تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۹:۳۷
کد مطلب : ۴۵۰۱۹۷
مطالبه عمومی؛

مقصرین در گسترش آفت بلوط‌های زاگرس شناسایی شوند

۱
۰
مقصرین در گسترش آفت بلوط‌های زاگرس شناسایی شوند
کبنا ؛
پس از فراگیر شدن آفت پروانه برگ‌خوار در جنگل‌های زاگرس، شناسایی افراد دخیل، رویه‌ها و فرایندهای که منجر به این وضعیت شده‌اند، تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است.
به گزارش کبنا، آفت به جان بلوط‌های زاگرس افتاده است و هنوز راه حل قطعی برای مبارزه با آن پیدا نشده است. برخی با محلول‌پاشی موافق و برخی مخالف هستند. اما نکته‌ای که تقریباً همگی بر آن اجماع دارند این است که بهترین زمان مبارزه با این آفت، اسفندماه 1400 بوده است. اما دریغ از اینکه در آن زمان اقدامی صورت گرفته باشد.
گفته می‌شود سازمان بازرسی استان کهگیلویه و بویراحمد نیز در همین اسفندماه 1400 به رئیس سازمان جنگل‌ها نامه زده و هشدار داده است.
حال با این وجود باید بررسی شود مقصر کیست؟ چرا به موقع اقدام صورت نگرفته است؟ باید بررسی شود که تمامی عوامل دخیل در این وضعیت چه کسانی هستند؟ رئیس پیشین منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد چه قصوری در مبارزه با این آفت داشته است؟ تمامی کسانی که به هر نحوی در این وضعیت دخیل بوده‌اند باید بازخواست و در صورت تأیید کاهلی‌شان، با آنها برخورد شود. اما مهمتر از همه باید بررسی شود چه رویه‌ها و فرایندهایی باعث شده است که اینچنین آفت به جان زاگرس بیفتد. چرا که مهمتر از افراد، همین رویه‌ها و فرایندها هستند. اگر این رویه‌ها باعث چنین خطاهایی شوند، با تغییر افراد، این خطاها نیز دوباره تکرار خواهند شد.
از آنجا که نجات بلوط‌ها تبدیل به یک مطالبه عمومی شده است، باید نهادهای مسئول همراه با کارشناسان، گزارشی کامل در مورد وضعیت موجود، فرایندهایی که به این وضعیت منجر شده‌اند، و راه‌های برون‌رفت از آن تهیه شود. چرا که در صورت کاهلی مجدد ممکن است تمدن زاگرس‌نشینان در خطر افتد. خطری که از حالا نیز نمودهای آن مشخص است.
نام شما

آدرس ايميل شما

United States
کسانی که در منابع طبیعی مسئول بوده اند مقصر این موضوع هستند
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1