تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۸ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۰۸:۵۴
کد مطلب : ۴۶۱۱۵۱
درخصوص برجام؛

جزئیات مذاکرات محرمانه ایران با اروپایی ها

۰
جزئیات مذاکرات محرمانه ایران با اروپایی ها
کبنا ؛
تهران به بازي خود با وارد شدن به مذاکرات جداگانه با کشورهاي اروپايي بر سر توافق هسته اي ادامه مي دهد. امريکايي ها، چيني ها و روس ها به اين گفتگو دعوت نشدند اما وزارت امور خارجه روسيه اطمينان مي دهد که همه چيز تحت کنترل است.
به گزارش کبنا نیوز، چندي پيش نشست غيرعلني در اسلو ميان علي باقري کني، معاون وزير امور خارجه ايران و مسئول مذاکره کننده ايراني در مذاکرات هسته اي يا رفع تحريم و نمايندگان وزارت امور خارجه بريتانيا، فرانسه و آلمان برگزار شد. در اين نشست، انريکه مورا نيز حضور داشت. اين در حالي است که مذاکره کنندگان روسيه و چين در نشست اسلو حضور نداشتند.
به طور کلي، برگزاري جلساتي با اين فرمت در نروژ نادر است، اگرچه، اين اولين بار نيست که يک کشور اسکانديناوي که بخشي از اتحاديه اروپا نيست، به عنوان بستري براي مذاکرات ميانجي گري ميان اروپا و ايران عمل مي کند. گفته مي شود که اعضاي اروپايي بدون انجام رايزني ‌هاي قبلي با واشنگتن و دور زدن روسيه و چين، پيش‌ نويس توافقنامه خود را به طرف ايراني پيشنهاد کردند.

بنابراين، با توجه به اينکه تهران با ميانجيگري برخي کشورهاي عربي، در حال انجام مذاکرات بسته با امريکاست، اين احساس به وجود مي آيد که ايران بر اساس سناريوهاي مختلف کار مي کند: با امريکايي ها – جداگانه، با اروپايي ها – جداگانه. با اين وجود، سرگئي ريابکوف گفت: «هيچ چيز شگفت ‌انگيزي در اين واقعيت وجود ندارد که ايران در حال گفت ‌و گو با کشورهاي غربي درباره توافق هسته ‌اي است و ما کاملا در جريان هستيم.»
در شرايط کنوني، ايران در حال مانور دادن است و مي کوشد مواضع مذاکره خود را به انگليس، فرانسه و آلمان نزديک کند تا آنها را از امريکا دور کند. اما، اين سوال که آيا اعضاي اروپايي خطر اتخاذ سياست مستقلي را که در تضاد با خط واشنگتن باشد، مي‌پذيرند، همچنان نامشخص است. بنابراين، امريکايي ‌ها پيشنهاد مي ‌کنند که نوعي توافق موقت دوجانبه در مورد برجام منعقد شود. اما، تهران، همانطور که ناصر کنعاني، سخنگوي وزارت امور خارجه ايران مي گويد، چنين سناريويي را رد مي کند.
بديهي است که مذاکرات در درون خود «گروه شش»، در درجه اول ميان واشنگتن، مسکو و پکن مورد نياز است که به دلايل واضحي اکنون دشوار است. اما به هر حال، ايران به مذاکره در مورد برنامه هسته اي حتي در فرمت اسلو نياز دارد.
ايران پس از تصميم به احياي روابط ديپلماتيک با عربستان سعودي، فعالانه به سمت عادي سازي روابط با جهان عرب حرکت کرد و در تدارک برگزاري نشستي با اعضاي شوراي همکاري هاي کشورهاي عربي حوزه خليج فارس تا پايان سال جاري است.
هدف اين است که مانند اوکراين، ايالات متحده امريکا نتواند در سرزمين هاي مجاور ايران جاي پايي پيدا کند و به صورت نيابتي عمل کند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

سقوط صدام؛ بیست سال بعد

20 فروردین روزی است که صدام سقوط کرد. او چرا سقوط کرد عراق پس از صدام روزگار بهتری دارد....
ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
1