تاریخ انتشار
دوشنبه ۳۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۲۶
کد مطلب : ۴۴۹۳۵۵
دلنوشته دکتر علی خرامین بمناسبت سالروز شهادت مصطفی چمران

شهیدان چمران و طیب الگوی‌های زمانه ما

۷
۰
شهیدان چمران و طیب الگوی‌های زمانه ما ( به قلم علی خرامین)
کبنا ؛یادداشت - دکتر علی خرامین: زمانی که خداوند در برابر فرشتگان به خلقت خود بالید و "فتبارک الله احسن الخالقین" را به خود گفت در آتیه خلقت خود انسانهایی را می دید که مملو از فضیلت هایی باشند که نه تنها جن و انس بلکه خالق از دیدن نامشان، یادشان ، نفسشان مسرور می گردد.
چمران در زمره اینگونه انسانها بود که بلا شک خداوند متعال نه یک بار بلکه صدها بار با نگاه به او این جمله را برای فرشتگان خود تکرار نمود. او مجموعه ای از فضایل و خصلتهای کم نظیر خدایی بود که وجود یک مورد از این فضیلت ها در هر انسانی او را تا معراج فرا می خواند.
چمران مصداق آیه «وعلّم آدم الأسماء کلّها» بود. او دنیایی از علم و دانش را با خود همراه داشت تا جایی که ناسا تشنه حضور او در این مرکز علمی می گردد..
چمران عارف زاهد بود. مگر نه اینکه درجه عرفان انسانها به فاصله آنها تا خدا بستگی دارد. دعاها و راز نیازهای چمران نشانگر بی فاصلگی او با خداست . به اندازه ای راحت و آرام با خدایش مناجات می کند که گویی موسی در طور سینا  و محمد (ص) در حراء با خدایشان گفتگو کرده اند.
چمران مرد ملکوت بود نه ساکن عالم خاکی . او از همه تعلقات دنیا دل بریده بود، از زن و فرزندان چشم پوشید، او از دلبندترین دلبندانش گذشت تا به سرزمین ملکوت سفر و به خدایش برسد. او از ناسا و همه آوازه اش گذشت، از وزارت گذشت ، از همسر غریب خود گذشت تا به خویشتن خویش برسد و "انا الیه راجعون" را ترجمان باشد . بر حسب تجربه شخصی به عنوان کوچکترین کسانی که به اعتبار این سرزمین و سرمایه های آن فرصت تحصیل در غرب را داشته ام به خوبی می دانم تحصیل در یک دانشگاه غربی و فارغ التحصیلی از آنجا چه پیشنهادات و درخواست هایی از مراکز و سازمان های علمی بزرگ را به همراه دارد که هر کدام می تواند فرد را برای ماندن در خارج از کشور وسوسه کند اما شهید چمران که از  جمله دانشجویان زبده در محل تحصیل خود در دانشگاه کالیفرنیا بود نه تنها اسیر این تعلقات نشد که با اندوخته تخصص در کنار تعهد به سرزمین خود برگشت.
چمران مرد نیازها و ضروریات بود، او زمین و زمان نمی شناخت، به هیچ جغرافیا و تاریخی وابسته نبود، او مرد زمانها و مکانها بود. در صحرای سینا سینه را در مقابل گلوله سپر کرد، در لبنان می جنگید و در جنوب ایران جانفشانی نمود.
چمران مصداق "فان حزب الله لا خوف علیهم و لا هم یحزنون" بود، او ترجمان فرمان مولایش بود که سر را به خدا سپرده بود ،. و کوهها از جا تکان می خوردند او ذره ای نلغزید و نلرزید.
اشکهای خونبارش و لرزش شانه هایش در گریه برای کودکان یتیم جنوب لبنان فرشتگان خدا را به خون گریستن وا می داشت.
در یک کلام چمران مرد خدا بود و همه پرده های حائل با خدایش را دریده بود.
مردان خدا پرده پندار دریدند
یعنی همه جا غیر خدا یار ندیدند.
او از باطن پیران سحر خیز همت طلب کرده بود و در میان دو عالم ، ملکوت را بر گزید و چون مرغان نظر باز سبک سیر از دامگه خاک به افلاک سفر کرد . چمران و چمران ها الگوی همه نسل ها در همه عصرها در زندگی، کار ، خانواده ، ایثار و شهادتند. زنده نگهداشتن نام آنان حیات جاودان هر سرزمینی است اما دریغ از غفلت از چمرانها. سرزمین ما یعنی کهگیلویه و بویراحمد نیز پر از کسانی است که چمران دیگری بودند، اما دریغ و افسوس از توجه و ارجگذاری به آنان . سرزمین ما خود چمرانی دارد به نام شهید هدایت الله طیب که او نیز چون چمران بزرگ در معتبرترین دانشگاه های آمریکا تحصیل میکرد اما در هنگامه جهاد بازگشت و شهادت را انتخاب کرد. شهید والامقام طیب از محرومترین مناطق به پا خواسته بود محرومیتی که گواه آن همچنان موجود است و "موگر" سرزمین طیب همچنان فاقد ابتدایی ترین نیازها و امکانات است.  البته بارها نوشتم ، التماس کردم ، فریاد زدم ولی حتی یک کوچه به نام او نیست و چه درد و مصیبتی بزرگتر از این.
الگوی چمران ها و طیب ها در روزگاری که شاهد مهاجرت نخبگان به کشور و پدیده "مهاجر فرستی" که مورد انتقاد مقام معظم رهبری نیز قرار گرفت بیش از هر زمان دیگر نیاز و ضرورت زمانه ماست. تا آن‌گونه که معظم له در سال ۱۴۰۰ فرمودند یادمان باشد با هر مدرک و تحصیل در هر دانشگاهی به مملکت مان بدهکاریم و باید این بدهکاری را چه در میدان شهادت و یا در میدان علم و خدمت ادا نماییم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
اخیر ا برادر دهدشتی فعال شده است ؟ مگه خبری هست ؟ هیچگاه یادم نمی رود در دانشگاه
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
احسنت بر شما
یاد این دو شهید و همه شهدای راه حق پر رهرو و گرامی باد
انصافا کاتب این یادداشت یعنی پروفسور خرامین برازنده نمایندگی این مردم هست
Iran, Islamic Republic of
خدا داند خودت چمران استان کهگیلویه وبویراحمدهستی
Iran, Islamic Republic of
درودخدا برشما دکترخرامین عزیز
طیبی
Iran, Islamic Republic of
ما ایل طیبی بخاطر لطف بزرگ جناب آقای دکتر خرامین نسبت به ایل باصلابت طیبی پشت سرت دکتر خرامین هستیم
Iran, Islamic Republic of
احسنت قلم و سخنان دکتر چقدر زیبا هستن
دکتر
Iran, Islamic Republic of
کهگیلویه مردان بزرگ کم نداره شهید والامقام زرین که در سرزمین مادریش کهگیلویه ناشناخته و مظلوم است میتواند الگویی نمونه برای اینده سازان این استان باشد
راه تغییرات از کدام طرف است؟

راه تغییرات از کدام طرف است؟

اولین و شاید جدی‌ترین گام در مسیر انجام اصلاحات و تغییرات در جوامع مختلف، نیازمند پذیرش ...
روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی: کاش یک استعفای نمایشی می‌دادید

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: آنچه که اکنون در سرزمین ما اتفاق می‌افتد، به سادگی می‌شد ...
متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

متن و حاشیه «مولوی عبدالحمید»

رهبر معنوی اهل سنت ایران در جریان حیات دینی و سیاسی خود همواره مواضع قابل تامل و جنجالی ...
به نظر شما کدام دانشگاه سال 1402 در استان کهگیلویه و بویراحمد عملکردی بهتری داشته است؟
دانشگاه یاسوج
دانشگاه علوم پزشکی
دانشگاه آزاد اسلامی
دانشگاه پیام‌نور
دانشگاه علمی کاربردی
دانشگاه فنی و حرفه‌ای
هیچ کدام
1