تاریخ انتشار
سه شنبه ۸ شهريور ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۰
کد مطلب : ۴۵۱۹۶۱
در نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد مطرح شد؛

کم و کیف وضعیت اعتبارات در کهگیلویه و بویراحمد / افتتاح و کلنگ‌زنی 473 پروژه عمرانی به مناسبت هفته دولت / کهگیلویه و بویراحمد؛ یک کارگاه عمرانی / افتتاح پتروشیمی گچساران تا پایان سال و پتروشیمی دهدشت تا پایان دولت / کهگیلویه و بویراحمد؛ کریدور شمال به جنوب

۰
کم و کیف وضعیت اعتبارات در کهگیلویه و بویراحمد / افتتاح و کلنگ‌زنی 473 پروژه عمرانی به مناسبت هفته دولت / کهگیلویه و بویراحمد؛ یک کارگاه عمرانی / افتتاح پتروشیمی گچساران تا پایان سال و پتروشیمی دهدشت تا پایان دولت / کهگیلویه و بویراحمد؛ کریدور شمال به جنوب
کبنا ؛
ظهر امروز (8 شهریور ماه 1401) نشست خبری رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه در محل ساختمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد برگزار شد.
به گزارش کبنا، علی شهابی‌نسب رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: امسال در هفته دولت که اولین هفته دولت سیزدهم است، 473 پروژه عمرانی کلنگ‌زنی و افتتاح شد که از آن میان، 314 پروژه افتتاح و 159 پروژه هم کلنگ‌زنی شد.
وی گفت: این پروژه‌ها در زمینه‌های مختلف مثل راه، آب، برق ، آموزش، ورزش، کشاورزی، بهداشت و درمان، عمران شهری و از این قبیل بودند. نزدیک به دو هزار میلیارد تومان برای این پروژه‌ها در نظر گرفته شده است.
وی در ادامه گفت: کارخانه بازیافت یاسوج، 5 کیلومتر کمربندی شهر یاسوج و کارخانه کولر گازی افتتاح و حدود 18 روستا در دهدشت آبرسانی شدند. پروژه‌هایی هم در گچساران و باشت کلنگ‌زنی شد، هنرستان بزرگی در شهر باشت افتتاح شد که یک پروژه بسیار مهم بود.
وی در ادامه به عملکرد یک ساله دولت در سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اشاره کرد و گفت: ما در این یک سال قریب 12 جلسه شورای برنامه‌ریزی داشته‌ایم که مسائل بودجه‌ای و حتی غیربودجه‌ای در آن شورا بحث شده است. در بحث تخصیص اعتبارات نیز قریب 13 جلسه کمیته تخصیص داشتیم.
شهابی‌نسب گفت: بودجه استان در شورای برنامه‌ریزی که تصویب شد، حاصل کار مبادله موافقت‌نامه اعتبارات طرح‌های عمرانی، قریب به 626 طرح بود. در ظرف این یک سال 626 طرح عمرانی بین ما و 70 دستگاه اجرایی در قالب 1450 پروژه عمرانی مبادله شد.
وی عنوان کرد: یکی از کارهای خوب که در این دولت انجام گرفته، اخذ مجوز ماده 23 طرح‌های بسیار مهم استان است. برخی از این طرح‌ها عبارتند از: فاضلاب شهر باشت، فاضلاب شهر لنده، فاضلاب جنوب شهر یاسوج، طرح ملی احداث و بهسازی مسیر پل بریم در باشت، چرام، چارروسا، دیشموک، باغملک که دو سال در حال مطالعه بود. این طرح نزدیک 70 میلیارد تومان اعتبار دارد که از باغملک شروع و در باشت تمام می‌شود. چهارخطه کردن خیرآباد دهدشت و سد مخزنی سقاوه در منطقه مارگون نیز از دیگر طرح‌هایی هستند که مجوز ماده 23 آنها ظرف یک سال اخذ شد.
وی گفت: دیروز هم در سفر وزیر کشور، بزرگراه کوپن تا باشت کلنگ زده شد که نزدیک 6 کیلومتر با اعتبار 400 میلیون تومان است.

شهابی‌نسب در خصوص جاده پاتاوه دهدشت گفت: جاده 136 کیلومتری پاتاوه دهدشت محل تردد مردم محلی استان است. دو کیلومتر آن در لوداب مانده که تا پایان شهریور افتتاح می‌شود و با اتمام تونل پایانی آن تا آخر سال، در عید 1402 با حضور مقامات، این جاده رسماً افتتاح می‌شود. این جاده به قیمت امروز قریب به ده هزار میلیارد تومان برای آن سرمایه‌گذاری شده است.
رئیس برنامه و بودجه استان با اشاره به سد تنگ سرخ عنوان کرد: سد تنگ سرخ بر اساس گزارش وزارت نیرو بالای 40 درصد پیشرفت داشته است. این طرح سرعت گرفته و پیش‌بینی ما این است تا یک سال و نیم دیگر آب‌گیری شود. این سد، تنها پروژه‌ای بود که رئیس جمهور خیلی روی آن تأکید داشت.
وی در ادامه به وضعیت اعتبارات در استان اشاره کرد و گفت: اعتبارات در سال 1400 به 1272 میلیارد تومان رسیده است. در 1401 به 1600 میلیارد تومان افزایش یافته است. درصد رشد اعتبارات 1400 نسبت به 1399، 83 درصد بوده است. اعتبارات سال 1401 نسبت به 1399، 137 درصد و 1401 نسبت به سال 1400، 30 درصد رشد داشته است.
شهابی نسب تصریح کرد: کهگیلویه و بویراحمد نزدیک دو نیم درصد سهم اعتبارات کشور را دارد. در صورتی که جمعیت و وسعت استان کمتر از یک درصد است. دو دلیل عمده توجه به کهگیلویه و بویراحمد، محرومیت و نفت‌خیز بودن آن است.
وی ادامه داد: ما از لحاظ رتبه بودجه بین 17 تا 19 هستیم. اما از لحاظ جمعیت، استان 29 و به لحاظ وسعت استان 27 کشور هستیم.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان گفت: سال 1399 کل تخصیص نقدی که وارد استان شد 477 میلیارد تومان بود. اما در سال 1400 به 1360 میلیارد تومان افزایش یافته است. یک از دلایل آن این بوده که سال گذشته 634 میلیارد تومان از محل سفر ریاست جمهوری به پروژه‌های استانی تزریق شد. علت دوم آن، 496 میلیارد تومان اعتبار پروژه‌های محرومیت‌زدایی بود که امسال به 541 میلیارد تومان رسیده است. در زلزله سیسخت هم اعم از اعتبار و تسهیلات نزدیک 800 میلیارد تومان تخصیص داده شد.
وی در ادامه افزود: یکی از عملکردهای خوب دولت اتفاقاتی است که در تبصره 18 و 16 رخ داد. در تبصره 16، هزار و 286 میلیارد تومان منابع تسهیلات بانکی به استان ابلاغ شد. در شورای برنامه‌ریزی این اعتبار، توجیه شهرستانی و دستگاهی شد که البته در تبصره 18 دو هزار و 200 میلیارد تومان برای استان پیش‌بینی شد که از آن میان، 960 میلیارد تومان در بخش مسکن است. حدود 1200 میلیارد تومان هم مربوط به بحث اشتغال است.

رئیس برنامه و بودجه استان با اشاره به اینکه طرح‌های بسیار خوبی در استان وجود دارد، گفت: یک قطعه از بزرگراه یاسوج-بابامیدان-گچساران-بهبهان دیروز توسط وزیر کشور کلنگ‌زنی شد. بزرگراه یاسوج-سمیرم هم در دست اجراست. یاسوج به شیراز هم یکی از بزرگراه‌هاست که این طرح نیز در دست اجراست. با افتتاح این پروژه‌ها در چند سال آینده کهگیلویه و بویراحمد تبدیل به یکی از پرترافیک‌ترین استان‌های کشور خواهد شد.
وی در ادامه به پروژه‌های حوزه آب اشاره کرد و گفت: در بخش آب یک پروژه بزرگ دشت امام زاده جعفر است که در دست اجراست. آبرسانی به شهر دهدشت، و آبرسانی به لیکک از سد کوثر نیز هست که تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد. سد سقاوه هم امسال عملیات اجرایی آن شروع می‌شود. اعتبار آن 40 میلیارد تومان است. اگر کلنگ پروژه آبریز هم زده شود، استان تبدیل به یک کارگاه عمرانی می‌شود.
شهابی‌نسب در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران مبنی بر سهم استان از سد تنگ سرخ گفت: سد تنگ سرخ یک پروژه ملی است که وزارت نیرو حدود یک دهه پیش طرح آن را کلید زده است. 
شهابی نسب ادامه داد: تنگ سرخ هم مثل سایر پروژه‌های ملی در استان است؛ سد کوثر هم که در استان قرار دارد، سهم بیشتر آن به یک استان دیگر تعلق دارد؛ سد چمشیر گچساران و مارون یک هم چنین وضعیتی دارند.
وی ادامه داد: پتروشیمی گچساران تا پایان سال و پتروشیمی دهدشت تا پایان دولت افتتاح می‌شود.
شهابی‌نسب گفت: طرح آمایش سرزمین تصویب و به همه دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شد اما نیاز به بازنگری دارد.
وی گفت: مطالعه طرح تدوین اشتغال 455 روستای استان نیز به پایان رسید.
شهابی نسب با بیان اینکه یکی از کارهای بسیار مهم در استان، شورای فنی است که تمام مسائل فنی استان را رصد می‌کند، افزود: در سال گذشته شورای فنی قریب به 11 جلسه داشتیم. 20 جلسه هم کارگروه پیمان داشتیم. برای پیمانکاران نزدیک 4510 نفر ساعت کارگاه آموزشی برگزار کردیم. یکی از کارهای مهم نیز بازدید از پروژه‌های عمرانی است که طی آن، سال گذشته از 300 پروژه مهم استان بازدید به عمل آمد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان با بیان اینکه یکی از کارهای سازمان، اجرای طرح‌های آماری است، گفت: توانستیم نرخ بیکاری استان را کاهش دهیم. بر اساس آمار، نرخ بیکاری به 1/9 رسیده است. کهگیلویه و بویراحمد به لحاظ نرخ بیکاری رتبه 15 را در کشور دارد. جمعیت شاغل استان در سال 1399، 163 هزار نفر و در سال 1400، 167 هزار نفر بوده است. جمعیت بیکار استان نیز 16 هزار و 800 نفر است.
شهابی‌نسب گفت: با اجرای طرح‌ها و پروژه‌ها در کهگیلویه و بویراحمد، این جمعیت بیکار هم به کار گرفته می‌شوند.
وی در پایان به مصوبات سفر ریاست جمهوری اشاره کرد و گفت: 217 طرح برای استان با اعتبار 3 هزار و 561 میلیارد تومان و 665 میلیون دلار، 110 میلیارد تومان سرمایه گذاری و هزار و 486 میلیارد تومان تسهیلات بانکی مصوب شد. البته به غیر از آن یک متمم سفر نیز هست که حدود 3 هزار میلیارد تومان است و قرار است در بخش‌های مختلف عمرانی به‌خصوص در مناطق محروم هزینه شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1