تاریخ انتشار
جمعه ۸ ارديبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۵۱
کد مطلب : ۴۶۱۶۵۲
در گفت‌وگو با کبنانیوز مطرح شد

پاسخ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد به یک شبهه (+ فیلم ) / نگاه ویژه دولت به مدارس مناطق روستایی و دور افتاده / جمع‌آوری 73 مدرسه کانکسی و ساماندهی 70 مدرسه ناایمن

۱
۳
پاسخ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد به یک شبهه (+  فیلم ) / نگاه ویژه دولت به مدارس مناطق روستایی و دور افتاده / جمع‌آوری 73 مدرسه کانکسی و ساماندهی 70 مدرسه ناایمن
کبنا ؛سید رضا حسینی‌نیک_ مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد_ مهمان دفتر پایگاه خبری کبنا نیوز بود. او به تشریح وضعیت آخرین پروژه‌های این اداره‌کل پرداخت و گزارشی از عملکرد اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ارائه داد و گفت: تا مهر ماه 1402 فضاهای جدید آموزشی به شهر یاسوج اضافه می‌شود.
حسینی‌نیک در پاسخ به سووالی در خصوص مصوبات سفر دور اول ریاست جمهوری در حوزه آموزشی، گفت: در سفر اول رئیس جمهور  ما مصوبه برای آموزش و پرورش نداشتیم؛ اما با پیگیری استاندار محترم از طریق متمم سفر سال 1400 سه مصوبه اصلی در بحث آموزش داشتیم که کمک به پروژه‌های تخریبی و فرسوده و بازسازی مدارس و فضای آموزشی استان کهگیلویه و بویراحمد، کمک به پروژه‌های مشارکتی و احداث فضاهای آموزشی ورزشی از این مصوبات است.
وی افزود: این مصوبات در سفر پیشین مشخص شد که تمام مدارس کانکسی برچیده و فضای آموزشی استاندارد ساخته شود و بر اساس تلاش‌های انجام گرفته در سال 1401، 36 مدرسه کانکسی مستقل بدون معارض و بالای 15 نفر دانش‌آموز را شناسایی کردیم که در مدت زمان کمتر از شش ماه این مدارس جدید را تحویل آموزش و پرورش دادیم و استان کهگیلویه و بویراحمد در زمینه برچیدن مدارس کانکسی به عنوان استان پیشرو شناخته شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه گفت: فاز دوم جمع آوری مدارس کانکسی را آغاز کرده‌ایم که در این فاز مدارس کانکسی دارای 10 نفر دانش‌آموز جمع‌آوری می‌شوند که 5 مدرسه به کمک بنیاد برکت و خیر حاج‌ اکبر ابراهیمی ساخته می‌شود و بقیه خیران حقیقی و حقوقی در این راستا کمک‌های کردند.
حسینی‌نیک در ادامه گفت: در فاز دوم 37 مدرسه کانکسی را شناسایی کردیم که با این وجود جمعاً در این دو فاز 73 مدرسه کانکسی بالای 10 نفر دانش‌آموز که معارض نداشتند را شروع کردیم که 36 مدرسه از این تعداد را مهرماه 1401 تحویل دادیم و 37 مدرسه دیگر را مهرماه 1402 تحویل آموزش و پرورش داده خواهد شد.
وی اعتبارات متمم سفر ریاست جمهوری را برای آموزش مهم ارزیابی کرد و گفت: در بحث کمک به مدارس، تخریب و بازسازی مدارس اعتبارات خوبی از محل متمم سفر به فضای آموزشی کمک شد و ما حداقل 5 تا از مدارس که شروع کردیم را تا مهر 1402 تحویل خواهیم داد.
    
او به پروژه‌های مشارکتی اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین پروژه مشارکتی سالن فرهنگی هنری شهر باشت است که از محل اعتبارات سفر اول رئیس جمهور و مسوولیت‌های اجتماعی، در دهه فجر کلنگ‌زنی شد و پیشرفت فیزیکی خوبی داشته که امیدواریم تا یک ماه آینده اسکلت آن نصب شود.
وی تاکید کرد: در سفر اول هیئت دولت مصوبه‌ای نداشتیم، اما از محل متمم سفر به بازسازی مدارس کمک شد و برای سفر جدید ریاست جمهوری با مشورت همکاران به نتیجه رسیدیم که 8 فضای آموزشی طی مدت زمان 4 سال در حاشیه و خود شهر یاسوج و در شهرستان‌های بزرگ نیز چند مجتمع آموزشی پیشنهاد می‌دهیم و تلاش می‌شود که به مجتمع‌های در حال ساخت کمک شود.
حسینی‌نیک اضافه کرد: توسعه فضاهای ورزشی، اردوگاه‌های تربیتی و آموزشی، کمک به تعمیر، تهیه و بازسازی تجهیزات فرسوده مدارس از مصوبات سفر دور دوم ریاست جمهوری است که انتظار داریم در فصل آموزش مورد بررسی قرار گیرد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد بالغ بر 3 هزار مدرسه و 9 هزار کلاس آموزشی دارد. همچنین استان 1700 روستا و 800 مدرسه زیر ده نفر دانش‌آموز دارد و این باعث می‌شود که ترکیب سرانه آموزشی استان به‌هم بخورد. مثلاٌ؛ مدرسه‌ای که 300 مترمربع مساحت دارد 7 دانش‌آموز در آن تحصیل می‌کند و در شهر یاسوج یک مدرسه دو هزار مترمربعی، هزار دانش‌آموز دارد. بحث ساخت فضای آموزشی در استان کهگیلویه و بویراحمد هزینه‌ بالایی دارد صعب‌العبور بودن روستاها، نبود مصالح بومی در استان و اکیپ‌های تخصصی در استان و... باعث می‌شود هزینه ساخت یک متر مربع در استان ما نسبت به سایر استان‌ها بیشتر شود.
حسینی‌نیک با بیان اینکه وظیفه نوسازی مدارس تأمین و ساخت‌و ساز فضاهای آموزشی، ورزشی فرهنگی و تجهیز مدارس است، بیان کرد: ما دخالتی در امور مربوط به نرم‌افزاری نداریم؛ اما در امور مربوط به سخت‌افزاری معتقدیم به جز شهر یاسوج، مارگون و دهدشت که فضای در حال احداث کم داریم، بقیه شهرهای استان اگر فضاهای نیمه ساخته تکمیل شود تا مدت ده الی 15 سال فرصت تنفس داریم به جز در محدود مسکن‌های ملی و شهرک‌های جدید.

وی در پاسخ به سوالی در خصوص اقدامات اداره‌کل نوسازی مدارس کهگیلویه و بویراحمد در مناطق عشایری و روستایی، گفت: من با چندین دولت همکاری کرده‌ام و هر دولت یک سری شاخصه‌هایی برای محرومیت زدایی دارد؛ اما شاخصه اصلی دولت آقای رئیسی توجه ویژه به آموزش و محرومیت‌زدایی از فضای آموزشی است.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: در مناطق درو افتاده و روستایی استان کهگیلویه و بویراحمد پروژه‌های احداث مدارس 9 کلاسه و 6 کلاسه داریم و با توجه به نگاه دولت در بحث محرومیت‌زدایی، 73 پروژه برای برای جمع‌آوری مدارس کانکسی تعریف کردیم که 50 پروژه آموزشی هم تاکنون در این مناطق به بهره‌برداری رسیده است.این مدارس در کمتر از 3 ماه، 5 ماه و یا 6 ماه شروع و به بهره‌برداری رسیده است. تجهیزات مدارس محروم، تعمیرات مدارس مناطق محروم، تعمیرات سرویس بهداشتی مناطق محروم و.. در اولویت این دولت بوده، پس نگاه دولت، نگاهی محرومیت‌زدایی است و در سال 1400 ما اعتبار خوبی قریب به 500 میلیارد تومان را برای تجهیزات، ساخت و بهسازی دریافت کردیم.
وی افزود: توجه به هنرستان‌ها یکی دیگر از برنامه‌های دولت است و در سال گذشته ما 7 میلیارد تومان جذب اعتبار برای خرید تجهیزات هنرستان‌ها داشتیم. این رقم برای امسال دو برابر شده است. باید تجهیزات مورد نیاز بررسی و خریداری شود و در اختیار آموزش و پرورش قرار گیرد. دولت همچنین یک نگاه آینده نگری دارد و به جای ساخت یک مدرسه 6 کلاسه در قلب شهر یاسوج یک مجتمع بزرگ با تمام تجهیزات مورد نیاز برای اکنون و آینده ساخته شود.
حسینی‌نیک با اشاره به اهمیت هوشمندسازی مدارس گفت: ضرورت دارد با توجه به پیشرفت سریع فناوری و تکنولوژی‌های آموزشی، معلمان نیز باید این فنون را آموزش ببینند.
وی افزود: با توجه به مقوله عدالت آموزشی و تاکید نظام اسلامی بر این مسئله، هوشمندسازی مدارس موضوع بسیار مهمی است و دانش‌آموز عشایری نباید تفاوتی با دانش‌آموز پایتخت [تهران] داشته باشد. مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: هوشمندسازی در واقع رابطی بین معلم‌های قوی و ضعیف، مدارس برخوردار و غیربرخوردار، شهرهای پیشرفته و کمتر پیشرفته است.
حسینی‌نیک بیان کرد: حداقل هر مدرسه باید مجهز به یک تابلوی هوشمند باشد. سال 1401، 30 نمایشگر به صورت کاملاٌ حرفه‌ای خریداری و در اختیار آموزش و پرورش قرار دادیم. سال 1400، 3 میلیارد تومان برای هوشمندسازی مدارس هزینه شد. امسال همچنین هزینه‌ای در برنامه است و با توجه به درخواست آموزش و پرورش در امر هوشمندسازی مدارس تلاش خواهد شد.
وی همچنین گفت: استان کهگیلویه و بویراحمد 170هزار دانش‌آموز دارد که 66درصد شهری و 34 درصد روستایی است. 800 مدرسه زیر ده دانش‌آموز داریم که خود معضل بزرگی است و از طرفی وظیفه نوسازی مدارس بحث سخت‌افزاری آموزش و پرورش است. ما در سال1401، 92 پروژه آموزشی تحویل دادیم، همچنین 33 زمین چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای و احداث یا تعمیر 385 چشمه سرویس بهداشتی در 130 مدرسه از دیگر اقدامات ما بوده است. 70 میلیارد تومان تجهیزات خریداری کردیم. 90 هزار متر ایزوگام خریداری کردیم،  80 هزار متر آسفالت انجام دادیم. نکته بسیار جالب این است که با توجه به راکد ماندن موتورخانه‌های مدارس در ایام کرونا و تعطیلی مدارس سردسیری، 700 گزارش تخریبی موتورخانه‌ها را داشتیم که با برنامه‌ریزی و با اعتباری بالغ بر 12 میلیارد تومان توانستیم همه آنها را تعمیر و مجدداً راه‌اندازی و از این بحران عبور کنیم.
    
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد به اقدامات و پروژه‌های آموزشی این اداره‌کل در سایر شهرستان‌های استان پرداخت و گفت: در شهرستان کهگیلویه 23 مدرسه، بویراحمد 19، بهمئی7، باشت 8، گچساران 6، چرام 6، دنا 5، لنده 5 و در مجموع 92 پروژه آموزشی در سطح استان طی یک سال گذشته تحویل دادیم.
حسینی‌نیک افزود: خیرین حقیقی و حقوقی کمک شایانی به استان کهگیلویه و بویراحمد داشتند، بنیاد برکت در جمع‌آوری مدارس کانکسی اصلی‌ترین شریک ما بود، بنیاد علوی  در شهرستان لنده و دیشموک مشارکتی با اداره‌کل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان کمک کردند و خیرین حقیقی بسیار کمک کردند و جا دارد از آنها ویژه تشکر کنیم؛ از جمله؛ حاج اکبر ابراهیمی که 15 مدرسه را در مناطق محروم تقبل کرد و شروع به کار شدند، موسسه موج مهربانی به مدیرعاملی یک جوان متولد 72، هفت مدرسه را در استان ما شروع کرده و 6 مورد را افتتاح کرده است. «خانم دانشور» مدیر عامل موسسه موج مهرآفرین، 3 مدرسه را تقبل کرد، دکتر خلقی پور و خانم رضوی و دیگر خیرین که در این راه یاری‌گر ما بودند.
وی به یکی از کارهای مهم دولت و سازمان نوسازی مدارس کشور اشاره کرد و گفت: فروش املاک مازاد هر وزارت‌خانه بحث روز کشور است که هر وزارت‌خانه‌ای املاک مازاد خود را بفروشد و هزینه پروژه‌های در دست اجرا بکند. اما برای املاک آموزش و پرورش تعریفی به این صورت آمده است: فروش املاکی که نه در حال و نه در آینده مورد استفاده آموزش‌ و پرورش نخواهد بود، مثل مدرسه‌ای که بخش زیادی از فضای آن را خیابان گرفته یا خانه‌های مسکونی و سازمانی در اختیار آموزش و پروش؛ در این مورد اولویت با تکمیل فضاهای خیرین است و درآمد حاصل از فروش هر ملکی در همان شهرستان هزینه خواهد شد.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد به سایر طرح‌های این اداره‌کل نیز اشاره کرد و اظهار داشت: طرح شهید پناهی، این طرح به منظور جمع‌آوری مدارس کانکسی مستقل بالای ده نفر دانش‌آموز است که بارها پیرامون این طرح با مسوولان استانی و شهرستانی صحبت کردیم که در هر منطقه از اینگونه مدارس وجود دارد، برای جمع‌آوری آن گزارش دهند. طرح شهید عجمیان، این طرح به منظور جلوگیری از هدر رفت بیت‌المال در بحث تجهیزات است. بر اساس این طرح هزینه‌های بسیار بالایی را در خصوص تعمیر تجهیزات را در نظر می‌گیرم. این طرح سه ضلع دارد و به همه مناطق اعلام کردیم که در هر مدرسه‌ای تجهیزات برای بازسازی و تعمیر گزارش دهند. در واقع این طرح شامل تعمیرات تجهیزات است و سه ضلع دارد؛ اعم از؛ تعمیر، نوسازی مدارس، خرید پشتیبانی [سخت افزار و نرم‌افزار] و گروه‌های جهادی هم ضلع سوم این طرح است.
حسینی‌نیک در ادامه به طرح شهید آرشام سرایداران گفت: این طرح هم یکی از طرح‌های خوب اداره‌کل نوسازی مدارس است که استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان استان پایلوت شناخته شد و بر اساس این طرح مدارس ساماندهی سنگی و ناایمن را مدنظر دارد. اکثر مدارس استان کهگیلویه و بویراحمد ما در دهه 60 ساخته شده و الان رتبه اول در مدارس ناایمن را داریم و ساماندهی 70 مدرسه در مرحله اول بر اساس این طرح در سال 1402 شروع شود.
وی در ادامه به شبهه‌ای پیرامون احداث 22 چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای در شهرستان‌های گچساران و باشت اشاره کرد و گفت: متأسفانه برخی بحث سردسیری و گرمسیری را مطرح کردند. در واقع ماجرا اینگونه بود که بودجه‌ای از نفت در اختیار نمایندگان است. نماینده گچساران و باشت این بودجه را جهت شاداب سازی مدارس گذاشت ما از این اعتبار 22 چمن مصنوعی درون مدرسه‌ای در شهرستان‌های گچساران و باشت احداث کردیم که 12 مورد در گچساران و 10 مورد در شهرستان باشت تعریف کردیم و کمتر از 3 ماه تکمیل و تحویل شدند.
وی در پایان صحبت‌هایش گفت: پیش‌بینی ما برای سال 1402 این است که 50 مدرسه نوساز شود و به همین منظور نیاز به بانک اطلاعاتی داریم و از مجموعه آموزش و پرورش خواهشی که داریم این است که لیستی از فضاهای آموزشی نیاز به تعمیر، تجهیزات، سرویس بهداشتی، ایزوگام، آسفالت، هوشمندسازی مدارس، تجهیزات نرم‌افزاری و... تهیه کنند. زیرا ما برای عملکرد بهتر نیاز به این بانک اطلاعاتی داریم که در صورت مراجعه خیرین و درخواست مسوولان مربوطه و بالادستی نیازها را بتوانیم برطرف کنیم و مورد دیگر نگهداری از اموال بیت‌المال است. شاید یک صندلی دسته‌دار در دید عموم ارزش زیادی نداشته باشد؛ اما در هرصورت باید از آن مراقبت شود.
مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کهگیلویه و بویراحمد از نشست با مدیران آموزش و پرورش در مناطق مختلف استان خبر داد و گفت: این نشست به منظور شناسایی و رصد کامل وضعیت مدارس و فضاهای آموزشی است.در سال 1401 بنا براین بود که مدارس اطراف یاسوج تجهیز و تکمیل شود که برنامه‌ها تقریباٌ خوب پیش رفت و اکنون فقط 3 مدرسه نیمه کاره در شهر یاسوج داریم. که در برنامه ما است که این سه مدرسه نیز تا مهر 1402 تکمیل شود. شهر یاسوج نیازمند چند مجتمع آموزشی پسرانه و دخترانه است که مدارس فرسوده را تخریب و به جای آن مجتمع آموزشی بسازیم. در واقع برای سفر دور دوم ریاست جمهوری 8 مجتمع آموزشی برای شهر یاسوج و اطراف آن در نظر گرفته‌ایم که با احداث آنها به گونه‌ای از تردد دانش آموزان در جاده‌ها و آمد و رفت به مرکز استان جلوگیری می‌شود و والدین با خیال راحت‌تر فرزندانشان را به مدرسه بفرستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

کارمند نوسازی
Iran, Islamic Republic of
این ۳۶ مدرسه کانکسی بالای ۱۵ نفر دانش اموز همه مربوط به سنوات گذشته هست کا برای صحت موضوع ای کاش کبنا مستندات و قراردادها را از نوسازی پیگیری می کرد نوسازی مدارس سنگی هم در کل کشور در حال اجرا میباشد و اصلا استان ما پایلوت نیست نمیدونم اقای حسینی خسته نشده از اینکه در هر مصاحبه ای امار کار شده در گذشته را به نام عملکرد خودش ارایه میده تعدادی از این مدارسی که سال گذشته گفته افتتاح شده هنوز اماده نشدن از جمله مدرسه ۲ کلاسه ای در حوزه امام زاده شاه غالب
برای نمونه مدارس افتتاح شده در سال جاری که دو سال قبل به اتمام رسیده بود مدرسه پشه کان گچساران بود که برای صحت کبنا میتونه تحویل قطعی این مدرسه را از پرونده پروژه در نوسازی مدارس بررسی کنه متاسفانه امار اشتباه داده میشه و کسی هم نیست بره کنترل کنه
به ملا گفتن مرکز دنیا کجاست گفت همین جا برید متر کنیید
برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

برنده بازار خودرو کارکرده چه کسی است؟

نمایندگان مجلس یک روز بعد از استیضاح فاطمی‌امین، وزیر سابق صنعت، معدن و تجارت به لایحه ...
شوخی با ماشه

شوخی با ماشه

در حالی بیشتر تحلیلگران از سیاست دولت بایدن ناظر بر «نه توافق، نه بحران» می‌گویند که ...
50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

50 نفر در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد استخدام می‌شوند

مجوز استخدام 50 نفر نیروی انسانی در بهزیستی کهگیلویه و بویراحمد اخذ شد.
1