تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب : ۴۵۹۸۴۹
فرماندار بویراحمد توضیح می‌دهد

معضل ناپایداری آب آشامیدنی بویراحمد + نسخه شفابخش

۰
معضل ناپایداری آب آشامیدنی بویراحمد + نسخه شفابخش
کبنا ؛معضل قطعی‌های مکرر آب آشامیدنی در شهرستان بویراحمد معروف به پایتخت طبیعت ایران و سرزمین چشمه سار‌ها و رودخانه‌های خروشان به زخم دلمه‌ای تبدیل شده بود که به گفته فرماندار بویراحمد در این دولت نسخه‌ای شفابخش برای آن پیچیده شده است.
به گزارش کبنا، تنش آبی در شهر‌ها و روستا‌های شهرستان بویراحمد به معضلی بزرگ مبدل شده بود و روز به روز نارضایتی ساکنان شهرستان بیشتر می‌شد تا اینکه با سفر رئیس جمهوردر مهر ۱۴۰۰ و تدبیر لازم برای رفع این مهم، گام‌های بزرگی در این رابطه برداشته شده است.
از محل سفر مهرماه سال گذشته رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد، افزون بر هزار میلیارد تومان به شهرستان بویراحمد اختصاص داده شد و این سفر، خیر و برکت زیادی برای شهرستان و همچنین استان داشت و از سوی دیگر اعتبارات متمم سفر بیشتر از اصل سفر شد.
اصلاح شبکه آب شرب یاسوج، تکمیل سد تنگ سرخ، پل مهریان، جاده پاتاوه دهدشت و غیره از جمله این پروژه‌ها بودند که پیشرفت‌های فیزیکی قابل توجهی در این مدت حدود ۲ سال دارند.
برای اصلاح شبکه آب شهر‌های استان حرکت جدی آغاز شده است و تنها ۲۲۰ میلیارد تومان برای اصلاح شبکه یاسوج و حومه آن از محل اعتبارات سفر اختصاص یافته است.
استان کهگیلویه و بویراحمد با دارا بودن بیش از ۱۱ میلیارد مترمکعب بارش سالیانه و نیز ۸. ۵ میلیارد متر مکعب روآناب از جمله استان‌های شاخص کشور در پتانسیل آبی بشمار می‌رود.
بنا به اظهارات علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، بیش از ۶۰ درصد آب آشامیدنی در شهرستان بویراحمد به دلیل فرسودگی شبکه‌های توزیع آب و انشعابات غیرمجاز هدر می‌رود.
این مهم نیز بر تنش آبی موجود در یاسوج مرکز استان تأثیر نامطلوبی گذاشته و مردم شهر تنها چند ساعت از روز به آب آشامیدنی دسترسی دارند.
شهرام مهدوی مطلق فرماندار بویراحمد در این رابطه می‌گوید: در حوزه آب در چهار بخش و چهار شهر پروژه آب فعال داریم و این پروژه‌ها در مدت این ۲ سال کاملاً فعال شده‌اند.
وی افزود: در شهر‌های گراب لوداب، سپیدار و چیتاپ اصلاح شبکه در حال انجام است و همچنین در شهر یاسوج اصلاح انجام شده و ادامه دارد.
فرماندار بویراحمد تصریح کرد: در چهار شهر مخزن آب مشخص شده و در حال احداث و یا در دستور کار هستند و به اندازه هر مشترک باید مقدار مشخصی ذخیره داشته باشیم که نداریم.
مهدوی مطلق ابراز کرد: ساخت مخزن در شهریاسوج، مارگون و دیگر شهر‌ها در دست اجراست که مخزن مادوان آماده شده است، بقیه شهر‌ها در حال احداث‌اند.
وی ادامه داد: پروژه تصفیه خانه آب یاسوج در اولویت بود و به مرحله بهره‌برداری رفته و تا قبل از شروع تنش آبی یاسوج تصفیه‌خانه اضطراری به مدار می‌آید و ۲۰۰ لیتر آب در ثانیه بر منابع یاسوج افزوده خواهد شد و می‌توانیم تنش‌ها را کمتر کنیم.
فرماندار بویراحمد تأکید کرد: تصفیه خانه یاسوج ۲ سال خوابیده بود اما اکنون، با اقدامات انجام شده ظرف ۲ سال اخیر در مرحله افتتاح قرار گرفته است.
مهدوی مطلق گفت: با احداث مخازن و اصلاح شبکه‌ها به مرحله تثبیت خواهیم رسید؛ اما پس از مدت زمان ۱۰ سال ممکن است دوباره با مشکل مواجه شویم چون آب چاه و چشمه پایدار نیستند.
فرماندار بویراحمد بیان کرد: بنابراین ما باید به مهار آب‌ها فکر کنیم که برای این کار سال‌ها بود؛ سد چیتاب و سادات منطقه لوداب راکد بود اما امسال حدود ۲ میلیارد تومان برای مطالعات این ۲ سد گذاشتیم و از سال آینده باید پیگیر مجوز‌ها و سایر موارد باشیم چون تا مطالعه تکمیل نباشد ما نمی‌توانیم، اقدام کنیم.
وی با اشاره به سد شاه قاسم، گفت: از سد شاه‌قاسم بهره‌وری خاصی نداریم چون باید مهار آب‌های پهنه دشت‌روم در زمستان را به سد شاه قاسم انتقال دهیم که اعتبار کافی برای آن وجود نداشت.
وی ابراز کرد: سد شاه قاسم تکمیل شده و اکنون در حال آبگیری است در حالی که سال‌های سال بی‌استفاده مانده بود، چنانچه این سد تکمیل شود کشاورزی در یاسوج رونق خواهد گرفت.
ایرنا در پایان نوشت: دولت مردمی سیزدهم در جهت رفع محرومیت زدایی، اعتبارات کم سابقه‌ای در حوزه آب کهگیلویه و بویراحمد اختصاص داده است که نویدبخش تحولات قابل توجهی در زمینه خروج روستا‌های استان از بن بست بی‌آبی خواهد بود. یک حرکت جدی در بحث محرومیت زدایی در حوزه آب مناطق محروم آغاز شد و ۲۰۸ میلیارد تومان سهم استان کهگیلویه و بویراحمد بود. گزارش‌ها نشان می‌دهد که هم اینک ۲۶۰ روستا و پنج شهر کهگیلویه و بویراحمد با مشکل تنش آبی مواجه هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

چرا رابطه آمریکا و اسرائیل دیگر معنی ندارد؟

اگر اسرائیل و حامیان‌اش می‌خواهند که این کشور به دریافت کلان آمریکا ادامه دهد باید روایت ...
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
1