تاریخ انتشار
يکشنبه ۷ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۲۴
کد مطلب : ۴۵۹۰۲۸
گفتگو با مهران محبیان فر عضو سازمان نظام نظام روان شناسی و مشاوره ایران:

پژوهشگر جوان خوزستانی که تالیف، ترجمه و ویراستاری قریب به 60 کتاب در کارنامه دارد

۰
پژوهشگر جوان خوزستانی که تالیف، ترجمه و ویراستاری قریب به 60 کتاب در کارنامه دارد
کبنا ؛مهران محبیان فر، کارشناس رشته مشاوره و عضو سازمان نظام روان شناسی و مشاوره ایران، عضو انجمن روان شناسی APA آمریکا، عضو انجمن علمی روان شناسی خانواده ایران، عضو انجمن روان شناسی ایران و عضو خانه روانشناسان و مشاوران و حرف یاورانه است که سالهاست در عرصه پژوهش و تالیف فعالیت دارد و تاکنون در انتشار و تالیف 60 کتاب نقش داشته است.
او که از دوران دبیرستان به رشته روان شناسی علاقه مند شده است در باره نحوه علاقه مندی به این رشته بیان داشت: من در دوران دبیرستانم متوجه شدم که به رشته روان شناسی و مشاوره علاقه دارم. داستان من از اینجا شروع شد که، وقتی که یک خانواده یا یک زوجی را در حال خوب و خوشحالی می دیدم حس خیلی خوبی به من دست می داد‌ و وقتی یک خانواده یا زوجی را که ناراحت و در حال تنش بودند می دیدم، خیلی دوست داشتم به آنها کمک کنم. اما چون تجربه و سنم کم بود اجازه این کار را نداشتم. تا اینکه متوجه رشته روان شناسی و مشاوره این خدمات را برای کمک به مردم ارائه می دهد.
تصمیم گرفتم اطلاعات و دانش خودم را از این رشته بیشتر کنم. از اساتید خیلی کمک گرفتم و سعی کردم آگاه تر بشم تا با انتخابی درست و هدفمند گام بردارم. و این شد که رشته راهنمایی و مشاوره را انتخاب کردم و سپس رشته مشاوره خانواده را.
محبیان فر در خصوص تالیف اولین کتابش می گوید: از همان دوران دبیرستان اهداف بزرگی در سر داشتم که یکی از آنها نگارش کتاب در خصوص روان شناسی و مشاوره بود.
تا اینکه در سال ۱۳۹۷ اولین کتاب ترجمه به عنوان "مقدمه ای بر نظریه های مشاوره و روان درمانی"را با همکارانم ترجمه و ویراستار آن کتاب بودم. سپس این انگیزه در من بیشتر و بیشتر شد تا کسب علم و دانش کنم. تا اینکه تقریبا چهار سالی هست که در حوزه تالیف، ترجمه و ویراستاری تخصصی لازم را دارم و همچنان در حال کسب تجربه هستم و خدا را سپاس که تا این لحظه بیش از ۵۸ کتاب(تالیف، ترجمه و ویراستاری) و بیش از ۹۰ مقاله علمی داخلی - بین المللی را به ثبت رساندم.
این پژوهشگر جوان در ارتباط با اشتراک گذاری علم و دانش معتقد است: یکی از هدفم های من این بود که این علم و پژوهشگری را که به دست آوردم را با دانشجویان و همکاران گرامی به اشتراک بگذارم و تا این لحظه با دانشجویان، همکاران و اساتید گرامی بسیاری کار و آموزش دادم و کتاب های آن ها هم چاپ شدند و از این بابت خوشحال هستم که یک عضو کوچک در این رشته جهت افزایش و آگاهی دوستان و سپس رشد فردی و جامعه هستم.
محبیان فر در طول این سال ها علاوه بر نگارش کتاب ها و مقالات فراوان در دوره های تخصصی متعددی شرکت نموده است و این دوره های تخصصی که زیر نظر اساتید با تجربه کشور برگزار می شوند، به او در ادامه مسیر کمک های شایانی خواهند کرد. برخی از دوره هایی که او گذرانده است به این شرح می باشند:
تبیین و درمان بیماری های سایکوسوماتیک مبتنی بر تئوری انتخاب، ️مربیگری مهارت های زندگی، ️تشخیص، سبب شناسی و درمان نابهنجاری های جنسی(شامل ملال جنسیتی، پارافیلیاها، همجنس گرایی)، ️زوج درمانی با رویکرد وجودی(اگزیستانسیال)، ️آشنایی با مدل سازی معادلات ساختاری، ️درمان مبتنی بر پذیرش و تعهد(ACT)، ️درمان شناختی - رفتاری پیشرفته(CBT)، ️اصول، مبانی و راه و رسم درمان گری شناختی - رفتاری ارتقاء یافته، ️تربیتی جنسی کودک و نوجوان، ️مهارت های زندگی، ️ارزیابی تشخیص و درمان اختلال های روانی بر اساس رویکردهای هیجان مدار، ️فرهنگ ارتباط جنسی(فحشا)، ️پذیرش مدل تایید جنسیت در نوجوانان تراجنسیتی، ️پرهیز روانشناسان از خطاهای اخلاقی، ️ذهن آگاهی، ️مزایای خود شفقت ورزی، ️دوره فرزندپروری با روش ABC ️دوره هویت های کوئیر؛ گرایش جنسی و هویت جنسیتی، دوره روان پزشکی مثبت و سلامت روان از (دانشگاه سیدنی استرالیا)، ️دوره ابزارهای الکترونیکی برای برابری جنسیتی در آموزش و ...
او هم اکنون مدرس کارگاه مقاله نویسی علمی و مدرس کارگاه های آموزش اصولی کتاب نویسی است که مورد استقبال جوانان به ویژه علاقه مندان به حوزه تحقیق و پژوهش قرار گرفته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

مدل موی چینی برای جهان!

مدل موی چینی برای جهان!

موضوع این است که آیا چین موافقت می‌کند بخشی از بازپرداخت وام‌های کشور‌های در حال توسعه ...
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
1