تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۱
کد مطلب : ۴۵۲۰۰۳
با ارسال نامه‌ای مطرح شد؛

نامه سرگشاده محمود منطقیان خطاب به مردم و نمایندگان استان خوزستان در خصوص حواشی سد آبریز

۴۸
۳
نامه سرگشاده محمود منطقیان خطاب به مردم و نمایندگان استان خوزستان در خصوص حواشی سد آبریز
کبنا ؛محمود منطقیان فعال سیاسی کهگیلویه‌ای با انتشار نامه سرگشاده‌ای در خصوص سد آبریز نوشت: این روزها در فضای عمومی کهگیلویه و مردم شریف خوزستان بیشتر سخن از "سد آب ریز" است و حرف از این است که از یک سوی مردم کهگیلویه به این سد نیاز حیاتی دارند و از سوی دیگر برخی از صاحب‌نفوذان و به ویژه بهارستان‌نشینان خوزستان، از در مخالفت با ساختن این سد بر آمده‌اند و بهانه شان این است که سد آبریز موجب کم آبی برای خاک پاک خوزستان می‌شود و بدین‌روی می‌کوشند که مردم کهگیلویه را -که حق برداشت مسلم از رودخانه مارون را دارند و به این آب برای کشاورزی و تولید برق و ... نیاز حیاتی دارند-، از ساختن این سد محروم نمایند. در این باره لازم  می‌دانم به چند نکته اشاره نمایم.
نکته نخست این است که ما و مردم خوزستان، همه انسانیم و دارای نیازهای مشترک و حق زیستن و از سویی با مردم خوزستان هموطن و همسایه و بیشتر هم‌تبار هستیم و بایسته و شایسته است که درد و نیاز هم را درک کنیم و با همدلی و همیاری بار از دوش هم برداریم و این گونه نباشد که جمعی بخواهند همه چیز در انحصار خودشان باشد و دیگران تنها تماشا کنند. این دور از انصاف و آیین انسانی و حقوق شهروندی است. به فرموده جناب حافظ:
سخن درست بگویم،نمی توانم دید
که مَی خورند حریفان و من نظاره کنم
نکته دوم، در اینجاست که رودخانه مارون پیش از خوزستان، از میان شهرستان کهگیلویه می‌گذرد و سپس وارد دشت‌های وسیع خوزستان می‌شود و به همین دلیل این مردم حق بهره‌داری از آن را دارند. آیا این انصاف است که بالادستی‌ها از آب این رودخانه بی‌بهره بمانند و استفاده از آن تنها در انحصار پایین‌دستی‌ها باشد؟ 
به نظر می‌رسد که این رویه و انتطار خلاف عقل و عرف رایج است. همیشه اصل بر این بوده است که نخست بالادستی‌ها از آب رودخانه و یا چشمه‌ها استفاده می‌کردند و پس از آن نوبت به پایین‌دستی‌ها می‌رسید ولی اکنون گویا رسم وارونه شده و پایین‌دستی‌ها می‌گویند بالادستی‌ها حق بهره‌برداری از آب مارون را ندارند که این خواسته خلاف خرد و عرف معمول است. ما از عزیزان خوزستانی این انتظار را نداریم که بخواهند هموطنان کهگیلویه‌ای خود را از مزایای رودخانه مارون و سد آبریز که حق برداشت آب از آن را دارند و از مراجع قانونی این حق را گرفته‌اند، محروم نمایند.
نکته سوم این است که مدتی است در کشور ما بر اختلافات قومی و استانی و منطقه‌ای دمیده می‌شود و زمینه‌ای پدید آمده که هموطنان عزیز ما به بهانه آب و یا موارد دیگر رو در روی هم بایستند و منافع یکدیگر را نادیده بگیرند. اینگونه حرکت‌ها و اقدام‌ها هم با اخلاق انسانی و هم با حقوق شهروندی ناسازگار است و به صلاح مردم و جامعه ایران نیست و همه باید مراقب باشیم که دست‌های اختلاف‌افکن را پس بزنیم و حق شهروندی را برای همگان پاس بداریم. در چنین مواردی نیاز به اختلاف و طناب‌کشی و زورآزمایی نیست. بلکه عقل و عرف و قانون می‌تواند راه حل درست را نشان دهد. ما به مردم شریف خوزستان که مهد دلیری، استواری، جوانمردی و مهمان‌نوازی هستند افتخار می‌کنیم و خود را با آنها اهل یک خانه و همدل و همراه می‌دانیم، اما از خوزستانی با مرام این انتظار را داریم که به زندگی و حقوق هم‌میهنان خود در کهگیلویه هم توجه کنند و بپذیرند که این اهالی هم حق برداشت و بهره‌برداری از آب رودخانه‌ای را دارند که از میان مُلک و دیار آنها می‌گذرد. انتظارمان از آنها این است که آنچه را  برای خود  می‌خواهند  برای مردم کهگیلویه که همنوع و هموطن آنها هستند هم بخواهند و این دور از انصاف و انتظار است که حق  روشن مردم کهگیلویه  را نادیده گیرند و قلم رد برآن بکشند. هرچند می دانیم که بیشتر خوزستانیهای اصیل و با مرام با این روش همراه و هم صدا نیستند. پس بیاییم به جای اختلاف، راه همدلی و برادری را در پیش گیریم و حق یکدیگر را پاس بداریم که آب موهبتی طبیعی و همگانی است و خدا و طبیعت تا کنون آن را از کسی دریغ نکرده است.
نکته چهارم، باید دانست که مردم کهگیلویه از آب این رودخانه حق و سهم دارند و با توجه به اثر سازنده این رودخانه و سد آبریز در زندگی مردم کهگیلویه از جهت کشاورزی و تولید برق و ... سخت به آن نیازمندند. این سد می‌تواند زندگی مردم کهگیلویه را دگرگون نماید و بهبود بخشد، چون مهمترین راه نجات مردم این منطقه از بحران کمبودها احداث این سد است و گرنه همواره در بن بست اقتصادی خواهند ماند. پس بهتر آن است همانگونه که مردم شریف خوزستان سال‌هاست که از آب سد مارون بهره می‌برند، همیاری و همکاری نمایند تا مردم کهگیلویه هم از مزایای سد آبریز رود مارون بهره‌مند شوند و با این همنوایی و همیاری، انصاف و نیکی را در حق مردم کهگیلویه رعایت کنند و پاس بدارند.
به امید همدلی و همیاری بهتر و بیشتر.
محمود منطقیان ۱۴۰۱/۶/۹
نام شما

آدرس ايميل شما

اهل سیاست
Iran, Islamic Republic of
مسایلی همجون احداث سد ابعاد تخصصی داره چرا یک بازنشسته آموزش و پرورش که از ورشکستگان سیاسی کار هم هست و هیج دانش فنی هم نداره بیاد در خصوص سد اظهار نظر کنه!؟
Iran, Islamic Republic of
سلام این یک مطالبه عمومی را مطرح کرده که حق هر شهروندی است، وارد مسایل تخصصی نشده شما که انشاالله متخصص هستید بهتره یک نوشته ای در راستای این مطالبات بنویسی. موفق باشی
احمدی
Iran, Islamic Republic of
اصلا دور از انتظار نبود در کارهای بی ربط دخالت نمایند. کلا همین مدلی بی ربط کار میکنند 0 همین بی تدبیری ها باعث شد بیش از سی سال دارای یک جناح شکست خورده باشد
نوذر
United Kingdom
وقتی کار خاص دیگری ندارد چرا نامه ننویسد اینهم مث بقیه نامه نگاریهای بی ربط بایگانی بشود در تاریخ
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
چون افرادی مثل شما زمین وملک ومیراث وابروی خود وهمشهریهاشون را برا پول وصندلی چندروزه برباد میدهند!!!!!!!! هرچند اهل بویراحمد تشریف داری
علیپور زنگوایی
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه امثال منطقیان که با خط و خط بازی باعث و بانی بدبختی کهگیلویه بزرگ هستند بی جهت در هر کاری دخالت می کنند و با همین دخالت های نابجا جریان اصلاحات را بدبخت کردند.
شهروند لنده
Iran, Islamic Republic of
با دلیری و مهمان نوازی شروع کرد.... در ادامه بستن آب بر روی پایین دست گفت؟؟
عجبا.....
بهتر است با این دست توجیهات و نامه نگاریهای بی مورد از آبروی مردم کهگیلویه بزرگمنش مایه نگذاری.
سوق
United Kingdom
همینطور هم هست ، اتفاقا این نسل بیشترشان بهبون درس خوندن حالاسواددارشدن آب بستن به بهبهان پیشنهاد میدن اون روزی که بهبهان بودید باید آب برروی تون می بستند تا بدانید همینطوری قلم رو کاغذ چرخاندن بدون اطلاعات کافی یعنی چه ....
مسعود از چرام
United Kingdom
کاملا احسنت بر دقت شما ، جدای از تخصص داشتن یاتخصص نداشتن در مسایل سد و آب رسانی باید گفت چرا بااین نوع نامه نوشتنها اخلاقیات مردم کهگیلویه را مورد هجمه قرار داد ازاخلاق حسنه مردم مایه می گذارد با پیشنهاد قطع آب بر ساکنین در منطقه ای دیگر پیش میرود
سیروس
Iran, Islamic Republic of
ای همشهری ای گل گفتی- واقعا سیاست بازی و سیاست زدگی بدبختی به همراه داشت- البته از نظرمن ازاول هم جناحی بنامش نبود. به نظرخودش جناح داشت -کدام جغرافیااینقدر شکستهای سنگین پشت سرهم تجربه کرده که کهگیلیویه متحمل شد؟
جهانگیر ایزدپناه
Iran, Islamic Republic of
درود بر انسان فهیم جناب منطقیان
Iran, Islamic Republic of
اگر فهیم بود در کاری که سررشته نداره دخالت نمی کرد.
مثل بقیه کاراش
حسین
Iran, Islamic Republic of
احسنت. واقعا دخالت در کار بی ربط بود. مهندسی ؟ سدسازی؟ چکاره ای که نامه نگاری میکنی؟
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
این نقلهایی که به بهانه تخصص گفته میشوند::::: خوبیش اینه که خودتان هم حرف خود را قبول ندارید!!!!!! امید است روزی عذاب وجدان مستمان نکند؛::::::(((دراین فضا ی ازاد اگر ایمان غالب بر هوی وهوس شود::::::: تاریخ را سیاه نمی کنیم:::::
تیر افکن
Iran, Islamic Republic of
چه فهیمی .....
که با انحصار طلبی و بی برنامگی گامهای نابودی کهگیلویه را برداشتی. الان بااین نامه بی ارتباط به کارش همگان فهمیدند که عقلا چه میگفتند. یکی نیست بگوید ترا چه به سد و سدسازی و نامه پراکنی ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
احمد
Iran, Islamic Republic of
متاسفانه این معلم بازنشسته تاریخ مصرفش گذشته و دنبال بکارگیری قوم و خویشاش با رانت های این جناح و اون جناح بوده حالا میدونه خالی دیده از خودش بیانیه دروکرده.
از مردم...
Iran, Islamic Republic of
از خدا خواهیم توفیق ادب...بی ادب محروم شد از لطف رب

بی ادب تنها نه خود را داشت بد...بلکه آتش در همه آفاق زد

بی ادب را هیچگاه پاسخ مگو...هست خاموشی جواب خاص او.
Iran, Islamic Republic of
در استفاده از کلمات حق اراده باطل دارید جناب منطقیان!
Iran, Islamic Republic of
خداوکیلی معدود افرادی که از منطقیان احیانا دفاع می کنند بگن یک کار مثبت منطقیان در همه عمرش چی بوده؟
Iran, Islamic Republic of
جناب منطقیان این اشعار درسته اما استفاده شما از اونها مصداق: کلمه الحق یرادبه الباطل هست.
جانا هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد.
United States
قوانین عرف و شرع و رسمی میگوبد حق تقدم استفاده در اب بر حق تقدم بهره برداری است کهگیلویه در تاریخ هیچ برداشتی اط رودها نداشته ولی رود بصورت طبیعی در پایین دست برداشت میشود
حکومت و کهگیلویه اشتباه جبزان ناپذیر در رادن مجوز برداشتوبی رویه به چهازمحال که با همین استدلالات باطل زاینده رود را تاراج و خشکاند نکند همین حرفها را هم در چهارمحال زدند و باز ادعای محرومیت میکند فقط یکعده رانتخوار با پمپاژ زاینده زود به کوهها و زدن باغ میلیارد شدند و به ریش همه میخندند

شما باید استراتژیتان را بر صنایع غیر اب بر و غیر کشاورزی بگذارید
اینها فقط تحریکات یکعده در کهگیلویه هستند که زمینهای بایر را برای خود نشان کرده اند و میخواند با اب برای خود باغات بزنند و تریلیارد بسن عین چهارمحال

از نظر عرف و قانون ملاک اب مرز سیاسی نیست و حق تقدم زمانی و پایین دست در اولویت است
حق شناس
Iran, Islamic Republic of
درود بر شما که دو کلمه حرف حساب زدید.
بدور از تعصبات منطقه ای و قومیتی.
Iran, Islamic Republic of
آقای منطقیان این مشکل با متیل سرایی شما حل نمی شه شما این بازی با کلمات و ادای ریش سفیدی درآوردن را بزار برای همون محفل سیاست بازای بی اطلاع از سیاست دور و برتون.
پرستار
Iran, Islamic Republic of
لابد با این استدلال مسخره شما و تایید همنوع خودت فکر کردی چه حرف شاقی زدی ،کهگیلویه از دیر باز از این رود برداشت داشته و شما انحصار طلبید . چطور ممکنه کسی که سرزمینش صد درصد آورد اب را داره حق استفاده نداشته باشه
حامد
Iran, Islamic Republic of
جناب قانون حقابه همه جای دنیا اینه که هر منطقه باید سهمی از آب هایی که از منطقه اش می گذره رو داشته باشه. الان کهگیلویه سرچشمه آب هست و بهترین و باکیفیت ترین زمین های جنوب رو داره. کدوم عقل سلیمی فبول میکنه کهگیلویه که خودش سرچشمه آب هست حق هیچ برداشتی نداشته باشه بعد خوزستان در پائبین دست تمامی آب رودی رو که از یه منطقه دیگه میاد رو ببلعه. بعد جالبه که زمین های خوزستان هم اکثرا شوره زار هستن و کیفیت جالبی ندارن. خصوصا الان که توی اون زمین ها برنج آب بر بی کیفیت می کارن. ما میگیم خوزستان هم حق برداشت داره. همه مناطق در مسیر رود حقابه خودشون رو دارن ولی این که بخوای کهگیلویه که سرچشمه آب هست رو از حق طبیعی حودش محروم کنی دیگه اوج پررویی و زیاده خواهی هست.
الان بهبهان به جه حقی سه تا سد روی مارون زده؟؟؟ حقابه شادگان رو بهبهان نابود کرده بعد به دهدشت گیر میدن
حامد
Iran, Islamic Republic of
خوزستان درحال تامین نفت و بودجه کل کشور است الان شد شوره زار ؟؟؟ یه لاین دوقطره اب رد میشه از روستاتون حقابه میخواین؟ بیایید حق نفت رو بدید آنوقت حرف حقابه بزنید
شهروند
Iran, Islamic Republic of
بیچاره کهگیلویه بزرگ
یکی نیس بهش بگه برو همون دنبال کار جور کردن
اگه اصلاحات را به نابودی کشوندین اما براتون خیلی نون داشت.
Iran, Islamic Republic of
با احترام به همه دبیران محترم شاغل و بازنشسته آموزش و پرورش متاسفانه این جناب منطقیان هیچ عملکرد مثبتی هیچ وقت نداشته
باید متخصصین مهندسی سد و سدسازی در رابطه با سد نظر بدهند نه جناب منطقیان که هیچ جایگاه و پایگاهی نداره.
Iran, Islamic Republic of
حقا که درست گفتی . به تو چه ارتباطی دارد درباره سد بنویسی. همانقدر در سیاست شکست خوردی، الان هم سی نامه ای که نوشتی ایترسیم کهگیلویه ره او ببره
khyrelladeyanatzadhe
Iran, Islamic Republic of
بادرودخدمت بزرگ مردوروشنفکرخوش قلبمون جناب دکترمنطقیان عزیز،باتشکروقدردانی فراوان ازشمابزرگوارازجانب بنده حقیرخیراله دیانتزاده
دکترای معماری
Iran, Islamic Republic of
منطقیان چکاره هست! چه تحصیلاتی داره! مسئولیتش چیه؟ از صنعت سدسازی چی می دونه؟
باید بهش گفت که عرصه سیمرغ نه جولانگه توست.
Iran, Islamic Republic of
همینه بگو ...
همیشه همینطوره....کار به امورات مربوط به خود داشته باشید. چکار به سد و آب و این چیا دارید ام روز آب و سد فردا راه و جاده ، پسین فردا برق و انرژی، همه بشینیم نامه بنویسیم یعنی که چه
یا خق
United Kingdom
هیچی ککا هیچ نیست در کل چیزی از حوزه آب نمیدونه و سد نمی شناسه فقط نامه نوشته،
Ali
Iran, Islamic Republic of
آقای منطقیان طرح پوپولیستی سد آبریز صرفا هلله پس ا بویک ه
جلیلی
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد منطقیان.به نظر میرسد یک لشکر مواجب بگیری از کامنت نویسان توسط مافیای آب اجیر شده است تا بر ضد سد آبریز مطلب بنویسند و کامنت بگذارند.مثل کامنت نویسان و توئیت نگارانی که از فولاد مبارکه پول میگرفتند.باید به اینها گفت که:چند میگیرید تخریب کنید؟.در ضمن،انسانهای بزرگ مثل اقیانوس اند.آب اقیانوس با آب دهان کثیف نمیشود.
مخاطب کبنا
Iran, Islamic Republic of
مشخصه یک نفر کل پیام‌های تخریبی علیه استاد منطقیان را نوشته اشت
علی
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد ادب و اخلاق و متانت

محمود منطقیان
زندگانی
Iran, Islamic Republic of
استاد فرزانه درسته از اسب افتاد اما هیچ گاه از اصل نیفتاد

سپاس از حمایت استاد منطقیان از سد ابریز
همایون
Iran, Islamic Republic of
اسب و اصل چنه....
بحث آب بستن بر خوزستان است که اخلاقی نیستش کی گفت در مورد مسائل تخصصی آب نامه پراکنی کنید همه را حساس تر کنید ‌؟؟؟....هرکسی به کاری ....
دخالت در امور بی ربط.... عجب روزگاری شده ...
عبدالله
Iran, Islamic Republic of
ضمن تشکر از جناب منطقیان که پیش دستی کرده وبا نوشتن چند دلیل خواستار احقاق حق مردم شریف کهگیلویه گردیده از نمایندگان محترم استان درخواست داریم باجدیت هرچه تمام تر موضوع را با تشکیل جلسات مشترک با مجمع نمایندگان استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی مطرح تاخواسته بحق مردم شهید پرور و وفادار به انقلاب اسلامی کهگیلویه به نتیجه برسد
محمد
Iran, Islamic Republic of
سلام
در این شرایط تنش بی آبی کشور و مخصوصاً در جنوب کشور احداث چنین سدی باعث تخریب اکوسیستم استان های کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان خواهد شد.
نمی‌دانیم اصرار نمایندگان و افراد صاحب نفوذ استان ما بر احداث این سد چیست با اینکه می دانند اوضاع آب در این استان ها چقدر بحرانی ست.
میثم
Russian Federation
درود دکتر منطقیان مرد باغیرت
دست مریزاد ،کاش باقی کنشگران سیاسی یکم اندازه شما......
Amin
Iran, Islamic Republic of
دورد بر استاد عزیز و گرانقدر ....که با بیان زیبا و حرف های منطقی و بدون توهین و با احترام تمام نسبت به خوزستان ،دغدغه مردم شهر را با این قلم بیان نمودی .....صداقت و پاکی‌ و درستی شما بر هیچ انسان واقع بینی پوشیده نیست ...امید است ،نمایندگان و مردم خونگرم خوزستان انسانیت رو سرلوحه تصمیم خود قرار دهند...
سیما وحدتیان
Iran, Islamic Republic of
درود بر استاد منطقیان
جناب آقای منطقیان با این بیانیه که مخاطشان همسایه‌ی ما خوزستان بوده، نشان دادند در مقام یک انسان شریف، بی عدالتی و حق کشی در حق همسایه‌ی بالادست روا نیست و خواهان نگاه فراجناحی و انسانی به موضوع سد آبریز هستند.
مطالبه ای که این روزها ورد زبان مردم این دیار هستش و همه‌گیر شده، قطعا برای خروج این دیار از این محرومیت، همت همه اقشار و نخبگان سیاسی را می‌طلبد.

درود بر تمام زحمت‌کشان پروژه آبریز از آقای هاشمی که حق آبه مارون رو گرفت و روی کاغذ آورد تا آقای موحد و امام جمعه که پای کار هستن و تمام نخبگان سیاسی، مدنی، هنری، فرهنگی که هر کدام به نوعی گامی موثر برای احقاق حق این مردم، برداشتند
علی
Iran, Islamic Republic of
اینایی که آقای منطقیان مشکل شخصی دارند، مسائل کلان شهرستان را با عقده‌ها و کینه های شخصی گره میزنند، مطمئنا از نوچه‌ها..هستند، دو نفری که به اندازه کل تاریخ کهگیلویه در حق مردم مظلوم آن خیانت کردند( با ممانعت از احداث سد کلات با بهانه‌های واهی و قومیتی)
محمدولایی
Iran, Islamic Republic of
عزیزانی که حتی یکبار وجدان خویش را ملاک قرار دهند:::::: باید پی ببرند که دفاع از حق نیاز به تخصص نداره::: بهترین مرجع همین رسانه هایند:::: که کاملا با سند ومدرک وتصویر اطلاع رسانی میکنند::::: دفاع از حق کاری به تخصص نداره:::: پیرمردان وپیرزنان بیسواد سالها این فریاد را زده اند:::: اما افرادی که ربطی ونفعی وضرری از سرزمین عاید شان نیست:::: از راه دور ودرسیاهی شلیک تفرقه وکار شکنی میکنند!!!!!!!! نظر حق را باید گفت نه دشمنی فوق مدرن:::::
مصیب خواجوی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد استاد منطقیان افتخار بزرگ استان که همواره اصول اخلاقی و ارزشهای انسانی را در اولویت سیاستش قرار داده و این ایده در یک جامعه مادی گرا توان معنوی بالایی می‌خواهد ، در ضمن تخصص ها زیر مجموعه این جامعه شناس ارزشمند و آگاه به مشکلات مردم است . سپاس
مصیب خواجوی
Iran, Islamic Republic of
زنده باد استاد منطقیان افتخار بزرگ استان که همواره اصول اخلاقی و ارزشهای انسانی را در اولویت سیاستش قرار داده و این ایده در یک جامعه مادی گرا توان معنوی بالایی می‌خواهد ، در ضمن تخصص ها زیر مجموعه این جامعه شناس ارزشمند و آگاه به مشکلات مردم است . سپاس
چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

چرا احزاب ایرانی منفعل هستند؟

احزاب‭ ‬در‭ ‬کشور‌های‭ ‬مختلف‭ ‬نقش‭ ‬بسیار‭ ‬پررنگی‭ ‬در‭ ‬جریانات‭ ‬گوناگون‭ ‬سیاسی‭ ...
کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

کاهش سرعت اينترنت، جنايي شد!

‭ ‬افت‭ ‬سرعت‭ ‬اینترنت‭ ‬ادامه‭ ‬دارد‭ ‬و‭ ‬این‭ ‬موضوع‭ ‬تاثیر‭ ‬خود‭ ‬را‭ ‬بر‭ ‬کسب‭ ...
معمای سر به مهر بنزین

معمای سر به مهر بنزین

انتشار خبر کاهش سهمیه بنزین از ماه آینده باعث شد تا شائبه افزایش قیمت این کالا که از ...
1