تاریخ انتشار
دوشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۵
کد مطلب : ۴۵۷۴۳۳
کهگیلویه و بویراحمد محروم از یک متر خط ریلی؛

پروژه راه آهن یاسوج - اقلید گرفتار کمبود اعتبار / شهابی‌نسب: اعتبار این پروژه اندک است و به این زودی تمام نمی‌شود / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: در سفر دور دوم رئیس جمهور این پروژه پیگیری خواهد شد

۱
۲
پروژه راه آهن یاسوج - اقلید گرفتار کمبود اعتبار / شهابی‌نسب: اعتبار این پروژه اندک است و به این زودی تمام نمی‌شود / استاندار کهگیلویه و بویراحمد: در سفر دور دوم رئیس جمهور این پروژه پیگیری خواهد شد
کبنا ؛سال هاست که اتصال به شبکه ریلی کشور مطالبه و آرزوی دیرینه اصلی مردم کهگیلویه و بویراحمد است تا ضمن توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال، استان را از بن بست ارتباطی خارج کند و حمل بار با مقدار زیاد و در زمان کوتاه و هزینه کمتر انجام شود.
به گزارش کبنا، ایرنا در گزارشی به موضوع پروژه احداث راه آهن در یاسوج که بیش از 7 سال عمر دارد پرداخته و اهمیت این پروژه را برای توسعه استان کهگیلویه و بویراحمد مورد بررسی قرار داده است.
در این گزارش آمده است؛ استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان کریدور شمال به جنوب شناخته می‌شود و دارای قابلیت‌های بی‌نظیری است اما محروم از حتی یک متر خط ریلی است.
راه‌آهن اقلید - یاسوج بطول ۱۷۶ کیلومتر از جمله مهم‌ترین طرح‌های در حال احداث این استان در حوزه حمل و نقل است که در صورت بهره‌برداری از آن روند توسعه استان شتاب می‌گیرد.
احداث راه آهن اقلید - یاسوج در سفر اول دولت نهم (سال ۸۹) به استان کهگیلویه و بویراحمد مصوب ولی به دلایل مختلف از جمله نداشتن توجیه اقتصادی اجرایی نشد تا اینکه در اواخر سال ۱۳۹۳ کلنگ زنی شد و هر سال اعتبارات قطره چکانی به آن تزریق شده است.
اهمیت تقویت زیرساخت‌های حمل و نقل به عنوان یکی از شاخص‌های اصلی توسعه پایدار است و اجرای این طرح نقش اثرگذاری در رونق اقتصادی مردم این استان و اتصال بازار‌های تولید به مصرف دارد.
عملیات اجرایی پروژه احداث راه آهن یاسوج به اقلید از آرزو‌های دیرینه مردم استان کهگیلویه و بویراحمد بوده است که در دولت سیزدهم رنگ واقعیت به خود گرفته است.
توسعه راه آهن یکی از مصوبات سفر رئیس جمهور در کهگیلویه و بویراحمد

توسعه حمل و نقل ریلی کشور در دستور کار دولت سیزدهم قرار دارد و توسعه ریلی استان کهگیلویه و بویراحمد به عنوان یکی از مصوبات در سفر نخست رئیس جمهور به استان تصویب شد.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این ارتباط گفت: گرچه پیشنهادات لازم در خصوص خطوط ریلی استان داده شده ولی تاکنون اقدام خاصی از سوی وزارت راه و شهرسازی صورت نپذیرفته است.
سید علی احمدزاده عنوان کرد: در عین حال تلاش زیادی برای سرمایه‌گذاری خارجی در این خصوص شده و با واسطه شرکت‌های دولتی از کشور چین برای خط ریلی که یاسوج و بوشهر اعلام آمادگی نموده‌اند و در حال رایزنی هستیم.
احمدزاده گفت: این مهم در شورای توسعه استان مطرح و در سفر دور دوم رئیس جمهور به استان پیگیری خواهد شد.
اتصال استان به شبکه ریلی یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه را فراهم می‌کند
به اعتقاد مهندس انتظام سهمیگن عضو نظام مهندسی استان کهگیلویه و بویراحمد، طرح اتصال استان به شبکه ریلی کشور از طریق محور اقلید، یزد یکی از زیرساخت‌های اساسی توسعه استان را فراهم می‌آورد.
به گفته این کارشناس مسائل عمرانی با اجرایی شدن این طرح، حلقه‌های زنجیر اسارت جغرافیایی و بن بست ارتباطی این استان برای اتصال به شبکه راه‌های کشور یکی یکی پاره خواهد شد.
وی می‌گوید: مشکل کهگیلویه و بویراحمد در آن است که به دلیل موقعیت کوهستانی بودن منطقه و همچنین نبودن زیرساخت‌های اساسی حمل و نقل از گذشته در میان کوه‌های سربه فلک کشیده زاگرس گرفتار شده است.
به گفته این کارشناس مسائل عمرانی، در حال حاضر، بیشتر حمل و نقل کالا و مسافر در کهگیلویه و بویراحمد از طریق جاده انجام می‌شود. زیرا در دهه‌های گذشته سیاست کلی کشور، حمل و نقل جاده‌ای نسبت به ریلی از گسترش بیشتری برخوردار شده است و به علت این گسترش یک جانبه که متناسب با رشد تقاضای خدمات حمل و نقل کشور نبوده، به شدت زیر فشار قرار گرفته است.
وی اضافه می‌کند: در بخش حمل و نقل جاده‌ای مشکلات بسیاری وجود دارد که از آن جمله می‌توان به بالا بودن هزینه حمل و نقل، مصرف سوخت بالا، خسارات مالی و انسانی ناشی از حوادث جاده‌ای و ازدحام و آلودگی محیط زیست نام برد.
به اعتقاد صاحب‌نظران، سرمایه‌گذاری، رونق اقتصادی، تولید ثروت، اشتغال، گسترش دانشگاه‌ها و توسعه فرهنگی و اجتماعی استان بستگی زیادی به آسان شدن و ارزان شدن ساختار حمل و نقل دارد که در صورت اتصال استان به شبکه ریلی کشور بخشی از موانع توسعه استان از پیش رو برداشته می‌شود.
احداث راه آهن یاسوج
راه آهن اقلید یاسوج ۳ هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: پروژه راه آهن یاسوج به اقلید بطول ۱۲۷ کیلومتر، استان را به خط راه آهن سراسری متصل می‌کند.
علی شهابی نسب افزود: راه آهن اقلید به یاسوج یکی از طرح‌های ملی استان است که اعتبارات طرح‌های ملی استان امسال رشد قابل توجهی داشته است. این پروژه همچنان در میان پروژه‌های ملی استان است و حذف نشده اما اکنون اعتبار آن کم است.
وی تأکید کرد: این مهم یکی از پروژه‌های بسیار بزرگی است که سه هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد تا تمام شود و اتصال یاسوج به شبکه ریلی اعتبارات قابل توجهی می‌طلبد و جزء خواسته‌های اصلی مردم است که دنبال می‌شود.
وی عنوان کرد: راه آهن پروژه‌ای بلند مدت است و به این زودی تمام نمی‌شود طرح ملی است که در سال‌های گذشته آغاز شده است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد تصریح کرد: اعتبار این پروژه اندک است و به این زودی تمام نمی‌شود البته در طرح آمایش سرزمینی بحث خط ریل و راه آهن را در استان ترسیم کرده‌ایم.
شهابی نسب گفت: اینگونه پیش‌بینی شده که یاسوج به بابامیدان به خط ریل وصل بشوند و سپس بابامیدان به گچساران و خوزستان وصل شود و از بابامیدان یک خط ریل به فارس وصل شود و همچنین در استان از بابامیدان، یاسوج به اقلید وصل شود.
احداث راه آهن یاسوج
۱۷ دهانه تونل با ۱۵ تا ۲۰ کیلومتر طول به همراه هفت‌ایستگاه در این راه آهن پیش‌بینی شده است. ۱۰ دهنه با سه کیلومتر در مسیر راه‌آهن یاسوج ـ اقلید پیش‌بینی شده است. طول بزرگترین تونل پروژه یاسوج به اقلید سه هزار و ۱۰۰ متر و کوچکترین آن ۱۵۰ متر اعلام شذه است.
تحقق این مهم به عنوان یکی از آرزو‌های بزرگ مردم این دیار، نیازمند مطالبه‌گری مردم، چانه زنی نمایندگان و پیگیری مسئولان است تا به سرانجام برسد.
احداث راه آهن یاسوج اقلید گامی مهم و اساسی در توسعه همه جانبه استان است بنابراین می‌طلبد مسئولان ارشد استان و نمایندگان پیگیری این مهم را در اولویت کاری خود قرار دهند. استان سرسبز و گردشگر‌پذیر کهگیلویه و بویراحمد با ۷۲۳ هزار نفر جمعیت، یک درصد وسعت و یک درصد جمعیت ایران را در اختیار دارد.
احداث راه آهن یاسوج
نام شما

آدرس ايميل شما

امیر
Iran, Islamic Republic of
فکر کنم راه آهن مثل سد کوثر دهدشت باشه چه سودی دارد این همه هزینه
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
1