تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۱ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۰۶
کد مطلب : ۴۶۰۸۴۶
پولیتیکو نوشت:

مکرون: اروپا باید به سلطه فراسرزمینی دلار پایان دهد!

۰
مکرون: اروپا باید به سلطه فراسرزمینی دلار پایان دهد!
کبنا ؛
«اروپا باید وابستگی خود را به فرا سرزمینی بودن دلار کاهش دهد». این جمله را یک مقام بلندپایه ایرانی، ونزوئلایی، کوبایی یا حتی رهبران روسیه، چین و برزیل به زبان نیاورده‌اند، سه کشوری که همین چند روز قبل، توافق کردند استفاده از ارز‌های ملی جانشین دلار را در مبادلات تجاری‌شان بیشتر کنند. این حرف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است، دولتی که چند دهه در چارچوب یکپارچگی دو طرف آتلانتیک، متحد امریکا بوده، اما حالا از خودمختاری استراتژیک اروپا از امریکا دفاع می‌کند. پولیتیکو نوشته، نقل قول‌های گفت‌وگوی ماکرون عیناً از آن اوست، اما الیزه برخی از بخش‌های مصاحبه را که در آن رئیس‌جمهور با صراحت بیشتری درباره تایوان و خودمختاری استراتژیک اروپا صحبت کرده، تقطیع کرده است.
به گزارش کبنا نیوز، «اروپا باید وابستگی خود را به فرا سرزمینی بودن دلار کاهش دهد». این جمله را یک مقام بلندپایه ایرانی، ونزوئلایی، کوبایی یا حتی رهبران روسیه، چین و برزیل به زبان نیاورده‌اند، سه کشوری که همین چند روز قبل، توافق کردند استفاده از ارز‌های ملی جانشین دلار را در مبادلات تجاری‌شان بیشتر کنند. این حرف امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه است، دولتی که چند دهه در چارچوب یکپارچگی دو طرف آتلانتیک، متحد امریکا بوده، اما حالا از خودمختاری استراتژیک اروپا از امریکا دفاع می‌کند.
به گزارش «جوان»، امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه هنگام بازگشت از سفر سه روزه چین، در مصاحبه‌ای که با سه خبرنگار در هواپیمای خود انجام داده، گفت که «اروپا باید وابستگی خود به ایالات متحده را کاهش دهد و از وارد شدن به رویارویی بین چین و ایالات متحده بر سر تایوان خودداری کند.» او که در گفتگو با خبرنگار پولیتیکو و دو روزنامه‌نگار فرانسوی صحبت می‌کرد، مجدد بر فرضیه «خودمختاری استراتژیک» اروپا که خود ارائه‌کننده آن است تأکید کرد، فرضیه‌ای که به زعم او، راه تبدیل فرانسه به «ابرقدرت سوم» را هموار می‌کند. صحبت‌های وی نشان می‌دهد که چرا او در گرماگرم جنگ اوکراین و هشدار‌های گاه و بی گاه امریکایی‌ها به چین در مورد تایوان، در سفری که سمت و سوی ائتلاف و اتحاد‌های آتی را نشان دهد، به پکن رفته است. مکرون که کشورش بر خلاف دولتی مانند آلمان، موضع محتاطانه‌تری در قبال جنگ اوکراین در پیش گرفته، گفت «خطر بزرگی که اروپا با آن روبه‌روست، این است که گرفتار بحران‌هایی شود که مربوط به ما (اروپا) نیست و مانع از ایجاد خودمختاری استراتژیک خود می‌شود» به نوشته پولیتیکو، «خودمختاری استراتژیک» مفهومی است که شی جین پینگ و حزب کمونیست چین مشتاقانه از آن حمایت کرده‌اند و در تعاملات خود با کشور‌های اروپایی دایم روی آن انگشت می‌گذارند. به نوشته پولیتیکو، ظاهراً رهبران حزب کمونیست چین و نظریه‌پردازان در پکن متقاعد شده‌اند که غرب در حال افول است و چین راه صعود را می‌پیماید، چیزی که تضعیف روابط ترانس آتلانتیک به تسریع آن کمک خواهد کرد.
مکرون در گفت‌وگوی خود، این را که اروپاییان در چالش واشنگتن و پکن به این اعتقاد رسیده‌اند که «فقط دنبال رو امریکا هستند» یک تناقض خوانده و گفته که اروپاییان بایستی از خود سؤال کنند که آیا سرعت گرفتن بحران چین و امریکا بر سر تایوان، به نفع اروپا است؟ پاسخ رئیس‌جمهور فرانسه به این پرسش نه است: «بد‌ترین چیز این است که ما اروپاییان فکر کنیم باید در این موضوع (رویارویی چین و امریکا) پیرو امریکا باشیم و از دستور کار ایالات متحده و واکنش مفرط چین استفاده کنیم.» رئیس‌جمهور فرانسه گفته که اروپایی‌ها همین الان هم نمی‌توانند بحرانِ اوکراین را حل کنند، پس چطور ما می‌توانیم در مورد تایوان بگوییم «مراقب باشید، اگر اشتباهی انجام دهید ما آنجا خواهیم بود.»
مکرون معتقد است که اروپا وابستگی خود را به امریکا در خصوص تسلیحات و انرژی زیاد کرده، در حالی که به گفته او «حالا باید روی تقویت صنایع دفاعی اروپا تمرکز کند». او پیش‌بینی کرده که «اگر تنش‌ها بین دو ابرقدرت تشدید شود، ما (اروپا) زمان و منابع لازم برای تأمین مالی استقلال استراتژیک خود را نخواهیم داشت و به دست نشاندگان آن‌ها تبدیل خواهیم شد». او تأکید کرده که اروپا باید وابستگی خود به فراسرزمینی‌بودن دلار امریکا را نیز کاهش دهد.
پولیتیکو که این گفتگو را با مکرون انجام داده، نوشته که دفتر رئیس‌جمهور فرانسه نیز، همانطور که در بسیاری دیگر از کشور‌های اروپایی معمول است قبل از انتشار، تمام نقل قول‌های او را بررسی و «تصحیح» کرده و بعد از این تقطیع اجازه انتشار آن را داده است. به نوشته پولیتیکو، این نوع تقطیع، با مشی تحریریه در تناقض است، ولی این نشریه برای منتشر شدن گفتگو این شرط الیزه راپذیرفته است. به نوشته پولیتیکو، نقل قول‌های این گفتگو در واقع توسط رئیس‌جمهور گفته شد، اما الیزه برخی از بخش‌های مصاحبه را که در آن رئیس‌جمهور با صراحت بیشتری درباره تایوان و خودمختاری استراتژیک اروپا صحبت کرده، تقطیع کرده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1