تاریخ انتشار
پنجشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۱۰
کد مطلب : ۴۵۴۰۷۲
فرماندار مارگون گفت:

کلنگ زنی سد سقاوه در سفر دوم ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد

۰
کلنگ زنی سد سقاوه در سفر دوم ریاست جمهوری به کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛فرماندار مارگون گفت: در جلسه ای با آقای دکتر مصلح مدیر کل آب منطقه ای استان تعیین تکلیف سد سقاوه مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش کبنا، مختار اندرخور اظهار کرد: اعتبار اولیه سد سقاوه ۴۷۰ میلیارد تومان است که به مناقصه رفته و شرکت پارس گرما زیر مجموعه وزارت دفاع برنده مناقصه شده است.
اندرخور خاطرنشان کرد: با فراهم کردن زمینه مقدمات کلنگ زنی این سد که کاربرد صنعتی، کشاورزی و آب شرب دارد در آینده نزدیک احتمالا کلنگ سد همزمان با سفر دوم ریاست جمهوری به استان، به دست رئیس جمهور محترم و مردمی به زمین زده خواهد شد.
گفتنی است؛ سد مخزنی سقاوه بر روی رودخانه سقاوه از سرشاخه‌های رودخانه لوداب و در حدود سه کیلومتری جنوب شرق شهر مارگون و در حدود ۷۰ کیلومتری شمال غربی یاسوج در استان کهگیلویه و بویراحمد احداث می شود.
پروژه سد خاکی سقاوه با ارتفاع ۴۵ متر در این شهرستان اجرا خواهد شد.
به گفته استاندار کهگیلویه و بویراحمد یکی از اقدامات شاخصی که در دولت سیزدهم انجام گرفت اخذ مجوز ماده ۲۳ طرح مهمی همچون سد سقاوه بوده است. این سد می‌تواند ۹ میلیون  متر مکعب آب ذخیره کند که با پایان آن مشکل روستاهای اطراف و صنایع را نیز تامین می‌کند.
چرا سد سقاوه در مارگون احداث می شود؟
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای کهگیلویه و بویراحمد گفت: حجم آب تجدید پذیر استان کهگیلویه و بویراحمد ۹هزار ۲۲۳ میلیون متر مکعب است که یک هزار و  ۷۰ میلیون متر مکعب آن سالانه مهار می شود و ۹۰ درصد آن از استان خارج می شود.
آرش مصلح عنوان کرد: با اینکه کهگیلویه و بویراحمد ۱۰ درصد از میزان منابع آب کشور را در اختیار دارد اما در تابستان های گرم ، برخی شهر های کهگیلویه و بویراحمد از تنش آبی رنج می برند.
وی افزود: کهگیلویه و بویراحمد در ۶ ماهه نخست هر سال با مشکل خشکسالی و ۶ ماهه دوم با سیلاب روبرو است و این دو موضوع همیشه دغدغه مهم مسئولان استانی بوده که با احداث سدهای مخزنی و مهار این میزان بارندگی مشکلات به حداقل می‌رسد.
تقویت سفره ها، رونق صنعت، رونق گردشگری، رونق کشاورزی مدرن از جمله پیامدهای مثبت اجرای این سد خواهند بود.
منطقه سقاوه در شهرستان مارگون در آینده به یک شهرک صنعتی بزرگ تبدیل خواهد شد و بیشتر صنایع به آب نیاز دارند.
هم اینک نیز کارخانه سیمان مارگون در این شهرستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی کهگیلویه و بویراحمد و یکی از طرحهای ملی در بخش سیمان است. از سوی دیگر ظرفیت منطقه برای کشاورزی احداث یک سد خاکی بزرگی را می طلبید که ساخت آن در دستور کار متولیان قرار گرفت.
به گونه ای که مختار اندرخور فرماندار مارگون می گوید: باید در زمینه کشاورزی جهت ایجاد اشتغال در شهرستان مارگون توجه ویژه‌ای شود زیرا که پتانسیل کشاورزی در این منطقه می‌تواند راهگشای مسائل اقتصادی و اشتغال زایی باشد.
وی ابراز داشت: روستاهایی همچون شهنیز، جوبریز، تاکسیسه، جوکار و دلیرچ ظرفیت بسیار عالی در بحث کشاورزی بالاخص در بحث باغات دارند.
فرماندار مارگون گفت: مارگون و بسیاری از روستاهای زیلایی با تنش آبی شدید روبرو هستند که توجه ویژه مسئولان را می طلبد.
اندرخور اظهار داشت: بحث آب شرب سیلاب کلوار در مرحله مطالعه مانده و هیچ اقدامی در بحث تقویت آب شرب انجام نشده است. این سد می تواند آب شرب، آب صنایع مهم همچون کارخانه سیمان مارگون، توسعه گردشگری، آب شهرک صنعتی، کشاورزی تولید انرژی را در مارگون تامین و متحول کند.
ساخت سد سقاوه مارگون در چه مرحله ای است؟
طبق مجوزهای صادر شده برای این سد، ۷۰ درصد از اعتبار مورد نیاز سد سقاوه از محل بودجه عمومی دولت و ۳۰ درصد سرمایه گذاری بخش خصوصی باید تامین شود.
 
نام شما

آدرس ايميل شما

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
روزنه‌های احیای برجام

روزنه‌های احیای برجام

دلايل متعددي وجود دارند که نشان مي‌دهند بهتر است امريکا به دنبال احياي برجام باشد و به ...
1