تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۴۶
کد مطلب : ۴۵۶۸۳۵
کمبود زیرساخت‌های اداری؛ چالش شهرستان‌‌های کوچک کهگیلویه و بویراحمد؛

درد مشترک دو شهرستان مارگون و باشت

۰
درد مشترک دو شهرستان مارگون و باشت
کبنا ؛کمبود زیرساخت‌های اداری یکی از چالش‌های زندگی شهروندان شهرستان‌های کوچک کهگیلویه و بویراحمد است که ساکنان از مسئولان انتظار دارند تا در خصوص تأمین این امکانات تلاش بیشتری داشته باشند.
به گزارش کبنا، وجود زیرساخت‌های اداری از نخستین نیاز‌هایی است که ساکنان هر منطقه‌ای برای دریافت خدمات دستگاه‌های اجرایی به آن نیاز دارند اما مردمان این شهرستان‌های کوچک که بیشتر در دهه اخیر براساس تصمیمات وزارت کشور و ظرفیت‌های آنان عنوان شهرستان گرفته‌اند از چنین امکاناتی محروم هستند.
کهگیلویه و بویراحمد دارای ۹ شهرستان است که تنها شهرستان‌های بزرگ بویراحمد، گچساران و کهگیلویه دارای همه زیرساخت‌های اداری هستند و بیشتر شهرستان‌های کوچک استان یا به صورت نمایندگی اداره می‌شوند و یا در برخی موارد اساساً اداره‌ای در کار نیست.
کارشناسان توسعه شهری کهگیلویه و بویراحمد می‌گویند: از آنجا که نبود زیرساخت‌های مورد نیاز مردم شهر‌های کوچک می‌تواند منجر به مهاجرت آنان به شهر‌های بزرگ و به دنبال آن مشکلاتی چون گسترش حاشیه نشینی و تأمین درآمد از طریق مشاغل کاذب شود ایجاد امکانات اولیه نیازی ضروری در شهرستان‌های کوچک استان است.
این صاحب‌نظران با اشاره به تجربیات گسترش حاشیه نشینی در شهر یاسوج، مشکلات پس از آن و چالش دیگری چون ترافیک که به دنبال مهاجرت مردمان شهر‌های کوچک به شهرستان‌های بزرگ پیش‌بینی می‌شود تأکید می‌کنند تکمیل زیرساخت‌های مورد نیاز شهر‌های کوچک کهگیلویه و بویراحمد نیازمند چاره‌اندیشی عاجل مسئولان است.
یکی از ساکنان شهرستان مارگون در شمال کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: مردم این شهرستان برای انجام برخی کار‌های اداری ناچار به سفر‌های ۶۰کیلومتری تا شهر یاسوج هستند.
احمد حسینی با اشاره به خطرات جاده‌ای به ویژه در فصل زمستان، هزینه‌های سوخت خودرو و اتلاف وقت برای دریافت خدمات اداری از مسئولان خواست تا با راه‌اندازی اداره‌های خدمات‌رسان برای رفاه مردم مارگون اقدام کنند.
یکی از ساکنان شهرستان کوچک باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد نیز می‌گوید که برای دریافت برخی خدمات ناچار به سفر به شهرستان گچساران هستیم.
مجتبی حسن‌زاده عنوان با اشاره به فاصله ۴۵ کیلومتری باشت تا شهر دوگنبدان ابراز کرد: شهروندان باشتی از مسئولان انتظار دارند تا نسبت به تکمیل زیرساخت‌های این شهرستان اقدام کنند.
وی تأکید کرد: اداراتی که مستقر هستند بیشتر مواقع به دلیل نمایندگی بودن مسئولی برای پاسخگویی به ارباب و رجوع ندارند.
چرا ادارات در برخی شهرستان‌های کوچک راه‌اندازی نشد
مدیرکل مدیریت عملکرد، بازرسی و امور حقوقی استانداری کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: شماری ازشهرستان‌های کوچک استان نظیر لنده، چرام، باشت و مارگون از برخی زیرساخت‌های اداری محروم هستند.
محمدباقر شریفی تأکید کرد: استقرار همه دستگاه‌های اجرایی در شهرستان‌های کوچک کهگیلویه و بویراحمد نیازمند تأمین نیروی‌های اداری است.
وی با اشاره به اینکه بکارگیری نیرو‌های اداری برای استقرار دستگاه‌های اجرایی نیازمند تعریف ردیف‌های استخدامی است تصریح کرد: تحقق این مهم از سوی مسئولان در دست پیگیری است.
برخی دستگاه‌های اجرایی مارگون نمایندگی ندارند

فرماندار مارگون می‌گوید: ۲۱ دستگاه اجرایی این شهرستان مستقر شده‌اند و ۱۰ دستگاه دیگر هنوز نمایندگی هم ندارند.
مختار اندرخور تأکید کرد: شعبه هلال احمر به عنوان یکی از دستگاه‌های اجرایی مهم خدمات‌رسان به زودی در مارگون مستقر می‌شود و با پیگیری‌های انجام شده مسوولان برای مستقر شدن اداره بنیاد شهید انقلاب اسلامی این شهرستان قول مساعد داده‌اند.
وی با اشاره به اینکه ۱۰ دستگاه اداری مارگون در ساختمان‌های استیجاری و ۱۰ اداره دیگری در ساختمان‌های فرسوده خدمات‌رسانی می‌کنند بر ضرورت ایجاد مجتمع اداری این شهرستان تأکید کرد.
اندرخور تصریح کرد: ۱۰ هزار متر مربع زمین برای راه‌اندازی سایت اداری مارگون پیش‌بینی شده و مسئولان دستگاه‌های اجرایی می‌توانند برای راه‌اندازی ساختمان‌های جدید در این شهرستان اقدام کنند.
شهرستان مارگون با جمعیتی حدود ۲۱ هزار نفر در فاصله ۶۰ کیلومتری یاسوج مرکز کهگیلویه وبویراحمد بیش از ۱۰۰ روستا دارد.
وضعیت استقرار دستگاه‌های اجرایی باشت
معاون فرمانداری باشت گفت: هشت دستگاه اجرایی در این شهرستان حتی نمایندگی هم ندارند.
سید سجاد حسین پور افزود: تعزیرات، صنعت و معدن، امور مالیاتی، بیمه سلامت، تعاون روستایی، امور عشایر و ثبت اسناد از جمله دستگاه‌های اجرایی که در باشت استقرار ندارند.
وی در پاسخ به گلایه شهروندان باشتی در خصوص بسته بودن درب برخی دستگاه‌های اجرایی در برخی موارد عنوان کرد: اداراتی که به صورت نمایندگی اداره می‌شوند تنها یک نیرو دارند و در صورت حضور در جلسات اداری، سفر‌های کاری یا بیماری فردی برای پاسخگویی به شهروندان مراجعه‌کننده ندارند.
حسینی تأکید کرد: اداراتی بنیاد مسکن، هلال احمر، اوقاف، میراث فرهنگی، مسکن و شهرسازی از جمله دستگاه‌های اجرایی باشت هستند که به صورت نمایندگی اداره می‌شود.
فرماندار باشت نیز در پاسخ به مطالبات شهروندان گفت: بیشتر ادارات و نهاد‌های دولتی در این شهرستان تاکنون راه‌اندازی نشده‌اند که این به یک مطالبه جدی مردم از مسوولان تبدیل شده است.
نادر گرامی تصریح کرد: مستقر نشدن دستگاه‌های اجرایی در این شهرستان برای مردم مشکلات زیادی ایجاد کرده به طوریکه برخی از ساکنان ناچارند برای انجام امور اداری مسافت طولانی ۴۵کیلومتری تا شهرستان گچساران را پیمایش کنند.
گرامی تصریح کرد: در سالجاری با پیگیری فرمانداری و مساعدت ادارات کل، نمایندگی اداره‌های امور عشایر، امور مالیاتی، تعاونی روستایی، صنعت، معدن و تجارت و تعزیرات حکومتی و اداره ثبت اسناد و املاک نیز به زودی در این شهرستان مستقر می‌شود.
وی افزود: تعدادی زیادی از دستگاه‌های اجرایی دولتی در منازل مسکونی و یا خانه‌های سازمانی مستقر هستند که متأسفانه برخی از آنان با کمبود فضا مواجه‌اند.
فرماندار باشت گفت: مجوز تأسیس ۶ نمایندگی اداری این شهرستان امسال گرفته شده ولی متأسفانه به دلیل نبود مکان تاکنون راه‌اندازی نشده است.
وی با اشاره به در دست اجرا بودن طرح ساختمان مجتمع ادارات باشت گفت: این طرح در زمینی به مساحت ۲ هزارو ۲۰۰ متر مربع در حال اجراست.
گرامی با اشاره به اینکه عملیات اجرایی این طرح در سال ۹۰ با اعتباری بیش از ۲۷ میلیارد ریال آغاز شده افزود این طرح ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.
فرماندار باشت گفت: در صورت همکاری متولیان امر و جذب اعتبار مورد نیاز سایت ادارات باشت در سال آینده تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.
وی تصریح کرد: با راه‌اندازی این طرح دستگاه‌های اجرایی بدون ساختمان ساختمان و یا تازه تأسیس در این سایت مستقر خواهند شد.
ایرنا در پایان نوشت: شهرستان ۲۶ هزار نفری باشت در جنوب غربی کهگیلویه و بویراحمد قرار دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

فراز و فرود آیت‌الله

فراز و فرود آیت‌الله

هاشمی نه فقط در مقطع پایان جنگ با دشمن خارجی که در زمان بروز جنگ داخلی هم در نقش یک سیاستمدار ...
سفره خانوارها کجا رفت؟

سفره خانوارها کجا رفت؟

نتایج «پایش فقر در سال۱۴۰۰» که دو روز پیش منتشر شد، حاوی دست‌کم دو هشدار اقتصادی به سیاستگذار ...
«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

«تذکر درمانی» نمایندگان چه دردی از مردم دوا می کند؟/ حتما باید کارد به استخوان مردم برسد تا کابینه ترمیم شود؟

با گذشت یکسال و نیم از آغاز دولت سیزدهم، علیرغم سوء مدیریت در تصمیمات اقتصادی و سیاست ...
1