تاریخ انتشار
جمعه ۴ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۶
کد مطلب : ۴۵۴۸۳۳
چشم انداز روشن بازآفرینی شهری در کهگیلویه و بویراحمد؛

پای شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرداری دهدشت و یاسوج در اجرای طرح بازآفرینی شهری می‌لنگد / مکاتبات را بسیار دیر پاسخ می‌دهند / شهرداری دهدشت همکاری بسیار ضعیفی با این طرح دارد

۱
پای شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرداری دهدشت و یاسوج در اجرای طرح بازآفرینی شهری می‌لنگد /  مکاتبات را بسیار دیر پاسخ می‌دهند / شهرداری دهدشت همکاری بسیار ضعیفی با این طرح دارد
کبنا ؛بازآفرینی شهری سیاستی جامع و یکپارچه برای حل مشکلات شهرهاست که در آن توجه به بافت‌های فرسوده و قدیمی به موضوعی جدی و محوری تبدیل شده و تاکنون بیش از ۶۰ پروژه بزرگ در این زمینه در شهر‌های استان کهگیلیویه و بویراحمد اجرایی شده است.
به گزارش کبنا، بافت‌های فرسوده بیشتر در زمره مناطق محروم شهر از نظر اقتصادی، اجتماعی و کالبدی هستند و این عوامل نارضایتی ساکنان، عدم پویایی و نشاط و رونق حیات شهری را در پی داشته است.
این بافت‌ها همچون زخمی بر پیکر شهر‌ها بوده‌اند که باید قاعدتاً برای آن‌ها فکری می‌شد و بازآفرینی به عنوان بهترین رویکرد معرفی شد.
طبق نظر کارشناسان، ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ ﺷﻬﺮی ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ ﺟﺎﻣﻊ و روﯾﮑﺮدی ﯾﮑﭙﺎرﭼﻪ ﺑﻪ ﻣﻨﻈﻮر ﻣﻌﺎﺻﺮﺳﺎزی و اﺣﯿﺎی ﺑﺎﻓﺖﻫﺎی ﺷﻬﺮی اﺳﺖ ﮐﻪ از اﺑﻌﺎد ﮔﻮﻧﺎﮔﻮن ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ، ﻫﻨﺮی، اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، زﯾﺴﺖﻣﺤﯿﻄﯽ و اﻗﺘﺼﺎدی ﺑﺮﺧﻮردار اﺳﺖ.
ﺑﺎزآﻓﺮﯾﻨﯽ شهری منجر به ﺑﻬﺒﻮد ﺑﺨﺶ اﻗﺘﺼﺎدی ﻣﺤﻠﻪ ﯾﺎ ﺷﻬﺮ، اﻓﺰاﯾﺶ اﺷﺘﻐﺎل، ﺗﺸﻮﯾﻖ ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و رﺷﺪ ﮐﺴﺐ و ﮐﺎر و رﻓﻊ ﺻﺪﻣﺎت اﻗﺘﺼﺎدی ﺷﺪه و ﻧﯿﺰ ﺧﻠﻖ ﮐﺎرﮐﺮدﻫﺎی اﻗﺘﺼﺎدی ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ شود.
طرح  بازآفرینی شهری در کهگیلویه و بویراحمد
معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد در این باره می‌گوید: از سال ۹۶ تاکنون ۴۵ پروژه اجرایی و ۱۸ پروژه تملیکی در زمینه بازآفرینی شهری در شهر‌های استان اجرا شده است.
علی کاظم بدخشان نژاد افزود: همچنین در این سال‌ها بیش از ۴۰ میلیارد تومان اعتبار هزینه طرح‌ها شده است.
وی تأکید کرد: پروژه‌هایی همچون ایجاد مدرسه در سه شهر استان، ایجاد خانه بهداشت در ۲ شهر، ساخت پارک محله‌ای در سه شهر، آسفالت در چهار شهر و جدول‌گذاری در سه شهر استان از جمله طرح‌های اجرا شده در این مدت بوده است.
معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: اجرای این طرح سبب افزایش سرانه خدمات در مناطق می‌شود و سطح کمی و کیفی محلات هدف از نظر محیط زندگی بهبود می‌یابد.
وی افزود: روح جدید به محله‌های فرسوده دمیده خواهد شد و نابرابری‌های فضایی ترمیم می‌شود و و در نهایت استاندارد زندگی و کیفیت زندگی ارتقا پیدا می‌کند.
بدخشان نژاد تصریح کرد: امسال پیشنهاد ۲۰ پروژه بازآفرینی شهری در کهگیلویه و بویراحمد با مبلغ ۶۰ میلیارد تومان اعتبار به تهران پیشنهاد شده است که این طرح‌ها پذیرفته شده‌اند.
معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد گفت: امسال همچنین ۸۰۰ تن قیر با حدود ۱۰ میلیارد تومان اعتبار استان پیشنهاد داده است که این میزان قیر به استان در روز‌های اخیر تخصیص یافته است.
وی عنوان کرد: طرح بازآفرینی شهری با هدف نوسازی، محکم‌سازی و بهسازی محله‌های فرف یا همان بافت‌های فرسوده است که قدمتی بیش از ۳۰ سال دارند و دارای معابر، ساختمان‌ها و کوچه‌های تنگ و تو در تو هستند.
بدخشان نژاد ادامه داد: پای شهرداری‌های کهگیلویه و بویراحمد به ویژه شهرداری دهدشت، یاسوج و دیگر شهر‌ها در اجرای طرح بازآفرینی شهری می‌لنگد و مکاتبات را بسیار دیر پاسخ می‌دهند.
طرح بازآفرینی شهری در کهگیلویه و بویراحمد
معاون مسکن و بازآفرینی شهری و مسکن راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد ابراز داشت: شهرداری دهدشت همکاری بسیار ضعیفی با این طرح دارد و با اینکه چندین بار مکاتبه صورت گرفته اما پاسخی نمی‌دهند و باعث شده‌اند کار با سرعت کمتری پیش رود.
وی افزود: کار‌های فرهنگی و آموزشی نیز با کمک سازمان فنی و حرفه‌ای در این مناطق در دست اجراست و هنر‌ها و حرفه‌هایی از جمله خیاطی، قالی بافی و موارد دیگر به ساکنان ارائه می‌شود.
بیشتر بافت‌های فرسوده و ناکارآمد کهگیلویه و بویراحمد در شهر‌های یاسوج، گچساران و دهدشت قرار دارند و سه گونه بافت باعنوان محدوده تاریخی، سکونتگاه غیر رسمی و بافت میانی فرسوده وجود دارد.
ایرنا در پایان نوشت: ۱۵۹ هزار نفر از جمعیت شهر‌های مختلف استان از جمله یاسوج، دوگنبدان و دهدشت در سکونتگاه‌های ناکارآمد و بافت‌های فرسوده زندگی می‌کنند.
۲ هزار و ۸۲ هکتار سکونت‌گاه غیر رسمی و بافت فرسوده در شهر‌های مختلف کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد. کهگیلویه و بویراحمد با مساحتی حدود ۱۶ هزار و ۲۴۹ کیلومتر مربع یک درصد مساحت کشور را دارد و یکی از کوچک‌ترین استان‌های کشور است. این استان ۷۲۶ هزار نفر جمعیت دارد که ۵۴ درصد آن در شهر‌ها و ۴۶ درصد در روستا‌ها زندگی می‌کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

درخشش دو عضو هیئت علمی و دو دانش‌آموخته دانشگاه یاسوج در جمع «دانشمندان برتر دنیا»

دو عضو هیات علمی و دو دانش آموخته دانشگاه یاسوج در سال ۲۰۲۲ میلادی در لیست یک درصد دانشمندان ...
سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: براندازی نه ممکن است نه مطلوب

سید محمد خاتمی: انکار وضع بدی که به نام زندگی بر مردم تحمیل می‌شود نارضایتی را از بین ...
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
1