تاریخ انتشار
شنبه ۵ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۵۳
کد مطلب : ۴۵۴۸۶۹
سلامتی که تهدید می‌شود؛ مناطق یاسوج در گیر و دار فاضلاب

مسوولان باید خودشان را جای کسانی بگذارید که رو در روی تصفیه خانه یاسوج زندگی می‌کنند

۰
مسوولان باید خودشان را جای کسانی بگذارید که رو در روی تصفیه خانه یاسوج زندگی می‌کنند
کبنا ؛آلودگی محیط زیست و ضعف در دفع فاضلاب و پسماند در کهگیلویه و بویراحمد به چالشی جدی تبدیل شده و ضعف سیستم دفع فاضلاب و پسماند شهری اکنون در مرحله‌ای نگران‌کننده است.
به گزارش کبنا، مجتمع‌های مسکن مهر ولایت و نجف آباد و برخی مناطق شهر یاسوج مشکل دفع فاضلاب دارند. متأسفانه اجرا نشدن طرح‌های فاضلاب در شهر‌های استان و یا اجرای ناقص آن‌ها باعث آلودگی منابع آب زیرزمینی می‌شوند. پساب، فاضلاب و شیرابه‌های ر‌ها شده در محیط پس از جذب شدن در زمین و نفوذ در خاک به آرامی به سمت سفره‌های زیرزمینی آب حرکت می‌کنند و تمام آن را آلوده می‌کند.
نگران‌کننده‌تر اینکه در منطقه سروک و ولایت یاسوج زمین‌های کشاورزی و سبزی کاری وجود دارد و بر اساس نظر کارشناسان محیط زیست آب‌های آلوده و فاضلاب به آن‌ها نیز می‌رسد.
یکی از اهالی مسکن مهر نجف آباد می‌گوید تابستان‌ها از بوی بد فاضلاب همیشه درب‌ها و پنجره‌ها باید بسته باشد و این مشکل از ادارات آب و فاضلاب و مسکن و شهرسازی پیگیری و از شبکه دنا هم بار‌ها برنامه‌های مختلف انتقادی تهیه و پخش شده اما هنوز این مشکل به قوت خویش باقی است.
یکی دیگر از ساکنان که در منطقه شرف آباد یاسوج ساکن است می‌گوید: بار‌ها و بار‌ها به اداره آب وفاضلاب مراجعه کردم و برای اجرای طرح فاضلاب تقاضا دادم ولی این تقاضا بررسی نشده است.
او افزود: علاوه بر بوی بد فاضلاب، حشرات و حیوانات موذی که بیماری‌های بسیار خطرناکی را به همراه خود دارند در این مکان‌ها جمع می‌شوند که می‌توانند خطری جدی برای ساکنان منطقه داشته باشد.
محمدزمان دیگر شهروند یاسوجی می‌گوید یکی از همسایگان فاضلاب خود را در جدول ر‌ها می‌کند و بوی بدی در منطقه می‌پیچد اما پیگیری برای اجرای طرح فاضلاب از سوی اهالی بی‌نتیجه مانده است.
۵۰۰ خانوار مسکن مهر منتظر همت مسئولان وعده‌هایی که محقق نشدند...
          
تعیین تکلیف فاضلاب مسکن مهر یاسوج به زودی
۲۱ مهر ۱۳۹۹ طرح فاضلاب مسکن مهر نجف آباد که به عنوان یکی از خواسته‌های مهم و چندین ساله ۵۰۰ خانوار این منطقه بود کلنگ زنی شد، اما تاکنون برای آن اقدامی انجام نشده است.

پاسره_ مدیرعامل وقت اداره آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد در آیین آغاز به کار طرح فاضلاب مسکن مهر سروک گفته بود: برای تأمین اعتبار مورد نیاز این طرح ۳۵ میلیارد ریال اداره کل راه و شهر‌سازی و ۳۵ میلیارد ریال شرکت آب و فاضلاب کهگیلویه و بویراحمد هزینه می‌کند.
وی همچنین مدت اجرای این طرح را ۴ ماه عنوان کرد و وعده داده بود تا دهه فجر سال ۹۹ به بهره‌برداری می‌رسد.
اما هنوز این طرح اجرا نشده و مسئولان آب و فاضلاب نیز پاسخگو نیستند.
گله‌مندی مردم شهرک ولایت شهر یاسوج از بوی بد فاضلاب
در حال حاضر بوی تعفن فاضلاب بیشتر ساکنان این محله را کلافه کرده و صرف نظر از بروز عوارض و بیماری‌ها ناشی از آن مسأله دیگر آنکه اغلب خانواده‌ها نمی‌توانند رفت و آمدی با بستگان دور و نزدیک خود داشته باشند.
یکی از ساکنان شهرک ولایت گفت: بچه‌ها هم گاهی اوقات برای سرگمی در کوچه فوتبال بازی می‌کنند که توپ آن‌ها وارد کانال فاضلاب شده و پس از در آوردن و پاک کردن آن با همان حالت به بازی ادامه می‌دادند که این موارد سلامت این بچه‌ها را به خطر میاندازد.
یکی از ساکنان این منطقه که جوی فاضلاب در مقابل منزل وی قرار دارد گفت: از بوی بد فاضلاب به خصوص در فصل تابستان آسایش نداریم و نمی‌توانیم حتی برای مدت کوتاهی جلوی منزل خود بایستیم.
           
وی ادامه داد: بار‌ها به مسئولان مربوطه مراجعه کردیم، اما تاکنون به نتیجه‌ای نرسیده‌ایم.
اما برخی مردم در مناطق یاسوج از جمله شهرک جهاد، شهرک امام علی (ع)، دولت آباد، شرف آباد، شهرک جوشکاران، شهرک امام حسین (ع) هم از بوی تعفن فاضلاب این شهر گله‌مند هستند.
این گزارش در سال ۹۷ از شبکه دنا پخش شد و پس از آن مردم مدتی از این بوی نامطبوع ر‌ها شدند، اما این دوباره بوی بد مردم را ناراضی و نگران کرده است.
حال باید بگوییم مسوولان باید خودشان را جای کسانی بگذارید که رو در روی تصفیه خانه یاسوج زندگی می‌کنند و یا محل سکونتشان را به آنجا تغییر دهند تا از این مصیبت بهره ببرند و بفهمند مردم در چه آلودگی نفس می‌کشند و چگونه با این شرایط سخت زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1