تاریخ انتشار
چهارشنبه ۱۵ تير ۱۴۰۱ ساعت ۱۵:۲۶
کد مطلب : ۴۴۹۹۸۹
مدیر کل دامپزشکی استان گفت؛

آماده باش دامپزشکی برای خدمات دهی به مردم استان کهگیلویه وبویراحمد در روز عید سعید قربان

۰
آماده باش دامپزشکی برای خدمات دهی به مردم استان کهگیلویه وبویراحمد در روز عید سعید قربان
کبنا ؛مدیر کل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد از اجرای طرح تشدید نظارت های بهداشتی و شرعی بر سلامت دام های قربانی در روز عید سعید قربان در سراسر استان توسط 20 اکیپ نظارتی خبر داد.
به گزارش کبنا، سید مختار رجائی فر، مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد امروز چهارشنبه (15 تیرماه 1401) با اشاره به انجام سنت حسنه قربانی در روز عید سعید قربان، گفت: نظارت بهداشتی و شرعی بر کشتار دام در تمامی شهرستان‌های استان توسط بازرسین بهداشتی و شرعی با ساماندهی 20 اکیپ ثابت و سیار انجام می شود‌.
وی افزود: به منظور حفظ سلامت مصرف کنندگان  گوشت قربانی و تأمین  بهداشت عمومی، اداره  کل دامپزشکی استان با هماهنگی های بعمل آمده و با به کار گیری بیش از 32 نفر نیروی فنی اعم از دامپزشک، بازرس گوشت و ناظر ذبح شرعی در قالب 20 اکیپ نظارتی و بازرسی شرعی و بهداشتی دامپزشکی در سطح استان آماده پذیرش دامهای نذری و قربانی جهت نظارت بر ذبح آنها با رعایت اصول فنی، بهداشتی و شرعی در روز عیدسعید قربان بطور رایگان است.                                                  
وی ادامه داد: با توجه به احتمال فعالیت برحی افراد سوجو در فروش دام های بیمار در روز عید سعید قربان، توصیه می شود شهروندان گرامی دامهای قربانی خود را ترجیحاً در کشتارگاه دامی شهرستان تحت نظارت دامپزشکی ذبح نمایند. بدیهی است اکیپهای سیار کنترل بهداشتی ادارات  دامپزشکی با عوامل کشتار دام و عرضه و فروش گوشت در خارج از مراکز عرضه مجاز (قصابیها) در روز عید قربان برخورد قانونی خواهند کرد.
به اساس این گزارش ، ستاد اجرایی نظارت بر ذبح دامهای قربانی مستقر در اداره کل دامپزشکی استان در روز عید قربان با شماره تماس 33223316 و سامانه ارتباطی 1512 از ساعت 7 صبح الی 15   آماده ارائه هرگونه راهنمائی و پاسخگویی به سئوالات شهروندان استان می باشد.
همچنین معاون سلامت دامپزشکی استان خواستار توجه افراد به توصیه های دامپزشکی در عید سعید قربان شد.
امید جمشیدی ، معاون سلامت دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد طی توصیه هایی به مردم برای ذبح دام در روز عید سعید  قربان اظهار کرد: توصیه اکید ما، کشتار دام قربانی در کشتارگاه های دام استان است ولیکن اگر افراد اصرار دارند که در خانه کشتار را انجام دهند، با همکاران دامپزشکی که به صورت اکیپ‌های ثابت و سیار حضور دارند، تماس گرفته تا قبل و بعد از کشتار، دام را به لحاظ بیماری‌های انگلی و سایر بیماری‌ها بررسی و و در صورت تائید کارشناسان دامپزشکی نسبت به توزیع آن اقدام نمایند.
وی افزود: در کشتارگاه‌ها، دامپزشکان حضور دارند و ضمن معاینه دام با تجهیزات و امکانات، لاشه دام ۲۴ ساعت به طور کامل در دمای سردخانه و یخچال نگهداری می‌شود و ویروس در این فرآیند به راحتی از بین می‌رود.
جمشیدی ادامه داد: افراد پس از ذبح لاشه را به مدت ۲۴ ساعت در یخچال نگه داری و سپس اقدام به خرد کردن و استفاده از گوشت کنند، همچنین توصیه می‌شود که با توجه به فصل گرما و انتشار بیماری تب کریمه کنگو، دام قربانی را به کشتارگاه منتقل کنند.
معاون سلامت دامپزشکی استان  در پایان تصریح کرد: برای پیشگیری از ابتلا به بیماری های مشترک دام و انسان به افراد توصیه می شود که از کشتار دام در معابر خودداری و لزوماً توصیه های بهداشتی دامپزشکی در خصوص ذبح دام را جدی بگیرند.
نام شما

آدرس ايميل شما

راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
1