تاریخ انتشار
چهارشنبه ۹ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۰۹:۰۴
کد مطلب : ۴۵۱۹۷۸
مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت؛

دولتِ مردمي فقط به معناي به ميان مردم رفتن نيست

۱
۰
دولتِ مردمي فقط به معناي به ميان مردم رفتن نيست
کبنا ؛مقام مظم رهبري در ديدار رئيس‌جمهوري و اعضاي هيئت دولت تاکيد کردند که مهمترين توفيق دولت احياءاميد و اعتماد مردم بود به وعده‌ها عمل کنيد تا آسيب نبيند.
به گزارش کبنا، حضرت آيت الله خامنه‌اي رهبر معظم انقلاب اسلامي صبح ديروز (سه‌شنبه) در ديدار رئيس‌جمهور و اعضاي هيئت دولت، بررسي و بيان عملکرد دولت و ياد و زنده نگه داشتن حوادث مهم انقلاب و 43 سال اخير را دو رويکرد اساسيِ هفته دولت برشمردند و با تشريح توفيقات يک‌ساله دولت، در بيان توصيه‌هاي مهم از جمله درباره اولويت مسئله اقتصاد افزودند: مردم در همه حوادث و رويدادها «قهرمان اصليِ سرگذشتِ انقلاب» بوده‌اند و اين واقعيت مايه درس و عبرت است و به همه مسئولان نشان مي‌دهد که با اين ملت بايد چگونه رفتار کرد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، شهيدان رجايي و باهنر را دو مدير تراز انقلاب اسلامي خواندند و با اشاره به اينکه شهادت، پاداش شايسته پروردگار به اين دو عزيز بود، گفتند: غفلت و فراموشي حوادث بزرگ، آفت مهمي است که بايد همه از آن پرهيز کنيم.
رهبر انقلاب «برانگيختگي عمومي ملت در دوران انقلاب»، «حيرت استکبار در مقابل عظمت انقلاب»، «دشمني‌هاي بي‌وقفه زورگويان جهاني»، «بي دفاع بودن کشور و پايتخت در مقابل حملات هوايي صدام»، «جولان دادن تروريستها در سراسر کشور و ناامني سالهاي اول انقلاب»، «عملکرد دولتها و مجالس مختلف پس از انقلاب»، «حضور تعيين‌کننده ملت در حماسه دفاع مقدس و ديگر جبهه‌هاي مقابله با دشمنان» و «حضور بي‌دريغ و تحسين‌برانگيز مردم در راهپيمايي‌ها و مراسم مختلف» را از جمله مسائلي خواندند که ياد آنها بايد دائم در ذهن جامعه زنده باشد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه با يادآوري حضور به‌ياد ماندني ملت در تشييع سردار شهيد حاج قاسم سليماني افزودند: مسائل مشابه از جمله حضور پُر معنا و گسترده مردم در تشييع پيکر آيت‌الله ناصري در اصفهان و مشارکت عجيب مردم در ميهماني غدير نشان‌دهنده جهت‌گيري‌هاي عمومي ملت و راه صحيحي است که بايد ادامه يابد.
رهبر انقلاب، بررسي و پرداختن به فعاليتهاي دولت را دومين کارکرد هفته دولت برشمردند و با اشاره به برخي توفيقات دولت، ‌توصيه‌هايي خطاب به رئيس‌جمهور و اعضاي دولت بيان کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، زنده کردن اميد و اعتماد مردم را مهمترين توفيق دولت دانستند و افزودند: مردم مي‌بينند که دولت در وسط ميدان و مشغول کار و تلاش براي حل مشکلات و خدمت‌رساني به آنها است و اين واقعيت، اميد و اعتماد عمومي را تا حد زيادي احيا کرده است البته اين تلاش‌ها در برخي زمينه‌ها به نتيجه رسيده و در بعضي زمينه‌ها نيز هنوز به نتايج لازم نرسيده است.
ايشان سفرهاي استاني دولت را موضوعي درخشان و مهم خواندند و افزودند: 31 سفر در سال اول دولت به سراسر کشور از جمله نقاط محروم و دور افتاده، نظارت ميداني بر کارها و همدلي عميق با مردم از ديگر توفيقات دولت بوده است.
«سرعت عمل و حضور در محل حوادث طبيعي و پيش‌بيني‌نشده به نشانه همدردي دولت با مردم»، «زدوده شدن رقابتهاي منفي و مناقشه‌برانگيز در روابط بين قوا که موجب آشفته کردن ذهن مردم مي‌شد»، «تأکيد بر مراقبت جدي سه قوه در استمرار اين تلاش آرامش‌بخش» و «جوانگرايي» از ديگر توفيقات دولت بود که رهبر انقلاب به آنها پرداختند.
ايشان گفتند: البته مديران و مسئولان جوان هم در مواردي اشتباه و خطا مي‌کنند اما در مجموع دميده شدن روح جواني در دولت و مجلس و پرورش مديران قوي، ارزش صبوري در مقابل اين خطاها و رفع تدريجي آنها را دارد.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «خارج کردن جامعه از چشم انتظاري براي تصميم‌گيري و اقدام ديگران»، «پرهيز از شرطي کردن کشور» و «اهميت دادن به ظرفيت‌هاي داخلي» را از ديگر موفقيت‌هاي قوه مجريه خواندند.
ايشان دولت سيزدهم را «مسئوليت‌پذير» دانستند و گفتند: در يک سال اخير شنيده نشد که دولت فرافکني و بهانه‌تراشي کند و بگويد «اختيار نداريم» و يا «نمي‌گذارند».
«رويکردهاي خوب در زمينه سياست خارجي و فرهنگ» و «برجسته کردن شعارهاي انقلاب از جمله عدالت‌طلبي، حمايت از مستضعفان، پرهيز از اشرافي‌گري و استکبار ستيزي» از ديگر نقاط برجسته دولت بود که رهبر انقلاب بيان کردند.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي تأکيد کردند: دولت اين سررشته و سبکِ کاري را براي دستيابي به توفيقات بيشتر ادامه دهد.
رهبر انقلاب اسلامي در ادامه توصيه‌هايي را خطاب به دولت بيان کردند.
اولين توصيه حضرت آيت‌الله خامنه‌اي، «شکر نعمت توفيق خدمت به مردم» بود که در اين خصوص گفتند: شکر اين نعمت در درجه اول با تقويت ارتباط با خدا و دعا و توسل و تضرع و انس با قرآن است و در درجه بعد با ادامه تلاش جهادي براي خدمت به مردم.
«داشتن نيت الهي و مخلصانه و پرهيز از کارهاي نمايشي» دومين توصيه رهبر انقلاب بود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در همين زمينه خاطرنشان کردند: اطلاع‌رساني اقداماتي که انجام مي‌شود، منافاتي با اخلاص ندارد زيرا موجب افزايش اميد مردم مي‌شود.
ايشان در توصيه سوم گفتند: به ميان مردم رفتن را ادامه دهيد و اسير برخي جوسازي‌ها نشويد و البته در مواجهه با مردم صبر و تحمل به خرج دهيد.
رهبر انقلاب، حضور بي‌واسطه و مکرر رئيس‌جمهور و ديگر مسئولان دولت در ميان مردم را داراي برکات و تأثيرات فراوان دانستند و افزودند: البته دولتِ مردمي فقط به معناي به ميان مردم رفتن نيست، بايد با برنامه‌ريزي دقيق و استفاده از ديدگاهها و نظرات مختلف، زمينه جلب مشارکت مردم در عرصه‌هاي مختلف از جمله اقتصادي و سياسي فراهم شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در توصيه چهارم بر لزوم عمل به وعده‌ها و پرهيز از بيان وعده‌هاي غيرقابل تحقق که زمينه‌ساز خدشه‌دار شدن اعتماد مردم مي‌شود، تأکيد کردند و به عنوان توصيه پنجم، با اشاره به موضوع طراحي نقشه جامع حرکت دولت، افزودند: مراقب باشيد کارهاي روزمره شما را غرق نکند و براي اينکه دچار اين آفت نشويد با يک طرح کلان و نقشه جامع و قابل توضيح براي مردم، حرکت کنيد.
ايشان لزوم رعايت اولويتها را به عنوان توصيه ششم مطرح کردند و گفتند: توان و امکانات دولت محدود است، بنابراين بايد ابتدا سرفصل‌هاي اساسي مشخص شوند و سپس سرفصلها و زيرمجموعه‌هاي آنها اولويت بندي شوند.
رهبر انقلاب با تأکيد بر اينکه در شرايط کنوني، ‌اولويت اصلي همچنان مسئله اقتصاد است، خاطرنشان کردند: البته اين به معناي ناديده گرفتن سرفصل‌هاي ديگر همچون علم، امنيت، آسيبهاي اجتماعي و فرهنگ نيست ولي اولويت بايد اقتصاد باشد همراه با پيوست فرهنگي.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص موضوع اقتصاد چند نکته را بيان کردند.
«لزوم انسجام مديران اقتصادي و داشتن نظر واحد در مسائل گوناگون اقتصادي»، «مشخص کردن اولويتها و تمرکز بر شاخصهاي اصلي و پيگيري روزانه آنها از جانب رئيس‌جمهور و ديگر مسئولان» نکاتي بود که رهبر انقلاب به آنها اشاره کردند.
رهبر انقلاب اسلامي در بيان شاخص‌هاي اصلي اقتصاد گفتند: اندازه تورم، رشد اقتصادي، رشد سرمايه‌گذاري، رشد اشتغال، رشد درآمد سرانه و کاهش فاصله طبقاتي شاخص‌هايي هستند که بايد به صورت دقيق و مستمر مورد توجه قرار گيرند.
رهبر انقلاب در توصيه بعدي، عمده‌ترين سرفصل در پيشرفت اقتصاد کشور را مسئله توليد خواندند و تأکيد کردند: قاطعانه با هر عاملي که توليد را تضعيف مي‌کند، مقابله کنيد.
ايشان در بخش توليد کشاوزي، با اشاره به بحران غذا به دنبال وقوع جنگ اوکراين، مسئله امنيت غذايي را بسيار مهم دانستند و با يادآوري توصيه‌هاي مستمرِ قبلي مبني بر لزوم خودکفايي در اقلام اساسي مانند گندم، افزودند: مسئله امنيت غذايي يک مسئله درجه يک است که نبايد از آن غفلت شود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در خصوص توليد صنعتي، با اشاره به مشکل کمبود سرمايه در گردشِ واحدهاي توليدي، تأمين اين سرمايه را وظيفه بانکها خواندند و گفتند: بانک مرکزي سخت‌گيريهاي بجا و به‌موقعي را در خصوص کنترل ترازنامه بانکها آغاز کرده است اما بايد مراقبت شود که اين کنترل‌ها بر روي فعاليتهاي غير مولّد بانکها همچون خريد زمين و سکه يا فعاليتهاي بنگاهداري آنها اِعمال شود و تسهيلات لازم براي واحدهاي توليدي آسيب نبيند.
رهبر انقلاب در برشمردن اولويت‌هاي اقتصادي، مسئله مسکن را مورد توجه قرار دادند و گفتند: در قضيه مسکن عقب‌ماندگي زيادي وجود دارد که موجب افزايش سرسام‌آور قيمت و اجاره‌بها و رنج و زحمت مردم شده است.
«ساخت پتروپالايشگاهها»، «تکميل زنجيره ارزش افزوده در صنايع معدني و جلوگيري از خام‌فروشي»، «تکميل مسيرهاي حياتي شمال- جنوب و شرق به غرب براي افزايش ظرفيت حمل و نقل بين‌المللي و همچنين مسيرهاي ارتباطي و حمل و نقل داخلي» و «توسعه استفاده از ظرفيت بي‌بديل دريا» اولويتهاي ديگري بود که رهبر انقلاب بر آنها تأکيد و خاطرنشان کردند: نگذاريد ظرفيتهاي طبيعي و انساني عظيم موجود در کشور هرز برود.
حضرت آيت‌الله خامنه‌اي در پايان سخنانشان با تأکيد بر پرهيز از نيمه‌کاره رها کردن کارها و ضرورت پيش گرفتن صبر و استقامت و افزايش کار جهادي براي حل مشکلات متراکم و بجا مانده، گفتند: اگر به اين توصيه‌ها عمل شود، ثابت خواهد شد که دولت سيزدهم دولتي کاملاً کارآمد، فعال و برطرف کننده مشکلات زندگي مردم است که نتيجه آن رضاي پروردگار و مردم خواهد بود.
ايشان همچنين با قدرداني از گزارش رئيس جمهور و چند تن ديگر از اعضاي دولت گفتند: بايد با فعاليت بيشتر بخش رسانه‌اي دولت و اطلاع رساني هنرمندانه و باورپذير، اين دستاوردها را براي مردم بيان کرد.
پيش از سخنان رهبر انقلاب اسلامي، رئيس جمهور و چهار تن از اعضاي دولت به بيان گزارش‌هايي از رويکردها و اقداماتِ اولين سال دولت سيزدهم پرداختند.
سيد ابراهيم رئيسي با اشاره به شرايط دشوار کشور در مرداد 1400، «پيوند نزدن معيشت مردم به اراده بيگانگان» را از مهمترين اقدامات دولت دانست و گفت: در اين يک سال بيش از قبل مطمئن شديم که براي همه مسائل راهکار وجود دارد و هيچ بن‌بستي وجود ندارد.
رئيس جمهوري همراهي و اعتماد مردم را بزرگترين سرمايه دولت برشمرد و گفت: ابرپروژه دولت «احياي اعتماد عمومي به دولت» است و کليه اقدامات در اين چارچوب دنبال مي‌شود.
کنترل رشد تورم و نقدينگي، مهار کرونا و واکسيناسيون سراسري، استقراض نکردن از بانک مرکزي براي جبران کسري بودجه، ايجاد درآمدهاي جديد و پرداخت بدهي‌هاي سنگين بجامانده از قبل، پايداري در ذخاير کالاهاي اساسي، سفرهاي استاني با راهبرد حل مسئله، فعال کردن سامانه‌هاي الکترونيک به منظور اصلاح بسترهاي فسادزا، اجراي عدالت به‌ويژه در لايحه بودجه، تغيير ريل سياست خارجي از برجام‌زدگي به نگاه متوازن، و همچنين ارتقاء تجارت و همکاري‌ها با همسايگان از مهم‌ترين محورهاي گزارش رئيس جمهور در اين ديدار بود.
آقاي مخبر معاون اول رئيس جمهور نيز «مديريت نوسان‌هاي اقتصادي»، «فعال‌سازي سرمايه‌گذاري داخلي» و «مبارزه با فقر و گسترش عدالت» را سه محور اصلي کار اقتصادي دولت در يک سال اخير خواند و گفت: استفاده از ظرفيت‌هاي متنوع کشور از جمله 2700 کيلومتر دسترسي به دريا، معادن و کشاورزي جزو اولويتهاي دولت است.
بيان گزارشي از سفرهاي استاني در يک‌سال گذشته و روند تخصيص منابع براي اجراي مصوبات آنها از زبان آقاي مرتضوي معاون اجرايي رئيس‌جمهور، بيان اقدامات برنامه‌اي و بودجه‌اي دولت از جمله در اصلاح تراز درآمدها و مصارف در گزارش آقاي ميرکاظمي رئيس سازمان برنامه و بودجه، و همچنين گزارش وزير نيرو از اقدامات دولت در دو حوزه آب و برق به منظور کاهش تنش‌هاي آبي و جلوگيري از خاموشي‌‎ها در تابستان، بخش‌هاي ديگر اين ديدار بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
دولت مردمی دولتی است که بر خواسته از ارا و انتخاب حداکثر مردم باشد تنها دولتی است که با توجه به اینکه رقیب سیاسی جدی نداشت کمترین رای را آورده و الان هم بیشترین فشار سخت و سنگین کمر شکن را بر مردم تحمیل کرده است مردم را چنان کوفته و خسته و گرفتار کرده که نای نفس کشیدن ندارند ای کاش حال دل مردم را میشنویدید
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1