تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۳ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : ۴۵۰۳۰۴
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد؛

سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵هکتار است

۱
۰
سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵هکتار است
کبنا ؛مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد گفت: سرانه جنگل های کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵ هکتار است که بیشترین سرانه این سرمایه خدادادی را در کشور داراست و بالا بودن سرانه جنگل ها در استان مسوولیت شهروندان برای صیانت را سنگین کرده است.
 سعید جاوید بخت شامگاه چهارشنبه در کارگاه آموزشی مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید در شهر بوستان باشت افزود: بیش از ۸۷۶ هزار هکتار جنگل در کهگیلویه و بویراحمد وجود دارد که ۸۰ درصد آنها را جنگل های بلوط تشکیل می دهد.
وی بیان کرد: بیش از چهار درصد از جنگل‌های کهگیلویه و بویراحمد دچار آفت پروانه برگ‌خوار سفید شد.
جاوید بخت اظهار داشت: تغییرات اقلیمی، کاهش بارش و رطوبت، ریز گردها، آفت ها و امراض از  عواملی است که باعث آسیب به جنگل ها می شود.
وی افزود: استفاده از سوم در زراعت یا باغداری این استان نخستین عامل طغیان پروانه برگخوار بلوط در جنگل های استان است زیرا دشمنان طبیعی آفت ها را از بین می برد.
جاوید بخت با بیان اینکه ۷۴ درصد از سطح جنگل های باشت را بلوط تشکیل می دهد گفت: سطح مراتع و جنگل های شهرستان باشت ۱۰۶ هزار هکتار می باشد که از این میزان ۷۸ هزار هکتاری جنگل است.
سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵هکتار است
 مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری کهگیلویه و بویراحمد افزود: ۲۲ درصد از جنگل های شهرستان باشت به آفت پروانه برگ خوار سفید مبتلا شده است.
وی زراعت در نزدیکی درختان بلوط را از دیگر عوامل مهم و تاثیر گذار طغیان آفت برگخوار بلوط در جنگل های این استان عنوان کرد و گفت: سمومی که برای از بین بردن آفت محصولات زراعی  استفاده می شود در خشکیدگی درختان بلوط تاثیر بسزایی دارد.
جاوید بخت اظهار داشت: بیش از ۵۶ درصد از وسعت استان کهگیلویه و بویراحمد را جنگل تشکیل می دهد.
وی با بیان اینکه مبارزه با  آفت پروانه برگ خوار سفید مهمترین دغدغه مسئولان کشور و استانی است گفت: سال گذشته مبارزه با آفت پروانه برگ خوار سفید در سطح هشت هزار هکتار از جنگل های باشت انجام شد.
سرانه جنگل در کهگیلویه و بویراحمد ۱.۲۵هکتار است
وی استفاده از تله ها نوری را یکی از روش های مبارزه با آفت پروانه برگخوار سفید اعلام کرد و گفت: با توجه به اینکه پروانه های مذکور شب پره هستند و در صورت ایجاد تله های نوری حشره ها دور آن جمع می شود و به این ترتیب برگ های بلوط از شر پروانه ها در امان می مانند.
جاوید بخت تصریح کرد: استفاده از سموم شیمیایی در مناطق جنگلی برای حفاظت از این زیست بوم امکان پذیر نیست و به همین دلیل کنترل آفت سخت شده است.
وی با بیان اینکه بر اثر آفت پروانه برگخوار سفید تنها سبزینه بلوط از بین می‌رود گفت: زمانی که آفت به شکل پروانه درآمد، درخت مجدد می‌تواند خود را بازسازی کند.
جاوید بخت تصریح کرد:  این آفت سبب خشکی قسمت سبز درخت می‌شود و کاهش بارندگی و خشکسالی‌های پی‌درپی یکی از دلایل اصلی بروز و گسترش این آفت است که در صورت عدم کنترل آسیب جدی به جنگل می‌زند.

استفاده از محلول “بی تی” در مناطق آلوده و بحرانی، بکارگیری از تله‌های نوری، رعایت زمان محلول‌پاشی جهت جلوگیری از هدررفت سرمایه، استفاده از سازمان‌های مردم نهاد، تشکل‌ها، بسیج، همیاران طبیعت، خیرین و استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان و برگزاری کارگاه‌های آموزشی به صورت مشترک از سوی بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی  از مهمترین موارد مطرح شده در این کارگاه آموزشی بود.
نام شما

آدرس ايميل شما

حسن
Iran, Islamic Republic of
تمام محققین میگن سمپاشی نکنید اونوقت شما میگید رعایت زمان سمپاشی
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1