کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می‌دهد:

بحث داغ بر سر دفترچه عوارض شهرداری یاسوج / امیری: با این حجم تخلف، شهری بر جای نمی‌ماند / عباس‌نژاد: بی‌اخلاقی شده / آشنا: به تنهایی مصوب نمی‌کنم/ اکبری: اول در شهرداری اصلاح شود / احمدی‌کیش: هیچ‌کدام‌مان نمی‌پرسیم، چرا...

11 بهمن 1401 ساعت 0:13

هفتمین نشست پرسش و پاسخ شورای شهر و شهردار یاسوج صبح روز یکشنبه (09 / بهمن‌ماه /1401) در سالن جلسات شورای شهر یاسوج یرگزار شد. این نشست برخلاف نشست‌های پیشین بدون حضور شهردار برگزار شد و اینگونه گفته شد که نستهن مقدم به علت بی‌نظمی‌های جلسه‌های پیشین جوابیه‌ی را به صورت مکتوب فرستاد. که در گزارش بعدی به جوابیه شهردار پرداخته می‌شود.


هفتمین نشست پرسش و پاسخ شورای شهر و شهردار یاسوج صبح روز یکشنبه (09 / بهمن‌ماه /1401) در سالن جلسات شورای شهر یاسوج یرگزار شد. این نشست برخلاف نشست‌های پیشین بدون حضور شهردار برگزار شد و اینگونه گفته شد کهنستهن مقدم به علت بی‌نظمی‌های جلسه‌های پیشین جوابیه‌ی را به صورت مکتوب فرستاد. که در گزارش بعدی به جوابیه شهردار پرداخته می‌شود.



کیوان آشنا_ رئیس شورای شهر یاسوج_ در ابتدای این جلسه، اظهار داشت: دفترچه عوارض سال 1402 در تاریخ 1401/10/30 به دست ما رسید و موظفیم تا تاریخ 1401/11/15 بررسی نموده و تحویل دهیم. 
احمدی‌کیش گفت: چون ممکن است بحث دفترچه کمی طول بکشد و در پایان جلسه وقت بیان این پیشنهادات نباشد اجازه دهید در ابتدا من چند پیشنهاد بدهم. 
وی در ادامه گفت: همیشه شاید عده‌ای متعقد باشند اعضای شورا پیشنهادی برای اجرای طرح در شهرداری ندارند. وضعیت کمیسیون سرمایه‌گذاری در شهرداری وضعیت خاموشی دارد. حوزه شهرداری یاسوج با کمک اعضای شورا شناسایی شود و از طریق فراخوان عمومی سمع و نظر همه مردم ایران برسد و دنبال درآمد پایدار باشیم. با گذشت 6دوره از شورای شهر درآمد پایدار وجو ندارد. گردشگری وجود امکانات تفریحی برای گردشگران است. پیشنهاد می‌کنم تله‌سیژ، تله کابین یا زیپ لاین. ما تاکی دنبال هزار تومان دو هزار تومان‌ها باشیم. مثل شهرهای دیگر یک فضای مشخصی را اختصاص دهیم به اسکان مسافر نه اینکه هر کس هرجا دلش خواست چادر پهن کند و اسکان گزیند. این باعث ایجاد نظم و همچنین درآمدزایی می‌شود. 
سید هدایت اکبری در ادامه صحبت‌های آشنا، گفت: این پیشنهاد در شورای چهارم به تصویب رسید.
فرشاد احمدی‌کیش_ عضو شورای اسلامی شهر یاسوج_ نیز تاکید کرد و گفت: بله باید در این شورا اجرایی شود.
سید هدایت امیری_ عضو باسابقه شورای شهر یاسوج_ ادامه داد: باید در بودجه امسال منابع و محل اعتبار بودجه مشخص شود.
احمدی‌کیش ادامه داد: سرمایه‌گذاری نیاز به بودجه ندارد.
امیری: پیشنهاد به‌جایی است؛ اما باید زودتر از اینها پیشنهاد می‌شد.
اکبری: این پیشنهاد در دور چهارم مصوب شد؛ اما متأسفانه اقدامی در راستای پیشبرد این مصوبه صورت نگرفت.
 آشنا: پیشنهاد سرمایه‌گذاری در حوزه زیپ‌لاین داریم؛ اما باید مورد بررسی قرار گیرد. آشنا در ادامه افزود: 
اگر فرض بر این باشد شهرداری نمی‌خواهد کار کند شهردار و شورا دو موضوع جدا هستند اگر در عملکرد شهردار نواقصی دیده می‌شود اعضای شورا نباید از کار خود عقب بمانند.
هدایت اکبری در ادامه به موضوع دفترچه عوارض پرداخت و گفت: درباره دفترچه عوارض خارج از بحث باید گفت که قانون شورا را موظف به تعیین تکلیف دفترچه تا 15 بهمن کرده؛ اما 15 روز زمان برای بررسی دفترچه کم است. 
اکبری افزود: با توجه به افزایش 5 برابری و با توجه قیمت منطقه‌ای که در آینده افزایش می‌یابد دفترچه قبلی باید اصلاح شود. P تقسیم به 2 شود. چون P در اداره دارایی دوباره دوبرابر می‌شود. اعضای شورای نماینده مردم هستند. شهرداری باید به‌سوی درآمد پایدار برود. مردم فقیرند و نمی‌توانند این عوارض را پرداخت کنند.
وی اشاره کرد: اگر عده‌ای املاک‌سازند و شغلشان بساز بفروش است؛ اما بیشتر مردم می‌خواهند خانه‌ای بسازند که در آن زندگی کنند. ضمن اینکه در برنامه‌های توسعه گذشته شهرداری ملزم شد عوارض ساختمانی را افزایش ندهد. حالا دفترچه عوارض سال 1401 باید تنظیم شود و دوباره ارسال شود.
وی افزود: اگر شهرداری درآمد پایدار ایجاد کند مثلاً همین پارک اسکان باعث درآمدزایی در فصل تابستان و تعطیلات می‌شود. اینکه شهرداری بخواهد درآمدش را از طریق عوارض از مردم بگیرد من مخالفم.
آشنا، رئیس شورای شهر یاسوج ادامه: با توجه به نرخ تورم در کشور حداقل نرخ تورم 30 درصد است. با توجه به همین نرخ تورم حقوق کارگر ارائه می‌شود. شهرداری یک دستگاه غیردولتی است و باید از محل عوارض بخشی از منابع مالی خود را تأمین کند؛ اگر مردم کمک نکنند ما نمی‌توانیم کارها را پیش ببریم. ما نمی‌توانیم نرخ دفترچه را به طورکامل تغییر دهیم، بلکه باید بخش جزئی از قیمت‌های دفترچه عوارض را افزایش دهیم.
بهنام عباس‌نژاد_ عضو شورای اسلامی شهر یاسوج_ گفت: چند توصیه به آقای شهردار دارم. شهری مثل یاسوج که پتانسیل‌ زیای برای پیشرفت دارد، نباید دیدگاه ما اینقدر ضعیف باشد؛ عوارض تا کی؟! روزی یاسوج به جایی می‌رسد که ساخت و سازی در آن صورت نمی‌گیرد آن وقت چه کنیم؟!  پارسال بی‌اخلاقی‌هایی در زمینه دفترچه عوارض صورت گرفت و عوارض زمینی که قیمت آن صد میلیون تومان بود، باید 800 میلیون تومان عوارض بپردازد، این برخوردها خود مانع ساخت‌وساز است.
وی افزود: من پیشنهاد می‌کنم؛ در خیابان‌های تختی، بلوار عدل، حوزه نقلیه، شهید قرنی، ترمینال قدیم و 13 آبان سه ملک تجاری با صد قواره مغازه تجاری 30 یا 40 متری ایجاد شود تا دیگر شهرداری نیازمند عوارض نباشد. اصلاٌ یک قطعه دورهزارمتری زمین خام را طبق نظارت شهرداری و حوزه فنی به مردم واگذار کنید.
سید هدایت امیری ادامه داد: با نگاهی اجمالی به دفترچه عوارض امسال با افزایش عوارض مخالفم. پارسال به هر دلیلی، شاهد افزایش بی‌حد و اندازه عوارض نسبت به سال‌های گذشته بودیم که داد مردم بلند شد. پارسال گفتیم طبق سال 1400 لحاظ شود این کار را نکردید. چطور صد میلیون هزینه یک پروانه یکه دفعه ده برابر می‌شود. بی اهمیتی شهردار به مصوبه شورا باعث ناتوانی مردم می‌شود. حالا پیش‌تعرفه 1401 نزدیک به 5 برابر شد. بنا را بر وصول عوارض و پر کردن خلأ منابع درآمدی پایدار را از طریق عوارض نگذارید.
وی افزود: درآمدهای پایدار را برای شهرداری پیش‌بینی کنیم. 50 درصد بودجه سال 1400 ما از تخلفات کمیسیون ماده 100 است. عوارض بالا باعث تخلف مردم می‌شود. جریمه‌های ناشی از این تخلف در کمیسیون 100 یکی از شیوه‌های درآمد شهرداری شده است! با این حجم از تخلف، شهری بر جای نمی‌ماند و باعث از بین رفتن ریخت شهری و استاندارد شهری می‌شود.
احمدی‌کیش دیگر عضو شورای شهر یاسوج گفت: چرا هیچ‌کدام‌‌مان نمی‌پرسیم! چرا بیش از 30 درصد ساخت و سازهای شهر یاسوج نمی‌توانند پروانه ساختمانی دریافت کنند. شورا و شهردار باید از استاندار و کمیسیون ماده 5 بخواهیم این مسئله را حل کند. آقای استاندار 17 سال از آخرین بازنگری طرح تفضیلی می‌گذرد.
وی در ادامه درخواست کرد که طرح‌های سرمایه‌گذاری و گردشگری در فراخوان عمومی ارائه شود.
آشنا، رئیس شورای شهر یاسوج در ادامه گفت: تمام املاک شهرداری را به صورت آگهی عمومی اعلام کنید تا همه مردم ایران بتوانند در آگهی شرکت کنند. این به نغع مردم تمام می‌شود و بی عدالتی نیست. قیمت عادلانه و درست در آگهی عمومی بدون نفع شخصی.
وی در ادامه گفت: مصوب گردید دفترچه 1401 با اعمال نظر اعضای شورا و تطبیق و بر اساس قانون همان ذفترچه قبلی باشد.
اکبری: نامه بنویسید.
آشنا: این مصوبه مجلس است. خیلی نمی‌توانیم تغییر دهیم.
امیری: اگر مصوبه مجلس است  پس چه نیازی به جلسه است. همان را تأیید کنید.
آشنا: مگر می‌شود نظر دولت اعمال نشود.
عباس‌نژاد: شهردار یاسوج 6 سال است در این موضوعات کار می‌کند یک سایبان در این شهر درست نشد.
اکبری: بر اساس عرف 1401 دفترچه عوارض را پرینت بگیرید و ما کنترل کنیم. بعضی از ردیف‌ها حذف شود و برخی از بندها اصلاح شود.
آشنا: می‌نویسیم؛ دفترچه 1401 با اعمال دستورالعمل وزارت کشور و مصوبات مجلس با رأی اعضای شورا برای سال 1402 تصویب گردید.
اکبری: اول در شهرداری اصلاح شود و بر اساس خواسته اعضای شورا بعد از اصلاح و کنترل نرخ‌ها تعیین شود. با این شرایط تصویب شود.
آشنا: مصوب کنید تا بفرستم. من مخالف افزایش عوارض هستم؛ اما نمی‌توانم به تنهایی مصوب کنم همه با هم مصوب کنیم، شهرداری دفترچه را اصلاح کند.
وی افزود: شورای محلی نمی‌تواند مغایر با قانون عمل کند، قانون وجود دارد، کمیته تطبیق برای همین است که اگر ما مغایر قانون تصویب کنیم رد کند.
در ادامه صحبت‌های کیوان آَشنا؛ هدایت اکبری و بهنام عباس‌نژاد جلسه را به نشانه اعتراض ترک کردند.
 امیری در این باره گفت:  ما با افزایش عواض مخالفیم و دفترچه عوارض سال 1402 طبق دفترچه 1401 در جلسه شورا مجدد بررسی شود. 
آشنا، رئیس شورای اسلامی شهر یاسوج تاکید کرد: من به تنهایی نمی‌توانم این حکم را مصوب کنیم، من هم نظرم را می‌دهم، بقیه اعضا نظرشان را بگویند نه اینکه به امضای من فقط مصوب شود.
آشنا در ادامه در گفت‌وگو با خبرنگار کبنا گفت: این یک قانون است دستور رئیس جمهور است. من نمی‌توانم خلاف دستور و قانون کاری کنم. این نامه رئیس جمهور است. من که نمی‌توانم خلاف این آئین‌نامه، نظر و امضا کنم.


کد مطلب: 457734

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/457734/بحث-داغ-سر-دفترچه-عوارض-شهرداری-یاسوج-امیری-این-حجم-تخلف-شهری-جای-نمی-ماند-عباس-نژاد-بی-اخلاقی-شده-آشنا-تنهایی-مصوب-نمی-کنم-اکبری-اول-اصلاح-شود-احمدی-کیش-هیچ-کدام-مان-نمی-پرسیم-چرا

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1