تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۳۰
کد مطلب : ۴۶۰۹۸۰
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج:

آلرژی های فصلی و دارو درمانی

۰
آلرژی های فصلی و دارو درمانی
کبنا ؛
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با توجه به شیوع آلرژی و حساسیت های مربوط به فصل بهار مروری بر داروهای موثر بر حساسیت یا آلرژی نمود و افزود: جهت مصرف این دسته دارویی تجویز پزشک و مشاوره از داروساز الزامی است.
به گزارش کبنا نیوز، حجت اله انصاری در تشریح علت بروز این حالت گفت:  آلـرژی ها یا حساسیت ها عـکس الـعـمـل هـایـی حسـاس در بـرابر موادی هستـنـد کـه حـتـی مـمـکن اسـت کاملاً بی ضرر باشند و ربـطی هم به جنسیت و سن و نژاد ندارد. بدن فرد در مقابل یک ماده خاص پادتــن می سازد که به آلرژی تبدیل می شود. و داروهای آنتی هیستامین با خنثی‌ کردن عمل هیستامین که در زمان بروز حساسیت آزاد می شود،  باعث می شوند که خارش و آبریزش بینی و عطسه ‌کردن تسکین یابد.
وی در ادامه عنوان داشت : داروهای آنتی هیستامین را در صورت امکان باید پیش از حمله آلرژی مصرف کرد. مشکلی که استفاده از این دسته داروها ایجاد میکند در طول زمان، اثربخشی شان را از دست می دهند و بیماران مجبورند نوع متفاوتی از آن ها را به کار برند.
دکتر انصاری در تقسیم بندی آنتی هیستامین ها گفت :داروهای آنتی هیستامین به دو گروه قدیمی تر یا نسل اول و جدیدتر یا نسل دوم تقسیم می شوند، تفاوت عمده این دو گروه در میزان ایجاد عارضه جانبی خواب آلودگی است. آنتی هیستامین های نسل دوم بر خلاف نسل اول کمتر این عارضه شایع را به وجود می آورند.
وی اذعان داشت: آنتی هیستامین های نسل اول به خاطر آن که غیراختصاصی عمل می کنند ممکن است عوارض جانبی متعددی ایجاد کنند.از جمله این عوارض جانبی می توان به این موارد اشاره کرد: خواب آلودگی که ممکن است در بزرگسالان باعث حوادث کاری و تصادفات اتومبیل شود،  خشکی دهان،سرگیجه،اضطراب،تپش قلب و گلو درد  و در مردان مبتلا به بزرگی پروستات مصرف این داروها ممکن است اشکال در ادرار کردن را بدتر کند.
وی در بیان تداخلات این گروه با غذا  توصیه کرد :  مصرف داروهایی چون دیفن هیدرامین و کلماستین بهتر است همراه غذا باشد ضمن اینکه قابل ذکر است آنتی‌هیستامین های نسل دوم در مقادیر تجویز شده، خواب آلودگی ایجاد نمی ‌کنند اما عوارض شایع آنها سردرد ، خشکی دهان و بینی بوده که اغلب موقتی هستند .
وی همچنین تداخلات دارویی این داروها با غذا را اینگونه تشریح نمود:لوراتادین و سیتریزین را یک ساعت قبل یا دو ساعت بعد از غذا مصرف کنید و در مورد داروی فکسوفنادین یا تلفست از مصرف این دارو همراه با غذاهای پرچرب و سیب پرتقال و گریپ فروت خودداری کنید هم چنین مصرف همزمان انتی اسیدهای حاوی منیزیوم یا الومینیم باعث کاهش جذب یا اثرات دارو می شود.
 معاون غذا و دارو آنتی هیستامین های انتخابی در دوران بارداری را لوراتادین و سیتریزین و دیفن هیدرامین ذکر میکند و اضافه کرد : همه ی این دارو ها در شیر ترشح می شوند بنابراین برای مصرف این دارو ها در دوران شیردهی حتما با پزشک خود مشورت کنید. "
وی در پایان یادآور شد: در صورت بروز عوارض نا خواسته داروئی با شماره ی تلفن 190 تماس بگیرید.
نام شما

آدرس ايميل شما

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

ویدیو / پویانفر، مداح: اگر کسی احساس می‌کند جای اشتباهی نشسته است خودش کنار رود

انتقادات پویانفر مداح در سحرگاه ۲۱ماه رمضان: امیدوارم امر به معروف در سطوح بالا انجام ...
زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

زنان و دخترانی که با حجاب‌های گوناگون به مراسم «احیا» رفتند/ عکس

اعتماد نوشت: برخی از کاربران شبکه‌های فضای مجازی با انتشار تصاویری از مراسم شب احیا ماه ...
میرکاظمی رفت

میرکاظمی رفت

خداحافظی مسعود میرکاظمی از سازمان برنامه و بودجه قطعی شده است؛ بااین‌حال، احتمال جابه‌جایی ...
1