تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۳ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۷
کد مطلب : ۴۵۵۶۵۵
کبنا گزارش می دهد؛

۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت / پیشرفت پتروشیمی دهدشت نیازمند کمک همه جانبه است

۱
۰
۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت / پیشرفت پتروشیمی دهدشت نیازمند کمک همه جانبه است
کبنا ؛
عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت از زمان کلنگ زنی آن در سال ۸۶ به دلایل مختلف روند اجرایی کندی داشته که طی ۲ سال خیر در دولت سیزدهم روند اجرایی آن شتاب بیشتری گرفته است.
به گزارش کبنا، کلنگ زنی ساخت پتروشیمی دهدشت در ۱۱۰ هکتار از زمین های کشاورزی دشت کلاچو یکی از دشت های حاصلخیز شهرستان کهگیلویه در ۲۰ فروردین سال ۸۶ در سفر مسئولان کشوری به دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه زده شد.
عملیات ساخت این پتروشیمی که تولید پلی اتیلن سنگین با ظرفیت ۳۰۰ هزار تن در سال را برنامه ریزی کرده بود در کمترین زمان ممکن از سوی شرکت پتروشیمی دهدشت بصورت سهامی خاص تاسیس و به ثبت رسید.
این شرکت در آن سال که خود را به عنوان شرکت تولید پلی اتیلن سنگین معرفی کرده بود امید هایی را در دل جوانان این خطه روشن کرده بود .
چهارم شهریور ماه سال ۱۳۸۴ بود که هیات دولت وقت برای احداث صنایع تولید مواد پتروشیمی در مناطق کمتر توسعه یافته، احداث چهار واحد جدید در مناطق جنوبی کشور را تصویب کرد که با الحاق پتروشیمی گچساران به این چهار طرح، پتروشیمی‌های خط دنا نامیده شدند.
احداث پتروشیمی دهدشت مرکز شهرستان کهگیلویه در آن سالها از سوی هیات دولت وقت با هدف تولید مواد اولیه پلی اتیلن سنگین برای تامین نیاز بازارهای داخلی و تغذیه صنایع پایین دستی و در مرحله بعد صادرات محصول به بازارهای جهانی تصویب شد.
در سال ۱۳۸۶ با کلنگ زنی آن از سوی مسئولان وعده یکهزارو روزه برای بهره برداری از آن نیز داده شد.
اما این پتروشیمی بعد از گذشت یکسال به دلایل مختلف و سهل انگاری سرمایه گذار برای چند سال تعطیل شد.
آغاز دوباره عملیات پتروشیمی دهدشت پس از ۹ سال وقفه
آذرماه سال ۱۳۹۵ عملیات اجرایی ساخت پتروشیمی دهدشت پس از ۹ سال وقفه، در دشت کلاچو در شهرستان کهگیلویه آغاز شد.
در آن سال با انتخاب پیمانکار و حمایت شرکت هلدینگ خلیج فارس عملیات خاکبرداری این طرح به کما رفته با تامین اعتبار ۲۰ میلیارد تومانی آغاز شد.
عدل هاشمی پور نماینده سابق کهگیلویه در مجلس شورای اسلامی در آن زمان گفته بود: براساس پیش بینی‌ها بعد از اتمام عملیات خاکبرداری احداث ساختمان‌های غیر صنعتی نیز از سرگرفته خواهد شد.
ساخت پتروشیمی دهدشت به کجا رسید؟
وی افزود: طرح پتروشیمی دهدشت در سه فاز پیش بینی شده است.
طی سالهای گذشته مسئولان زیادی برای پیگیری پتروشیمی دهدشت از آن بازدید و قولهای برای تسریع در روند اجرای آن نیز داده شد.
از زمان آغاز بکار دولت سیزدهم تسریع در روند اجرایی پروژه های نیمه تمام در نقاط مختلف کشور در اولویت قرار داده شد و پتروشیمی دهدشت نیز که از طرح های صنعتی اولویت دار استان کهگیلویه وبویراحمد بود روند اجرای آن نیز از سر گرفته شد.
با نگاهی به دشت۳۲ هزار هکتاری سرسبز و پهناور کلاچو ساختمان های قد کشیده پتروشیمی دهدشت از سوله های سرپوشیده آجری تا احداث اسکله های فلزی روند روبه رشد آن با توجه به تاکید دولتمردان سیزدهم به خوبی نمایان است.
تامین منابع مالی پتروشیمی دهدشت
در سفر تیرماه سال جاری محمد باقر قالیباف رئیس مجلس به استان کهگیلویه وبویراحمد و بازدید از سایت پتروشیمی دهدشت بر تامین منابع مالی این طرح مهم صنعتی تاکید شد.
وی گفت: مشکل تامین برق این طرح مهم صنعتی و اشتغالزا نیز با همکاری وزارت نیرو طبق برنامه ریزی های انجام شده برطرف خواهد شد.
۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت / پیشرفت پتروشیمی دهدشت نیازمند کمک همه جانبه است
پیش بینی تولید تجاری این طرح برای سال ۱۴۰۳
معاون برنامه‌ریزی و توسعه کسب و کار گروه صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این رابطه گفت: تاکنون ۸۰۰ میلیارد ریال برای ساخت این پتروشیمی هزینه شده است.
حسن نشان زاده افزود: با همکاری بانک های عامل و پیگیری های انجام شده تامین اعتبار و پرداخت تسهیلات پتروشیمی دهدشت هیچ گونه مشکلی ندارد.
وی گفت: پیش بینی می شود این طرح در سال ۱۴۰۳ راه اندازی و تولید تجاری داشته باشد.
نشان زاده بر همکاری همه مسئولان در تسریع در روند اجرایی تاکید کرد و افزود: ارزش مالی پتروشیمی دهدشت این طرح مهم صنعتی را در زمره پروژه های با ارزش هلدینگ قرار داده است.
نشان زاده تصریح کرد: وابستگی و ارتباط زنجیر وار پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران ارزش این طرح صنعتی را بسیار افزایش داده است.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۵۰۰ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند که ۷۰ درصد آنها را نیروهای بومی تشکیل می‌دهند.
نشان زاده تصریح کرد: عملیات اجرایی ساختمان‌های صنعتی و دیوارهای حائل پتروشیمی دهدشت اجرا شده و روند اجرایی طرح با سرعت خوبی در حال اجرا است.

اشتغالزایی جوانان بیکار مزیت اصلی پتروشیمی دهدشت
نماینده مردم شهرستانهای کهگیلویه، بهمئی، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی گفت: این طرح با هدف ایجاد اشتغال برای مردم و جوانان منطقه ایجاد شده است، مورد توجه دولت و وزارت های ذی ربط نیز است.
حجت الاسلام سید محمد موحد تصریح کرد: با توجه به وجود نیروهای انسانی مستعد در حوزه های مختلف نفت، گاز و پتروشیمی با بهره برداری از این طرح شاهد توسعه همه جانبه منطقه نیز خواهیم بود.
وی تاکید کرد: با توجه به نیروی انسانی کارآمد می طلبد هلدینگ خلیج فارس از فرزندان شایسته این استان در مجموعه‌های اداری و کادر مدیریتی این مجموعه پتروشیمی استفاده کند.
نماینده مردم شهرستان‌های کهگیلویه ، بهمئی ، چرام و لنده در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به نقش مهم پتروشیمی دهدشت در توسعه همه جانبه منطقه برنامه‌ریزی شده تا حساب‌های بانکی این مجموعه به یکی از بانک‌های شهر دهدشت انتقال داده شود تا در کنار رشد و توسعه صنعت پتروشیمی شاهد رشد اقتصادی بانک‌های شهرستان نیز باشیم.
۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی پتروشیمی دهدشت
معاون اقتصادی استاندار کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به تلاش شبانه روزی شرکت هلدینگ در پتروشیمی دهدشت گفت: پتروشیمی دهدشت (پلی اتیلن) با ۳۸ درصد پیشرفت فیزیکی روند اجرایی خوبی دارد.
احسان عسکری تصریح کرد: با توجه به نقش مهم این طرح در توسعه و اشتغالزایی همه مقامات استانی، مجلس و دولت پیگیر اجرای پتروشیمی دهدشت هستند.
وی ارزش سرمایه گذاری این طرح را ۱۲۲ میلیون یورو اعلام کرد و گفت: تاکنون ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این طرح هزینه شده است.
عسکری اضافه کرد: با تعهد شرکت هلدینگ پیش بینی می شود این طرح در سال ۱۴۰۳ راه اندازی و تولید تجاری داشته باشد.
وی تصریح کرد: پروژه پتروشیمی دهدشت یکی از زنجیره‌های با ارزش هلدینگ خلیج فارس است که به خاطر طولانی شدن روند اجرا ، ادامه طرح نیاز به توسعه و کمک همه جانبه دارد.
عسکری اضافه کرد: پتروشیمی دهدشت به شرکت‌های پایین‌دستی بیدبلند و پتروشیمی گچساران مرتبط می باشد و بیش از ۷۰ درصد نیروهای شاغل در آن بومی هستند.
وی بیان کرد: عملیات اجرایی ساختمان‌های صنعتی و دیوارهای حائل پتروشیمی دهدشت اجرا شده و روند اجرایی طرح با سرعت خوبی در حال اجرا است.
پتروشیمی دهدشت از طرح های اولویت دار هیات دولت
استاندار کهگیلویه و بویراحمد پتروشیمی دهدشت را یکی از طرح های صنعتی بزرگ استان دانست و گفت: تلاش برای رفع مشکلات و پروژه های در دست اجاری این استان در تهران از طریق وزارتخانه های مختلف ادامه دارد.
سید علی احمد زاده روند روبه رشد پتروشیمی دهدشت در راستای توسعه اشتغال در استان را امید بخش دانست و افزود: پیگیری اجرای طرح‌های نیمه‌تمام، رفع مانع از طرح‌های موجود و ایجاد ظرفیت‌های جدید از جمله سیاست‌ها برای پیشرفت حوزه اقتصادی استان است.
وی بیان کرد: در سفر هیات دولت به استان و بازدید مسئولان کشوری از پتروشیمی دهدشت نگاه توسعه ای به استان از اولویت های اصلی آنها بوده است.
احمد زاده تصریح کرد: تمام مردم روستاهای کهگیلویه نسبت به پتروشیمی‌های دهدشت بومی محسوب می‌شوند پتروشیمی‌ها که به نتیجه برسند نیروهای بومی شهرستان‌ها اولویت‌دار می‌شوند.
عملیات اجرایی پتروشیمی دهدشت در سال ۱۳۸۶ در زمینی به مساحت ۱۱۰ هکتار در دشت کلاچوی دهدشت به زمین زده شد.
پتروشیمی دهدشت با ظرفیت تولید سالانه ۳۰۰ هزار تن مواد پتروشیمی و اشتغالزایی ۲۴۰ نفر قرار بود پس از یک هزار روز به بهره برداری برسد.
ساخت پتروشیمی دهدشت در کهگیلویه و بویراحمد در سه فاز پیش بینی شده است.
کارخانه پتروشیمی دهدشت در دشت چهار هزار و ۵۰۰ هکتاری «کلاچو» در پنج کیلومتری دهدشت مرکز شهرستان ۱۳۲ هزار نفری کهگیلویه در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می‌شود. / ایرنا
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
مگه به حرفه ۳۸ درصد؟!
معلومه آمارها الکیه
حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

حاکمیت اجازه بدهد اصلاح‌طلبان وساطت کنند

اصلاح‌طلبان چگونه می‌توانند در عبور کشور از شرایط کنونی نقش ایفا کنند؟ آیا حاکمیت چنین ...
شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

شنیدن صدای مردم / اعتراضات کنونی ناشی از انباشت مشکلات، ناشی از عملکرد مدیران، دولتمردان و مسئولان کشور است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارتباط با شرایط جامعه و علل آن اظهارداشت: اعتراضات کنونی ناشی ...
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
1