تاریخ انتشار
سه شنبه ۶ دی ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۶
کد مطلب : ۴۵۶۲۱۴

واکنش‌ها به پیاده کردن همسر و دختر دایی از هواپیمای ماهان که عازم دوبی بود

۴
۰
واکنش‌ها به پیاده کردن همسر و دختر دایی از هواپیمای ماهان که عازم دوبی بود
کبنا ؛طی ماه‌های گذشته یکبار ضبط پاسپورت علی دایی چهره برجسته تاریخ فوتبال ایران و جهان با دستور مقام قضایی در فرودگاه، خبرساز شده بود که پس از مدت کوتاهی خبر استرداد گذرنامه آقای گل سابق فوتبال ملی جهان منتشر شد.
اما امروز یکبار دیگر نام دایی، بدلیل ممانعت از خروج خانواده‌اش آن هم به آن شکل خاص مورد توجه قرار گرفت و خیلی سریع به تیتر اخبار رسانه‌های داخلی و خارجی بدل شد. حالا کمتر ایرانی وجود دارد که از نحوه بازگرداندن هواپیمای حامل همسر و دختر دایی مطلع نشده باشد.
علی دایی در مورد جزئیات و دلایل این اقدام در گفت‌وگو با تابناک توضیح داده است:
موضوع پیاده کردن همسر و دخترتان از هواپیمای ماهان که عازم دوبی بود، باعث بروز حرف و حدیث‌های بسیاری شد. چه اتفاقی مخصوصا پیش از سفر برای خانواده شما رخ داد؟
ببینید، ما که علم غیب نداریم تا پیش از حضور در فرودگاه متوجه بشویم اجازه خروج از کشور را داریم یا خیر. همسر من به همراه دخترم امروز صبح به فرودگاه رفتند و پس از تحویل بار و عبور از گیت بازرسی، پیش از سوار شدن به هواپیما پس از چک کردن گذرنامه و خوردن مهر قانونی و دریافت مجوز قانونی خروج از کشور از قسمت کنترل گذرنامه پلیس فرودگاه عبور کردند و سوار هواپیمای ماهان که عازم دوبی بود، شدند.
یکی از خبرگزاری‌های رسمی کشور جزییاتی در خصوص این موضوع که همسرتان با حکم قضایی ممنوع‌الخروج بوده را منتشر کرده است؟
اصلا و ابدا چنین موضوعی صحت ندارد. این که همسر بنده ممنوع‌الخروج بوده و باید پیش از اقدام به سفر این مطلب را اطلاع می‌داده کذب محض است. نه برای من نه برای همسرم تا امروز از قوه‌قضائیه ابلاغ یا SMS با این مضمون که ممنوع‌الخروج هستیم، نیامده است. همسرم طبق تمام قوانین جمهوری‌اسلامی برای سفر به خارج از کشور اقدام کرد و مثل همه مردم پشت باجه کنترل گذرنامه پلیس ایران در فرودگاه ایستاد و پس از تأیید مجوز خروجی قانونی اقدام به سوار شدن به هواپیما کرد.
بنابراین طبق اظهارات شما، مشکلی ممنوع‌الخروجی در میان نبوده است؟
ببینید، همان طور که من پس از سفر ترکیه در فرودگاه امام(ره) متوجه ممنوع‌الورود بودن خودم شدم و گذرنامه‌ام ضبط شد، اگر همسرم مشکل ممنوع‌الخروجی داشت، پلیس کنترل گذرنامه فرودگاه گذرنامه‌اش را ضبط و اجازه سوار شدن به هواپیما و خروج از مرز هوایی را به او نمی‌دادند.
همچنین عنوان شده که گویا همسر و دخترتان قصد سفر به آمریکا از طریق دوبی را داشته‌اند؟
این هم کذب محض و دروغی است که عنوان کرده‌اند. بلیت‌های همسر و دخترم موجود است و مردم می‌توانند تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت آنها را ببینند. (علی دایی تصویر بلیت دو طرفه همسر و فرزند خود را در اختیار ما جهت انتشار قرار داد که می بینید)
علی دایی: قصد همسر و دخترم برای سفر به آمریکا دروغ است، این‌هم بلیت برگشت‌شان / اینکه همسرم قبل از خروج باید اطلاع می‌داده هم واقعیت ندارد
گویا همسر شما تعهدی به مراجع ذیربط برای اطلاع دادن از قصد سفر به خارج از کشور داده بودند؟
خیر، به هیچ عنوان. واقعیت ندارد. همسرم هیچ تعهدی مبنی بر مطلع کردن مقامات یا نهادها و ادارات قبل از انجام سفر خارجی نداده است.
آیا بعد از مسائلی که امروز برای همسر و دخترتان اتفاق افتاد، احیانا تصمیم شان را تغییر ندادند؟
من برای شما مدارک مستند (بلیت هواپیما با تاریخ صدور و تاریخ رفت و برگشت) را ارسال کردم تا برای مردم منتشر کنید. این که حالا عنوان می‌کنند که پس از ماجری امروز برنامه سفرشان به آمریکا را به تعویق انداخته‌اند، یک سناریوسازی غیرواقعی است. تمام مراحل سفر همسر و دخترم کاملا مطابق قوانین جاری کشور صورت گرفته بود. تاریخ رفت و برگشت بلیت‌ها نیز ثابت می‌کند که آنها امروز (دوشنبه) به دوبی می‌رفتند و دوشنبه هفته آینده به ایران بازمی‌گشتند.
فکر می‌کردید سفر یک هفته‌ای به کشور همسایه به چنین حاشیه بزرگی ختم شود؟
همسرم اگر قصد سفر به آمریکا را داشت از پرواز داخلی(هواپیمایی ماهان) استفاده نمی‌کرد. آن رسانه‌ای که این اخبار و اطلاعات کذب را منتشر کرده است، نمی‌دانم چه هدفی را دنبال می‌کرده! همسر و دختر من به طور کاملا قانونی و از مبدأ قانونی کشور اقدام به مسافرت کردند و مرتکب هیچ رفتار و عمل غیرقانونی نشدند.
اتفاق خاصی که در فرودگاه کیش رخ نداد؟
خیر، خدا را شکر می‌کنم که در سلامت هستند و در این لحظه که با شما صحبت می‌کنم در تندرستی کامل در کنارم نشسته‌اند. می توانست اتفاقات بدتری رقم بخورد. خداوند را شاکرم.
ایسنا: همسر علی دایی ممنوع الخروج بوده؛ «مجوز خروج» غیرقانونی برای او صادر شده بود
ایسنا نوشت: یک مقام آگاه می گوید همسر علی دایی صبح امروز طی یک فرایند غیرقانونی در اخذ مجوز خروج، در حال خارج شدن از کشور بوده که پس از اطلاع مراجع امنیتی از خروج وی جلوگیری شده است
صبح امروز پرواز شرکت هواپیمایی ماهان تهران را به مقصد دوبی ترک کرد اما این پرواز پس از ساعتی در کیش به زمین نشست و همسر علی دایی به همراه دخترش را از هواپیما پیاده کردند که با واکنش علی دایی روبرو شد
یک مقام آگاه با تایید این خبر گفت: «همسر علی دایی به دلیل فعالیت در فراخوان اعتصابات از سوی مراجع امنیتی ممنوع الخروج شده بود.»
این مقام امنیتی در توضیح این ماجرا گفت: «وی طی یک فرایند غیرقانونی در اخذ مجوز خروج، در حال خروج از کشور بوده که پس از اطلاع مراجع امنیتی و با مجوز مقامات قضایی از خروج وی جلوگیری شده است.»
پیگیری ها حاکی از آن است که هواپیمای ماهان قبل از خروج از کشور در جزیره کیش فرود آمده و همسر و دختر علی دایی از هواپیما پیاده شدند.
این مقام آگاه گفته است «دختر علی دایی مشکلی برای خروج از کشور نداشته و به دلیل وضعیت به وجود آمده برای مادرش از ادامه پرواز به مقصد دوبی باز مانده است.»
گفتنی است بعد از این ماجرا شایعه شده بود که همسر و دختر علی دایی بازداشت شده‌اند که این موضوع از سوی دایی تکذیب شد.
تسنیم: مقصد نهایی همسر علی دایی سفر به آمریکا بوده
تسنیم نوشت: عصر امروز خبری مبنی بر ممانعت از خروج همسر و دختر علی دایی از کشور منتشر شد.
یک منبع آگاه گفت که همسر علی دایی به دلیل همراهی با اغتشاشات و تحریک به اعتصاب در برهه 24 تا 26 آبان و همچنین 14 تا 16 آذر، با حکم قضایی ممنوع الخروج بوده است.
با این حال او با یک اقدام غیرقانونی ممنوع الخروجی خود را رفع کرده و به همین دلیل وارد پرواز امروز تهران به دوبی شده بود. امّا با اطلاع متولیان امر، قبل از خروج وی از کشور، با حکم قضایی و مصوبه شورای امنیت کشور از سفر او به دوبی ممانعت شده است.
بر این اساس، بازداشتی در این ماجرا در کار نیست و همسر علی دایی پس از پیاده شدن از هواپیما در حال عزیمت به تهران است. ضمناً دختر علی دایی مشکلی برای سفر نداشته و به تشخیص خود سفر را ادامه نداده است.
مقصد نهایی همسر علی دایی سفر به آمریکا بوده است.
عباس عبدی: ‏نحوه برخورد با خانواده علی دایی این نکته را روشن می‌کند که با چنین شیوه‌هایی هیچ مشکلی حل نمی‌شود، بلکه بدتر می‌شود

عباس عبدی، تحلیلگر مسائل اجتماعی و سیاسی به  ماجرای ممنوع  الخروجی همسر و دختر علی دایی کاپیتان و یرمربی سابق تیم ملی فوتبال واکنش نشان داد.
او در توییتر نوشت: ‏نحوه برخورد با خانواده علی دایی این نکته را روشن می‌کند که با چنین شیوه‌هایی هیچ مشکلی حل نمی‌شود، بلکه بدتر می‌شود. باید رویکرد امنیتی انتظامی به اعتراضات بشدت محدود و رویکرد سیاسی حل منازعه جایگزین آن شود. خود دانید از ما گفتن.

سخنگوی هواپیمایی ماهان: فرود هواپیمای خانواده علی دایی به ما ربطی ندارد/ دستور قضایی صادر شد و خلبان ملزم بود بنشیند
رویداد۲۴: امیرحسین ذوالانواری مدیر روابط عمومی ماهان به خبر نشست اضطراری هواپیمای حامل همسر و دختر علی دایی در فرودگاه کیش واکنش نشان داده و گفته این اتفاق هیچ ارتباطی به هواپیمایی ندارد و به دستور شورای امنیت انجام شده است.
صبح روز دوشنبه پنجم دی ماه اتفاق عجیب و بی‌سابقه رخ داد. پرواز شرکت هواپیمایی ماهان تهران که را به مقصد دوبی ترک کرده بود پس از ساعتی در کیش به زمین نشست و ماموران امنیتی دختر و همسر علی دایی را از هواپیما پیاده کردند. خبرگزاری تسنیم در گزارشی که در همان ساعات اولیه نشست اضطراری هواپیما منتشر شد مدعی شد «همسر علی دایی به دلیل همراهی با اغتشاشات و تحریک به اعتصاب در برهه ۲۴ تا ۲۶ آبان و همچنین ۱۴ تا ۱۶ آذر ممنوع الخروج شده بودند هرچند دختر او مشکلی برای خروج نداشته است.»
روز دوشنبه علی دایی در واکنش به این اتفاق به ایسنا گفته «همسر و دخترم امروز از فرودگاه امام خمینی کاملا قانونی سوار هواپیما شدند تا به دوبی بروند، اما هواپیمای شرکت ماهان را از دوبی برگرداندند و در کیش به زمین نشاندند و دختر و همسر من را از پرواز پیاده کرده‌اند، اما بازداشت نشدند. الان هم پیگیر کار‌های آن‌ها هستم تا از کیش به تهران برگردند.»
او گفته «بعد از اینکه دختر و همسرم را از هواپیما پیاده کردند، یک ساعت بعد گفتند که دخترتان می‌تواند برود و وقتی دخترم می‌خواست برود گفتند که در‌های هواپیما بسته است و او هم نمی‌تواند برود.»
او در پاسخ به این سوال که آیا همسر و دخترش ممنوع‌الخروج بوده‌اند، گفت: «اگر ممنوع‌الخروج بودند که باید سیستم پلیس گذرنامه نشان می‌داد. هیچ‌کس هم درباره این موضوع به من جوابی نداده است. واقعا نمی‌دانم دلیل این کار‌ها چیست؟ آیا می‌خواستند تروریست بازداشت کنند؟ همسرم و دخترم برای یک سفر چند روزه قرار بود به دوبی بروند و برگردند. حتی دوشنبه هفته آینده زمان پرواز برگشت آن‌ها بود.»
از امیرحسین ذوالانواری مدیر روابط عمومی ماهان کم و کیف این اتفاق را جویا شده ایم. گفت‌گو به شرح زیر است؛
آیا هواپیمایی ماهان جوابیه‌ای در ارتباط با خبر روز دوشنبه دارد؟
این موضوع اصلا به ما ارتباطی ندارد که بخواهیم جوابیه داشته باشیم، چرا که موضوع امنیتی است و اصلا به ماهان ربطی ندارد که بخواهیم جواب بدهیم. هواپیما اصلا دوبی نرفته که بخواهد برگردد. هواپیما از تهران عازم دوبی بوده و قبل از خروج از کشور در کیش نشسته است و هواپیما برگردانده نشده است.
تاکید می‌کنم، این دستور مقام قضایی بوده و اصلا به ما ربطی ندارد. طبق پروتکل‌های امنیتی کشور انجام شده و هر ایرلاین دیگری هم بود موظف بود این کار را انجام دهد و نیاز به جوابیه ندارد. اگر قرار باشد نهادی جوابگو باشد، این سازمان هواپیمایی کشوری و نهاد‌های بالادستی کشور هستند. ما ملزم بودیم کاری که از ما خواسته شده بود را انجام دهیم و انجام دادیم.
اگر خانواده آقای دایی سوار ایرلاین خارجی شده بودند، آیا ایرلاین خارجی هم به همین اندازه تابع دستورها بود؟
مگر پرواز ریگی نبود که برگردانده شد. به هر حال به هر ترفندی می‌توانند هواپیما را بنشانند. شما وقتی به هواپیما اعلام کنید که شرایط امنیتی است خلبان ملزم است که هواپیما را قبل از خروج از مرز در اولین فرودگاه بنشاند. اتفاقی که برای ماهان هم افتاده است. ما جواب چه چیزی را باید بدهیم؟ یک دستور قضایی صادر شده و خلبان ملزم بوده بنشیند و در فرودگاه هم نشسته است. حالا هر ایرلاین دیگری هم بود باید می‌نشست.
در مورد ریگی، که یک تروریست بود، می‌دانید که جنگنده‌ها خلبان را تهدید به نشستن کردند و در نهایت خلبان مجبور شد هواپیما را بنشاند؟
بله، چون در آن مورد خلبان اخطار گرفت، اما نایستاد.
یعنی ماهان بدون هیچ مقاومتی درخواست را پذیرفت؟
بله، چون ایرلاین داخلی است. ما نبودیم، زاگرس یا تابان یا کاسپین هم بود باید می‌نشست. آن هواپیما ایرانی نبود و و شرایطش فرق می‌کرد.
آیا مسافران از این به بعد احساس امنیت می‌کنند که سوار ایرلاین داخلی شوند؟ وقتی به همین راحتی ممکن است یک دستور ممنوع الخروجی طی پرواز ممکن است به پیاده کردن یک مسافر به دلایل نامشخص بیانجامد؟
مسافر ایرانی باید احساس امنیت بیشتری بکند، چون موضوع امنیتی بوده و هواپیما نشسته است. حالا ممکن است ایشان نبوده باشند و هر کیس امنیتی دیگری بوده باشد. تشخیص داده شده که موضوع امنیتی است و دستور دادند که بنشیند و هواپیما هم نشسته است. باز هم تاکید می‌کنم پاسخ این مساله در گرو توضیحات مقام قضایی و سازمان هواپیمایی کشوری است. دستور شورای امنیت بوده است.
این دستور چطور به ماهان رسیده؟
این دستور از طریق امنیت فرودگاه به دست برج مراقبت می‌رسد و برج مراقبت خلبان را وادار می‌کند در اولین فرودگاه بنشیند. به ماهان هیچ ربطی ندارد و این بحث هوانوردی، فنی و عملیاتی است و به هواپیمایی هیچ ارتباطی ندارد.
 واکنش یک کلمه‌ای مجری سرشناس به داستان علی دایی
گری لینه‌کر بازیکن سرشناس سابق و مجری کنونی برنامه‌های ورزشی به داستان علی دایی واکنش نشان داده است.
 داستان پیش آمده برای همسر و دختر علی دایی و ممانعت از حضور آن‌ها در دبی حالا بعد جهانی به خود گرفته است. روز گذشته همسر و دختر علی دایی با پرواز ماهان در حال سفر به دبی بودند که با دستوری فوری، هواپیمایی مذکور به ایران برگشت و خانواده علی دایی در کیش پیاده شدند.
شایعات حاکی از آن است که دلیل جلوگیری از پرواز خانواده علی دایی به خارج از کشور، حمایت آن‌ها از اعتصاب بوده است. البته که در این بین ادعا‌های دیگری هم مطرح شده که علی دایی همه را تکذیب کرده است. این خبر روز گذشته سروصدای زیادی در رسانه‌های داخلی داشت، ولی حالا رسانه‌های دنیا هم از آن باخبر شدند. در یکی از مهمترین واکنش‌ها، گری لینه‌کر فوق ستاره سابق دنیای فوتبال و مجری یکی از برنامه‌های ورزشی حال حاضر دنیا واکنشی یک کلمه‌ای و بهت‌زده نسبت به این خبر داشته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
هنر مسولین ما همینه ک خودشون رو مسخره عالم و آدم کنند. راستی چه خبر قیمت دلار، ماشین و مواد غذایی.... راستی خاوری و کلاه بردارای اقتصادی که داشتن با لبخند به ریش همه از کشور خارج میشدن چرا هواپیما رو برگشت ندادین؟ اینکار فقط تهدید جانی برای آقای دایی بود و مایه آبروریزی مسولین
Iran, Islamic Republic of
اصلاً کسی بخوات جمع کنه بره آمریکا !!! به کسی چه ربطی داره ؟! آمریکا فقط برا رییسی و دار و دسته اش خوبه که با پول بیت‌المال کامیون پر کنه !؟
کریمی
Iran, Islamic Republic of
جلوگیری از مسافرت زن علی دایی شده مسئله کشور ،
اصلا اهمیتی نداره ،
و حتی نیم دهم درصد هم از مردم واکنش ندارند.
چون اصلا مسافرت خارجی ان هم به دو بی نرفته اند .
مریم
Iran, Islamic Republic of
هرکس هرکار دوست داره بکنه. ولی مسئله ی کسای که پول این ملت مردم رو میخورن بعد خیانت میکنن زد کشور میشن به همه مربوطه.
اینا اگه شهرت ثروتی دارن همه از این کشوره ملته وگرنه هیچز نبودن اینا. الانم بدتر از اینا حقشونه
علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

علی‌اف از دمیدن بر آتش تنش حداکثری با ایران چه می‌خواهد؟

برخلاف رویکرد تعاملی و ایجابی تهران، جمهوری آذربایجان با افزایش ضریب رویکرد تقابلی، بر ...
ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

ماجرای پشت در شورا به جلسه راه یافت

همزمان با شروع هفتمبن جلسه پرسش شورا از شهردار، مردی که پشت در ایستاده بود گفت: من باید ...
اثر یک دهه بر بازار دلار

اثر یک دهه بر بازار دلار

 برخی فعالان می‌گویند احتمالِ رفتن دلار به سوی کانال بالاتر وجود دارد ولی دشوار است که ...
1