تاریخ انتشار
دوشنبه ۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۴۵
کد مطلب : ۴۵۸۷۰۰
یادداشتی از محسن جبارنژاد، مدیرکل کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد؛

ایده‌هایی برای تحول کتابخانه‌های عمومی استان و اقدامات راهبردی متناظر ایده اول: تبیین ماموریت ها و کارویژه های جدید نهاد و کتابخانه های عمومی( کتابخانه عمومی به مثابه پایگاه اجتماعی)

۳
۱
ایده‌هایی برای تحول کتابخانه‌های عمومی کهگیلویه و بویراحمد و اقدامات راهبردی
کبنا ؛
محسن جبارنژاد- تصور بسیاری از ما نسبت به کتابخانه عمومی، مکانی است که در آن تعدادی کتاب نگهداری می‌شود و توسط کتابداران به مردم امانت داده می‌شود! این تصور، تصور خطایی نیست و این البته یکی از کارکرد‌های سنتی و کلاسیک کتابخانه عمومی است. اما در شرایط کنونی و با توجه به شتاب بالای تحولات در حوزه فضای مجازی، به نظر می‌رسد این تلقی از کتابخانه عمومی دیر یا زود به چالش کشیده خواهد شد.
این وضعیت، مختص ما هم نیست. بسیاری از کشور‌های پیشرفته نظیر آلمان که امکانات کتابخانه‌ای خوب و عضویت و امانت بالایی دارند نیز با چنین چالش‌هایی دست و پنجه نرم می‌کنند. پیشتر تصور می‌شد که کتابخانه عمومی باید در یک فضای خلوت و به دور از هیاهو و توام با سکوت طراحی و احداث شود تا مخاطبان و مراجعان به آسانی تمرکز کرده و بتوانند با فراغ بال به مطالعات عمومی بپردازند.
این تصور و مهمتر از آن، بسنده کردن به این تفکر، با توجه به شتاب روزافزون تحولات فضای مجازی، دیر یا زود کتابخانه‌های عمومی ای را که هنوز با کارکرد‌های سنتی اداره می‌شوند به چالش خواهد کشید و منجر به انزوای آن‌ها خواهد شد. پس راه حل چیست و برای تداوم حیات کتابخانه‌های عمومی چه باید کرد؟
عجالتا راه حل این است که کتابخانه عمومی با توجه به سرعت خیره‌کننده رشد تکنولوژی، آرایشی متفاوت به خود بگیرد تا بتواند به "نیاز" مخاطب پاسخ دهد. حضور فضای مجازی باعث شده مطالعه به سبک سنتی یعنی مطالعه آثار مکتوب و نسخه کاغذی کتاب، تا حدی کم فروغ شود و مخاطبان چندان احساس نیاز به خواندن آثار مکتوب نکنند. در عوض نیاز‌های جدیدی نیز تولید شده که می‌توان در نسل جدید کتابخانه‌های عمومی به آن‌ها توجه جدی داشت نظیر توجه به نسخه‌های الکترونیکی و یا صوتی کتاب و یا نیاز‌های مهارتی، خلاقیتی و ... که ضروری است کتابخانه عمومی به این موضوع ورود کند.
برای اینکه موضوع قدری روشن شود مثالی در ادامه آورده می‌شود: فرض کنید در شرایط اقتصادی کنونی، بسیاری از خانواده‌هایی که در شعاع جمعیتی خدمت گیر یک کتابخانه عمومی قرار دارند تمایل به ایجاد شغل دوم دارند. اما نمی‌دانند که دقیقاً از کجا شروع کنند یا به سراغ کدام کسب و کار کوچکی بروند که آینده روشنی داشته باشد و به شکست نینجامد. این مهم در گرو دو مسأله مهم است یکی داده و دیگری آموزش. منظور از داده، اطلاعاتی است راجع به کسب و کار مورد نظر. اطلاعاتی که غالبا از لابه‌لای کتاب‌های کاربردی موجود در کتابخانه یا از طریق ارتباط مؤثر کتابداران با ارگان‌های متولی کسب و کار نظیر فنی و حرفه‌ای، اداره کار و ... و اخذ داده‌های ضروری و آمار لازم و مورد نیاز برای ایجاد یک کسب و کار کوچک بدست می‌آید. منظور از آموزش هم که به نظر، بی نیاز از توضیح است. منتها باید توجه داشت که وظیفه کتابخانه عمومی، آموزش غیر رسمی در زمینه ایجاد کسب و کار کوچک است و نه آموزش غیر رسمی.
نام شما

آدرس ايميل شما

کتاب خوان
Iran, Islamic Republic of
خدایی خودتم میدونی چه نگارش کردی؟ سر و ته مطلب میخواد چه بگه!؟
این دیگه مدیرکل کتابخانه های استان است!
سی سخت
Iran, Islamic Republic of
شلوغ نکنی و ادای روشنفکری درنیاری بهتره!
به عمل کار براید..
الهی
Iran, Islamic Republic of
با سلام. به عنوان یک راهکار کاربردی پیشنهاد می دهم به صورت دوره ای (مثلا ماهانه) برای گروه های سنی مختلف، کتاب های جذاب و متنوع معرفی نمایید و به شیوه های مختلفی (سخت گیرانه نباشند) مسابقه برگزار کنید و جوایزی به نفرات برتر اهدا نمایید. برای تامین بودجه این مسابقات می توانید پویش هایی تشکیل دهید و در شبکه های مجازی استانی و سایت های پرمخاطب تبلیغ نمایید. یقین داشته باشید افراد علاقمند به این پویش ها حتما کمک خواهند کرد. همچنین به عنوان یک راهکار دیگر، می توانید با سازمان ها و مجموعه های اداری استان از طریق استانداری مکاتبه نمایید که نفرات کتاب خوان خود را معرفی کنند... با روابط عمومی اداره های استانی نیز جلسه هایی برگزار نمایید و شیوه های مختلف مطالعه اثربخش و ترویج کتاب خوانی را مطرح نمایید و... معمولا تهیه کتاب های مختلف چه به صورتی کاغذی و یا صوتی و الکترونیکی آسان است اما اینکه مردم با چه راهکارهایی تشویق شوند که به این سمت حرکت کنند کار راحتی نیست و باید خیلی تلاش کرد...
​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

​​​​​​​روایت خبرنگار آمریکایی از سفر به ایران

ما با مقام‌های ایرانی نیز تماس گرفتیم. حسین امیر عبداللهیان، وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای ...
آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

آیا فروپاشی روسیه در حال نزدیک شدن است؟

 روسیه پیش‌ از این هیچ‌گاه تا به این اندازه همزمان خطرناک و شکننده نبوده است!  «پیتر ...
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
1