تاریخ انتشار
سه شنبه ۲۱ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۵۳
کد مطلب : ۴۵۰۲۴۲
در پی بازداشت مصطفی تاجزاده

زمانی برای شادی تندروها

۰
زمانی برای شادی تندروها
کبنا ؛
به گزارش کبنا، اعتماد نوشت: با گذشت بیش از 2 روز از ماجرای دستگیری سید مصطفی تاجزاده، همچنان بحث‌های مرتبط با این رخداد در فضای عمومی، رسانه‌ای و شبکه‌های اجتماعی حسابی گرم است. از مردم کوچه و بازار گرفته تا دانشجویان، فعالان رسانه‌ای و... هرکدام مبتنی بر دیدگاه‌هایی که دارند، تلاش می‌کنند تا نظری در این خصوص ارایه کنند. دیروز علاوه بر هشتگ #تاجزاده و #دستگیری_تاجزاده، هشتگ تازه‌ای ذیل عنوان #تاجزاده_را_آزاد کنید نیز در فضای توییتر شکل گرفت و کاربران با استفاده از آن تلاش می‌کردند تا دیدگاه‌های خود را با سایرین در میان بگذارند. در میان این دیدگاه‌های متفاوت و در برخی موارد متضاد به نظر می‌رسد، دو طیف تندرو در داخل و خارج کشور نسبت به این دستگیری واکنش یکسان از خود ارایه داده‌اند. از یک طرف گروه‌های سلطنت‌طلب و برانداز با اشاره به اینکه تاجزاده به دنبال اصلاح امور بود، تلاش می‌کردند این رویکرد را ترویج کنند که امکان تداوم اصلاح‌طلبی در داخل مقدور نیست و از سوی دیگر برخی تندروهای داخلی در منتهی‌الیه راست این دستگیری را فتح‌الفتوح بزرگی برای خود قلمداد می‌کردند که رقیب را از میدان به در می‌کند. بر این اساس، روزنامه کیهان، دلیل دستگیری تاجزاده را ارتباط او با نیروهای خارجی عنوان کرد و نوشت: «برخی عناصر مرتبط با شبکه بیرونی که در جهت اهداف دشمنان در تکاپو بودند، دستگیر شدند. بر همین اساس عصر روز جمعه مصطفی تاجزاده به اتهام اقدام علیه امنیت کشور با دستور قضایی بازداشت شد.»
کیهان اما برای این اتهام هیچ دلیل قانع‌کننده‌ای ارایه نکرد و هیچ مستندی در این خصوص به نقل از مقامات مسوول نیاورده است. این خط خبری که توسط کیهان پایه‌گذاری شد، روز گذشته از سوی طیف‌های رادیکال جناح راست در سایت‌ها و اکانت‌های مرتبط در فضای مجازی نیز دنبال شد. بسیاری از اکانت‌های نامشخص و بدون هویت با بازنشر خبر کیهان نسبت به دستگیری تاجزاده ابراز خوشحالی و سایر چهره‌های سیاسی اصلاح‌طلب را نیز تهدید کردند که این شتر سرانجام مقابل خانه شما نیز خواهد خوابید! در نقطه مقابل اما طیف‌های وسیعی از تحلیلگران، فعالان سیاسی، اساتید دانشگاهی و... با بررسی حقوقی موضوع و با اشاره به اصول تصریح شده قانونی در خصوص آزادی بیان، به دنبال ارزیابی موضوع با رویکرد انتقادی بودند. این رویکرد انتقادی حتی در اظهارات چهره‌هایی چون محمد مهاجری از اصولگرایان میانه‌رو نیز به عینه پیدا بود. مهاجری چنین نوشته است: «با تاجزاده اختلاف‌نظر فراوان دارم. ادبیات سیاسی‌اش را هم نمی‌پسندم، اما مطالبی را مطرح می‌کند که نباید بی‌پاسخ بماند و بازداشت او راه شبهه‌های بیشتر را هموار می‌کند. با درایتی که در قوه قضاییه سراغ دارم، گمان می‌کنم نخواهد گذاشت در شرایط سخت این روزها، گرهی بر گره‌ها افزوده شود.»این گزاره فکری از سوی بسیاری از تحلیلگران و کاربران فضای مجازی مطرح شد، اینکه راهکار معقول با بیان دیدگاه‌های تاجزاده، پاسخگویی به موارد مطرح شده است. 
صدا و سیما پاسخ دهد
چهره‌ای مانند جواد امام، مدیر بنیاد باران، اما صدا و سیما را خطاب قرار می‌دهد که چرا زمینه برگزاری مناظره‌های رودرروی چهره‌های سیاسی را فراهم نمی‌سازد. امام با اشاره به این واقعیت که تاجزاده به دنبال ترویج مفاهیم بنیادین اصلاح‌طلبی ازجمله مدارا، تنش‌زدایی، شایسته‌سالاری و توسعه است، برخوردهای سلبی با چنین چهره‌ای که می‌توان آن را ذیل عنوان سرمایه‌های نامشهود توسعه دسته‌بندی کرد، اشتباه ارزیابی می‌کند. احمد زیدآبادی نیز در پیامی تلاش کرد به‌زعم خود پیام و پیامدهای بازداشت تاجزاده را رمزگشایی کند. علی مطهری اما در شمایل یک چهره میانه‌رو تلاش می‌کند تا موضوع را از جنبه مورد نظر خود بررسی کند. مطهری معتقد است: «عجیب است که آقای ‌تاجزاده زمانی بازداشت شد که اخیرا یک مرزبندی روشن میان ایده‌‌اش، ‌اصلاح امور و ‌براندازی ارایه کرده بود. حتی اگر کسی معتقد به براندازی باشد، تا زمانی‌که اقدام عملی مانند کار مسلحانه از او سر نزده است مجاز به بازداشت او نیستیم، روشی که از سیره ‌امام علی(ع) در برخورد با مخالفانش آموخته‌ایم.» این چهره سیاسی در ادامه تاکید می‌کند: «امیدوارم ‌قوه قضاییه با حفظ استقلال خود در مقابل ضابطان، از آزادی بیان پاسداری کند تا احساسی که از تغییر رویه این قوه در دوره آقای ‌اژه‌ای در مردم ایجاد شده است، مخدوش نشود.» مهدی نصیری، سردبیر سابق کیهان با اشاره به ضرورت صیانت از اصل آزادی بیان تلاش کرد موضع را از این زاویه مورد بررسی و کنکاش قرار دهد. آذر منصوری اما با اشاره به اینکه تاجزاده نامزد اصلاح‌طلبان در انتخابات 1400 است، اعلام کرد که تاجزاده جز اصلاح امور هیچ اندیشه دیگری در سر ندارد.منصوری در ادامه خطاب به تصمیم‌سازان می‌گوید که «واکنش‌های بعد از بازداشت تاجزاده را بررسی کنند تا متوجه شوند چه افراد و گروه‌هایی از دستگیری او خوشحالند؟» ارایه دیدگاه‌های انتقادی در خصوص چرایی دستگیری تاجزاده اما به چهره‌های سیاسی و رسانه‌ای منحصر نمی‌ماند، چهره‌های اقتصادی نیز به این بحث ورود کردند تا موضوع ابعادی فراتر از سیاسی به خود بگیرد. پدرام سلطانی یکی از همین چهره‌های اقتصادی است که تلاش می‌کند موضوع را از دریچه مباحث توسعه‌ای بنگرد.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1