تاریخ انتشار
سه شنبه ۱۰ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰
کد مطلب : ۴۴۸۵۹۷
کبنا گزارش می دهد؛

سرنوشت فرزندان روسای جمهور پس از خروج پدر از پاستور

۵
سرنوشت فرزندان روسای جمهور پس از خروج پدر از پاستور
کبنا ؛توجه به خانواده شخصیت‌هایی که دارای سمت‌های مهم در کشور می‌شوند، زیاد است و معمولا درباره وضعیت همسر و فرزندان این شخصیت‌ها سوالات زیادی پرسیده می‌شود که گاه بی‌پاسخ می‌ماند و سبب ایجاد حواشی‌ای می‌شود.
به گزارش کبنا، آرمان‌ملی در این گزارش به بررسی وضعیت فرزندان روسای جمهور کشور از زمان آیت‌ا... هاشمی تا به امروز پرداخته است.

فرزندان آیت‌ا... هاشمـــی شناختــه شده‌ ماندند
محسن، فاطمه، فائزه، مهدی و یاسر 5 فرزند آیت‌ا... هاشمی، برای جامعه شناخته شده هستند. محسن پسر ارشد خانواده و به نوعی پس از فوت پدر به عنوان تصمیم‌گیر اصلی خانواده محسوب می‌شود اما از عملکرد دیگر فرزندان مشخص است که محسن روحیه تاکید بر انجام آنچه را ندارد که خودش صلاح می‌داند بلکه خواهر و برادرانش مسیر خودشان را طی می‌کنند که نمونه بارز این استقلال در خانواده هاشمی به نامه‌نگاری‌های دی ماه 99 محسن و فائزه باز می‌گردد. محسن مانند پدر اهل مداراست و ترجیح می‌دهد در برابر هجمه‌ها سکوت کند تا مبادا چالشی ایجاد شود. سمت‌های محسن هم همراهی پدر در دانشگاه آزاد، ریاست هیات‌مدیره و مدیر عامل شرکت متروی تهران، رئیس شورای شهر و.. بود.  فاطمه هم مانند محسن چالشی نیست و سال‌هاست خود را وقف رسیدگی به امور بیماران خاص کرده است. فائزه اما از تمام فرزندان آیت‌ا... حاشیه‌سازتر است. او بارها اعلام کرده که دیدگاهش را بیان می‌کند و به توصیه مهدی و دیگران چندان توجهی ندارد. شاید بتوان اذعان کرد میزان شهرت فائزه در جامعه بیش از سایر فرزندان آیت‌ا... است. مهدی هاشمی هم شخصیت متفاوتی دارد و به امور اقتصادی علاقه داشت که در نهایت محاکمه و زندانی است. یاسر کوچک‌ترین فرزند این خانواده تمایلی به دیده شدن ندارد و ترجیح می‌دهد در فضای آرام به فعالیت‌هایش بپردازد و به سیاست نزدیک نشود.

خبری از فرزندان سیدمحمد خاتمی نیست
رئیس دولت اصلاحات دارای 3 فرزند به نام‌های لیلا سادات متولد ۱۳۵۵، نرگس سادات متولد 1361 و سیدعمادالدین متولد 1363 است. لیلا خاتمی که فارغ‌التحصیل رشته ریاضی محض دانشگاه شریف است به‌همراه همسرش در ایتالیا زندگی می‌کند. نرگس، دختر کوچک سید محمد خاتمی هم همسر برادر زاده کمال خرازی، وزیر امور خارجه دولت پدر است. شایعات درباره عماد زیاد است به‌ویژه مهاجرت او به خارج کشور که سال 98 آذر منصوری، دبیرکل فعلی حزب اتحاد گفت: «عماد خاتمی به خارج نرفته بود تا بماند. ایشان در دانشگاه تهران دکتری علوم سیاسی می‌خواند. خانمش در آلمان بورسیه قبول شده بود و ایشان به آنجا رفته بود تا کارهای مقدماتی دانشگاه و سکونت همسرش را انجام دهد. این طبیعی است که یک مرد همسرش را در چنین سفری همراهی کند. فارغ از اینکه این شخص پسر آقای خاتمی باشد یا خیر. ولی متأسفانه در قضاوت کردن راجع به افراد، اسیر یک جو منفی سیاست زده شده‌ایم. پسر آقای خاتمی از هیچ امتیاز ویژه و رانتی‌برخوردار نبوده است چه در زمانی که پدرش رئیس‌جمهور این کشور بود چه الان. اما برای اینکه اصلاح‌طلبان را بخواهند بزنند این طور این سفر را مورد هجمه قرار می‌دهند. البته خود عماد اصرار نداشت توضیحی در این باره داده شود. می‌گفت بالاخره من می‌آیم و جامعه می‌بیند که این فضاسازی بی‌خود بوده است. عماد چندان رسانه‌ای و اهل توئیت کردن نیست.» سادگی فرزندان خاتمی به اندازه‌ای است که سایت جهان نیوز منتسب به اصولگرایان نوشته بود: «مهریه تنها عروس سیدمحمد خاتمی که همچون داماد دانش آموخته علوم کامپیوتر و از هم دانشگاهی‌های اوست، یک جلد کلام‌ا... مجید و آیینه و شمعدان تعیین شده است.» هیچ یک از فرزندان خاتمی به رغم دارا بودن مدارک تحصیلی معتبر در پست‌های دولتی حضور نیافتند.

خانواده احمدی‌نژاد حاشیه‌ساز ماندند
احمدی‌نژاد در سال ۱۳۵۹ با اعظم السادات فراحی ازدواج کرد. او دو پسر و یک دختر دارد. مهدی خورشیدی آزاد داماد او و طیبه رحیم مشایی، دختر اسفندیار رحیم مشایی، عروس اوست.  مهدی احمدی‌نژاد بیش از دو فرزند دیگر در کنار پدر بوده و هست. مهدی فارغ‌التحصیل دانشگاه آزاد واحد تهران مرکز است و برخی مدعی بودند در بازرسی ریاست‌جمهوری حضوری فعال دارد اما حکمی به نام وی نخورده است. مهدی داماد مشایی است. درباره محل تحصیل او هم اما و اگرهای زیادی مطرح شد. زمانی موضوع فعالیت پسران احمدی‌نژاد در کیش پررنگ بود که مشاور وقت احمدی‌نژاد گفت: «هر دوی پسران رئیس دولت‌های نهم و دهم مهندس مکانیک هستند. همه ما کارگر هستیم هرکسی طبق قانون کار حقوق بگیرد کارگر است و پسران آقای احمدی‌نژاد هم طبق قانون کار حقوق می‌گیرند.» اما اکنون دیگر توجهی معطوف به پسر بزرگ رئیس دولت‌های نهم و دهم نیست. علیرضا در زمان ریاست‌جمهوری پدر سن و سال زیادی نداشت. فاطمه تنها دختر احمدی‌نژاد هیچ‌گاه حاشیه ساز نبود و همسر مهدی خورشیدی شد که در دولت اول احمدی‌نژاد طی حکمی با امضای پرویز داودی به سمت مشاور نهاد و دبیر شورای مشاوران رئیس‌جمهور رسید. خورشیدی در ۱۳دی ماه ۹۰ از سوی احمدی‌نژاد که ریاست شورای عالی استاندارد را به عهده داشت با حفظ سمت به ریاست سازمان استاندارد منصوب شد، که این انتصاب با واکنش شدید برخی نمایندگان مجلس و رسانه‌ها مواجه شد. یک هفته بعد، احمدی‌نژاد این انتصاب را لغو کرد. او مدتی بعد در بهمن ماه ۱۳۹۰ از سوی مجمع تشخیص مصلحت نظام به عنوان معاونت امور قوا در دبیرخانه این مجمع منصوب شد. مهدی میانه خوبی با احمدی‌نژاد و مشایی ندارد و بارها این موضوع را اعلام کرده است. پروین احمدی‌نژاد پس از رئیس‌جمهور شدن برادر درانتخابات شورای شهر شرکت کرد تا به اعتبار او به بهشت برود. بعد از محمود احمدی‌نژاد حمیدرضا افراشته مطمئنا پر حاشیه‌ترین عضو خانواده احمدی‌نژاد است.  روح‌ا... بهمنی، احد قدمی و حمیدرضا افراشته سه داماد خواهر احمدی نژاد هستند که روح‌ا... بهمنی و احد قدمی مداح اهل بیت هستند و حمیدرضا افراشته متمایز از آن‌ها، همراهی رئیس دفتر دایی همسرش یعنی اسفندیار رحیم مشایی را انتخاب کرده است. حمیدرضا افراشته در سال ۸۴ به نهاد ریاست‌جمهوری رفت و در گروه مشاوران جوان این نهاد، معاونت استان‌ها را بر عهده گرفت. او در نهاد ریاست‌جمهوری و در سمت معاون امور استان‌ها فعالیت‌های خوبی داشت و به اکثر شهر‌ها برای افتتاح یا سخنرانی پروژه‌ها سفر می‌کرد. علاقه زیاد وی به مشایی دو طرفه بود. چرا که چندی بعد از طرف مشایی و با توجه به  حسن سوابق و تجربياتش به عنوان دبیر همایش بین‌المللی جوانان منصوب شد. احد قدمی، مداحی که شهرتش را مدیون همراهی با عبدالرضا هلالی است؛ تا پیش از این و بعد از انتخابات شوراها و انتخاب خانم پروین احمدی‌نژاد، به صندلی مدیر کل حراست سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور رسید ولی بعد از اعتراضات گسترده از این سازمان جدا شد. اما وی بعد از این انفصال اجباری، بیکار نشد و طی حکمی از سوی علی ترکاشوند، رئیس شرکت توسعه و نگهداری اماکن ورزشی کشور به سمت ریاست مجموعه ورزشی شهید کشوری منصوب شد.

فرزندان روحانی کماکان در سکوت هستند
حسن روحانی 3 دختر و ۲ پسر دارد البته یک پسرش در سال ۷۶ فوت کرده است یکی از دخترانش به‌همراه خانواده مقیم اتریش است یکی از سفرهای روحانی به اتریش که هم‌زمان با مذاکرات استانبول بود با حاشیه‌هایی همراه بود به گونه‌ای که دفتر مرکز استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام که آن زمان ریاستش بر عهده روحانی بود طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد، سفر روحانی به اتریش خانوادگی بوده است. کامبیز مهدی‌زاده اما در دولت حضور داشت. خودش گفته است: «بنده از ۲۰‌سالگی به فضای سیاسی کشور علاقه‌مند بودم و در این مدت مشاور سازمان ملی جوانان ریاست‌جمهوری، مشاور وزارتخانه نفت، قائم‌مقام برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت کشور و مشاور استاندار و فرماندار، رئیس برنامه‌ریزی پژوهشگاه صنعت نفت و... بودم و افتخار دارم داماد آقای دکتر روحانی باشم.» دی ماه سال گذشته گفت: «در معاونت علمی ریاست‌جمهوری در خدمت دکتر سورنا ستاری هستم.»
فرزندان رئیسی دور از سیاست
حجت‌الاسلام ابراهیم رئیسی در سال 1362 وقتی 23 ساله بود با دکتر جملیه علم‌الهدی دختر بزرگ آیت‌ا... سید احمد علم‌الهدی، امام جمعه مشهد ازدواج کرد. ثمره این زندگی دو فرزند دختر است که دختر اول متاهل و فوق لیسانس علوم اجتماعی دانشگاه تهران بوده و دختر دوم فارغ‌التحصیل فیزیک دانشگاه تهران است. ریحانه السادات رئیسی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شما در جایی هم مشغول به کار هستید، عنوان کرد: بنده حدود سه سال است که تدریس می‌کنم.  وی درباره تحصیلات خواهر خود نیز گفت: ایشان لیسانس فیزیک از دانشگاه شریف دارد و اکنون هم در حال تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در رشته علوم حدیث است.  همسر رئیسی هم دختر آیت‌ا... علم‌الهدی است. جمیله علم الهدی در 30 دی 1400 گفته بود: «چند روز پیش کتابی مربوط به همسر رئیس‌جمهور آمریکا را به من دادند که در ایران ۳۷ بار ترجمه شده و هر بار با تیراژ بالا منتشر شده است. عنوان کتاب میشل رویای دختر آمریکایی است. از من خواستند مشابه این کتاب را بنویسم. کتاب را خواندم خیلی قشنگ و جذاب و تاثیرگذار بود. حتی بخش‌هایی از آن را به رئیس‌جمهور نشان دادم و ایشان گفتند کتاب نوشتن شما در این زمینه کار درستی است.»
نام شما

آدرس ايميل شما

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1