تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۱ ساعت ۲۰:۳۱
کد مطلب : ۴۵۳۳۶۷
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان خبر داد:

کاهش 0.4 درصدی نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در تابستان

۰
کاهش 0.4 درصدی نرخ بیکاری کهگیلویه و بویراحمد در تابستان
کبنا ؛
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان در خصوص کاهش نرخ بیکاری استان کهگیلویه و بویراحمد در تابستان ۱۴۰۱ گفت: طرح اشتغال نیروی کار در چهار فصل سال انجام می‌شود و در تابستان کارشناسان مرکز آمار با مراجعه به ۱۵۰۰ خانوار به صورت نمونه وضعیت اشتغال و بیکاری را جویا شدند.
به گزارش کبنا، علی شهابی نسب با تعریفی از بیکاری افزود: بیکار کسی است که طی دو ساعت کاری انجام نداده باشد، اما چون فصل تابستان فصل برداشت محصولات و همچنین فعال شدن پروژه‌های عمرانی است نرخ بیکاری استان از ۹.۱ به ۸.۷ درصد کاهش یافت و از رتبه ۱۷ کشور در رتبه ۱۲ تنزل پیدا کردیم.
وی بیان کرد: برداشت محصولات باغی مانند سیب، انگور، عسل، گردو در فصل تابستان و فعال شدن پروژه‌های بزرگ عمرانی در بخش راه و کشاورزی موجب شده نرخ بیکاری تابستان کاهش داشته باشد هر چند ممکن است با شروع فصل پاییز و زمستان نرخ بیکاری مجددا افزایش یابد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی اضافه کرد: سال گذشته یک هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان اعتبارات نقد و اسناد خزانه به استان اختصاص یافت که ۶۳۴ میلیارد از محل سفر رئیس جمهور است در حالی که اعتبارات کل سال ۹۹ استان ۴۷۷ میلیارد بوده که افزایش سه برابری اعتبارات و تزریق منابع باعث فعال شدن پروژه‌ها و کاهش نرخ بیکاری استان شده است.
نتایج نشان می‌دهد که نرخ مشارکت اقتصادی در بین زنان نسبت به مردان و در نقاط شهری نسبت به نقاط روستایی کمتر بوده است.
طبق مرکز آمار، حدود ۶۳ میلیون و ۷۰۲ هزار نفر جمعیت ۱۵ ساله و بیشتر در کشورمان داریم که از این تعداد ۲۶ میلیون و ۱۱۲ هزار نفر جمعیت فعال (نرخ مشارکت اقتصادی) هستند که ۴۱ درصد را شامل می‌شود.
۱۳ استان شامل اردبیل، اصفهان، بوشهر، چهارمحال‌وبختیاری، خراسان رضوی، زنجان، سمنان، قزوین، قم، کردستان، گیلان، مازندران و همدان دارای بیشترین مشارکت اقتصادی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته بوده‌اند.
نرخ مشارکت در استان‌های اردبیل از ۴۵.۸ به ۴۷.۵ درصد، اصفهان از ۴۱.۳ به ۴۲.۲ درصد، بوشهر از ۳۸.۴ به ۴۲.۱ درصد، چهارمحال‌وبختیاری از ۴۱.۸ به ۴۲.۱ درصد، خراسان رضوی از ۴۰.۳ به ۴۲.۴ درصد، زنجان از ۴۶.۷ به ۴۹.۴ درصد، سمنان از ۳۶.۸ به ۳۸.۴ درصد، قزوین از ۴۳.۳ به ۴۳.۹ درصد، قم از ۳۶ به ۳۶.۵ درصد، کردستان از ۴۲.۶ به ۴۳ درصد، گیلان از ۴۴.۴ به ۴۶.۱ درصد، مازندران از ۴۲.۹ به ۴۴.۷ درصد و همدان از ۴۲.۳ به ۴۵.۷ درصد رسید.
بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی در تابستان امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل در استان‌های زنجان با ۴۹.۴ درصد، اردبیل با ۴۷.۵ و آذربایجان غربی با ۴۶ درصد به ثبت رسیده است.
نرخ مشارکت اقتصادی (نرخ فعالیت)، عبارت است از نسبت جمعیت فعال (شاغل و بیکار) به جمعیت در سن کار است باتوجه‌به تعریف ارائه شده مشخص می‌شود که نرخ مشارکت اقتصادی به متغیرهایی چون جمعیت فعال و جمعیت در سن کار که در دل خود جمعیت غیرفعال را نهفته دارد، وابسته است.
نام شما

آدرس ايميل شما

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

پایان مرد پر سر و صدا: ختم محمد در سیاست

سعید محمد از دبیری شورای عالی مناطق آزاد برکنار شد. ردی که سودای ریاست جمهوری داشت؛ روز ...
سکوت مداحان سرشناس!

سکوت مداحان سرشناس!

قشار مختلف کشور در روزهای اخیر به نوعی مواضع خود را بیان کردند. در این میان یک موضوع ...
عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی: نظام آموزشي ورشكسته

عباس عبدی گفت: باید صریح گفت؛ آنان که امروز در خیابان معترضند و با تعبیر رسمی اغتشاشگر ...
1