تاریخ انتشار
يکشنبه ۹ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۳۷
کد مطلب : ۴۵۷۶۹۶
روایت اقتصاد ایران در هشتم بهمن ماه

دلالان، شمشیر را برای بانک مرکزی از رو بستند!

۲
۰
دلالان، شمشیر را برای بانک مرکزی از رو بستند!
کبنا ؛اقتصاد ایران هفته‌ای آرام را آغاز کرد و بر خلاف هفته‌های گذشته نه مصرف بالای گاز مشکل‌ساز شده و نه حواشی بورس کالا مانند سابق ادامه دارد، هرچند که پس‌لرزه‌های نامه شورای رقابت از یک سو و تلاش دلالان بری ملتهب نگه داشتن بازار از سوی دیگر به قوت خود باقی است.
به گزارش کبنا، بانک مرکزی در هفته جاری عرضه سکه در بورس کالا را ادامه می‌دهد، تلاش برای تداوم عرضه خودروها در بورس ادامه دارد و بازارها به آرامشی نسبی رسیده‌اند، هرچند تورم ماه‌های گذشته هم به حرکت خود ادامه داده و این بار ملموس‌ترین اثر را بر بازار گوشت قرمز گذاشته است. همانطور که پیش از این نیز مشخص بود، ورود دولت و به طور خاص بانک مرکزی به بازار طلا و ارز، به مذاق دلالان و سفته بازان این عرصه خوش نیامده و تلاش می‌کنند با دادن اعداد غیرواقعی و ثبت سفارش‌ با قیمت‌های خارج از عرف، دامنه قیمتی در بورس کالا را تغییر دهند تا شاید بازار آزاد نیز متاثر از این قیمت‌ها، به میل آن‌ها حرکت کند. تلاشی که البته تاکنون نتیجه‌ای برای آنها نداشته و قیمت طلا در نخستین روز کاری هفته جاری همچنان نزولی باقی مانده است.
شکست خورده روز: دلالان طلا
بازار سکه و طلای داخلی مانند روزهای پایانی هفته گذشته، همچنان روند نزولی قیمت خود را ادامه داده است. رییس اتحادیه طلا و جواهر تهران در رابطه با تغییرات قیمت‌ها در بازار نخستین روز از هفته جاری (امروز)، نسبت به آخرین معاملات بازار هفته گذشته، گفت: هر قطعه سکه تمام طرح جدید با ۷۰۰ هزار تومان کاهش قیمت ۲۳  میلیون و ۶۰۰ هزار تومان و هر قطعه سکه تمام طرح قدیم با ۴۰۰ هزار تومان ریزش ۲۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان در بازار امروز معامله شد. نیم سکه با کاهش ۳۰۰ هزار تومانی ۱۴ میلیون تومان و ربع سکه با ۳۵۰ هزار تومان کاهش هشت میلیون و ۸۰۰ هزار تومان تعیین قیمت شده است. سکه‌های گرمی نیز با ۱۵۰ هزار تومان افت بها چهار میلیون و ۷۵۰ هزار تومان دادوستد شده است.
عرضه ربع سکه همچنان در بورس کالا ادامه دارد. طی معاملات امروز ربع سکه در بازار سرمایه، هر قطعه از این سکه تا هشت میلیون و ۹۰ هزار تومان معامله شده است. این اتفاق در حالی رخ داده که هنوز برخی افراد و دلال‌ها با ثبت سفارش با قیمت‌هایی عجیب و غیرمنطقی در بورس کالا تلاش می‌کنند بازار را ملتهب کنند و عملا شمشیر را برای برهم زدن تعادل بازار از رو بسته‌اند. این روند امروز نیز ادامه پیدا کرد، تا جایی که برخی حاضرند با ثبت سفارش‌هایی با قیمت‌هایی عجیب حتی تا سقف ۱۶ میلیون تومان که حتی از قیمت معامله ربع سکه در بازار آزاد هم بسیار بالاتر است، روند عرضه سکه در بورس را متاثر کنند؛ با این وجود بانک مرکزی توانسته همچنان با قیمتی پایین‌تر از نرخ بازار، عرضه ربع سکه را ادامه بدهد و این موضوع تاثیر خود در قیمت بازار را در تمام روزهای گذشته نشان داده است.
در بازار دلار نیز رییس کل بانک مرکزی تاکید دارد که حضور این بانک در بازار ادامه خواهد داشت، هرچند امروز سامانه برخط بازار متشکل معاملات ارز ایران با اختلال مواجه شد اما رویکرد بانک مرکزی در این حوزه تغییری نکرده است.  مسعود توکلی - دبیر داخلی مدیریت بازار متشکل معاملات ارز ایران - در این باره به ایسنا گفت: پیرو دستور بانک مرکزی درباره سرفصل ۵۶ نیازهای ضروری متقاضیان، فرآیند تخصیص و دریافت ارز باید به صورت حضوری انجام شود و نیازی به ثبت نام و نوبت دهی اینترنتی نیست. به همین دلیل سامانه نوبت دهی فعلا از دسترس خارج شده است.
بر خلاف هفته‌های گذشته که رقابت میان سرمایه گذاران در بازارهای طلا و بورس ادامه داشت، این بار هفته در ایران با اوج گیری ارزهای دیجیتال آغاز شد. بازاری که در ماه‌های گذشته سقوطی جدی را تجربه کرده و حالا به نظر می‌رسد در حال بازگشت به روزهای خوش گذشته است. شاخص ترس و طمع بیت‌کوین برای اولین بار در ۱۰ ماه گذشته «طمع» را به نمایش گذاشت و ممکن است نشانه‌ای باشد که سرمایه‌گذاران نسبت به بیت‌کوین خوش‌بین‌تر شده‌اند و در آینده نزدیک مایل به پذیرش ریسک‌های بزرگ‌تر هستند.
چهره روز: گوشت قرمز
بر اساس آخرین گزارش مرکز آمار، تورم برخی کالاهای خوراکی با نرخی بالاتر از نرخ تورم عمومی افزایش یافته‌ و در این بین رشد قیمت گوشت قرمز نیز مشهود بوده است. پیگیری از فروشندگان و تولیدکنندگان گوشت درباره دلایل این اتفاق به این نتیجه ختم می‌شود که نان برخی واسطه‌ها و دلالان وقتی چرب‌تر می‌شود که دست مردم کمتر به گوشت برسد.
در خبری دیگر، با وجود اینکه قرار بود گوشت گرم وارداتی از امروز وارد بازار شود اما بنا بر گفته مدیرکل بازرسی و نظارت بر کالای اساسی وزارت جهاد کشاورزی این گوشت از یکی دو روز آینده توزیع می‌شود.
شاکی روز: مجید عشقی
شورای رقابت که در سال‌های گذشته همواره نامش با ابهام‌ها و چالش‌های بازار خودرو گره خورده، در هفته گذشته و پس از آنکه به نظر می‌رسید تمام طرف‌ها با عرضه خودرو در بورس کالا کنار آمده‌اند بار دیگر در صحنه حاضر شد و با نامه‌ای که رییس آن نوشت، ابهام‌های جدیدی به وجود آورد. این شورا در روزهای بعد با یک نامه رسمی نیز به عرضه خودرو در بورس واکنش نشان داد.
امروز هم  رییس سازمان بورس در متنی خطاب به رییس شورای رقابت گفته که نامه هفته گذشته این شورا، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از پول مردم را سوزانده است. در بخشی از متن مجید عشقی آمده: یکی از مصادیق آسیب در اقتصاد تصمیمات خلق الساعه و بدون هماهنگی با ذینفعان بازار است که موجب نااطمینانی در اقتصاد و توزیع رانت می‌شود. نامه جنابعالی در همان لحظات ابتدایی انتشار (ساعت ۱۱ صبح) موجب افت ناگهانی قیمت در صنعت خودرو و ساخت قطعات و در ادامه بازار، باعث منفی شدن جو عمومی بازار سرمایه شد، اثر این خبر به گونه‌ای بود که شاخص کل بورس اوراق بهادار براساس قیمت‌های لحظه‌ای با افت قابل ملاحظه ۲۵ هزار واحدی مواجه گردید و این جو منفی برای روز بعد نیز ادامه یافت. همچنین ارزش بازار سرمایه به واسطه تأثیر مستقیم این خبر در همان روز نزدیک به ۱۰۰ هزار میلیارد تومان افت و ضرر قابل توجهی به دارایی سرمایه‌گذارانی که به مصوبات پیشین اعتماد کرده بودند وارد نمود.
ماجرای بورس و خودرو به همین جا نیز ختم نمی‌شود و ارزیابی بازار بورس نشان از آن دارد که اوضاع سهم‌های خودرویی خوب نیست. بازار سرمایه در حالی به کار خود در نخستین روز هفته پایان داد که بیشترین تعداد صف فروش مربوط به گروه خودرو و ساخت قطعات بود. همچنین بیشترین خروج پول حقیقی از این گروه صورت گرفت.
البته آمار تولید خودروسازان همچنان بالاست و جدیدترین گزارش در این زمینه نیز نشان از رشد تولید دارد. آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی ۹ ماهه سال جاری نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا (و پارس‌خودرو به‌ عنوان زیر مجموعه سایپا) در مجموع بالغ بر ۷۷۷ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌ و بالغ بر ۸۳۶ هزار دستگاه هم در مدت مذکور سال جاری فروخته‌اند.
سرمایه‌گذار روز: روس‌ها
همانطور که پیش از این نیز اعلام شده بود، با وجود تداوم شرایط تحریم، دولت تاکید کرده که جذب سرمایه گذاری خارجی را به شکل جدی دنبال می‌کند و جدیدترین آمارهایی که از سوی معاون وزیر اقتصاد اعلام شده نشان از رشد در این حوزه مهم دارد. رئیس کل سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های اقتصادی و فنی ایران ضمن تشریح جزئیات سرمایه‌گذاری خارجی داخل کشور گفت: روسیه بزرگ‌ترین و اولین سرمایه‌گذار خارجی است.
در خبری دیگر که به سرمایه گذاری جدید مربوط است، پایگاه خبری آفشور تکنولوژی (offshore-technology) با اشاره به آمار شرکت گلوبال انرژی دیتا در گزارشی نوشت: از میان ۶۲۱ پروژه‌ای که قرار است در فاصله سال ۲۰۲۳ تا ۲۰۲۷ فعالیتشان را در خاورمیانه آغاز کنند، پروژه‌های بالادستی ۸۱ مورد، پروژه‌های میان دستی ۱۴۱ مورد، پالایشگاه ۸۴ مورد و پتروشیمی با ۳۱۵ مورد، بالاترین تعداد پروژه‌ها را خواهد داشت. در میان کشورهای خاورمیانه، ایران در زمینه پروژه‌های آتی، پیشتاز است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اشکالی‌ندارد
Iran, Islamic Republic of
بانک مرکزی خودش داره با تبر به ریشه اقتصاد و تولید می کوبد . نیاز نیست کسی براش شمشیر از رو ببندد.
تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

تیراندازی و گروگانگیری در تهران؛‌ گروگانگیر خودکشی کرد

حوالی ساعت ۱۴ و ۱۵ دقیقه امروز مردی ۴۵ ساله به دلیل اختلافات شخصی و خانوادگی با مراجعه ...
نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

نامه رئیس صداوسیما به رئیسی

پیمان جبلی رییس صدا وسیما در نامه به ابراهیم رییسی درباره فیلیمو نوشته است: از قرار اطلاع ...
عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

عسکری از طرح مجتمع بزرگ فرهنگی گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد خبر داد / تحول در استان نیازمند همت و گام‌های بلند است

معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد از طرح بزرگ مجتمع فرهنگی گردشگری در استان ...
1