تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۴۶
کد مطلب : ۴۵۶۵۰۸
کبنا گزارش می دهد؛

حل مشکلات مضاعف دانش آموزان عشایری کهگیلویه وبویراحمد نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم است

۰
حل مشکلات مضاعف دانش آموزان عشایری کهگیلویه وبویراحمد نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم است
کبنا ؛
یکی از مسائلی که در دولت سیزدهم مورد توجه قرار گرفته از بین بردن محرومیت های آموزشی در مناطق محروم است. عشایر نیز جزو اقشار محرومی است که با مشکلات عدیده ای در حوزه آموزشی روبرو است. مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد به دلیل مشکلاتی مثل ییلاق و قشلاق و تأخیر آموزشی، کمبود معلم، نبود امکانات، نبود رشته های تحصیلی مختلف و متنوع با شکاف زیادی نسبت به مدارس شهری مواجه هستند. برچیدن مدارس کانکسی یکی از مسائل قابل توجهی بود که در این دولت در دست اقدام است، با این حال، مشکلات مدارس عشایری همچنان پابرجا است، دولت سیزدهم اگر می خواهد در حوزه آموزشی محرومیت را کاهش دهد باید در زمینه مدارس عشایری بیشتر خدمات دهد تا دانش آموزان عشایر انگیزه و شوق بیشتری برای تحصیل پیدا کنند و سختی کار معلمان عشایری نیز کم شود.
به گزارش کبنا، 70 هزار نفر از جمعیت ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد بصورت عشایری زندگی می کنند و سه هزار و ۷۰۰ نفر در سه مقطع تحصیلی (متوسطه اول و دوم و مقطع ابتدایی) در مدارس عشایری استان مشغول به تحصیل هستند. رئیس آموزش و پرورش عشایر استان در میزگردی به مشکلات این قشر از جامعه دانش آموزی پرداخته است.
جبران تاخیر تحصیلی دانش آموزان عشایر کهگیلویه وبویراحمد نیازمند همت استان های مجاور است
رئیس آموزش و پرورش عشایر کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: برای برنامه ریزی و جبران عقب ماندگی تحصیلی دانش آموزان عشایر استان که در تردد بین دو استان فارس و اصفهان هستند، نیازمند همکاری استان های همجوار هستیم.
علی رحیمی انور افزود: ۲۴ خانوار عشایر که از حوزه گچساران به سمیرم اصفهان کوچ (ییلاق) می کنند،به دلیل ناهمخوانی زمان ییلاق و قشلاق آنها با آغاز و پایان تحصیلی دانش آموزان، تردد بین استانی و بی اطلاعی از نشانی ییلاق آنها، برای برنامه ریزی تحصیلی با مشکلاتی مواجه می شویم.
رحیمی انور ادامه داد: دانش آموزان عشایر"حوزه جلیل"، کوهپایه های "کوپن"، "چهارتخته" که در پوشش فرمانداری "رستم" از استان فارس هستند باز برای جبران و پیشگیری از مشکلات این دانش آموزان، نیازمند یاریگری استان فارس هستیم.
وی آموزش عشایر استان را در پوشش پنج فرمانداری اعلام کرد و گفت علاوه بر فرمانداری رستم استان فارس، فرمانداری های ؛"مارگون"( پوشش حوزه "زیلایی"، "بَرد پهن"، "موشمی ها" و "سادات چاهن")، فرمانداری "دنا" (پوشش حوزه "شَب لیز"، "جلاله")، فرمانداری "بویراحمد" (پوشش دو باب مدرسه شبانه روزی در حاشیه شهر یاسوج،و "تنگ تامرادی") و فرمانداری گچساران( پوشش ۴۰ مدرسه سیار عشایر کوچرو از گچساران به سمیرم)، آموزش عشایر استان را پوشش می دهند.
رییس آموزش وپرورش عشایر استان گفت: عشایری که در دیگر شهرستان های استان سکونت دارند، زیر نظر آموزش و پرورش عشایر نیستند بلکه خود آموزش و پرورش آن شهرستان پوشش می دهد.
تحقق سند تحول در مدارس عشایری استان با مشکلات عدیده ای مواجه است
رحیمی انور اداره مدارس عشایری را به صورت سیار، نیمه سیار و ثابت برشمرد و گفت: اغلب مدارس عشایر استان ثابت هستند و مدارس عشایر سیار استان، بیشتر در حوزه ابتدایی است.
وی ادامه داد: تمامی مدارس متوسطه اول و دوم عشایر استان ثابت هستند که در مقطع ابتدایی ۵۰ مدرسه سیار و ۴۰ تا مدرسه نیمه ثابت در حوزه "رستم" و "ممسنی" استان فارس واقع شده است.
وی تعداد دانش آموزان عشایر استان را افزون بر سه هزار و ۷۰۰ نفر در سه مقطع تحصیلی (متوسطه اول و دوم و مقطع ابتدایی) برشمرد و گفت: این دانش آموزان در ۲۲۳ مدرسه عشایری تحصیل می کنند که ۱۱۰ مدرسه به علت تراکم پایین جمعیت به‌صورت کانکس و چادری(سیار) و مابقی ساختمان آموزشی هستند.
وی افزود: از ۲۲۳ مدرسه، ۴۴ کانکس و ۶۶ چادر است و بقیه آنها ساختمان است که از این ساختمان ها ۷ تا از آنها قدیمی و فرسوده هستند و نیاز به بازسازی و تعمیرات اساسی دارند.
رحیمی انور ۵۰ مدارس عشایری را زیر ۱۵ نفر اعلام کرد و اشاره کرد: مدرسه چادری برای عشایر سیار ما است و مدارس کانکسی برای کلاس های کم جمعیت بین ۴ نفر تا ۱۰ نفر، استفاده می شوند.
رییس آموزش وپرورش عشایر استان اظهار داشت: تجهیز و پیش بینی سرویس بهداشتی برای مدارس چادری عشایر استان به دلیل سیار بودن آنها مشکل است.
وی مدارس هوشمند عشایری را ۱۰ مدرسه برشمرد و گفت: تحقق و پیگیری سند تحول و آموزش و پرورش در مدارس عشایری استان با مشکلات پرشمار زیرساختی اعم از نرم افزاری و سخت افزاری مواجه است.
حل مشکلات مضاعف دانش آموزان عشایری کهگیلویه وبویراحمد نیازمند توجه جدی دولت سیزدهم است
محرومیت مدارس عشایری کهگیلویه و بویراحمد از رشته های تجربی و فنی
رحیمی انور گفت: رشته تجربی فقط در دو مدرسه شبانه روزی عشایری، فعال است ولی در بقیه مدارس عشایری به دلیل نبود زیرساختی، صرفا رشته های ادبیات علوم انسانی دایر هستند.
وی یادآور شد: در ۲ مدرسه شبانه روزی عشایری، رشته های تجربی، علوم انسانی و حسابداری دایر است و کسانی که در روستای آنها رشته مد نظر نباشد و تمایل به تحصیل در رشته تجربی دارند، زمینه تحصیل برای آنها در این دو مدرسه در شهر یاسوج فراهم شده است.
وی اظهار داشت: در مدرسه شبانه روزی دخترانه "سرآبتاوه" یاسوج، ۲۲۰ دختر در متوسطه اول، دوم و فنی حرفه ای در حال تحصیل هستند اگرچه ۱۱۰ تا از آنها خوابگاهی است و بقیه روزانه است.
رحیمی انور به دیگر دبیرستان شبانه روزی عشایری استان اشاره کرد و گفت: در هنرستان شبانه روزی "گنجه ای"یاسوج سه رشته ادبیات، تجربی و حسابداری داریم که ۲۱۰ پسر در آنجا تحصیل می کنند
کمبود ۱۶ معلم در مدارس عشایری
وی اشاره کرد: با اینکه امسال ۱۴ کلاس عشایری چند پایه در مقطع ابتدایی نسبت به سال گذشته افزوده شد باز دراین خصوص مشکلات و کمبودهایی است اگرچه ما پیشنهاد دادیم برای مدارس آموزشی عشایر، سقفی تعیین نشود.
رییس آموزش وپرورش عشایر استان توضیح داد: به دلیل کمبود معلم امسال نیز ۱۶ شیفت اضافه داریم که این ۱۶ معلم در حال حاضر علاوه بر موظفی خود، در شیفت اضافی نیز تدریس دارند.
شناسایی ۲۸ دانش آموز عشایری بازمانده از تحصیل
رحیمی انور بر شناسایی دانش آموزان عشایری بازمانده از تحصیل تاکید کرد و گفت: تاکنون ۲۸ دانش آموز بازمانده از تحصیل شناسایی شده است و اقدام های لازم برای جذب مدارس فراهم شد.
وی تصریح کرد: مطابق اساسنامه وزارت و آموزش و پرورش، یک دانش آموز هم نباید از تحصیل باز بماند حتی اگر در مناطق سخت گذر و دورافتاده باشد و ما موظف به تهیه امکانات تحصیلی برای این دانش آموزان بازمانده از تحصیل هستیم.
رییس آموزش و پرورش عشایر استان گفت: در سال گذشته ۲۵ نفر بازمانده از تحصیل شناسایی کردند که ۸ نفر از آنها شرایط تحصیل داشتند و در نهایت ۵ تا از این تعداد به تحصیل مشغول شدند.
کمبود مشاور خانم در مدارس متوسطه
رحیمی انور به کمبود مشاور خانم اشاره کرد و گفت: در مدارس متوسطه عشایری، کمبود مشاور خانم داریم اگر چه سعی کردیم، با وجود سخت گذری و پراکندگی مدارس عشایری، معلمان تخصصی برای دروس پایه انتخاب شوند.
وی معلمان خانم در مدارس عشایری استان را ۲۷ تا در دوره ابتدایی و ۴۰ تا در دوره متوسطه بر شمرد و توضیح داد: کل کادر آموزش و اداری عشایری استان را ۵۳۰ نفر بر عهده دارند.
رییس آموزش و پرورش عشایر استان توضیح داد: ۱۴نفر سرباز معلم در مدارس عشایری داریم و از ۵۳۰ نیروی آموزش عشایری، ۵۰ نفر در بخش اداری و خدماتی هستند و مابقی معلم هستند.
رحیمی انور شرایط آموزشی در مدارس عشایری را بشدت سخت تر از بقیه مناطق دانست و تاکید کرد: معلمان عشایری با این امکانات ناچیز ایثار می کنند و عادلانه نیست که حق کوچ به معلمان و راهبران عشایر پرداخت نمی شود.
وی ساماندهی نیروی های آموزشی را از مهمترین برنامه های خود دانست و توضیح داد: دروس تخصصی را فقط به معلمان تخصصی واگذار کردیم و در دروس پایه مشکلی نداریم اگرچه برای درس کار و فناوری مشکل دبیر داریم.
رحیمی گفت: از سه هزار و ۷۰۰ دانش آموزان عشایری، قریب به ۲۲۲۵ تا در مقاطع ابتدایی و پیش دبستانی، ۷۳۰ نفر در متوسطه اول و ۷۲۶ نفر دانش آموز در متوسطه دوم و مابقی در دو دبیرستان شبانه روزی تحصیل می کنند.
از جمعیت استان ۷۲۶ هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد ۷۰ هزار نفر عشایر هستند.
نام شما

آدرس ايميل شما

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1