تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۷ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۰۹
کد مطلب : ۴۵۷۱۶۹
در دولت سیزدهم انجام گرفت

نهضت بهسازی راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد / شاهکار اداره‌کل راهداری در روستاها

۱
۰
نهضت بهسازی راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد / شاهکار اداره‌کل راهداری در روستاها
کبنا ؛کهگیلویه و بویراحمد استانی با توپوگرافی خاص و کوهستانی است که بیشتر روستا‌های آن در مناطق سخت گذر واقع شده و طی چند دهه گذشته ۴۰۰ روستای آن به دلیل ناهمواری راه خالی از سکنه شده که با رویکرد محرومیت زدایی دولت سیزدهم نهضتی در بهسازی و آسفالت راه‌ها به وجود آمده است.
به گزارش کبنا، کهگیلویه وبویراحمد گرچه قدمتی به وسعت تاریخ دارد اما محرومیت‌های عمیق و مشکلات زیرساختی به ویژه در مناطق روستایی و عشایری تا حد قابل ملاحظه‌ای بر سایر ظرفیت‌ها و استعداد‌های این منطقه سایه افکنده است.
محرومیت در برخی مناطق استان آنقدر زیاد است که حتی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در سفر خود به یکی از مناطق روستایی(دیشموک) اشک ریخت و افزود: به علت نداشتن جاده ارتباطی تاکنون چند نفر در این منطقه جان خود را هنگام عبور از رودخانه خروشان از دست داده‌اند و زنان باردار دسترسی به خدمات ندارند و گا‌هاً به همین علت می‌میرند.
سید علی احمدزاده عنوان کرد: برخی مناطق روستایی استان در فصل زمستان حدود چهار ماه هیچ راه ارتباطی ندارند و بیماران و زنان باردار خود را با «چهارچو» (وسیله‌ای چوبی دست ساز که مردم روستا‌ها دور افتاده از آن برای انتقال بیماران استفاده می‌کنند) از این رودخانه خروشان عبور می‌دهند تا جهت مداوا و معالجه به پزشک برسند.
۴۴ درصد جمعیت کهگیلویه و بویراحمد روستایی و ۵۶ درصد شهری است و ۳۰۰ هزار نفر از جمعیت ۷۳۰ هزار نفری استان در روستا‌ها زندگی می‌کنند.
بسیاری از مناطق محروم استان در زمینه راه‌های روستایی با مشکل مواجهند به گونه‌ای که بسیاری از آن‌ها شامل زیلایی، سیلاب و کلوار، پهنوک، انتهای دیشموک و انتهای لنده، پیچاب، جلاله، طسوج و امامزاده علی و دیگر مناطق فاقد راه آسفالته هستند.
نهضت بهسازی راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
به گفته رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد، طی چند سال گذشته از حدود ۲ هزار روستای این استان ۴۰۰ روستا خالی از سکنه شده و به حاشیه شهر‌ها روی آورده‌اند.
علی شهابی نسب افزود: روستا‌های دارای سکنه استان یک هزار و ۶۰۰ روستا هستند و عمدتاً این روستا‌هایی که تخلیه شده‌اند زیر ۲۰ خانوار و در مناطق محروم بوده‌اند.
وی ادامه داد: در این روستا‌ها به لحاظ دورأفتادگی و صعب العبوری امکان جاده و راهسازی وجود نداشت و تخلیه کردند اما هم اینک با توسعه فعالیت‌های عمرانی استان و اشتغازایی مهاجرت معکوس در استان آغاز شده است.
بیشتر این روستا‌ها در سفر رئیس جمهور دیده شدند و برای راه‌های روستایی ۲۰۰ میلیارد تومان در سفر و ۵۰۰ میلیارد تومان دیگر در متمم سفر پیش‌بینی شده است بنابراین تحول بزرگی به زودی در مناطق روستایی استان رخ خواهد داد.
محرومیت زدایی و ارایه خدمت بی‌منت اولویت نخست کاری دولت سیزدهم بوده و در مدت یکسال اخیر دولت اقدامات شاخصی در این استان به ویژه در حوزه رفع مشکلات و محرومیت زدایی به سرانجام رسیده است.

نهضت بهسازی راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
تکمیل جاده‌های روستایی به هزار میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد
استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: اساسی‌ترین مشکل روستا‌ها و عشایر این استان نبود جاده دسترسی و تأمین آب شرب بوده و رفع این نقیصه نیازمند تخصیص اعتبارات کلان است.
سید علی احمدزاده اظهار داشت: جهت تکمیل بخش مهمی از جاده‌های روستایی استان حداقل نیاز به ۱۰۰۰ میلیارد تومان اعتبار است.
وی ادامه داد: تاکنون نشست‌هایی با دفتر محرومیت زدایی در این رابطه انجام شده و قرار است در راستای رویکرد جدی دولت به مناطق روستایی و عشایری اعتباراتی در این خصوص تأمین شود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به طرح‌های حوزه راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: با همت دولت سیزدهم احداث و بهسازی و آسفالت ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی انجام شده است.
وی عنوان کرد: همچنین بهسازی و آسفالت ۱۳۰ کیلومتر از راه‌های روستایی استان با اعتبار ۳۹۰ میلیارد تومان صورت گرفته است.
سازمان راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان کهگیلویه و بویراحمد در سفر رئیس جمهور یک طرح مصوب داشته که اعتبار مصوب آن ۲۰۰ میلیارد تومان و تاکنون ۳۷ میلیارد تومان برای آن پرداخت شده است.
عابد محمدی افزود: میزان پرداختی به مجری ۲۴ میلیارد تومان بوده و کار آن ۳۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
طبق تعهد دولت تمام روستا‌های بالای ۲۰ خانوار آسفالت می‌شود
هم اینک در زمینه راه‌های روستایی استان ۹۶۰ میلیارد تومان قرارداد دارد به این معنا که کار در حال انجام است.
به گفته مدیرکل راهداری و حمل و نقل کهگیلویه و بویراحمد امسال ۱۰۰ کیلومتر راه روستایی ( روستا‌های بالای ۲۰ خانوار ) در استان آسفالت شده که در این مدت مدت کوتاه این اقدام بی‌نظیر بوده است.
محمدی افزود: طبق تعهد دولت سیزدهم قرار است تمامی روستا‌های بالای ۲۰ خانوار استان تا پایان مدت چهار ساله آسفالت شود.
وی اضافه کرد: در مدت ۹ ماه اخیر بالای ۱۵۰ راه روستایی با جمعیت بالای ۲۰ خانوار کهگیلویه و بویراحمد آسفالت شده که می‌توان اعلام کرد یک نهضت آسفالت راه روستایی در استان انجام شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: برای اولین بار در سطح استان۵۰ میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی برای نگهداری راه‌های روستایی کهگیلویه، چرام، لنده و بهمئی اختصاص یافت.
۴۸ درصد راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد باید آسفالت شوند
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: چهار هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه روستایی در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۲ هزار و ۳۰۰ کیلومتر آن آسفالت شده است.
محمدی عنوان کرد: حدود ۵۲ درصد راه‌های روستایی استان آسفالت شده و ۴۸ درصد دیگر باقی مانده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد تأکید کرد: در استان ۵۰۰ کیلومتر راه روستایی، روستا‌های بالای ۲۰ خانوار وجود دارد که هنوز آسفالت نشده‌اند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: چنانچه اعتبارات به موقع تخصیص یابند تحول چشمگیری در دولت سیزدهم در راه‌های روستایی خواهیم داشت.
نهضت بهسازی راه‌های روستایی کهگیلویه و بویراحمد در دولت سیزدهم
جاده‌های روستایی استان در مناطق مختلف تنها با بارش یک برف بسته می‌شوند

نماینده مردم بویراحمد، دنا و مارگون در مجلس شورای اسلامی نیز با توجه به فصل سرد زمستان به وزیر راه در خصوص بسته ماندن راه‌های استان به خصوص راه‌های روستایی طی روز‌های اخیر تذکر داده است.
مهدی روشنفکر افزود: چرا باید همچنان جاده‌های روستایی در مناطق مختلف تنها با بارش یک برف بسته بمانند.
وی با قدردانی از تلاش راهداران چنین آورده که باید وزرات راه فکری به حال جاده‌های برف‌گیر روستایی کرده تا مردم چنین دچار مشقت نباشند.
بدون تردید با توسعه راه‌های روستایی و سرازیر کردن امکانات به این مناطق محروم اما زرخیز شاهد مهاجرت معکوس، تشویق مردم در این روستا‌ها و حتی کاهش آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.
ایرنا در پایان نوشت: استان کهیگلویه و بویراحمد با داشتن ۲ هزار و ۲۳۲ روستا و با جمعیتی قریب به ۳۱۵ هزار و ۴۸۶ نفر، بیش از ۴۴درصد جمعیت استان را تشکیل می‌دهد.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
واینک 43سال از انقلاب مستضعفین میگذرد
نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

نرخ تورم بالای ۴۰ درصد باقی می‌ماند

مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۲پیش بینی کرده است که با فرض تداوم وضعیت موجود،...
تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

تذکرات مهم محسن رنانی: هیچ‌چیز در کشور سر جایش نیست

محسن رنانی عضو هیئت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان، در پاسخی به درخواست مرکز پژوهش‌های ...
شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

شهروندان کهگیلویه و بویراحمدی مطالبات خود از رئیس جمهور را بیان کنند

با توجه به اینکه رئیسی به زودی به کهگیلویه و بویراحمد سفر خواهد کرد، شهروندان می‌توانند ...
فایل های مرتبط
1