تاریخ انتشار
دوشنبه ۱۴ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۳۴
کد مطلب : ۴۵۲۱۸۵
کبنا گزارش می دهد؛

استقبال 22 درصدی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمدی از رشته های فنی و حرفه ای / آنچه درباره انتخاب رشته فرزندان باید بدانیم!

۲
استقبال 22 درصدی دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمدی از رشته های فنی و حرفه ای / آنچه درباره انتخاب رشته فرزندان باید بدانیم!
کبنا ؛در حالی که آینده شغلی رشته های فنی و مهندسی بسیار مطمئن تر است، در استان کهگیلویه و بویراحمد استقبال از رشته های فنی و حرفه ای و ریاضی کم بوده است. از طرفی برخی از دانش آموزان علاقه مند به رشته های فنی هستند اما در انتخاب رشته مورد فشار خانواده ها قرار می گیرند، که تأثیر زیادی بر روی افت تحصیلی، موفق نبودن دانش آموز در شغل آینده اش دارد.
حسنعلی عزت خواه  گفت: از ۱۷۲ هزار دانش آموز کهگیلویه و بویراحمدی تا کنون ۱۶۰ هزار دانش آموز ثبت نام کرده اند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان کهگیلویه و بویراحمد در سومین نشست شورای آموزش و پروش استان افزود: با توجه به اینکه دانش آموزان کهگیلویه و بویراحمدی کمترین استقبال را از رشته های فنی و حرفه ای و کاردانش کردند، با هدایت این قشر توانستیم 22 و نیم درصد را به سمت این رشته ها سوق دهیم.
حسنعلی عزت خواه در ادامه افزود: میانگین کشوری استقبال از رشته ریاضی فیزیک ۱۴درصد است که سهم استان 3 و نیم درصد و تلاش ما برای رسیدن به ۸ درصد بود که به ۶/۷ درصد تاکنون دست یافته ایم.
اشتباه‌ های والدین در انتخاب رشته
اشتباه‌ های والدین در انتخاب رشته می‌تواند آینده فرزندان را به صورت مستقیم تحت تاثیر قرار دهد. شاید شما هم یکی از قربانی‌های همین اشتباهات رایج والدین باشید. در برخی از خانواده‌ها والدین فکر می‌کنند که اگر فرزندشان در رشته‌هایی مانند ریاضی یا تجربی تحصیل کنند، حتما آینده خوبی در انتظار آن‌ها است. درست است که رشته‌های ریاضی و تجربی رشته‌های خوبی هستند و بازار کار خوبی هم دارند. اما این بازار کار برای همه نیست و تا حد زیادی اشباع شده است.
بررسی نقش والدین در انتخاب رشته و موفقیت دانش آموزان/ دانشجویان
بسیار پیش می‌آید که از دانشجویان یا دانش‌آموزان می‌شنویم که رشته‌ی تحصیلی‌شان رشته‌ی مورد علاقه آن‌ها نیست. این موضوع را نباید دست کم گرفت چراکه بسیار اهمیت دارد. زمانی که دانش آموز یا دانشجو به اصرار پدر و مادرش رشته‌ای را انتخاب می‌کند با وجود اینکه خودش علاقه خاصی به آن رشته‌ی تحصیلی ندارد آینده‌اش قابل پیش بینی است. این فرد از طریق رشته‌ی تحصیلی‌اش موفق نخواهد شد!
علاقه و استعداد دوتا از ضلع‌های اصلی مثلث انتخب رشته‌ هستند. شما باید برای انتخاب رشته‌تان سه ویژگی اصلی را در نظر بگیرید. اول علاقه، دوم استعداد و سوم بازار کار رشته‌ای که می‌خواهید آن را انتخاب کنید.

اهمیت استعدادیابی در ادامه تحصیل
از طرفی برخی از والدین از آنجایی که دوست دارد در آینده، فرزندان‌شان پزشک شوند؛ آنها را مجبور می‌کنند تا در رشته‌های تجربی مشغول به تحصیل شوند. عده بسیاری از این دانش‌آموزان حتی نمی‌توانند در آزمون ورودی دانشگاه‌ها برای رشته‌های پزشکی یا مهندسی قبول شوند. بسیاری دیگر نیز از روی بی‌علاقه‌گی به این کار ادامه می‌دهند.
برخی از خانواده‌ها فکر می‌کنند رشته‌های هنری، فنی حرفه‌ای و کار و دانش رشته‌های خوبی نیستند. در صورتی که بسیاری از این رشته‌ها می‌توانند موفقیت‌های چشمگیری برای فرزندانشان به ارمغان بیاوردند. اگر فرزندتان به تحصیل در فنی حرفه‌ای علاقه دارد یا می‌خواهد به هنرستان برود به هیچ عنوان جلوی او را نگیرید. علاقه و استعداد زمانی که با یکدیگر باشند می‌توانند حتی از رشته‌هایی که به نظر نمی‌رسند در آینده موقعیت‌های اجتماعی داشته باشند، موقعیت‌های فوق‌العاده‌ای را به وجود آورند.
عوارض منفی دخالت های بی مورد والدین در انتخاب رشته فرزندان
افزایش نرخ بیکاری بر اثر انتخاب رشته اشتباه
جوانانی که فقط به خاطر علاقه‌ی پدر و مادرشان رشته‌ی تحصیلی‌شان را انتخاب می‌کنند،‌در آینده دچار مشکلات فراوانی می‌‌شوند.
با این کار علاوه بر این که شانس انتخاب کردن یک رشته‌ی خوب را از فرزندتان گرفته‌اید باعث شده‌اید فرزندانتان از تحصیل و آموزش نیز دلسرد شود. زمانی که شخصی را مجبور کنید در رشته‌ای که دوست ندارد تحصیل کند تنها منتظر این می‌ماند که سال‌های تحصیلاتش را به پایان برساند و دیگر هیچ میلی به ادامه تحصیل در این شخص باقی نمی‌ماند.
علاوه بر این بی‌علاقگی باعث می‌شود راندمان فرزندانتان پایین بیاید. این راندمان پایین می‌تواند مشکلات متعددی را برایشان رقم بزند. زمانی که میزان یادگیری پایین بیاید،‌ احتمال شکست خوردن بالا می‌رود. این شکست‌ها می‌توانند باعث سرخوردگی‌های متعدد فرزندان شوند. تنها به دلیل این که شما می‌خواستید فرزندتان در رشته‌ای که شما دوست دارید تحصیل کند! این اشتباه می‌تواند آینده شغلی و حتی کل زندگی فرزندتان را به خطر بیاندازد.
در انتخاب هنرستان یا دبیرستان، باید به علایق و انگیزه‌های دانش‌آموز توجه کرد و علیرغم ارائه مشاوره و راهنمایی، دست او را برای انتخاب نهایی باز گذاشت.
تاثیر انتخاب رشته نادرست در آینده شغلی جوانان
اگر سه فاکتور اصلی را در انتخاب رشته‌ی تحصیلی در نظر نگیرید، باید منتظر عواقب ناخوشایندی باشید. همانطور که در بالاتر گفتیم سه عامل رایج یعنی بازارکار، استعداد و علاقه در انتخاب رشته‌‌‌ی تحصیلی نقشی حیاتی دارند. اگر در هنگام انتخاب رشته‌‌ی تحصیلی، جوانان در دام اشتباه‌‌های رایج والدین در انتخاب رشته گرفتار شوند و تنها موقعیت اجتماعی شغل‌ها را در نظر بگیرند؛ در آینده با مشکلات بسیار بدی مواجه خواهند شد.
به عنوان مثال جوانی را که انتخاب رشته‌ی موفقی نداشته است را در نظر بگیرید. این شخص در سنین نوجوانی به اشتباه رشته‌ی تحصیلی خود را انتخاب کرد است. به صورت عمومی این فرد حداقل بین چهار تا هشت سال از زمانش را صرف مطالعه و آموزش در این رشته‌ی خاص کرده است. حالا می‌خواهد شغل آینده اش را انتخاب کند.
دیگر برای اینکه متوجه شود رشته‌‌ی خوبی را انتخاب نکرده است بسیار دیر است. اگر شانس با او یار باشد در رشته‌ای که تحصیل کرده است مشغول به کار می‌شود. اما این همه ماجرا نیست. عوامل بسیاری دست به دست هم می‌دهند تا احتمال موفقیت این جوان را در رشته‌ی تحصیلی‌اش کم و کمتر کنند.
به عنوان مثال اگر این جوان علاقه‌ای به رشته‌ی تحصیلی‌اش نداشته باشد بلافاصله پس از پیدا کردن کار، دست از آموزش دیدن می‌کشد. چرا که علاقه‌ای به مطالعه بیشتر در زمینه شغلی‌اش ندارد. از این رو از پیشرفت‌های روزمره‌ای که رشته‌ی کاری‌اش در حال وقوع هستند، عقب می‌افتد. اگر این جوان استعداد لازم برای انجام این کار را نداشته باشد هر روز با شکست های مختلفی روبه رو می‌شود. این شکست‌ها در روحیه جوان تاثیر می‌گذارد.
نقش بازار کار در انتخاب رشته تحصیلی
معمولا یکی از دغدغه‌های والدین بازارکار است. ممکن است یک نوجوان جوان اصلاً در رشته‌ی تحصیلی‌اش کار پیدا نکند و تنها هشت سال از زندگی‌اش را هدر بدهد. بنابراین این دغدغه در والدین بسیار مهم است، زیرا آن‌ها به فکر سرنوشت آینده فرزندان خود هستند. سازمان‌های دولتی و مراکز آموزشی نظیر هنرستان‌ها، دبیرستان‌ها و دانشگاه‌ها باید با توسعه فرهنگ خوداشتغالی و کارآفرینی، زمینۀ لازم برای ایجاد اشتغال پایدار در جامعه را ایجاد کنند.
کلام آخر
کمتر کسی پیدا می‌شود که از عشق والدین به فرزندان‌شان بی‌خبر باشد. همه می‌دانند تصمیماتی را که والدین به جای فرزندان‌شان اتخاذ می‌کنند از سر دلسوزی و نگرانی‌ است. اما والدین عزیز باید در نظر بگیرند که انتخاب رشته‌ی تحصیلی را خود دانش‌آموزان باید انجام دهد.

والدین در این مرحله می‌توانند تنها نقش راهنما و مشاور را ایفا کنند. به این معنی که راه و چاه را به فرزندان نشان دهند و پیشنهادات اولیه را نیز به آن‌ها ارائه کنند. بقیه راه را خود دانش آموز باید برود. خود دانش آموز باید تصمیم بگیرد که تحصیل در کدام رشته‌ی تحصیلی برایش مفید است.
نام شما

آدرس ايميل شما

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

احزاب‭ ‬در‭ ‬کشور‌های‭ ‬مختلف‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬پررنگی‭ ‬در‭ ‬جریانات‭ ‬گوناگون‭ ‬سیاسی‭ ...
کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
معمای سر به مهر بنزین

معمای سر به مهر بنزین

انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین از ماه آینده باعث شد تا شائبه افزایش قیمت این کالا که از ...
1