تاریخ انتشار
جمعه ۴ فروردين ۱۴۰۲ ساعت ۱۶:۲۹
کد مطلب : ۴۶۰۱۷۶
سرنوشت پروژه تونل دیل به کجا میرسد؟
سید ناصر حسینیپور: جریان رسانهای در گچساران مسموم بوده و به دنبال زدن هستند / کاش آقایان با خود خلوت میکردند / مسئول انقلابی اشتباه خود را در هر جا میپذیرد و راهکار ارائه میدهد / آخرین توضیحات نماینده در باره پروژه پُر ابهام گچساران
۲
کبنا ؛پروژه تونل دیل، یکی از پروژههای مهم شهرستان گچساران و استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار میرود که سالها احداث آن مطالبه مردم این شهرستان است. سید ناصر حسینیپور_ نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت_ در نشستی به ابهامات پیرامون این تونل توضیحاتی داد.
سید ناصر حسینی پور اظهار داشت: تمام مکاتبات لازم و پیگیریهای برای انجام از سرگیری مجدد این پروژه از سوی من انجام شده است.
وی بیان کرد: تاکنون چندین بار درخواست جواب شفاف برای مشخص شدن علت اصلی راکد بودن این پروژه را خواستار شدیم، متأسفانه جواب مشخصی از سوی دستگاههای ذیربط و آزمایشگاه تحقیقاتی اروپایی به ما داده نشده و در حال حاضر با جوابهای چندگانه برای این پروژه عظیم مواجه هستیم.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات پروژه این بوده که بخشی از بدنه این تونل باید از آرو اجرا میشد اما در جای فعلی آن سر در آورده که این خود نیز یک سؤال و ابهام است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است.
حسینی پور با اشاره به مطالبهگری به حق و به جای مردم گچساران برای اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: باید مردم مطالبه گریهای اینگونه را انجام داده و خواهان آن باشند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان رسانهای که در گچساران وجود دارد برخی از آنها مسموم بوده و به دنبال زدن هستند در صورتی که باید ایرادها را گرفته و آنها را بدون اغماض و غرض ورزی بیان و مطالبه به حق را از مسئولان داشته باشند.
حسینی پور بیان کرد: مسئولان باید شجاعت داشته و اگر کار آنها ایراد داشت مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنند، یک مسئول انقلابی اشتباه خود را در هر جا میپذیرد و راهکار ارائه میدهد.
وی با اشاره به اینکه تلاش شده بود در گذشته این پروژه ملی به استانی تبدیل شود، افزود: کاش این آقایان با خود خلوت میکردند که چگونه با بودجه اندک عمرانی استانی یک پروژه عظیم ملی باید به پایان برسد، اگر تمام بودجه پروژههای استان را در سال جمع میکردند نمیتوانستند این پروژه را به اتمام برسانند زیرا این پروژه عظیم نیاز به اعتبارات ملی دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به جوابهای چندگانه و تأخیر در شفافسازی مسئولان و آزمایشگاه تحقیقاتی در خصوص وجود گاز و نشت آن در تونل دیل اظهار داشت: جلسات متعددی برای این پروژه برگزار شد تلاشهای بسیاری انجام دادم، ولی پیشرفتی از سوی مسئولان مربوطه در این راه ندیدم خواستار این هستیم که شرکت ملی نفت ایران و اکتشافات برای یکبار هم که شده این پروژه را تعیین تکلیف کنند.
حسینی پور گفت: کلنگ تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران - چرام در سال ۱۳۹۷ به زمینزده شد و به دلیل نشت گاز داخل تونل عملیات اجرایی این طرح یک سال بعد تعطیل شد.
وی با بیان اینکه تونل دیل یکی از پیچیدهترین طرحها در کشور است و پیگیری و مطالبات گستردهای برای برطرف کردن مشکلات این طرح تاکنون انجام شد، اضافه کرد: حذف گردنههای خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر اتصال به کریدور مرکز- جنوب غرب با اتصال به محور پاتاوه- دهدشت توسعه شهری و استانی، اشتغال زایی، محرومیت زدایی و بهرهمندی تردد تعداد کثیری از روستاهای منطقه به جاده اصلی از مزایای اجرای این طرح است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: این طرح مسیر اصفهان به بندر گناوه را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کاهش و محور دهدشت -پاتاوه را به بنادر جنوبی متصل میکند.
وی اظهار کرد: همچنین این طرح در اقتصاد بخصوص گردشگری استان و شهرستان نقش مهمی دارد و موجب کاهش هزینه سوخت و تصادف جادهای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایتمندی مردم منطقه بویژه مردم محروم در مناطق سخت گذر خواهد شد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول هزار و ۳۰۳ متر حفاری شده است.
وی پبشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل انجام شود.
حسینی پور ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز و همچنین توقف شد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با وزیر راه و شهرسازی انجام شده است.
حسینی پور عنوان کرد: اعتبارات این طرح از ملی به استانی تغییر یافت و در این زمینه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام انجام داد ولی نتیجهای حاصل نشد.
وی اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار احداث شود.
وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان مربوطه این طرح درتیرماه سال ۹۸ به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل دیل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیههای فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت، عملیات اجرایی حفاری تونل دیل متوقف شد.
حسینی پور گفت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزار و ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزارو ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.
وی با بیان اینکه تونل دیل یکی از پیچیدهترین طرح در کشور است بیان کرد: پیگیری و مطالبات گستردهای برای برطرف کردن مشکلات این طرح تاکنون انجام شده است.
حسینی پور با اشاره به اینکه هم اکنون مهمترین مانع ازسرگیری عملیات ساخت تونل دیل مسأله گاز است گفت: در این چند سال جابجایی طرح از ملی به استانی و تغییر کارفرما موجب شد کار مطالعات به نتیجه نرسد سال گذشته ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای جاده دیلم، گچساران-چرام در نظر گرفته شد که به دلیل مشکل نشت گاز جذب نشد، تونل دیل هم در این طرح پیشبینی شده و مشکلی از بابت اعتبار وجود ندارد.
وی ادامه داد: با پیدا شدن منشأ گاز در این تونل کار تعطیل و مطالعات با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت گاز آغاز و حتی نمونه به کشورهای اروپایی هم ارسال شد.
وی کفت: برای ساخت تونل دیل هزینه زیادی از بیت المال صرف شده و باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
حسینی پور بیان کرد: هر وقت مردم روحیه مطالبهگری از مسوولان داشته باشند نتایج خوبی حاصل شده خواهد شد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس اظهار داشت: نشستهای مطالبهگری باید ادامه داشته باشند چون مطالبهگری و نقد منصفانه در شرایط فعلی کمک به دولت انقلابی است، مطالبهگری موجب تقویت ارتباط مردم و مسئولان میشود و اعتماد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: هر وقت مردم روحیه مطالبهگری از مسوولان داشته باشند نتایج خوبی حاصل شده خواهد شد.
حسینی پور اظهار داشت: نشستهای مطالبهگری باید ادامه داشته باشند چون مطالبهگری و نقد منصفانه در شرایط فعلی کمک به دولت انقلابی است.
وی ابراز کرد: مطالبهگری موجب تقویت ارتباط مردم و مسوولان میشود و اعتماد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکلات تونل دیل تاکنون چندین بار از سوی متولیان درخواست علت راکد بودن این پروژه را خواستار شدیم، متأسفانه جواب مشخصی از سوی دستگاههای مربوطه و آزمایشگاه تحقیقاتی اروپایی به ما داده نشده و هم اکنون با جوابهای چندگانه برای این پروژه بزرگ مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این پروژه بخشی از بدنه تونل است که باید در منطقه آرو اجرا میشد در حالی که هم اکنون در جای فعلی(منطقه دیل) اجرا شده که این خود نیز جای ابهام است.
وی ابراز کرد: تجهیزات این طرح به دلیل تعطیلی پروژه، از شهرستان خارج شده و قرارگاه خاتم(ص) برای رفع معضل این طرح تاکنون تلاشهای زیادی کرده است.
سید ناصر حسینی پور اظهار داشت: تمام مکاتبات لازم و پیگیریهای برای انجام از سرگیری مجدد این پروژه از سوی من انجام شده است.
وی بیان کرد: تاکنون چندین بار درخواست جواب شفاف برای مشخص شدن علت اصلی راکد بودن این پروژه را خواستار شدیم، متأسفانه جواب مشخصی از سوی دستگاههای ذیربط و آزمایشگاه تحقیقاتی اروپایی به ما داده نشده و در حال حاضر با جوابهای چندگانه برای این پروژه عظیم مواجه هستیم.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات پروژه این بوده که بخشی از بدنه این تونل باید از آرو اجرا میشد اما در جای فعلی آن سر در آورده که این خود نیز یک سؤال و ابهام است که هنوز به آن پاسخ داده نشده است.
حسینی پور با اشاره به مطالبهگری به حق و به جای مردم گچساران برای اجرای این پروژه خاطرنشان کرد: باید مردم مطالبه گریهای اینگونه را انجام داده و خواهان آن باشند.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: جریان رسانهای که در گچساران وجود دارد برخی از آنها مسموم بوده و به دنبال زدن هستند در صورتی که باید ایرادها را گرفته و آنها را بدون اغماض و غرض ورزی بیان و مطالبه به حق را از مسئولان داشته باشند.
حسینی پور بیان کرد: مسئولان باید شجاعت داشته و اگر کار آنها ایراد داشت مشکل را پیدا کرده و آن را برطرف کنند، یک مسئول انقلابی اشتباه خود را در هر جا میپذیرد و راهکار ارائه میدهد.
وی با اشاره به اینکه تلاش شده بود در گذشته این پروژه ملی به استانی تبدیل شود، افزود: کاش این آقایان با خود خلوت میکردند که چگونه با بودجه اندک عمرانی استانی یک پروژه عظیم ملی باید به پایان برسد، اگر تمام بودجه پروژههای استان را در سال جمع میکردند نمیتوانستند این پروژه را به اتمام برسانند زیرا این پروژه عظیم نیاز به اعتبارات ملی دارد.
نماینده مردم گچساران و باشت با اشاره به جوابهای چندگانه و تأخیر در شفافسازی مسئولان و آزمایشگاه تحقیقاتی در خصوص وجود گاز و نشت آن در تونل دیل اظهار داشت: جلسات متعددی برای این پروژه برگزار شد تلاشهای بسیاری انجام دادم، ولی پیشرفتی از سوی مسئولان مربوطه در این راه ندیدم خواستار این هستیم که شرکت ملی نفت ایران و اکتشافات برای یکبار هم که شده این پروژه را تعیین تکلیف کنند.
حسینی پور گفت: کلنگ تونل دیل در قالب قطعه دوم راه اصلی محور گچساران - چرام در سال ۱۳۹۷ به زمینزده شد و به دلیل نشت گاز داخل تونل عملیات اجرایی این طرح یک سال بعد تعطیل شد.
وی با بیان اینکه تونل دیل یکی از پیچیدهترین طرحها در کشور است و پیگیری و مطالبات گستردهای برای برطرف کردن مشکلات این طرح تاکنون انجام شد، اضافه کرد: حذف گردنههای خطرناک، اصلاح مسیر گچساران- دیل- چرام و کاهش طول مسیر اتصال به کریدور مرکز- جنوب غرب با اتصال به محور پاتاوه- دهدشت توسعه شهری و استانی، اشتغال زایی، محرومیت زدایی و بهرهمندی تردد تعداد کثیری از روستاهای منطقه به جاده اصلی از مزایای اجرای این طرح است.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس ادامه داد: این طرح مسیر اصفهان به بندر گناوه را بیش از ۱۰۰ کیلومتر کاهش و محور دهدشت -پاتاوه را به بنادر جنوبی متصل میکند.
وی اظهار کرد: همچنین این طرح در اقتصاد بخصوص گردشگری استان و شهرستان نقش مهمی دارد و موجب کاهش هزینه سوخت و تصادف جادهای و خارج شدن روستاها از بن بست و افزایش رضایتمندی مردم منطقه بویژه مردم محروم در مناطق سخت گذر خواهد شد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: ۶۰۴ متر از دهانه ورودی و ۶۸۱ متر از دهانه خروجی این طرح مهم به طول هزار و ۳۰۳ متر حفاری شده است.
وی پبشرفت فیزیکی حفاری تونل دیل را ۴۶/۶ درصد اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این طرح باید یکهزارو ۲۸۵ متر دیگر حفاری در تونل انجام شود.
حسینی پور ادامه داد: عملیات اجرایی این طرح به سمت ورودی در ۲۰ مهر سال ۹۸ و از سمت خروجی در ۲۷ مرداد ۹۸ به دلیل نشت گاز و همچنین توقف شد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: مکاتبات زیادی برای رفع مشکل تونل دیل تاکنون با وزیر راه و شهرسازی انجام شده است.
حسینی پور عنوان کرد: اعتبارات این طرح از ملی به استانی تغییر یافت و در این زمینه قرار گاه سازندگی خاتم الانبیاء تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این اقدام انجام داد ولی نتیجهای حاصل نشد.
وی اظهار کرد: این طرح با عنوان قطعه دوم جاده گچساران به چرام قرار بود به طول ۱۰ کیلومتر در قالب هفت هزار و ۵۰۰ متر جاده و ۲هزارو ۵۸۰ متر تونل و با ۱۲۵ میلیارد تومان اعتبار احداث شود.
وی ادامه داد: طبق گفته مسئولان مربوطه این طرح درتیرماه سال ۹۸ به دلیل بروز پدیده نشت گاز در دهانه ورودی و خروجی تونل دیل و شرایط خاص گازهای متصاعد شده بنا به توصیههای فنی و ایمنی متخصصان وزارت نفت، عملیات اجرایی حفاری تونل دیل متوقف شد.
حسینی پور گفت: تاکنون برای اجرای این طرح ۲۷۲ هزار و ۱۹۷ متر مکعب خاکبرداری و ۵۹ هزارو ۵۱۷ متر مکعب خاکریزی انجام شده است.
وی با بیان اینکه تونل دیل یکی از پیچیدهترین طرح در کشور است بیان کرد: پیگیری و مطالبات گستردهای برای برطرف کردن مشکلات این طرح تاکنون انجام شده است.
حسینی پور با اشاره به اینکه هم اکنون مهمترین مانع ازسرگیری عملیات ساخت تونل دیل مسأله گاز است گفت: در این چند سال جابجایی طرح از ملی به استانی و تغییر کارفرما موجب شد کار مطالعات به نتیجه نرسد سال گذشته ۵۴۰ میلیارد ریال اعتبار برای جاده دیلم، گچساران-چرام در نظر گرفته شد که به دلیل مشکل نشت گاز جذب نشد، تونل دیل هم در این طرح پیشبینی شده و مشکلی از بابت اعتبار وجود ندارد.
وی ادامه داد: با پیدا شدن منشأ گاز در این تونل کار تعطیل و مطالعات با همکاری شرکت ملی نفت و شرکت گاز آغاز و حتی نمونه به کشورهای اروپایی هم ارسال شد.
وی کفت: برای ساخت تونل دیل هزینه زیادی از بیت المال صرف شده و باید هرچه زودتر تعیین تکلیف شود.
حسینی پور بیان کرد: هر وقت مردم روحیه مطالبهگری از مسوولان داشته باشند نتایج خوبی حاصل شده خواهد شد.
نماینده مردم گچساران و باشت در مجلس اظهار داشت: نشستهای مطالبهگری باید ادامه داشته باشند چون مطالبهگری و نقد منصفانه در شرایط فعلی کمک به دولت انقلابی است، مطالبهگری موجب تقویت ارتباط مردم و مسئولان میشود و اعتماد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.
وی تصریح کرد: هر وقت مردم روحیه مطالبهگری از مسوولان داشته باشند نتایج خوبی حاصل شده خواهد شد.
حسینی پور اظهار داشت: نشستهای مطالبهگری باید ادامه داشته باشند چون مطالبهگری و نقد منصفانه در شرایط فعلی کمک به دولت انقلابی است.
وی ابراز کرد: مطالبهگری موجب تقویت ارتباط مردم و مسوولان میشود و اعتماد در جامعه افزایش پیدا خواهد کرد.
نماینده مردم شهرستانهای گچساران و باشت در مجلس شورای اسلامی گفت: برای رفع مشکلات تونل دیل تاکنون چندین بار از سوی متولیان درخواست علت راکد بودن این پروژه را خواستار شدیم، متأسفانه جواب مشخصی از سوی دستگاههای مربوطه و آزمایشگاه تحقیقاتی اروپایی به ما داده نشده و هم اکنون با جوابهای چندگانه برای این پروژه بزرگ مواجه هستیم.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از مشکلات این پروژه بخشی از بدنه تونل است که باید در منطقه آرو اجرا میشد در حالی که هم اکنون در جای فعلی(منطقه دیل) اجرا شده که این خود نیز جای ابهام است.
وی ابراز کرد: تجهیزات این طرح به دلیل تعطیلی پروژه، از شهرستان خارج شده و قرارگاه خاتم(ص) برای رفع معضل این طرح تاکنون تلاشهای زیادی کرده است.
این طرح فقط و فقط با بازگشت شخص تاجگردون از سر گرفته خواهد شد که ان شالله در اسفند ماه امسال مردم جواب تمام کم کاری های شما را خواهند داد.
و بدانیده فردای قیامت باید پاسخگوی عملکرد ضعیف خود باشید.