تاریخ انتشار
دوشنبه ۲۰ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۰۶
کد مطلب : ۴۵۰۱۸۵
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد؛

از بین بردن پروانه برگ خوار نیازمند برنامه درازمدت و مبارزه تلفیقی است / بهترین زمان مبارزه با آفت اسفندماه بود

۱۱
از بین بردن پروانه برگ خوار نیازمند برنامه درازمدت و مبارزه تلفیقی است / بهترین زمان مبارزه با آفت اسفندماه بود
کبنا ؛برای مقابله با آفت پروانه برگ خوار و جوانه خوار به یک برنامه درازمدت نیاز است و مبارزه باید بصورت تلفیقی انجام بگیرد.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان کهگیلویه و بویراحمد روز دوشنبه (20 تیرماه 1401) در گفت و گو با خبرنگار کبنا در خصوص شیوه مبارزه با آفت برگ خوار و جوانه خوار بلوط گفت: چیزی که در کشور پذیرفته است و گیاه پزشک ها و متخصصان آن را تأیید کرده اند این محلول بیولوژیک است.
باقرپور در پاسخ به اینکه «برخی کارشناسان اعتقاد دارند در نسل فعلی آفت، نباید محلول پاشی صورت بگیرد، بلکه باید اجازه دهیم طبیعت خودش با پروانه ها مبارزه کند» اظهار کرد: برای مقابله با این آفت به یک برنامه درازمدت نیاز است و مبارزه باید بصورت تلفیقی انجام بگیرد. سازمان جنگل ها گروه تحقیقاتی گیاه‌پزشکی دارد و ما تابع این متخصصان مبارزه و محلول پاشی را انجام می دهیم.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان گفت: در شهرهای مختلف مثل خوزستان هم از همین محلول برای مقابله با پروانه آفت خوار استفاده می کنند.
وی افزود: این محلول را در محدوده کمی حدود 600 هکتار از جنگل های کهگیلویه اجرا می کنیم، سال گذشته نیز همین محلول را در طبیعت اجرایی کردیم.
مبارزه تلفیقی با پروانه برگ خوار
وی گفت: این آفت ها در مراحل رشد مختلف باید به شکل های مختلفی با آن مبارزه شود. به طور مثال در یک مرحله رشد این آفت باید از طریق تله های نوری با آنها مبارزه کنیم، مرحله دیگری از آن را باید از طریق محلول پاشی از بین ببریم. باید دشمنان طبیعی را در طبیعت افزایش دهیم. 
باقرپور گفت: راهکارهای بیولوژیکی را باید بکار بگیریم، به غیر از این محلول پاشی باید کارهای فرهنگی صورت بگیرد. مردم باید از جنگل ها خارج شوند.، و در طول چند سال آینده باید کارهای تلفیقی برای مبارزه با این آفت داشته باشیم.
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان گفت: در سال 1400 با آفت های بلوط خوار در حدود 15 هزارهکتار از جنگل ها مبارزه کردیم. در سال 1401 ، 350 هزارهکتار را مورد پایش قرار دادیم. همچنین نقاط آلوده در 60 هزارهکتار را مورد شناسایی قرار دادیم.
باقرپور افزود: مراکز تحقیقاتی و علمی و همچنین مسئولان کشوری و استانی از جمله رئیس سازمان جنگل ها، رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، رئیس تحقیقات جنگل ها چند مرحله از منطقه بازدید داشته اند.
وی گفت: کمیته گیاه پزشکی را در استان راه اندازی کردیم. پیشنهاد داده ایم که یک مرکز تحقیقاتی بلوط راه اندازی شود. همچنین برای محلول پاشی 600 هکتار قرارداد بسته ایم.
بهترین زمان مبارزه با این آفت در اسفندماه بود
باقرپور در خصوص «بهترین زمان مبارزه با آفت» با بیان اینکه «تأمین اعتبار شرایط خاص خود را دارد» گفت: طبق نظر کارشناسان بهترین زمان مبارزه با این آفت در اسفندماه بوده است. اما اعتبارات در این زمان اختصاص داده نشد که بتوانیم به خوبی با این آفت مبارزه کنیم.
وی گفت: در سال گذشته جاهایی که با این آفت مبارزه کردیم، تأثیرگذار بوده است.
60 هزارهکتار سطح آلوده در کهگیلویه و بویراحمد / آفت مناطق گرمسیری خطرناک تر از مناطق سردسیری
باقرپور گفت: 60 هزارهکتار سطح آلوده در کهگیلویه و بویراحمد داریم، 26 هزار و 800 هکتار جنگل در مناطق گرمسیری آلوده به پروانه برگ خوار است، این آفت تا 5 نسل هم در طول سال تولید نسل دارد. از مرحله تخم تا پروانه شدن تکرار می شود، این آفت خسارات بیشتری می زند، به دلیل اینکه هم تجدید نسل دارد و هم افزایش تصاعدی دارد. 
رئیس اداره حفاظت و حمایت اداره کل منابع طبیعی استان گفت: در تمام حوزه زاگرس از جمله فارس، چهارمحال و بختیاری، خوزستان درگیر این آفت هستند، با این حال در استان ما حساسیت بیشتری داشتیم و برای دریافت اعتبارات پیگیری کردیم. هفته گذشته 1 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار تخصیص پیدا کرد. همچنین قول های دیگری برای دریافت اعتبارات داده شده است.
وی گفت: 33 هزار و 200 هکتار جنگل در حوزه سردسیری بویراحمد و دنا آلوده به آفت جوانه خوار است، این آفت تک نسلی است و خسارت کمتری دارد.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1