کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

طی چهار سال؛

15 میلیون نهال در کهگیلویه و بویراحمد کاشته می شود

17 بهمن 1401 ساعت 17:11

طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهوری و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور به تازگی به استانها ابلاغ شد.


طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با دستور رئیس جمهوری و با تاکید وزیر جهاد کشاورزی و سازمان منابع طبیعی کشور به تازگی به استانها ابلاغ شد.
به گزارش کبنا، رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی استان با اعلام این خبر گفت: تعهد کهگیلویه و بویراحمد برای غرص این تعداد نهال، ۱۵ میلیون نهال است.
احمد بهمنی نژاد افزود: قرار است انجام این طرح در طول چهار سال در کشور انجام و سالانه در کشور ۲۵۰ میلیون اصله نهال تولید و کاشته شود.
وی گفت: برای اجرای این طرح در استان، پیگیر جلب مشارکت های مردمی، شرکت ها و سازمان هستیم که تاکنون شرکت بهره برداری نفت گچساران، شرکت شهرک های صنعتی، و تعدادی نهادهای غیردولتی اعلام آمادگی کردند که با آنها تفاهمنامه ای منعقد شد.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی استان ادامه داد: برخی از نهال های مورد نیاز، در نهالستان های منابع طبیعی استان تولید می شود و مابقی نهال ها به صورت مشارکتی با سایر بخش ها تولید می شود.
بهمنی نژاد به گونه هایی که در این طرح تولید و کاشت می شود اشاره کرد و گفت: گونه هایی نظیر "بلوط"، "بنه"، "زالزالک"، "بادام" که گونه های غالب هستند در مناطق جنگلی استفاده می شود.
وی ادامه داد: علاوه بر این گونه ها ،  نهال های سریع الرشد همانند "صنوبر" و "اکالیپتوس"، به منظور اجرای طرح زراعت چوب و با هدف اقتصادی و کاهش فشار بهره برداری از عرصه های طبیعی، انجام می شود.
رئیس اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری منابع طبیعی استان، مهمترین چالش اجرای این طرح در استان را، جلب مشارکت بخش های مختلف دانست و گفت: این طرح مردمی قرار است به شکل مشارکتی پیگیری و اجرا شود و نیاز به حمایت بخش های مختلف به خصوص صنایع آلاینده دارد.
بهمنی نژاد از همه صاحبان صنایع ، شرکت ها، بنگاهای اقتصادی، تشکل های مردم نهاد، متولی پروژه هایی که در استان در حال اجرا هستند، درخواست کرد: به هر شکل ممکن در اجرای مناسب این طرح مشارکت داشته باشند چرا که این طرح مفید و اثرگذاری است و با کاشت درخت خیلی از معضلات محیط زیستی را حل می کند.
به گفته وی همچنین قرار است در سال  ۱۴۰۲، ۲ میلیون اصل نهال در استان تولید و کاشت شود.
استان کهگیلویه و بویراحمد ۸۷۴ هزار هکتار جنگل دارد .
این استان ، ۵۱۲ هزار هکتار مرتع خارج از جنگل دارد که بیش از ۳۰۰ هزار هکتار از اراضی ملی این استان دارای پوشش گیاهی مرتعی است.


کد مطلب: 458075

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/458075/15-میلیون-نهال-کهگیلویه-بویراحمد-کاشته-می-شود

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1