تاریخ انتشار
جمعه ۱۲ فروردين ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۹
کد مطلب : ۴۵۰۱۱۶
گفت و گوی کبنا با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کهگیلویه و بویراحمد:

جشنواره ملی فرهنگ عشایر فرصتی استثنائی است / گردشگری از محوریت شهرها خارج شده، به سمت روستاها سوق پیدا کرده / شکوفایی صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت دستگاه ها به ویژه استانداری است / استعلامات 13 گانه موجب بی انگیزه شدن سرمایه گذاران می شود

۰
جشنواره ملی فرهنگ عشایر فرصتی استثنائی است / گردشگری از محوریت شهرها خارج شده، به سمت روستاها سوق پیدا کرده / شکوفایی صنعت گردشگری در کهگیلویه و بویراحمد نیازمند حمایت دستگاه ها به ویژه استانداری است / استعلامات 13 گانه موجب بی انگیزه شدن سرمایه گذاران می شود
کبنا ؛مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کهگیلویه و بویراحمد گفت: ششمین جشنواره ملی فرهنگ عشایر با محوریت کوچ در تاریخ 19 تیرماه با حضور 15 استان کشور در دو بخش نمایشگاه صنایع دستی، آداب، رسوم و سنن محلی در پارک ولایت شهر یاسوج به مدت 4 الی پنج روز برگزار می شود.
به گزارش کبنا، سعید طالبی پور روز شنبه (18 تیرماه 1401) در گفت و گو با خبرنگار کبنا گفت: هدف از برگزاری این جشنواره عرصه محصولات صنایع دستی و معرفی آداب و سنن فرهنگی استان است که از گذشته های قومی و محلی ما به جا مانده است و جزو میراث معنوی ما محسوب می شود.
طالبی پور اظهار کرد: فرصت خوب و استثنایی در بحث صنعت صنایع دستی، اشتغال آفرینی و درآمدزایی در این جشنواره وجود دارد، همچنین در حوزه عشایری می توانیم فرهنگ و هویت خود را معرفی کنیم.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان گفت: این رویداد مهم فرهنگی جنوب کشور فرصت مغتنمی است و دستگاه های فرهنگی و همه دستگاه های استان می توانند در این رویداد دخیل باشند و فعالیت کنند، این جشنواره نشاطی اجتماعی ایجاد خواهد کرد و از مردم دعوت می کنیم که در این رویداد فرهنگی حضور پیدا کنند.
 
طالبی پور گفت: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، حوزه هنری، امور عشایر، شهرداری، سازمان تبلیغات اسلامی، ورزش و جوانان و دیگر ادارات می توانند در این جشنواره حضور فعال داشته باشند تا بتوانیم از ظرفیت های خوبی در حوزه گردشگری استفاده کنیم.
وی به «ظرفیت های گردشگری استان و مشکلات حوزه صنایع دستی» اشاره و بیان کرد: در استان گردشگری تابستانه و زمستانه را داریم، ظرفیت های خوبی در روستاهای استان در حوزه های صنایع دستی داریم، با این حال بخشی از فعالیت ها در این حوزه هنوز مغفول مانده اند. طالبی پور به «همراهی دستگاه های اجرایی برای درآمدزایی در حوزه صنایع دستی» اشاره کرده و گفت: باید کار و تلاش صورت بگیرد و این هنرمندان از طریق اتاق بازرگانی، میراث فرهنگی، گمرک حمایت شوند و صنایع خود را بتوانند در بازار عرضه کنند.
وی در خصوص «طبیعت گردی» در استان گفت: در بخش طبیعت گردی جزو چند استان اول کشور هستیم. در خصوص بوم گردی کارهای خوبی در استان صورت گرفته و مردم نیز استقبال کرده اند.
گردشگری از محوریت شهرها خارج شده
وی بیان کرد: خیلی از روستاییان به این نتیجه رسیده اند که گردشگری از محوریت شهرها خارج شده و به سمت روستاها سوق پیدا کرده است.
طالبی پور گفت: در روستای کریک، کوه خامی، برخی از سرمایه گذاران ما بوم گردی های خوبی دارند که گردشگران زیادی را جذب خود کرده و به سمت بین المللی شدن پیش می روند.

سرمایه گذاران گردشگری نیاز به حمایت دارند
طالبی پور گفت: این موضوعات نشان می دهد که جای کار زیادی وجود دارد، در درجه اول باید زیرساخت ها آماده شوند. برخی از پروژه های گردشگری ما نیمه فعال مانده اند که باید از نظر سرمایه ای حمایت شوند.
وی افزود: ما در قالب تبصره 18 این پروژه ها را برای اخذ تسهیلات به بانک های عامل معرفی کرده ایم که تسهیلات تکمیلی به این پروژه ها تعلق بگیرد تا به بهره برداری برسند.
اظهار کرد: اگر این پروژه ها به چرخه صنعت گردشگری وارد شوند، هم به اغنای زیرساخت های استان کمک خواهد کرد و هم از نظر اشتغال و درآمدزایی تعداد زیادی از افراد به کار گرفته می شوند.
وی افزود: طرح زیرساخت گردشگری آقای پیراسته در پاتاوه، در صورتی که تکمیل شود حدود 40 نفر اشتغال زایی خواهد داشت.
طالب پور بیان کرد: در شهر زیبای باشت هیچ زیرساخت گردشگری نداشتیم، و مجموعه گردشگری آقای محمدی در این شهرستان در حال اجرا است، که باید مورد حمایت قرار بگیرد.
نمی توانیم بگوییم زیرساخت های ما بعد از 40 سال هنوز آماده نیست
وی با بیان اینکه «هر دستگاهی به نوبه خود باید پای کار بیاید» گفت: نمی توانیم بگوییم که زیرساخت های ما هنوز بعد از 40 سال آماده نشده، این زیبنده نظام جمهوری اسلامی و همچنین ما نیست.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در همین خصوص افزود: محوریت فعالیت های گردشگری با ما است، ولی ما به تنهایی از عهده همه کارها نمی توانیم بربیاییم، اداره کل گردشگری دبیر مسائل مرتبط با صنعت گردشگری است، اما دستگاه های خدمات رسان از جمله برق، گاز، آب، راه و شهرسازی، باید پای کار باشند، حتی دستگاه های فرهنگی می توانند ظرفیت سازی کنند و همگام با ما کار کنند.
طالبی پور به ظرفیت «راه های ارتباطی استان» اشاره کرده و اظهار کرد: زیرساخت اصلی گردشگری جاده های استان است که از هر چهارطرف در حال باز شدن است، تحولات خوبی در راه است، اما عزم مسئولان خصوصا استانداری را می طلبد.

شکوفایی صنعت گردشگری: مردم خودشان راه را پیدا کرده اند
وی به سوق پیدا کردن مردم به فعالیت در صنعت گردشگری و بوم گردی اشاره کرده و گفت: اعتقاد ما بر این است که دستگاه ها وظایف نظارتی خود را انجام دهند، مردم خودشان راه را پیدا کرده اند.
طالب پور بیان کرد: مردم بصورت روزانه چندین مورد در اینجا حضور می یابند و برای ایجاد طرح های بوم گردی و پروژه های گردشگری مراجعه می کنند.
استعلامات 13 گانه موجب بی انگیزه شدن سرمایه گذاران می شود
وی به مشکلات بوروکراسی اداری و استعلامات 13 گانه اشاره کرده و گفت: انتظار داریم تسهیل گری ایجاد شود و سرمایه گذاران بخاطر فرایند کارهای اداری خسته نشوند. اینکه افراد مجبور باشند 13 استعلام بگیرند و این 13 استعلام گاها بیش از 6 ماه زمان می برد، موجب بی انگیزه شدن افراد می شود. می توان تسهیل گری کرد و کارشناسان بصورت میدانی ماهی یکبار، همه تقاضاها را یکجا پاسخ دهند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان در انتقاد از بانک ها نیز گفت: افرادی که به بانک مراجعه می کنند، گاها با آنها همراهی نمی شود، مثلا می گویند نامه زدن به فلان دستگاه برای ما سخت است، چنین برخوردهایی موجب می شود اعتبارات برگشت بخورد. مهمترین مطالبه ما از دستگاه ها این است که تسهیل گری کنند.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
فایل های مرتبط
1