاد اجرایی فرمان امام، جانشین مدیریت بحران استانداری و مراکز ترویج جهاد کشاورزی در لوداب، دشتروم و کاکان و دیگر سازمان‌های مربوطه حضور داشتند، حمیدمحمدزاده_ مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بویراحمد_ با ارائه گزارشی از آخرین وضعیت رصد و پایش مزارع کشاورزی شهرستان بویراحمد، اظهار داشت: علاوه بر لوداب، هجوم ملخ به دهستان دشتروم و بخشی از کاکان نیز رسیده است و جهاد کشاورزی به تنهایی در حال مبارزه با این آفت هست.
مدیر جهاد کشاورزی در شهرستان بویراحمد در ادامه گفت: حمله ملخ به مزارع جدی است و اگر همه امکانات ادارات برای مبارزه با این آفت، به کار گرفته نشود دچار یک بحران خواهیم شد.
طغیان ملخ‌ها؛ بحران در بویراحمد / ملخ‌ها از لوداب حمله کرده‌اند / دو هزار هکتار کشاورزی بویراحمد در تصرف ملخ‌ها
حمید محمدزاده اظهار کرد: تاکنون حدود هزار و ۳۰۰ هکتار از مزارع کشاورزی بویراحمد درگیر حمله ملخ هستند که باید فکری جدی شود.
مدیر جهاد کشاورزی بویراحمد افزود: طبق رصد و پایش کارشناسان پهنه‌ها، کانون اصلی آلودگی در استان، روستای «کمک» در بخش لوداب است.
محمدزاده تصریح کرد: پایش و ردیابی کارشناسان جهاد کشاورزی بخش لوداب نشان می‌دهد که یک هزار و ۲۵۰ هکتار از مزارع زیر کشت غلات در این بخش به آفت ملخ آلوده شدند.
وی ادامه داد: جهاد کشاورزی به محض مشاهده آفت، عملیات مبارزه شیمیایی را آغاز کرده و تاکنون در ۳۰۷ هکتار از مزارع این بخش سمپاشی‌های لازم را انجام داده و این عملیات ادامه دارد.
عملیات مبارزه با این آفت طوری انجام شود تا بوم سازگان منطقه آسیبی وارد نشود
داریوش حصار_ معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_
نیز با اشاره به شرایط محیطی برای طغیان و زندگی ملخ بومی، گفت: در سال‌هایی که بارندگی پاییزه و زمستانه مناسب بوده و هوا معتدل باشد، افزایش جمعیت ملخ‌های بومی وجود دارد و این آفت باید در کانون‌های آلودگی کنترل و مبارزه شود.
حصار ادامه داد: عملیات مبارزه شیمیایی با این آفت باید به گونه‌ای انجام شود که به بوم سازگان منطقه آسیبی وارد نشود.
وی بر ضرورت همکاری ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری، امور عشایر، محیط زیست، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) و سایر نهاد‌ها و ارگان‌های دولتی برای همراهی و مشارکت در عملیات مبارزه با طغیان آفت ملخ تأکید کرد.
طغیان ملخ‌ها؛ بحران در بویراحمد / ملخ‌ها از لوداب حمله کرده‌اند / دو هزار هکتار کشاورزی بویراحمد در تصرف ملخ‌ها
معاون جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد هم ضمن اعلام آمادگی جهت پشتیبانی از مراکز ترویج جهاد کشاورزی در شهرستان برای مقابله با این پدیده، گفت تمام ظرفیت‌های موجود نیز بکارگیری خواهند شد تا کم‌ترین تلفات را داشته باشیم.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه ملخ‌های بومی به برخی مزارع استان حمله کرده‌اند، گفت: مبارزه با این آفت از ابتدای امسال تاکنون در سطح ۶۰۰ هکتار از مناطق مختلف انجام گرفته است.
حسین لایقی اظهار داشت: تا زمان حاضر هفت هزار هکتار از مزارع استان برای مقابله با آفت ملخ بومی ارزیابی و پایش شده که از این میزان سه هزار هکتار آن آلوده به این آفت بوده است.
مدیرحفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: این اداره متولی و آماده انجام مبارزه با ملخ بومی در مزارع بهره برداران در مناطق مختلف استان است.
وی بیان کرد: بهره برداران در صورت حمله ملخ‌ها برای دریافت سم، تجهیزات به اداره جهاد کشاورزی مراجعه کنند تا با همراهی کارشناسان عملیات سمپاشی در مزارع آنان انجام شود.
طغیان ملخ‌ها؛ بحران در بویراحمد / ملخ‌ها از لوداب حمله کرده‌اند / دو هزار هکتار کشاورزی بویراحمد در تصرف ملخ‌ها
همچنین در این نشست بنیادی_ مدیر مرکز ترویج جهاد کشاورزی بخش لوداب _ با گزارش کاملی از آخرین وضعیت آلودگی مزارع و منابع طبیعی در لوداب به هجوم ملخ‌های بومی اشاره کرد و گفت: جهاد کشاورزی لوداب با پشتیبانی جهاد شهرستان و با مشارکت کشاورزان تاکنون در بیس از ۱۰۰۰هکتار سمپاشی انجام داده است ولی نسل‌های بعدی این ملخ نیز وجود دارند و عن قریب به مزارع برنج هم آسیب خواهند زد.
بنیادی گفت: بخش قابل توجهی از این ملخ‌ها در ارتفاعات و مناطق صعب العبور هستند که دسترسی برای مبارزه با آن‌ها بسیار سخت می‌باشد و نیاز به دستگاه‌های سمپاش انفرادی است.
باقرپور_ معاون منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد نیزدر خصوص آفت جوانه‌خوار، گفت: علی رغم اینکه از مبارزه نتیجه‌ی چندانی حاصل نشد ولی روند این آفت رو به کاهش هست.
در پایان این نشست، شهرام مهدوی مطلق_ فرماندار شهرستان بویراحمد_ گفت براساس گزارشات رسیده، تاکنون بالغ بر دو هزار هکتار از اراضی کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بویراحمد در معرض هجوم ملخ‌ها قرار دارد که بخش لوداب فعلاً بیشترین خسارت را در بر دارد.
فرماندار بویراحمد با اظهار نگرانی از روند این موضوع، گفت: براساس هماهنگی با مدیریت بحران استانداری، این مسأله در ستاد بحران استان کهگیلویه و بویراحمد پیگیری خواهد شد و از ستاد اجرایی فرمان امام نیز درخواست همکاری شده است.
مهدوی مطلق گفت: سازمان جهاد کشاورزی استان کهگیلویه و بویراحمد یک سازمان بزرگ هست و باید در این خصوص یک ستاد و کارگروه ویژه تشکیل دهد تا اگر قرار است مبارزه‌ای انجام شود، به شکل اصولی و متناسب با اکوسیستم طبیعت باشد؛ چرا که ممکن است مبارزه بدون مطالعه به سایر موجودات طبیعت آسیب برساند.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
فرماندار از لودابه جلوشون رو بگیره خفه شون کنه
پروژه حذف قالیباف؟

پروژه حذف قالیباف؟

مجادله جریان اصلی در مجلس به رهبری قالیباف با جریان پایداری در هفته‌های اخیر به شکل بی‌سابقه‌ای ...
(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

(عکس) داستان حجاب به ماراتن شیراز کشید

ماجرا وارد فاز تازه‌تری هم شد؛ چون به غیر از حضور ورزشکارانی که گفته شد حجاب را به‌صورت ...
قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

قطع شبانه درختان بلوط در روستاهای دنا

مدیرکل حفاظت محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد گفت: متخلفی که شبانه با اره موتوری ۱۵ اصله ...
1