تاریخ انتشار
يکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۰:۱۴
کد مطلب : ۴۵۵۸۰۸
استاد پژوهش جهاددانشگاهی؛

مردان بیشتر از زنان به فرزندآوری تمایل دارند

۰
کبنا ؛
استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشت جهاددانشگاهی گفت: عدم تمایل فرزندآوری در زنان ۱/۴۴ درصد بیشتر از مردان است.
به گزارش کبنا، منتظری استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی گفت: پژوهشکده علوم بهداشتی جهاد دانشگاهی با هدف هم افزایی دانش و تجارب ارزشمند در حوزه سلامت اقدام به برگزاری سلسله نشست های تخصصی نیم رخ سلامت ایرانیان نموده است. در این راستا دومین نشست از این مجموعه به موضوع جوانی جمعیت و فرزند آوری اختصاص دارد که محور جلسه امروز است.
وی در ادامه گفت: پژوهشکده علوم بهداشتی با هدف انجام پژوهش های کاربردی در حوزه سلامت همگانی در سال ۱۳۷۹ تاسیس گردید. این مرکز دارای سه گروه ارتقای سلامت، سلامت جامعه و مدیریت خدمات خدمات بهداشتی است که هر کدام از گروهها در محور اهداف خود در زمینه سلامت فعالیت می نمایند.
منتظری ادامه داد:  ما بررسی‌هایی را انجام دادیم که میزان تمایل و عدم تمایل باروری از نظر مردم روستا و شهری را مورد بررسی قرار داده ایم. انگیزه ما از این تحقیق فرمایش رهبری در نه سال قبل است.
او گفت:طرح‌نامه ایی را طراحی و به اداره جمعیت ارسال کرده ایم و این شرکت آن را تصویب کرد .
به گفته منتظری، میزان زنان باروری که در بازه سن ۱۵ تا ۴۹ سال بودند را مورد بررسی قرار داده و سوالاتی درباره تمایل یا عدم تمایل فرزند آوری را  پرسیده ایم.
او بیان کرد: ۲۰۹۳۵ نفر را مورد مطالعه قرار دادیم که ۱۰۳۸۸هزار نفر مرد و حدود ۱۰۵۴۷ هزار نفر زن بودند.البته  در این مطالعه ۱۲/۷درصد بدون فرزند،  ۲۶/۹ درصد  دارای یک فرزند و  ۳۴ درصد ۲فرزند داشتند.
منتظری گفت: در سال ۱۳۹۵ این مطالعه انجام شد ۳۱/۸ درصد موافق و حدود ۶۸/۲ درصد مخالف فرزند آوری بودند.
او ادامه داد:۴۱/۱ درصد قاطع بودند و تمایلی به فرزند آوری نداشتند. ۱۵/۸درصد تمایل به فرزند آوری در آینده داشتند.
منتظری بیان کرد: ۹۳/۵درصد به فرزند علاقه ، ۹۲/۲درصد علاقه به پدر و مادر،۷۹/۸درصد به دلیل قرار داشتن همسر در سنین باروری ۶۵/۲درصدبرای تحکیم پیوند خانوادگی و ۶۴/۱درصد علاقه به پرجمعیتی به فرزند آوری تمایل داشتند.
استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشت جهاد دانشگاهی اعلام کرد: در شهر‌های بوشهر، سیستان و بلوچستان زنان تمایل کمتری به فرزند آوری دارند اما در شهرهایی همچون قم، کهگلویه، اردبیل  تمایل  بیشتری برای این موضوع دارند. او‌اعلام کرد عدم تمایل فرزند آوری در زنان ۱/۴۴ درصد بیشتر از مردان است.
او  افزود: طبق نتایجی که از   افراد مورد مطالعه به دست آمده،  به ازای افزایش هر سال سن افراد،  ۱/۱۰برابر عدم تمایل به فرزند آوری افزایش می‌یابد.
منتظری بیان کرد: عدم تمایل به فرزند آوری شهرنشینان ۱/۳۶ درصد بیشتر از روستاییان بود. ۷۶/۱ درصد نگران تامین آینده فرزندان جدید و ۷۱ درصدنگران افزایش مشکلات اقتصادی بودند.
منتظری گفت:طبق تحقیقات اگر مشکلات اقتصادی حل بشود نیازی به اجرا قانون جوانی جمعیت نیست.یکی از دانشحویان دکترای تربیت مدرس در سال گذشته، ۲۳ زنان را مورد بررسی قرار داد و متوجه شد ۱۰ زن که ۴سال ازدواج کردند بدون دلیل ۴نفر آگاهانه و ۹نفر سقط جنین داشتند.
او افزود: از نظر اقتصادی اجتماعی فرهنگی جامعه زنان جامعه نمی خواهند باردار شوند. یکی دیگر از دلایل عدم تمایل باروری تعارض بین شغل و خانه داری است. همچنین تغییر ارزش و فرهنگ یکی دیگر از دلایل عدم تمایل است.
منتظری ادامه داد: زنان معتقدند در تربیت فرزندان ناتوان و نگران تنهایی کودکان خود هستند. این پایان نامه به صورت خلاصه هست و به طور کامل هنوز منتشر نشده است.
استاد پژوهش پژوهشکده علوم بهداشت جهاد دانشگاهی در پایان گفت: باید نتایج این طرح تکیه کرده و با بازنگری روی این طرح مطالعه جدید را مجددا انجام دهیم. برای انتشار هر نمونه باید ۶۰ تا ۷۰هزار تومان خرج کنیم به همین علت محدودتر شده است.شایان ذکر است سن باروری زیر ۱۵سال است که در این مطالعه ما افراد۱۵ تا ۴۹سال را مورد بررسی قرار دادیم.
رئیس صندوق جمعیت سازمان ملل متحد در ایران گفت: افزایش جمعیت تهدید نیست بلکه یک فرصت است.
عابدی نماینده تامین اجتماعی گفت: در چند ماه اخیر راهکار‌هایی را پیشنهاد و انجام دادیم.
نماینده بیمه سلامت اعلام کرد: راهکار‌هایی برای دارو ناباروری انجام داده اند.
در این جلسه نمایندگانی از دفتر سلامت، جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت، اداره جوانی جمعیت وزارت بهداشت، دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، سازمان تامین اجتماعی، مرکز تحقیقات بیمه سلامت و مرکز پژوهش های توسعه و آینده نگری وزارت بهداشت حضور داشتند که ضمن بحث و تبادل نظر در خصوص تجارب و اقدامات انجام شده در زمینه جوانی جمعیت و فرزندآوری، راهکارهایی در خصوص ارتقای وضعیت موجود جامعه در این زمینه ارائه دادند.
بدیهی است برگزاری نشست های تخصصی در این زمینه نقش مهمی در هم افزایی دانش و تجارب موجود و اتخاذ سیاستهای اثر بخش تر در خصوص جوانی جمعیت و فرزند آوری خواهد داشت.

 
نام شما

آدرس ايميل شما

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

از انتخابات ۹۸ روشن بود ماجرا تمام شده است

عباس عبدی نوشت: از همان میزان مشارکت در انتخابات مجلس در سال ۹۸ می‌شد حدس زد که دچار ...
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
1