تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۵۳
کد مطلب : ۴۶۰۷۶۶

رؤیترز: هیئت سعودی- عمانی برای آتش بس دائمی و پایان جنگ به یمن می‌رود

۰
رؤیترز: هیئت سعودی- عمانی برای آتش بس دائمی و پایان جنگ به یمن می‌رود
کبنا ؛به گفته دو منبع، فرستادگان عربستان و عمان در حال برنامه‌ریزی برای سفر هفته آینده به صنعا پایتخت یمن برای مذاکره بر سر توافق آتش بس دائمی با مقامات حوثی و پایان دادن به جنگ هشت ساله در آنجا هستند.
به گزارش کبنا، این اقدام نشان می‌دهد که شکاف‌های منطقه‌ای پس از توافق عربستان سعودی و ایران برای احیای روابط و حمایت از طرف‌های مخالف در منازعات خاورمیانه، از جمله یمن، در حال کاهش است.
سفر مقامات سعودی به صنعا نشان از پیشرفت در مذاکرات با میانجیگری عمان بین سعودی و جنبش حوثی است که به موازات تلاش‌های صلح سازمان ملل انجام می‌شود.
عمان که با یمن مرز مشترک دارد، سال‌هاست که تلاش می‌کند تا اختلافات بین طرف‌های متخاصم یمن و به طور گسترده‌تر بین ایران و عربستان سعودی و ایالات متحده را از بین ببرد. آتش بس دائمی در یمن نقطه عطفی در ثبات خاورمیانه خواهد بود.
به گفته این منابع، اگر توافقی حاصل شود، طرفین می‌توانند آن را قبل از تعطیلات عید فطر که از ۲۰‌آوریل آغاز می‌شود، اعلام کنند.
حوثی‌ها که در اواخر سال ۲۰۱۴ دولت به رسمیت شناخته شده بین‌المللی را از صنعا برکنار کردند، عملاً شمال یمن را کنترل می‌کنند و می‌گویند که در حال قیام علیه یک سیستم فاسد و تجاوز خارجی هستند.
آن‌ها از سال ۲۰۱۵ علیه ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در جنگی که ده‌ها هزار کشته برجای گذاشته، می‌جنگند.
منابع گفتند که گفتگو‌ها بر بازگشایی کامل بنادر و فرودگاه‌های یمن، پرداخت دستمزد برای کارمندان عمومی، روند بازسازی و انتقال سیاسی متمرکز است.
پس از آنکه هر دو طرف در تمدید توافق آتش بس با میانجیگری سازمان ملل متحد ناکام ماندند، عربستان سعودی تابستان گذشته مذاکرات مستقیم خود را با حوثی‌ها از سر گرفت.
سازمان ملل‌امیدوار است در صورت دستیابی به توافق آتش بس، روند سیاسی مسالمت‌آمیزی را که منجر به تشکیل دولت وحدت انتقالی می‌شود، از سر گیرد.
دفتر هانس گراندبرگ فرستاده ویژه سازمان ملل گفت که او این هفته با مقامات ارشد عمانی و حوثی‌ها در مسقط دیدار کرد و در مورد راه‌های پیشرفت به سوی روند سیاسی فراگیر به رهبری یمن گفتگو کرد.
پس از سال‌ها رقابت شدید و درگیری بین عربستان سعودی و ایران، بزرگترین شریک تجاری آن‌ها چین اخیراً برای همکاری با هر دو طرف و بهبود روابط وارد عمل شده است.
پکن که نگران ثبات در منطقه‌ای است که بیشتر نیاز‌های نفت خام خود را پوشش می‌دهد، اخیراً میانجیگری میان ریاض و تهران برای بازگرداندن روابط دیپلماتیک را عهده دار شد.
به عنوان نشانه دیگری از پیشرفت در روند تلاش‌ها برای دستیابی به صلح در یمن، ائتلاف به رهبری عربستان سعودی محدودیت‌های هشت ساله وارداتی را که به سمت بنادر جنوبی یمن حرکت می‌کردند، لغو کرد و به کشتی‌های تجاری اجازه داد مستقیماً در آنجا از جمله عدن پهلو بگیرند.
این اقدام به دنبال کاهش محدودیت‌ها در ماه فوریه برای کالا‌های تجاری ورودی به بندر غربی حدیده، بندر اصلی کشور، تحت کنترل حوثی‌ها صورت می‌گیرد.
ابوبکر عابد، معاون اتاق‌های بازرگانی یمن، به رؤیترز گفت که کشتی‌ها برای اولین بار از زمان مداخله ائتلاف به رهبری عربستان در یمن در سال ۲۰۱۵، مجبور نیستند در بندر جده در دریای سرخ عربستان برای بررسی‌های امنیتی توقف کنند.
عابد گفت که بیش از ۵۰۰ نوع کالا پس از حذف از فهرست محصولات ممنوعه، از طریق بنادر جنوبی، از جمله کود و باتری، اجازه بازگشت به یمن را خواهند داشت.
ائتلاف به رهبری عربستان سعودی از سال ۲۰۱۵ محدودیت‌های شدیدی را بر جریان وروذ کالا‌ها به یمن اعمال کرده است، جایی که جنگ اقتصاد را ویران کرده است و به آنچه سازمان ملل متحد آن را بدترین بحران انسانی جهان مینامد، کمک کرده است.
برچسب ها :
نام شما

آدرس ايميل شما

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1