کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

علی معتمدی‌پور، رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد در گفت‌وگوی اختصاصی با کبنانیوز؛

​​​​​​​بدون تخصص و بدون شناخت مدیر نشدم/ افرادی که در گذشته منزوی شده بودند را پای کار آوردم / کمترین تخلفات نسبت به گذشته در دوره مدیریتی بنده بوده/ انحراف در توزیع خدمات به دلیل بافت خاص عشیره‌ای / دست‌های پشت پرده وجود دارد / تعریف ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه برای دور دوم سفر هیئت دولت / ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ۵ پروژه کلان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

19 فروردين 1402 ساعت 18:53

او متولد ۲۰ خرداد ۱۳۵۸ اهل کهگیلویه و روستای طولیان است و می‌گوید؛ طولیان یکی از مذهبی‌ترین و سالم‌ترین روستا‌های استان است و به نظرم باید اسم این روستا را جماران کهگیلویه بگذاریم. وی با رتبه ۵۴۰ در دانشگاه دولتی شیراز تحصیل کرد و فوق لیسانس را در دانشگاه کرج رشته بیوتکنولوژی خواند، دکتری تخصصی اصلاح و بیوتکنولوژی محصولات باغبانی را در دانشگاه شیراز به پایان رساند. او می‌گوید؛  ۳ سال و نیم دکتری را تمام کردم ولی به دلایل کار‌های اداری تا ۴ سال و نیم این دوره به طول انجامید، مقالات نسبتاً خوبی در بهترین ژورنال‌های دنیا چاپ کردم و دو کتاب نوشته‌ام و چند کتاب نیز در دست کار دارم، دو فرزند دارم، همسرم نیز معلم آموزش و پرورش است.​​​​​​​ وی معتقد است اگر تولید زیاد شود تورم زیاد می‌شود، تنها راهی که تولید افزایش یابد ولی تورم بیشتر نشود این است که هزینه‌های تولید را کم کنیم، برای کاهش هزینه‌های تولید باید صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاد کنیم تا محصول ارزش افزوده پیدا کند.


او متولد ۲۰ خرداد ۱۳۵۸ اهل کهگیلویه و روستای طولیان است و می‌گوید؛ طولیان یکی از مذهبی‌ترین و سالم‌ترین روستا‌های استان است و به نظرم باید اسم این روستا را جماران کهگیلویه بگذاریم. وی با رتبه ۵۴۰ در دانشگاه دولتی شیراز تحصیل کرد و فوق لیسانس را در دانشگاه کرج رشته بیوتکنولوژی خواند، دکتری تخصصی اصلاح و بیوتکنولوژی محصولات باغبانی را در دانشگاه شیراز به پایان رساند. او می‌گوید؛  ۳ سال و نیم دکتری را تمام کردم ولی به دلایل کار‌های اداری تا ۴ سال و نیم این دوره به طول انجامید، مقالات نسبتاً خوبی در بهترین ژورنال‌های دنیا چاپ کردم و دو کتاب نوشته‌ام و چند کتاب نیز در دست کار دارم، دو فرزند دارم، همسرم نیز معلم آموزش و پرورش است. مدیر جهاد کشاورزی چرام، مدیر منابع طبیعی کهگیلویه بزرگ، معاون سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه بزرگ و سابقه طولانی خدمت در سازمان جهاد کشاورزی فارس و کهگیلویه و بویراحمد از سوابق اجرائی معتمدی‌پور است. وی معتقد است اگر تولید زیاد شود تورم زیاد می‌شود، تنها راهی که تولید افزایش یابد ولی تورم بیشتر نشود این است که هزینه‌های تولید را کم کنیم، برای کاهش هزینه‌های تولید باید صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاد کنیم تا محصول ارزش افزوده پیدا کند.
کبنانیوز در ادامه با سید علی معتمدی‌پور_ رئیس سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد_ به گفت‌وگو پرداخته که در ادامه آن را می‌خوانید.
بدون تخصص و بدون شناخت مدیر نشدم، برای درازمدت برنامه دارم
برای خانواده‌ام وقتی نمی‌گذارم و از آنها بابت همکاری که می‌کنند تشکر می‌کنم. توفیقی به وجود آمده و چند صباحی در حال خدمت هستم، خوب و بد کار را باید دیگران نظر بدهند، استان‌های دیگر نیز برای مسوولیت پیشنهاد داده بودند ولی نپذیرفتم، چرا که حس خدمت به استان حس متفاوتی است و‌امیدوارم خدا و مردم و مسوولان کمک کنند و قدم خوبی برای استان برداریم.
بدون تخصص و بدون شناخت مدیر نشدم، با برنامه پا به عرصه گذاشته‌ام و برنامه‌های کوتاه مدت و بلندمدتی را تعریف کرده‌ایم، هر چند که سخت و طاقت‌فرسا است ولی حتی اگر دو سال دیگر در این مسوولیت بمانم می‌دانم که از چه نقطه‌ای به چه نقطه‌ای می‌خواهم برسم، و نباید با مانع‌تراشی، حاشیه‌سازی و سنگ‌انداری مانع انجام کارها شوند و این اجازه را بدهند که از این فرصت دوره مسئولیت برای منافع مردم و استان بیشترین بهره را ببریم، اصراری بر مسوولیت ندارم، ولی اصرار دارم که سیاست‌ها به جایی برسد که احساس کنیم تحول ایجاد شده است. در واقع از مدیریت روزمرگی بیزارم و برای کارهایم برنامه‌ریزی می‌کنم.
۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی ۵ پروژه کلان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
۵ پروژه کلان سفر اول ریاست جمهوری در حوزه کشاورزی از ۴۳ درصد پیشرفت فیزیکی طی ۱۰ سال، به ۷۵ درصد پیشرفت فیزیکی طی یک سال رسیده‌اند. سفر اول ریاست جمهوری در روز‌های اول انتصاب آقای استاندار اتفاق افتاد و در آن دوره من مسوولیت نداشتم. همکاران عزیز و مدیران قبلی مسوول بودند و در پیشنهادات ما دخیل نبودیم. این ۵ پروژه از مدت‌ها قبل کلنگ زنی شده بودند و پیشرفت فیزیکی کمی داشتند، سرجمع این ۵ پروژه طی ۱۰ سال ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشتند.
از یک سال گذشته تاکنون از مجموع مصوب ۱۳۴ میلیارد تومان، حدود ۹۴ میلیارد تومان به استان داده شد. این ۱۳۴ میلیارد تومان می‌بایست طی سه سال داده می‌شد، ولی در طی یک سال ۶۷ درصد اعتبارات تصویب شده سفر ریاست جمهوری برای ۵ پروژه جذب شد.
پروژه سد کوهبرد کهگیلویه، سد ایلی آباد بهمئی، دشت بن لنده، احمدغریب بویراحمد و ۵ پروژه گلخانه در سطح استان تصویب شد که بطور متوسط در حال حاضر نزدیک به ۷۵ درصد پیشرفت دارند.
سد‌های ایلی آباد و کوهبرد که اولین سد‌های خاکی جهاد کشاورزی هستند برای اولین بار آبگیری شدند، ۴۰۰ هکتار اراضی باغی و زراعی احمدغریب سومورون پیشرفت خوبی داشته و آماده بهره‌برداری است و فقط تجهیزات برق آن آماده نشده است.
از ابتدای انقلاب تاکنون پروژه‌های زیرساخت گلخانه‌ای در سطح استان ۳۳ هکتار بوده‌اند و با ۵ پروژه گلخانه‌ای جدید ۱۳۷ هکتار گلخانه در استان آماده واگذاری به مردم می‌شود.
پروژه ۵۰۰ هکتاری دشت بن لنده در همین دولت کلنگ زنی شد و حدود ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.
۱۰۴۰ میلیارد تومان مصوبات سفر و متمم سفر هیئت دولت به کهگیلویه و بویراحمد
سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد

در دوره اول سفر ریاست جمهوری مجموعا 140 میلیارد تومان پروژه پیشنهاد داده شد، به همین دلیل نیز استاندار پیگیری کرد و به عنوان متمم ۹۰۰ میلیارد تومان در تمام زیربخش‌های کشاورزی مصوبه داده شد. بنابراین از خود سفر تا متمم سفر هزار و ۴۰ میلیارد تومان مصوبه داشتیم که قانوناً باید طی سه سال به پروژه‌ها تخصیص پیدا کند.
تعریف ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه برای دور دوم سفر هیئت دولت
به عنوان بخش اول پیشنهادات، برای سفر دوم ریاست جمهوری نزدیک به ۲ هزار و ۴۵۰ میلیارد تومان پروژه‌های عمرانی در تمام زیرساخت‌های عمرانی استان برآورد شده است، همچنین تمام مطالعات پروژه انجام گرفته است و همچنین مجوز‌های لازم برای پروژه را اخذ کردیم.
بخش دوم پیشنهادات ما برای سفر دور دوم هیئت دولت به عنوان پروژه‌های تسهیلاتی، اقتصادی یا سرمایه‌گذاری است، برای این پیشنهاد سرمایه گذار‌ها شناسایی شده‌اند، مجوز صادر شده، جا و مکان شناسایی و مشخص شده است. برای مجموع پروژه‌های سرمایه‌گذاری استان ۴ هزار میلیارد تومان پیشنهاد داده‌ایم، و باید ببینیم هیئت دولت چه میزان از آن را تأمین می‌کند.
در راستای شعار سال، در بخش تولید محصولات کشاورزی را داریم، افزایش تولید را در طرح اصلاح الگوی کشت قراردادی داشتیم، و در سطح کشور رتبه اول را بدست آوردیم، همچنین در گندم دیم طرح جهش تولید در دیم‌زار‌ها را اجرا کردیم، که از تعهد ۶۰ هزار هکتار نیز بیشتر قرارداد بستیم و با تشویق کشاورزان ۶۷ هزار هکتار قرارداد بسته‌ایم.
افزایش تولید و کاهش تورم
در خصوص شعار سال، برای افزایش تولید باید دو سیاست داشته باشیم، یا باید افزایش سطح زیر کشت داشته باشیم، روش دوم افزایش تولید در واحد سطح است، و کشاورز با آموزش و مشوق‌های دیگر، به افزایش تولید دست می‌زند.
اگر تولید زیاد شود تورم زیاد می‌شود، تنها راهی که تولید افزایش یابد ولی تورم بیشتر نشود این است که هزینه‌های تولید را کم کنیم، برای کاهش هزینه‌های تولید باید صنایع تبدیلی و تکمیلی را ایجاد کنیم تا محصول ارزش افزوده پیدا کند.
اخذ ۳۲ هزار تن مجوز سردخانه
مجموع زیرساخت‌های سردخانه‌ای استان ۱۷ هزار تن بود که ۳۲ هزار تن مجوز سردخانه اخذ کردیم، در سفر دوم رئیس جمهوری برای این پروژه باید تسهیلات تصویب کنیم. ۵۰ درصد این میزان از سردخانه‌ها اگر تکمیل شود تحولی در استان ایجاد می‌شود.
صدور مجوز برای ۸ کارخانه تولید خوراک آبزیان
در دامپروری جزء ۵ استان اول هستیم، در شیلات رتبه سوم هستیم، منتها ۷۰ درصد هزینه‌های دام مربوط به تأمین خوراک است، در استان تولید شیلات ۲۰ هزار تن است ولی با وجود نیاز به ۱۲۰ هزار تن خوراک آبزیان در طول سال، یک گرم خوراک آبزیان تولید نمی‌شد، به همین دلیل برای ۸ کارخانه تولید خوراک آبزیان در استان مجوز صادر کردیم، که یا کلنگ زنی شده‌اند یا تسهیلات پرداخت شده است. در بحث خوراک دام نیز به همین صورت پیش رفتیم.
دو زنجیره تولید مرغ راه‌اندازی کردیم
بعد از صنعت نفت، صنعت مرغداری صنعت دوم کشور است، همیشه روال به این صورت بود که از استان‌های همجوار مرغ طلب می‌کردیم، ولی در حال حاضر دو زنجیره تولید مرغ راه‌اندازی کردیم، هر زنجیره‌ای شامل ۵ حلقه (تولید مرغ تخم‌گذار، جوجه کشی، پرورش مرغ گوشتی، کشتارگاه، سردخانه، خوراک طیور) می‌شود، دو زنجیره ۲۵۰ هزار قطعه‌ای و یک میلیون قطعه‌ای هستند که باعث می‌شود نیاز استان را بصورت زنجیره‌ای تأمین کنیم.
در استان ۱۴۰ مرغداری داریم که حدود ۱۱۰ مرغداری فعال هستند، ولی اگر زنجیره راه‌اندازی شود، بصورت قراردادی مرغداری‌های راکد را نیز فعال می‌کند. همچنین ۲۶ مرغداری انفرادی مجوز صادر کردیم و ۶ کارگاه مرغ تخم‌گذار مجوز صادر کردیم. همه این موارد به ارزان شدن تولید و مهار تورم میانجامد.
در بحث مدیریت سیل مونسون رتبه اول کشور را کسب کردیم  و در بحث توسعه باغات در اراضی دیم رتبه سوم، در بحث توزیع نهاده‌های کشاورزی رتبه سوم را کسب کردیم. در بحث تولید ماهیان سردابی رتبه سوم، در بحث محصولات باغی رتبه‌هایی بین ۳ تا ۵ کشور را داریم. به اعتقاد من شناخت خوبی  از مشکلات و مسائل استان پیدا کردیم و باید بتوانیم پروژه‌ها را به مرحله اجرا برسانیم. اگر فقط ۳۰ درصد پیشنهادات در سفر دوم هیئت دولت تبدیل به مصوبه شود تحول خوبی در استان ایجاد می‌شود.
گفته می‌شود انحرافات و تخلفاتی در جهاد کشاورزی وجود دارد که بصورت جزئی در خدماتی مثل توزیع کود، واگذاری‌ها و عدم نظارت‌ها، دیده می‌شود، نظر شما در این خصوص چیست؟
کمترین تخلفات نسبت به گذشته در دوره مدیریتی بنده بوده، انحرافات در گذشته اگر بوده باید گذشتگان پاسخ دهند، اما انحرافات را در گذشته رد نمی‌کنم، و همین الان هم ممکن است وجود داشته باشد، ولی کاری که کرده‌ایم کمیته محرمانه‌ای در جهاد کشاورزی تشکیل دادم که از دستگاه‌های نظارتی و حراستی به من گزارش می‌دهند، تمام تلاش خود را کردیم که نظارت‌ها بصورت نقطه‌ای انجام گیرد.
سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
انحراف در توزیع خدمات به مردم به دلیل بافت خاص عشیره‌ای در استان وجود دارد ولی زیرساخت را به گونه‌ای طراحی کردیم که این موارد کمتر باشد. امسال کمترین گزارش را داشتیم، و به گزارش‌ها نیز رسیدگی شده است، تاکنون به هیچ احدالناسی نه سفارشی کرده‌ام نه برای کسی صحبتی کرده‌ام و تمام مدیران من نیز چنین خط مشی دارند، در خصوص خدمات دهی، اگر توزیع کود داریم باید بر اساس سطح زیرکشت باشد، اگر توزیع تراکتور داریم بر اساس شاخص‌ها داده شود.
باید روی کشت محصولات اقتصادی کار شود
راه اقتصادی کردن کشاورزی کشت گوجه نیست، بلکه کشت محصولات اقتصادی است که باید بعد از محصولات استراتژیک در اولویت قرار بگیرد. محصولاتی را باید کشت کنیم که خاص منطقه گرمسیری باشد، خاص هر منطقه‌ای باشد. ما استان یک درصدی هستیم و هر چند که در بحث زراعت نمی‌توانیم با خوزستان رقابت کنیم، در باغداری نمی‌توانیم با استان فارس رقابت کنیم، ولی می‌توانیم همین یک درصد استان را کشاورزی و باغداری اقتصادی کنیم. توصیه من این است که با افراد سرمایه دار صحبت کنیم و آن‌ها را وارد بحث کشاورزی پیشرفته و مترقی کنیم.
اینطور گفته می‌شود که آقای معتمدی پور برخی نخبگان را گوشه نشین کرده، این حرف درست است؟
مدیرانی که انتخاب می‌شوند باید همراه با سیاست‌های دولت، نظام و جریان فکری حاکم باشند، مدیرانی از قبل در دولت گذشته مدیریت داشتند، که حتی بعد از اینکه این‌ها را برداشتیم دعوتشان کردیم تا در جای دیگری از آن‌ها استفاده کنیم. آقای مهندس محمدی معاون دام بوده‌اند، که الان یکی از مشاوران من هستند، آقای مهندس عسکری فرزند گچساران هستند، یکی از نیرو‌هایی بوده‌اند که چندین بار با‌ایشان صحبت کرده‌ام و گفته‌اند مشغول کار دیگری هستند.
یکی از وظایف ما این است که نیرو‌هایی که قبلاً توانمند بوده‌اند و به دلایلی منزوی شده‌اند پای کار بیاوریم، ولی باید از افراد قبلی هم بصورت متعادل استفاده کنیم.
ما همیشه در استان کهگیلویه و بویراحمد چالش مرغ را داریم، پشت پرده چه کسانی هستند؟ از طرفی اخیراً گفته می‌شود دو تن مرغ در جهاد کشاورزی گم شده است؟
چنین چیزی نبوده، ما فقط راهبری و ساماندهی می‌کنیم، مرغ مربوط به مرغداری است و ما فقط مدیریت کلان را انجام می‌دهیم. همزمان با اینکه جهاد کشاورزی توزیع مرغ را انجام می‌دهد، تمام دستگاه‌های نظارتی هم مشغول به نظارت هستند و هنوز ایراد و اشکال خاصی درخصوص اینکه انحرافی در دست اندرکاران باشد پیدا نشده است. گا‌هاً اینطور شده که ۷۲ ساعت از مرغ گرم گذشته، که این مرغ را باید امحا کنیم، یا اینکه مرغ از شیراز وارد بازار ما شده، تاریخ مصرف آن گذشته بود و بازرسان فوراً رسیدگی کرده و مرغ‌ها را امحا کردند.
بله دست‌های پشت پرده‌ای وجود دارد، التهاب در بدست آوردن سود بیشتر گهگاهی باعث اخلال در بازار می‌شود، این موقع جهاد کشاورزی به تنهایی وظیفه مدیریت موضوع را ندارد و دستگاه‌های امنیتی و قضایی باید به کمک ما بیایند.
سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد
در خصوص واژگان زیر نظر خود را بفرمایید.
کارمند: شغل چارچوب دار
کود: انرژی رشد
آقای موحد: مرد پر تلاش
آقای روشنفکر: پرجنب و جوش و پیگیر
آقای استاندار: مرد با صداقت و خستگی ناپذیر
آقای سیدناصر حسینی: مرد بی‌ریا و محبوب
آقای معتمدی پور: کارشناسی که دوست دارد مؤثر واقع شود
خانواده: پشتیبان
ماه رمضان: فرصتی است که باید با توکل و نزدیکی بیشتر به معارف اسلامی و مناسبت‌های دینی فرد خود را خالص‌تر کند و انگیزه بیشتر بگیرد و با توکل بر خدا احساس مؤثر بیشتری داشته باشد.


کد مطلب: 460787

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/460787/بدون-تخصص-بدون-شناخت-مدیر-نشدم-افرادی-گذشته-منزوی-شده-بودند-پای-کار-آوردم-کمترین-تخلفات-نسبت-دوره-مدیریتی-بنده-بوده-انحراف-توزیع-خدمات-دلیل-بافت-خاص-عشیره-ای-دست-های-پشت-پرده-وجود-تعریف-۲-هزار-۴۵۰-میلیارد-تومان-پروژه-دور-دوم-سفر-هیئت-دولت-۷۵-درصد-پیشرفت-فیزیکی-۵-کلان-جهاد-کشاورزی-کهگیلویه-بویراحمد

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1