تاریخ انتشار
جمعه ۱۱ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۲۳:۳۴
کد مطلب : ۴۵۵۱۵۹
چشم انداز روشن در انتظار شیلات کهگیلویه و بویراحمد است، اگر...

شیلات کهگیلویه و بویراحمد؛ گرفتار سیل یا سوء مدیریت

۱
۱
شیلات کهگیلویه و بویراحمد؛ گرفتار سیل یا سوء مدیریت
کبنا ؛ کهگیلویه و بویراحمد با تولید سالیانه حدود ۲۰ هزار تن ماهی قزل آلا سومین تولید‌کننده در ایران بشمار می‌رود اما این آمار با توجه پتانسیل‌های استان از جمله در اختیار داشتن ۱۰ درصد منابع آبی و ۱۱ و نیم میلیارد مترمکعب روان آب چندان رضایت بخش نیست و مسئولان به فکر توسعه صنعت شیلات استان هستند.
به گزارش کبنا، شیلات به عنوان یک بخش اقتصادی در تأمین امنیت غذایی، کارآفرینی، صادرات، اشتغال زایی و محرومیت زدایی در کشور‌های مختلف محسوب می‌شود.
بر اساس نظر کارشناسان، شناخت کافی از اقتصاد شیلات و آموزش و ترویج آن نقش اساسی در سلامت جامعه و توانمندسازی صادرات کشور خواهد داشت.
صنعت شیلات در کهگیلویه و بویراحمد، با توجه به وجود شرایط اقلیمی مطلوب و بستر‌های کاری مناسب از جمله تعداد زیادی چشمه با آبدهی بالا و رودخانه‌های دائمی وفصلی، قنات و چاه‌های عمیق ونیمه عمیق می‌تواند جایگاه ویژه‌ای داشته باشد.
سیمای شیلات در کهگیلویه و بویراحمد
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: این استان با تولید حدود ۲۰ هزار تن تولید آبزیان رتبه سوم کشور در تولید آبزیان سردآبی را داراست و هدفگذاری تولید ۲۴ هزار تن در برنامه متولیان این حوزه است.
اسحاق رستمی افزود: عمده مزرعه‌های پرورش ماهی استان زیرشاخه کارون است و در محدوده مارون و زهره برای توسعه مزارع پرورش ماهی هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.
وی تأکید کرد: با تولید حداقل ۲۰ تن ماهی دیگر در زیر شاخه مارون و زهره استان می‌تواند به جایگاه یکم کشور در تولید ماهیان سردآبی برسد.
چه مشکلاتی پیش روی شیلات استان قرار دارد؟
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: ظرفیت اسمی مزارع پرورش ماهی استان ۱۰ هزار و ۵۰۰ تن است اما تولید استان ۲۰ هزار تن است و برای اینکه ظرفیت اسمی را به ظرفیت تولید واقعی نزدیک کنیم راهکار‌هایی نیاز دارد که سد‌هایی جلو راه ما وجود دارد.
وی عنوان کرد: عمده مشکل شیلات استان امور آب است که بخش آبزیان تخصیص‌شان، تخصیص مصرفی نیست و بیشتر بحث ماهیان آب گذر است ( یعنی تخصیصی را صادر می‌کند و از این تخصیص کلی کم می‌کند) و این یکی از مشکلات اساسی است.
رستمی تصریح کرد: اعتبارات ملی ما در چند سال اخیر استانی شده و استان باید اعتبار اختصاص دهد که متأسفانه در بحث شیلات تخصیص‌ها خیلی محدود بوده است.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: برنامه آینده ارتقای بهره وری در مزارع، تکمیل و فعال نمودن مزارع راکد و صدور مجوزات جدید به صورت مجتمع‌های آبزی در زیرشاخه‌های مارون و زهره و همچنین در قالب شهرک‌های آبزی پروری خواهد بود.
بلایای طبیعی از جمله سیل و زلزله دامنگیر بخش شیلات بوده است و قسمتی از بخش شیلات را از چرخه خارج کرده است.
ایجاد شهرک‌های آبزی پروری و تحول در شیلات استان
شیلات کهگیلویه و بویراحمد

استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: ایجاد شهرک‌های آبزی پروری کار فوق‌العاده مهم است یعنی مثل گلخانه ها‌رسانی متمرکز کم هزینه‌تر است و هزینه سرمایه‌گذار پایین‌تر می‌آید.
سید علی احمدزاده افزود: بهتر است به جای پراکندگی به سمت شهرک‌های آبزیان شیلات سوق داده شود و در منطقه مارون و زهره ایجاد شود.
وی تصریح کرد: هدفگذاری شود تا چندین شهرک ایجاد شود تا بازدهی بالاتر رود و استقبال بیشتری خواهد داشت و در شرایط خرید، فروش و بازاریابی تأثیر‌گذار خواهد بود.
استاندار کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: با توجه به شعار راهبردی امسال نیز با ایجاد شهرک‌های آبزی پروری شاهد تولید و اشتغال در مناطق مختلف به ویژه روستا‌ها و مناطق دورأفتاده خواهیم بود.
سیلی سیل به مزارع پرورش ماهی
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد گفت: معضلی که در بحث آبزی پروری در استان وجود دارد جانمایی نا مناسب مزرعه‌ها مشکل اساسی است که در سیلاب‌های متمادی در استان دچار خسارت شدند.
کیامرث حاجی‌زاده افزود: بسیاری از این مزارع پرورش ماهی بیمه نیستند و تعدادی که در حاشیه رودخانه بودند به شدت دچار زیان شدند اما با این وجود دولت به کمک آن‌ها شتافت.
وی تأکید کرد: تنها مزرعه خاویار استان کهگیلویه و بویراحمد در سیل اخیر بیمه نبود و خسارت‌های سنگینی متحمل شد.
معاون عمرانی استاندار کهگیلویه و بویراحمد بیان کرد: جانمایی درست باید در ایجاد شهرک‌های ماهی در استان در نظر گرفته شود و هر مجوزی که صادر می‌شود با جانمایی درست باشد.
حاجی‌زاده ابراز داشت: در وهله نخست مزارع پرورش ماهی باید مکلف شوند طرح خود را بیمه کنند وسپس تسهیلات و مجوز‌ها برای ان‌ها صادر شود.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد نیز تأکید کرد: بحث حق آبه مزارع پرورش ماهی هم پیگیری و به زودی نشستی با آب منطقه‌ای استان برگزار و در این رابطه مشکل رفع خواهد شد.
رستمی ابراز داشت: از ۲۷۰ مزرعه پرورش ماهی استان حدود ۱۰۰ مزرعه در سیل ۱۳۹۹ دچار آسیب شده‌اند که از این تعداد تقریباً چندین مزرعه خسارت سازه‌ای و تلفات داشته‌اند.
وی عنوان کرد: استان ۲ هزار تن تلفات ماهی داشت و ۲۸۰ میلیارد تومان آسیب به مزارع ماهی استان وارد شد.
مدیر شیلات سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ۱۰۰ مزرعه پرورش ماهی ۱۶ مورد بیمه محصولات کشاورزی و آبزیان داشتند که هشت میلیارد تومان بیمه به آن‌ها پرداخت کرد.
شیلات کهگیلویه و بویراحمد
رستمی بیان کرد: سایر تلفات به استانداری استان کهگیلویه و بویراحمد و حوزه شیلات ایران ارسال شد اما متأسفانه هنوز ابلاغ و تخصیصی به مزارع ماهی استان صورت نگرفته است.
برنامه افزایش بهره وری با مکانیزه کردن مزارع پرورش ماهی، برند‌سازی ماهی استان برای صادرات به بازار‌های جهانی و همچنین ارتقای آموزش و دانش روز در دستور کار متولیان قرار دارد و در پی آن با توسعه شیلات در استان شاهد رونق تولید و اشتغال در استان خواهیم بود.
ظرفیت سالیانه استان تولید۲۰ هزار تن ماهی است که از این میزان سالی ۵۰ میلیون قطعه رهاسازی بچه ماهی در مزارع صورت می‌گیرد که ۲۰ میلیون قطعه آن در داخل استان و مابقی در خارج از استان تهیه می‌شود.
از مجموع ۲۰ هزار تن ماهی تولید شده در استان پنج هزار تن در استان مصرف و ۱۵ هزار تن دیگر به استان‌های دیگر و کشور روسیه و کشور‌های حوزه خلیج فارس ارسال می‌شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
چرا مسیولی نیست پیگیری کند طرح های ماهی شهرستان بویر احمد از اعتبارات استان استفاده می کنند ولی ماهی های خود را در استان تحویل نمی دهند و فقط خارج از استان می فروشند لطفا پیگیری کنید
درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1