تاریخ انتشار
شنبه ۱۰ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰
کد مطلب : ۴۵۶۳۷۱
مردم در شهربازی های کهگیلویه و بویراحمد چقدر ایمنی دارند؟

بازی‌های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد

۰
بازی‌های مرگبار در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛روز به روز سرگرمی‌های شهری بیشتر می‌شود و شهروندان نیز به سمت سرگرمی‌ها گرایش بیشتری پیدا کرده‌اند، شهربازی‌ها از جمله این سرگرمی‌ها است که عموم مردم نسبت به آن‌ها استقبال نشان می‌دهند. با این حال گاهاً غیراستاندارد بودن اسباب بازی‌ها و وسایل نگرانی‌هایی ایجاد می‌کند که در همین خصوص سال‌های گذشته اتفاقات تلخی را شاهد بودیم، صدمه دیدن چند تن از شهروندان استان کهگیلویه و بویراحمد در وسایل غیراستاندارد که گا‌هاً جبران ناپذیر بوده است هیچ گاه فراموش نمی‌شود.
به گزارش کبنا، هر ساله شاهد حوادث ناگواری در حین بازی در این نوع امکانات سرگرمی هستیم که جلوگیری از بروز چنین حوادثی توجه به مقوله ایمنی در این بخش را دوچندان می‌کند. رعایت نکردن استاندارد‌ها در شهربازی‌ها آن‌ها را به شهربازی‌های مرگبار تبدیل می‌کند و هر لحظه امکان حادثه‌ای تلخ را برای فرزندان و کودکان‌مان به وجود می‌آورد. همین موضوع غیر استاندارد بودن تجهیزات شهربازی، در چند سال پیش منجر به کشته و زخمی شدن چند مادر و کودک در یکی از شهر‌های کهگیلویه و بویراحمد شد و این خاطره تلخ هیچگاه از ذهن مردم پاک نخواهد شد.
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد در این خصوص گفت: وجود یک نقص کوچک در دستگاه‌ها، وسایل تفریحی و بازی غیر استاندارد می‌تواند خسارات و حوادث جبران ناپذیری را برای خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته باشد بنابراین تشدید نظارت‌ها را می‌طلبد.
احسان عسکری افزود: باید بررسی‌ها به درستی صورت گیرند تا شادی‌های کودکانه قربانی سهل انگاری‌ها در پارک‌های ناایمن نشود و جلو هر گونه حادثه ناگوار گرفته شود.
وی ادامه داد: طرح پارک آبی یاسوج به عنوان نخستین پارک آبی جنوب کشور به زودی به بهره‌برداری می‌رسد و مورد مردم استان و گردشگران از سراسر کشور قرار خواهد گرفت بنابراین نیاز است پیش از افتتاح استاندارد‌های لازم برای تجهیزات بازی آن با دقت بررسی شود.
عسکری ادامه داد: سلامت مردم در استفاده از وسایل بازی غیرایمن در پارک‌ها و شهربازی‌های کهگیلویه و بویراحمد باید مورد توجه قرار گیرد.
نقص فنی ۱۳۵ مورد تجهیزات شهربازی رفع شد
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: شهربازی‌های استان در دو مدل (گروه) بررسی می‌شود که گروه اول شهربازی‌هایی است که توسط شهرداری به بخش خصوصی واگذار می‌شود و به عنوان تجهیزات شهربازی از آن یاد می‌شود.
بهمن رحمتی افزود: در گروه دوم یک سری پارک‌هایی هستند که به آن‌ها فضا‌های بازی کودکان که مستقیماً زیر نظر شهرداری‌ها اداره می‌شوند که با این توضیحات ما در استان تجهیزات بازی شهربازی‌ها و تجهیزات زمین‌های بازی کودکان داریم.
وی تأکید کرد: ۱۵۹ تجهیز بازی در استان وجود دارد که ۱۰۴ مورد از آن‌ها هم تأییدیه فنی و تأییدیه مستندات گرفته‌اند یعنی دارای گواهینامه استاندارد‌اند.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد ابراز کرد: تجهیزات بازی شهربازی‌ها باید در سه مرحله تولید، نصب و بهره‌برداری دارای تأییدیه استاندارد باشد.
رحمتی ادامه داد: از این ۱۵۹ مورد ۱۳۵ موردشان نقص فنی‌شان رفع شده و ۳۴ مورد از آن‌ها نقص فنی دارند و ۱۴ مورد هم پلمپ شده‌اند.
وی عنوان کرد: در حوزه تجهیزات شهربازی‌ها در استان مشکلی وجود ندارد یعنی تجهیزات شهربازی‌ها (در مکان‌های سر پوشیده و روباز) تا زمانی که استاندارد نگیرند اجازه فعالیت ندارد.

مردم در شهربازی های کهگیلویه و بویراحمد چقدر ایمنی دارند؟

هیچکدام از زمین‌های بازی شهرداری‌های استان استاندارد ندارند
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۸۰ مورد بازدید از زمین‌های بازی استان انجام شده که حتی یک مورد استاندارد نداشته‌اند.
رحمتی ابراز کرد: بصورت مرتب، کتبی اخطار‌های لازم به شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد داده شده است.
وی ادامه داد: آخرین اخطار هم به شهرداری‌های استان داده شده که نسبت به رفع اقدام کنند در غیر این صورت مراحل قضایی این امر پیگیری خواهد شد.
مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: پارک آبی یاسوج که قرار است به زودی افتتاح شود نیز باید قبل از افتتاح نسبت به گرفتن تأییدیه‌های استاندارد برای تک به تک تجهیزات اقدام و بعد شروع به کار کند.
رحمتی تصریح کرد: طبق ضوابط قانونی، شهرداری‌های استان باید برای حفظ ایمنی و سلامت شهروندان از فعالیت تجهیزات پارک‌های بازی و فضا‌های تفریحی که نسبت به دریافت گواهی ایمنی اقدام نکرده‌اند، جلوگیری کنند.
وی عنوان کرد: استاندارد بودن تجهیزات زمان خرید، هنگام نصب و در وقت بهره‌برداری ضرورت وسایل پارک‌های محله است که هم اکنون شهرداری‌ها موظف به خرید تجهیزات استاندارد هستند اما چند پارک محله‌ای که وسایل بازی کودک آنان در سال‌ها پیش خریداری شده بود شاخص‌های لازم از دیدگاه سازمان استاندارد را ندارند.
آن طور که مدیرکل استاندارد و تحقیقات صنعتی کهگیلویه و بویراحمد می‌گوید: بازرسی مداوم از شهربازی‌های استان انجام می‌شود و در صورت مشاهده وسایل غیراستاندارد بخش خصوصی متولی این مراکز ملزم به جمع‌آوری آنان می‌شوند.
وی تأکید کرد: در صورت مشاهده تجهیزات غیراستاندارد در شهربازی‌های استان از سوی بازرسان اداره استاندارد این مراکز تفریحی پلمپ و تا زمان رفع نقص مجوز فعالیت به آنان داده نمی‌شود.
رحمتی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی متولیان سازمان استاندارد کهگیلویه و بویراحمد برخی از تجهیزات فضا‌های بازی پارک‌های محله‌ای استان است که از استاندارد‌های لازم برخوردار نیستند، تأکید کرد: نیاز است تا شهرداری‌ها به این مسأله توجه داشته و اقدام‌های لازم را در این خصوص انجام دهند.
وی همکاری شهرداری‌ها، اگاهی بخشی رسانه‌های ارتباط جمعی و فرهنگ‌سازی برای استفاده مردم از وسایل ایمن در پارک‌ها و شهربازی‌های کهگیلویه و بویراحمد را در کاهش بروز حوادث احتمالی مؤثر دانست.
ایرنا در ادامه نوشت: رحمتی به شهروندان توصیه کرد که هنگام استفاده از دستگاه‌ها و تجهیزات بازی مستقر در شهر بازی‌ها از وجود گواهی بازرسی استاندارد که ضرورت نصب آن در فضای قابل مشاهده در مجاورت تجهیز مورد استفاده تعریف شده، اطمینان حاصل کنند و بدون مشاهده گواهی‌های بازرسی استاندارد، از استفاده از این تجهیزات خودداری کنند.
وی از شهروندان خواست این گونه موارد را از طریق سامانه رسیدگی به شکایات با شماره تلفن ۱۵۱۷ به اداره کل استاندارد استان کهگیلویه و بویراحمد اطلاع‌رسانی کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قوت لایموتی که دیگر ارزان نیست/ نان و پنیر هم گران شد/ هزینه صبحانه یک خانواده کارگری 3 نفره چقدر می شود؟/ جدول

قصد داریم مروری بر قیمت اجناس مورد استفاده در وعده صبحانه داشته باشیم. شاید عجیب باشد ...
سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

سرنوشت پله و دلگرمی ما ایرانیان

حمید رضا صدر درباره پله و نسل او نوشته است:پله جوهره فوتبال از رکورد درآمده بعد از جنگ ...
ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

ثبت یک رکورد در تورم خدمات عمومی

داده‌های مرکز آمار نشان می‌دهد پولی که دولت از روستاییان به منظور ارائه کالا و خدمات ...
1