تاریخ انتشار
شنبه ۱۹ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۰
کد مطلب : ۴۶۰۷۶۱
گزارشی از تحولات منطقه؛

باکو در آستانه برخورد نظامی

۰
باکو در آستانه برخورد نظامی
کبنا ؛
تنش بين ايران و جمهوري باکو هر روز وارد فاز جديدي مي‌شود و هرچه مسئولان ايران تلاش مي‌کنند تا سوءتفاهم‌هاي به وجود آمده را در مسير ديپلماتيک برطرف کنند ولي گويا دولت باکو از هر روشي براي تحريک جمهوري اسلامي ايران براي وارد شدن به فاز نظامي، با مشاوره مقام‌هاي اسرائيلي و ترکيه استفاده مي‌کند.
به گزارش کبنا نیوز، نورنيوز رسانه نزديک به شوراي امنيت با اشاره به اخراج ديپلمات‌هاي ايراني از باکو نوشت: جمهوري آذربايجان چهار ديپلمات ايران در باکو را عنصر نامطلوب معرفي کرد و از آنها خواست تا خاک اين کشور را ظرف 48 ساعت ترک کنند. آپا خبرگزاري رسمي جمهوري آذربايجان اعلام کرد که اين موضوع در جريان احضار دو روز پيش سيدعباس موسوي سفير ايران به وزارت امور خارجه جمهوري آذربايجان به وي اعلام شده است. اين چهار ديپلمات ايران به دليل آنچه که فعاليت‌هاي مغاير با ماموريت ديپلماتيک خود و مغاير با کنوانسيون 1961 خوانده شده، توسط دولت جمهوري آذربايجان «عنصر نامطلوب» تشخيص داده شده اند.
در همين رابطه بايد به موضوعات ديگري که از سوي باکو بر عليه ايران در دستور کار قرار داده است اشاره‌اي خواهيم کرد.
واکنش سفير ايران در باکو
«سيد عباس موسوي»، سفير ايران در باکو در رشته توئيتي نوشت: بسياري از دوستان،‌ دلسوزان و بزرگان از صبوري وسکوتي که در سال‌هاي اخير به خاطر منافع ملي در قبال بي اخلاقي‌هاي برخي در فضاي مجازي زرد، پُرگو و مشکوک پيشه کرده‌ام گله‌مندند و برخي آن را مي ستايند. اين سکوت در مقابل تمام دروغ‌ها، توهين‌ها، تحريک‌ها و تخريب‌ها تا مدتي ادامه خواهد يافت، اما نه هياهوي لابي‌ها، نفوذي‌ها و دست‌هاي عيان و نهان داخلي و خارجي در کف تايم لاين توئيتر يا کانال‌هاي تلگرامي. «عقلانيت توأم با اقتدار و تبيين خطوط قرمز منافع و امنيت ملي ايران در منطقه همراه با صبر راهبردي و کنشگري غير جنجالي» سياستي است که در اين برهه به رغم همه هوچي گري‌ها در حال اجراست.
رزمايش نظامي باکو در نزديکي مرز ايران
جمهوري آذربايجان در مناطقي از جمهوري خودمختار نخجوان و در نزديکي مرزهاي ايران رزمايش نظامي زميني گسترده‌اي را آغاز کرد. اين رزمايش نظامي با هدف آماده‌سازي نيروهاي ارتش، آموزش فرماندهان ستادي و سنجش سرعت عمل نيروها در منطقه با همراهي يگان‌هاي تابعه زميني و هوايي آغاز شده است. بنا به اعلام اين رسانه و به استناد اطلاعات ارائه شده توسط سرويس مطبوعاتي ستاد کل ارتش جمهوري آذربايجان، مرحله نخست اين رزمايش شامل آموزش يگان‌ها، ارزيابي سرعت تحرک واحدها و آمادگي رزمي نيروهاي عمل کننده بود که انجام شد. بنا به گزارش تارنماي خبري ئولکه. آذ، در ادامه اين رزمايش تمرين عمليات هجومي و پدافند، اقدامات حفاظت از تجهيزات و يگان‌هاي نظامي در منطقه و نيز اقدامات متقابل عليه پهپادهاي بدون سرنشين دشمن انجام مي شود.
بر اساس گزارش اين رسانه، يگان‌هاي پدافند هوايي در قالب نيروهاي حاضر در اين رزمايش به فعاليت عملي در زمينه کشف و رديابي هواپيماهاي متعارف پرداختند و در مرحله اجراي عملي نيز، نيروهاي ويژه به مواضع رزمي و تأسيسات مهم مستقر در خط مقدم يورش بردند. بنا به اعلام تارنماي خبري ئولکه. آذ، در اين رزمايش اقدمات يگان‌هاي توپخانه، پدافند هوايي، ارتباطات و امنيت و نيز ميزان آمادگي ستاد براي عمليات رزمي و سازماندهي نيروها مورد ارزيابي قرار گرفت. در گزارش رسانه هاي جمهوري آذربايجان به تعداد نيروها و تجهيزات شرکت کننده و نيز مدت زمان اين رزمايش اشاره‌اي نشده است. جمهوري آذربايجان در هفته جاري، يک رزمايش دريايي نيز در محدوده سواحل اين کشور در درياي خزر برگزارکرد.
انتشار بيانيه ضدايراني در پارلمان جمهوري باکو
در ادامه اقدامات غيرسازنده و تنش‌آفريني باکو در روابط با تهران، مجلس ملي اين کشور در بيانيه‌اي از ايران خواست از «اقدامات مغرضانه» عليه جمهوري آذربايجان خودداري کند. به گزارش خبرگزاري ترند، پارلمان جمهوري آذربايجان در بيانيه خود، بيانيه مجلس ايران درباره افتتاح سفارت جمهوري آذربايجان در فلسطين اشغالي را «مداخله در امور داخلي و اقدام تحريک‌آميز سياسي ديگر» عليه باکو خواند.  «صاحبه غفاراوا» رئيس پارلمان جمهوري آذربايجان هم در نشست امروز اين پارلمان، بدون اشاره به مواضع ضد ايراني اخير باکو، مدعي شد: از ايران مي‌خواهيم از اقداماتي که به روابط دوجانبه با (جمهوري) آذربايجان آسيب مي‌زند، خودداري کند. وي مدعي شد: متاسفانه ايران هرگز عليه ارمنستان که به مدت 30 سال اراضي (جمهوري) آذربايجان را در اشغال خود داشت و ثروت آن را به طرزي وحشيانه غارت کرد، اعتراض نکرده است. برعکس، به هر نحو ممکن از ارمنستان حمايت مي‌کند. وي در ادامه اين ادعاها، با بيان اين که «ايران اکنون نگران افتتاح سفارت (جمهوري) آذربايجان در اسرائيل است»، افزود: «همه بايد بدانند که (جمهوري) آذربايجان يک کشور مستقل است و  نحوه برقراري روابط با ساير کشورها فقط به خود آن مربوط است». او سپس آنچه «اتهامات بي‌اساس» از سوي مجلس شوراي اسلامي عليه جمهوري آذربايجان خواند را رد کرد و در ادامه اتهام‌زني خود افزود: «از مجلس ايران مي‌خواهيم از تحريکات اينچنيني عليه (جمهوري) آذربايجان دست بردارد و از اقداماتي که مي‌تواند به روابط دوجانبه آسيب بزند، خودداري کند».  وي در پايان مدعي شد «در برخي کشورها نيروهاي خاص تلاش مي‌کنند به درگيري در منطقه دامن بزنند و تلاش‌ها براي برقراري صلح بلندمدت بين جمهوري آذربايجان و ارمنستان را ناکام بگذارند».  روز پنجشنبه در ادامه اقدامات سوال‌برانگيز جمهوري آذربايجان در قبال ايران، وزارت خارجه باکو خواستار خروج چهار کارمند سفارت ايران شد. در تاريخ 15 فروردين، سيد عباس موسوي سفير فوق‌العاده و تام‌الاختيار جمهوري اسلامي ايران در جمهوري آذربايجان به وزارت امور خارجه اين کشور احضار شد. بنابر ادعاي وزارت خارجه باکو، در ديدار مقام‌هاي جمهوري آذربايجان با عباس موسوي «به دليل اقدامات تحريک‌آميز اخير کشورش در رابطه با (جمهوري) آذربايجان، نارضايتي شديد به سفير ايران ابراز شد». اين اقدام جمهوري آذربايجان در شرايطي انجام شده که به دنبال سفر اخير وزير خارجه باکو به تل‌آويو، اظهارات و مواضع ضد ايراني جمهوري آذربايجان تشديد شده است. سخنگوي وزارت خارجه جمهوري آذربايجان هفته گذشته به جاي پاسخگويي درباره توافق اين کشور با رژيم صهيونيستي مبني بر تشکيل جبهه متحد عليه ايران، در ادعايي بي‌اساس گفته بود که ايران در ترور يک نماينده پارلمان اين کشور دخالت داشته است. اين اظهارنظر واکنش ناصر کنعاني سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران را به دنبال داشت و او با اشاره به طفره رفتن مقامات جمهوري آذربايجان از ارائه توضيح درباره توافق با رژيم صهيونيستي گفت: به برادران و خواهران مسلمان در جمهوري آذربايجان توصيه مي‌کنيم نسبت به نيات واقعي دشمن صهيونيستي هوشيار باشند.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

(ویدئو) جایزه ۴۰ میلیارد تومانی عربستان به قاری ایرانی

شاهمرادی جایزه ۳ میلیون ریالی (۸۰۰ هزار دلاری) خود را از دستان «ترکی آل الشیخ» رییس کمیته ...
(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

(عکس) سلنا گومز در مصلای امام خمینی!

در بخش بین المللی نمایشگاه قرآن کریم که در مصلای امام خمینی برپا شده است نظر افراد مشهور ...
وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

وزارتخانه یا مدرسه احزاب؟

سیاسی بودن وزارت، در اولین روز‌های کاری بهار ۱۴۰۲، بار دیگر عرصه سیاست ایران را به خود ...
1