تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۲۱:۴۸
کد مطلب : ۴۵۸۷۵۶
خبر فوری:

وقوع زمین لرزه ۶/۴ ریشتری در جنوب ترکیه در مجاورت مرز سوریه

۱
خبر فوری: وقوع زمین لرزه ۶/۴ ریشتری در جنوب ترکیه در مجاورت مرز سوریه
کبنا ؛سازمان مدیریت اضطرارها و بلایای ترکیه (AFAD) از وقوع یک زمین‌لرزه ۶/۴ ریشتری در استان حتای یا هاتای در جنوب ترکیه در مجاورت مرز سوریه دو هفته پس از وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ بالای هفت ریشتری در این منطقه خبر داد.
به گزارش کبنا، مرکز این زمین‌لرزه که در ساعت ۸:۴۰ بعد از ظهر در ۱۰ کیلومتری از سطح زمین در نزدیکی شهرک دفنه در استان هاتای در مجاورت ساحل دریای مدیترانه در نزدیکی مرز سوریه قرار داشته است.
مردم در شهرهای انطاکیه و آدانای ترکیه در ۲۰۰ کیلومتری به سمت شمال و نیز در در سراسر مرز سوریه تکان قدرتمندی را حس کردند.
مونا العمر، ساکن شهر انطاکیه که هنگام بروز زمین‌لرزه در چادری در پارک بود، در حالیکه پسر هفت‌ساله‌اش را در آغوش داشت و گریه می‌کرد گفت: «فکر کردم زمین زیر پایم دارد دهان باز می‌کند.»
ساکنان لبنان که تکان‌های بی‌شمار مربوط به پس‌لرزه‌های زمین‌لرزه‌های ابتدایی را در این دو هفته احساس کرده‌اند، نیز احساس یک لرزش قوی و مداوم را گزارش کرده‌اند. بسیاری از افراد خانه‌ایشان را ترک کرده و به خیابان‌ها رفته‌اند.
زمین‌لرزه‌های ۷/۸ و ۷/۴ ریشتری به فاصله چند ساعت در دو هفته پیش تا به حال به مرگ بیش از ۴۷۰۰۰ نفر، ناپدید شدن هزاران نفر دیگر و بی‌خانمان‌شدن میلیون‌ها نفر انجامیدند. این دو زمین‌لرزه در طول که چند دقیقه مناطق گسترده در جنوب ترکیه و شمال غرب سوریه را تکان دادند چند شهر را به تلی از آوار بدل کردند و به فرو رویختن هزاران ساختمان انجامیدند. در حالی که دو هفته از وقوع این زمین‌لرزه‌ها می‌گذرد، هنوز مقیاس ویرانی به طور کامل آشکار نشده است و ممکن است سال‌ها طول بکشد تا اثرات حقیقی آنها روشن شود.
شمار کشته‌ها در ترکیه اکنون به بالای ۴۱۰۰۰ نفر رسیده است. و انتظار می‌رود که بیشتر هم بشود چرا که بیش از ۳۴۵۰۰۰ واحد آپارتمانی در جریان زمین‌لرزه‌ها ویران شده‌اند و سرنوشت بسیار از افراد هنوز معلوم نیست. در سوریه نیز که قبلا دچار ویرانی جنگ داخلی درازمدت بوده است، شمار کشته‌ها به گفته مقامات به بیش از ۵۸۰۰ نفر رسیده است.
وقوع زلزله شدید دیگر در مرز سوریه و ترکیه/ مردم نگران و مستاصل در خیابان
وقوع زلزله شدید دیگر در مرز سوریه و ترکیه/ مردم نگران و مستاصل در خیابان
وقوع زمین لرزه ۶.۵ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) امشب (دوشنبه) در مرز سوریه و ترکیه، مردم در شهرهای جنوبی ترکیه را به خیابان‌ها و پارک‌ها کشاند و بنا به گزارش رسانه‌های محلی، در پی این زمین لرزه ساختمان‌های آسیب‌دیده از زلزله قبل نیز ویران شدند.
مرکز لرزه‌نگاری اروپا - مدیترانه (EMSC) دقایقی قبل از وقوع زمین لرزه‌ای به بزرگی ۶.۵ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در مرز سوریه و ترکیه خبر داد.
این زمین لرزه مرسین و انطاکیه ترکیه و شمال سوریه را لرزاند. مرکز مقابله با حوادث غیرمترقبه ترکیه «آفاد» هم اعلام کرد که زلزله‌ای به بزرگی ۶.۴ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در ساعت ۲۰:۰۴ (به وقت آنکارا) در شهرستان دفنه استان هاتای به وقوع پیوست.
مرکز لرزه‌نگاری اروپا - مدیترانه (EMSC) شدت این زلزله را ۶.۵ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) اعلام کرد.
منابع رسانه‌ای گزارش دادند که شدت زلزله به حدی بود که مردم لبنان، مصر، اردن و فلسطین آن را احساس کردند و باعث شد تا مردم این کشورها از منازل خود خارج و وارد خیابان‌ها شوند.
آفاد گزارش داد که همزمان دو زلزله به قدرت ۶.۴ و ۵.۸ دهم ریشتری در استان هاتای واقع در جنوب ترکیه رخ داده است.
شبکه الجزیره خبر داد که در اثر زلزله ۶.۴ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) استان هاتای ترکیه، منطقه الارتاب در حومه ادلب به شدت لرزید و تاکنون پنج نفر در این منطقه زخمی شدند.
            
منابع خبری گزارش دادند که به دنبال زلزله ۶.۴ دهم در مقیاس امواج درونی زمین (ریشتر) در استان هاتای ترکیه، ترس و وحشت زیادی در سراسر مناطق شمال سوریه ایجاد شده است.
مرکز مدیریت بحران و حوادث اضطراری ترکیه از احتمال ایجاد موج های مرتفع در سواحل جنوبی این کشور خبر داد و خواستار دور شدن مردم از ساحل شد.
فواد اوکتای معاون اول رئیس جمهور ترکیه از اعلام آماده باش به نیروهای امدادی حاضر در منطقه زلزله زده خبر داد و گفت: بررسی خسارت این دو زلزله آغاز شده و به شهروندان هشدار داده شده است که از ساختمان‌های آسیب دیده دوری کنند.

سلیمان البان استاندار آدانای ترکیه هم اعلام کرد که در پی این زلزله شدید، در استان آدانا که در نزدیکی کانون زلزله واقع شده، ساختمان و بنایی تخریب نشده است.
رحمی دوغان استاندار هاتای نیز به خبرنگار خبرگزاری آناتولی گفت که ارزیابی خسارت زمین لرزه در این منطقه آغاز شده است.
در پی زمین لرزه امشب که در استان‌های اطراف نیز احساس شد، شهروندان ساکن در استان غازی آنتپ، آدانا، شانلی اورفا، مالاتیا، کیلیس و ماردین از خانه‌های خود خارج شدند و به پارک‌ها و خیابان‌ها رفتند.

برخی رسانه‌ها نیز از ریزش و تخریب تعدادی از ساختمان‌های آسیب دیده از زلزله دو هفته پیش ترکیه خبر دادند.

بیمارستان دولتی و مرکزی شهر بندری اسکندرون ترکیه در پی این زمین لرزه با احتمال تخریب در حال تخلیه است.
لطفی ساواش شهردار شهر هاتای در مصاحبه با شبکه خبری ان.تی.وی ترکیه اعلام کرد که بر اساس گزارش‌های اولیه، تعدادی از شهروندان در پی این زلزله زیر آوار مانده‌اند.
سلیمان سویلو وزیر کشور ترکیه اعلام کرد که در پی زلزله امشب در استان هاتای این کشور، سه نفر جان باخته و ۲۱۳ نفر نیز مجروح شدند.
مرکز زلزله نگاری دانشگاه بسفر ترکیه هم اعلام کرد که ۸ پس لرزه از زمان زلزله جدید استان هاتای ثبت شده است.
هنوز گزارش دقیقی درباره تلفات مالی و جانی ناشی از وقوع این زلزله تازه و شدید منتشر نشده است.
نام شما

آدرس ايميل شما

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
فایل های مرتبط
1