تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۱۷
کد مطلب : ۴۵۹۷۵۹
کبنا گزارش می‌دهد:

جاویدبخت: قدردان کسانی هستیم که در حفظ و نگهداری منابع طبیعی تلاش می‌کنند / توسعه کشت داروهای گیاهی؛ سبب درآمدزایی در استان است / حفظ حیات همه ما به حفظ منابع طبیعی بستگی دارد/ آفت بلوط مربوط به اکنون نیست/ آفت بلوط جز آفت‌های عمومی پیگیری خواهد شد

۳
۰
جاویدبخت: قدردان کسانی هستیم که در حفظ و نگهداری منابع طبیعی تلاش می‌کنند / توسعه کشت داروهای گیاهی؛ سبب درآمدزایی در استان است / حفظ حیات همه ما به حفظ منابع طبیعی بستگی دارد/ آفت بلوط مربوط به اکنون نیست/ آفت بلوط جز آفت‌های عمومی پیگیری خواهد شد
کبنا ؛عصر روز دوشنبه ( 22 اسفندماه 1401) نشست خبری با مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد در این اداره کل برگزار شد. سعید جاویدبخت_مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد_ در این نشست ضمن تشکر از اصحاب رسانه و گرامی‌داشت یاد شهدا و هفته منابع طبیعی، اظهار داشت: نقد اصحاب رسانه در حوزه‌های مختلف منابع طبیعی قطعاً در راستای حفظ انفال است و قدردان کسانی هستیم که در حفظ و نگهداری منابع طبیعی تلاش می‌کنند.


وی افزود: استان کهگیلویه و بویراحمد با یک میلیون و 550 هزار هکتار جنگل سرانه اول جنگل در کشور است. این استان 16 درصد از جنگل‌های زاگرس را تشکیل داده و در واقع 56 درصد از مساحت استان جنگلی است که 50 درصد از این مقدار مربوط به جنگل‌های بلوط است.
جاویدبخت در ادامه گفت: یک هکتار زمین زیر کشت گیاهان دارویی می‌تواند ۶۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد در صورتی در یک هکتار کشاورزی دیم یک میلیون تومان است. در این راستا باید کشت گیاهان دارویی در استان را تقویت کنیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 23 درصد از منابع آبی زاگرس در استان کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد و استان در این حوزه از مزیت‌های خوبی برخوردار است که مزیت جنگل، آب و منابع طبیعی در استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان مزیت برتر شناخته می‌شود و این ظرفیت‌ها باعث شده که استان ما با نام پایتخت طبیعت شناخته شده باشد.
وی افزود: مردم در سطح استان کهگیلویه و بویراحمد در منابع طبیعی ذی‌نفع هستند و در بستر توسعه استان نقش منابع طبیعی انکارناپذیر است.
وی تصریح کرد: در حفظ منابع طبیعی اگر همه امکانات هم فراهم باشد و همراهی و همکاری مردم وجود نداشته باشند، موفقیت خاصی را نداریم، زیرا این حس و فرهنگ حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی باید وجود مردم نهادینه شود.
جاویدبخت با اشاره به مدیریت و کنترل کوچ، گفت: 10 گلوگاه در استان داریم، تا پایان ممنوعیت کوچ عشایر به ییلاق کنترل کوچ تا اردیبهشت‌ماه که زمان اعلام شده‌ است، انجام می‌شود.
وی افزود: اسناد مالکیت برای 87 درصد از عرصه‌های منابع طبیعی استان صادر شده‌است و در برخی از موارد افراد مدعی هستند و در این مورد سعی داریم که نه حق دولت و نه حق مردم ضایع نشود.
جاوید بخت عنوان کرد: احیا و کشت گیاهان بالغ بر 5 هزار و 265 هکتار را در استان داشته‌ایم، بالغ بر 2 هزار 300 هکتار جنگل‌کاری با بذر و نهال در عرصه‌های مختلف به ویژه عرصه‌های آسیب‌دیده از خشکسالی توسط نهادهای مردمی و دولتی به انجام رسیده است.
وی خاطرنشان کرد: استان ظرفیت خوبی در زمینه پروژه‌های آبخیزداری دارد، 670 هزار هکتار از ابتدای آبخیزداری مطالعات انجام شده و بالغ بر 350 هزار هکتار آبخیزداری در استان صورت گرفته است.
جاویدبخت افزود: سد مارون با وسعت 380 هزار هکتار و سد کوثربا 550 میلیون مترمکعب ظرفیت در استان تأمین می‌شود و 20 درصد از آب حوزه آبریز کارون در شهرستان‌های بویراحمد، دنا و مارگون تأمین می‌شود.
وی افزود: 55 هزار هکتار جنگل‌کاری در سنوات گذشته انجام شده در استان است که دو هزار 300 هکتار آن در سال جاری به اتمام رسیده است.
جاویدبخت گفت: بالغ بر 1500 دستگاه آبگرمکن خورشیدی در سنوات گذشته تحویل متقاضیان شده و 90 آبگرمکن دیگر نیز برای تحویل در دستور کار داریم.
جاویدبخت با اشاره به بسترهای توسعه گفت: آب یکی از بسترهای توسعه است، حفظ منابع طبیعی بی‌شک در ذخیره منابع آبی مؤثر است و نباید از این ظرفیت غافل بمانیم.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 450 هکتار از طریق ماده 55 و آرا قضایی رفع تصرف کردیم، در بعضی از موارد ارزش این املاک به صدها میلیارد تومان نیز می‌رسید. بالغ بر 371 فقره در 255 هکتار در محکمه‌های رفع تصرف تشکیل دادیم و 170 فقره کشفیات چوب و زغال قاچاق داشتیم.
جاویدبخت افزود: 31 تن زغال و 60 تن کشفیات چوب و 40 کوره زغال کشف شد 150 خودروی حامل قاچاق چوب اعمال قانون شدند.
وی افزود: با توجه به توپوگرافی استان در کشور به‌ازای هر 6 هزار هکتار از مراتع یک نفر نیروی انسانی مشغول است، اما در استان ما یک نفر جوابگوی50 درصد از این حدود هم نیست و در استان به ازای هر 30 هزار هکتار یک نفر نیرو داریم.
مدیرکل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: 163 هکتار در سال گذشته آتش‌سوزی داشتیم که 90 درصد در این مورد کاهش را شاهد هستیم. در بحث آتش سوزی‌ها مناطق استان را کاملا بلوک بندی و شناسایی کردیم.  بالغ بر ششصد شصت هزار هکتار وسعت دادیم جهت حفاظت از این مناطق  و چلوگیری از بوته کنی به ۸۰نفر نیرو نیاز داریم.
وی افزود: شناسایی پانزده مورد منابع آّبی در مواقع آتش‌سوزی سدها، مخازن طبیعی و پروژه‌های آبخیزداری که در شرایط بحرانی بالگردها برداشت آب را انجام دهند. ضرورت اسقترار بالگرد در استان احساس می‌شود و صحبت‌های لازم در این زمینه با استاندار انجام شد.
 جاویدبخت با اشاره به آفت بلوط در استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: این آفت از سال ۴۹و ۵۰ وارد کشور شده و در سال‌هایی طغیان کرده همانند آنفولانزا، کرونا و دیگر بیماری‌ها. یه استناد منابع علمی و دانشگاهی می‌گویم؛ آفت بلوط مربوط به الان نیست مربوط به سال‌ها پیش تا کنون است.
وی افزود: یکی از کانون‌های این آفت از ادوار گذشته تاکنون باشت است. وقتی که فعالیت‌ها را در زمینه آفت شروع کردیم رییس کمیسون مجلس، سخنگوی جهادکشاورزی در مجلس و دیگر مسوولین کشوری به استان سفر کردند و با خرد جمعی که نسبت به این موضوع ایجاد شد حساسیتی نسبت به جنگل‌های زاگرس در کل کشور ایجاد شدو تصمیماتی گرفته شده که قابل پیگیری است. 
وی در ادامه گفت: مهم‌ترین فعالیت مثبت در رابطه با آفت بلوط این بود که این موضوع جز آفت‌های عمومی پیگیری شود و این باعث می‌شود در کشور شناسنامه اعتباری برای این مسئله تعریف شود و منابعی به این مسئله تخصیص داده خواهد شد.
مدیرکل منایع طبیعی با اشاره به حفظ منابع طبیعی گفت: حفظ حیات همه ما به حفظ منابع طبیعی بستگی دارد. حفاظت از عرصه های منابع طبیعی کاربسیار سختی است و ما وظیفه دارم به بهترین روش کنترل و حفاظت کنیم. 
وی افزود: پایان ورود عشایر به ییلاق بیست اردی بهشت اعلام شده و منابع طبیعی در بحث کنترل کوچ رتبه اول را کسب کرده است. در بحث دیگر فعالیت‌ها شما می‌توانید به منابع طبیعی رجوع کنید و ارباب رجوع‌های منابع طبیعی را ببینید چون منابع با مردم و زمین سروکار دارد بیشترین مراجعات ارباب رجوع در سطح دستگاه‌های دولتی را دارد.
جاویدبخت با اشاره به پویش‌های مردمی برای حفاظت از منابع طبیعی، گفت: افق روشن پویش‌های مردمی در کاشت نهال و خرد جمعی ایجاد شده  در این زمینه بسیار خوب است و امیدواریم با فرهنگ‌سازی و حرکت رسانه‌ها و اثرگذاری‌شان اثرات سو تخریب را به مردم نشان نشان داده شود.
وی در ادامه گفت:  املای نانوشته غلط ندارد و هیچ انسانی بدون خطا نیست. سیستمی که ما در آن خدمت می‌کنیم اشکالاتی وجود دارد که ممکن است خوددمان از آن آگاه نباشیم کمبودهای ما را فعالیت شما مشخص می کند. 
وی افزود: کاشت درخت همانطور که مقام معظم رهبری هم فرمودند یک وظیفه اسلامی، انقلابی، وجدانی و انسانی است.  کاشت یک میلیارد درخت در سطح کشور که در زمینه آلودگی مقام هفتم را دارد و رفع این آلایندگی ها از طریق کاشت درخت ممکن خواهد بود امری ضروری است.
وی در پایان گفت: با جدیت قول می‌دهم با دلسوزی و حساسیت با موارد خلاف قانون و هرکاری که در منابع طبیعی به ضرر دولت و منابع طبیعی مخالفت کنم و با تمام قوا از منابع طبیعی استان دفاع کنم و در جهت توسعه آن گام بردارم.
نام شما

آدرس ايميل شما

ناشناس
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه تخصص وجود ندارد اکثر افراد حاضر در این جلسه تخصص کافی در زمینه جنگل و مرتع و ابخیز ندارند و نمی‌توانند به طبیعت کمک کنند
ارباب رجوع
Iran, Islamic Republic of
عملکرد این مدیر صفر هست فاقد کارایی و تخصص لازم .
این اداره تقریباّ نیمه تعطیل هست پروژه های مهم و کارساز در استان تعطیل شدتد اعتبارات به دلیل عدم پیگیری لازم حذف شدند. . ارباب رحوع بلاتکلیف و سردرگم به ویژه در شهرستانها
Iran, Islamic Republic of
رسانه ها مهم ترین نقش در فرهنگ سازی منابع طبیعی دارند که متاسفانه ایشان فاقد تعامل و قدرت ارتباط با رسانه ها هست
آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده کشور در سال ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ چگونه خواهد بود؟

آینده قرن بعد نیست، آینده همین فردا است. اگر برای ۵ یا ۱۰ یا ۲۰ سال بعد هم آینده‌نگری ...
روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

روایت مجلس از رکوردهای تاریخی ارز / راهکار کنترل دلار چیست؟

سیاستگذاری‌های ارزی که در خلال نوسانات نیمه دوم سال انجام شد، به تشدید نوسانات ارز منجر ...
ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

ایران و عربستان؛ پایان نقش تندروها

چینی‌ها در سیاست خارجی خود اصلی را تحت عنوان توسعه مسالمت‌آمیز به عنوان راهبرد اصلی چهل ...
1