تاریخ انتشار
شنبه ۷ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۱۷
کد مطلب : ۴۴۸۴۹۳
به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات؛

رواج دخانیات در بین دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی / کم‌کاری آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست / مدیرکل آموزش و پرورش پاسخ دهد

۶
۱
رواج دخانیات در بین دانش‌آموزان کهگیلویه و بویراحمدی / کم‌کاری آموزش و پرورش پذیرفتنی نیست / مدیرکل آموزش و پرورش پاسخ دهد
کبنا ؛
کشور ایران سابقه چندصدساله تولید و مصرف مواد مخدر دارد که این سابقه باعث شده به لحاظ تاریخی و فرهنگی، استعداد گسترش پدیده اعتیاد به مواد مخدر در کشور وجود داشته باشد. علاوه بر آن، در دهه های اخیر تغییرات شتابان اقتصادی اجتماعی، عوامل آسیب پذیری متعددی را به همراه داشته است. پیدایش اقتصاد متکی به نفت، رشد سریع جمعیت و به تبع آن افزایش قابل توجه جمعیت جوان کشور، گسترش تکنولوژی ارتباطات جهانی و افزایش سطح انتظارات نسل جوان، سیر توسعه صنعتی و مشکلات ناشی از آن شامل مهاجرت، افزایش قابل توجه جمعیت شهری به ویژه حاشیه نشینی و بیکاری از جمله عوامل آسیب پذیری به مشکلات اجتماعی مانند اعتیاد به مواد مخدر هستند. 
چندی پیش دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه میانگین سن اعتیاد در ایران، ۲۴ سال و چند ماه است و این سن اعتیاد در دنیا، ۱۹ سال است، گفت: نرخ شیوع اعتیاد در جمعیت فعال کشور، ۵ درصد است و این نرخ در دنیا بالای ۷ درصد است، اگرچه وجود یک معتاد هم در ایران زینبده نیست لیکن اگر اقدامات جمهوری اسلامی ایران نبود، وضعیت اعتیاد بدی را شاهد بودیم. اما با این وجود باید گفت که باز هم این میزان اعتیاد در کشور قابل قبول نیست. 
در کهگیلویه و بویراحمد هر چند جمعیت معتادان نسبت به سایر مناطق مختلف کشور زیاد نیست اما هشدار کارشناسان درباره کاهش سن اعتیاد به مواد مخدر و شناسایی ۶۰۰ بانوی معتاد به مواد مخدر زنگ خطر تهدیدهای این آسیب اجتماعی را به صدا درآورده است. کهگیلویه و بویراحمد با ۱۲ هزار نفر جمعیت معتاد نیازمند توجه ویژه برای کاهش اثرات پیامدهای این بلای خانمان‌سوز در مقوله‌های پیشگیری، درمان و فراهم کردن شرایط بازگشت معتادان به جامعه است.
از سوی دیگر، بررسی ها نیز نشان می دهد که ۶۵ درصد همسر آزاری ، ۵۵ درصد طلاق ، ۱۳ درصد کودک آزاری ، ۲۵ درصد قتل عمد ، ۲۳ درصد نزاع و خشونت ، ۳۰ درصد جرائم کیفری و ۱۰ درصد جرائم مالی به خاطر تهیه ، توزیع و مصرف موادمخدر است که این آمارها نشان می دهد که پیامدهای اعتیاد به افراد معتاد ختم نمی شود و مشکلات آن دامن خانواده و حتی جامعه را می گیرد.
با نزدیک شدن به روز جهانی بدون دخانیات، در خطبه‌های نماز جمعه این هفته به موضوع دخانیات و مواد مخدر در استان تأکید بسیاری شد. حجت الاسلام صلواتی امام جمعه قلعه رئیسی با بیان اینکه مواد مخدر بلای جان خانواده‌ها شده است و یکی از آسیب‌های در حال رشد بخش چاروسا اعتیاد به مواد مخدر و رواج آن در بین جوانان می‌باشد تصریح کرد: همگان باید کمک کنند تا خانواده‌ها و جامعه را از این مصیبت نجات دهیم در مرحله اول پدر و مادر باید توجه کنند و فرزندانشان را از افتادن در این دام نجات دهند در مرحله بعد آموزش و پرورش و نهادهای فرهنگی و عموم جامعه باید برای مقابله با این بلا قیام کنند انتظار این است که نیروی انتظامی در منطقه با کسانی که مواد مخدر را به منطقه انتقال می‌دهند و خرید و فروش می‌کنند و خانواده‌ها را نابود می‌کنند برخورد کند و منطقه را برای مواد مخدری‌ها ناامن کند.
حجت الاسلام راوند امام جمعه دیشموک نیز با اشاره به دهم خرداد روز جهانی بدون دخانیات گفت: در بخش دیشموک سن مصرف دخانیات به دانش آموزان رسیده است، اگر به این مسئله توجه نکنیم فرزندانمان از دست می‌روند.
 راوند با اشاره به نیمه کاره رها شدن سالن روستای درغک افزود: چرا سالن روستای درغک را تکمیل نمی‌کنند، چرا غیر اصولی ساخته شد، چرا از زمان ساخت آن بیش از ده سال می‌گذرد
 امام جمعه دیشموک ادامه داد: این سالن فرسوده شده که از مسئولان استانی خواستار بررسی وضعیت این سالن ورزشی هستیم.
 مدیرکل پزشکی قانونی استان کهگیلویه و بویراحمد آماری از فوت شدگان ناشی از سوء مصرف مواد مخدر اعلام کرده که در نوع خود نگران کننده و قابل تامل است.
کامروز امینی مدیرکل پزشکی قانونی کهگیلویه و بویراحمد در گزارش سالانه این دستگاه مربوط به سال ۱۴۰۰ چنین اعلام می کند که در بحث فوت ناشی از سوء مصرف مواد مخدر استان در سال گذشته ۶۶ فوتی داشتیم.
مدیرکل پزشکی قانونی می‌گوید این عدد نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۵ درصد افزایش را نشان می‌دهد که در این بین ۵۴ نفر فوتی مرد و ۱۲ مورد فوتی هم معتادان زن هستند.
همانطور که ائمه جمعه تأکید کردند سن اعتیاد در استان کهگیلویه و بویراحمد در حال کاهش است و حتی در برخی از موارد در بین دانش‌آموزان نیز رواج پدیده اعتیاد دیده می‌شود. دانش‌آموزانی که به ورطه اعتیاد می‌افتند، معمولاً آینده و پیشرفت تحصیلی دیگر برای آنها معنایی ندارد. اعتیاد پدیده‌ای است که رهایی از آن در اغلب موارد بسیار سخت و در برخی از موارد ناممکن است. از این رو آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد وظیفه دارد که نسبت به این موضوع به طور جدی ورود کند. هر چند سخت‌گیری‌های غیراصولی و غیرکارشناسانه نه تنها نمی‌تواند از این پدیده جلوگیری کند، بلکه ممکن است به آن دامن نیز بزند. عزتخواه مدیرکل آموزش و پرورش استان باید پاسخ دهد که چه برنامه‌ای برای پیشگیری و مبارزه با شیوع اعتیاد در بین دانش‌آموزان در نظر گرفته است. کمیته آسیب‌های اجتماعی در این اداره‌کل چه طرح‌ها و برنامه‌هایی برای درمان و پیشگیری در نظر گرفته است. سایر دستگاه‌های فرهنگی چه اقداماتی انجام داده‌اند؟ همگی باید پاسخ دهند که چرا سن اعتیاد به دانش‌آموزان رسیده است؟ به نظر می‌رسد با وجود اینکه پژوهش‌های بسیاری در مورد علل و عوامل مرتبط با و مؤثر بر شیوع اعتیاد در استان انجام گرفته است، اما هنوز برنامه اصولی برای کنترل آن از سوی این دستگاه‌های فرهنگی صورت نگرفته است. 
نام شما

آدرس ايميل شما

باشت
Iran, Islamic Republic of
مدیرکل. آموزش وپرورش و آینده نسل جوان را نابود میکند هرچه زودتر باید عوض شود
همکار
Iran, Islamic Republic of
اقای استاندار از اول معلوم بود که این اقا بدرد مدیریت این اداره حساس و مهم نمیخورد جلوی ضرر را هرچه زودتر بگیرید...
متاسفم
Iran, Islamic Republic of
هیچ برنامه ای ندارند اقایان مدیر و مسئولین استان فقط تلاش میکنن یه پستی بگیرند بعد از انتصاب هیچ انگیزه و اشتیاقی ندارند دولت انقلابی که ما انتظار داشتیم این نبود با این مدیران هیچ تغییر و تحولی در این استان اتفاق نمی افتد و روز به روز جونان ما و مردم نا امیدتر میشوند
Iran, Islamic Republic of
کم کاری از اموزش و پرورش نیست بروید خیابانهای شهر را نگاه کنید و ببینید در کافه های سنتی و کافی شاپها چه میگذرد...دیواری از اموزش و پرورش کوتاه تر نیست که همه ی تقصیرها را گردن اون میندازید؟؟با سخنرانی فصلی مشکلات حل شدنی نیستند همه ی نهادها باید کار کنند ...نسل جدید جامعه ی ایرانی به دنبال خوشی های آنی و زودگذر است...علاقه ای به تلاش نشان نمیده بروید علت یابی کنید چرا تقصیر را متوجه یک نهاد می کنیم؟؟
همشهری
Iran, Islamic Republic of
انتقال مواد مخدر به كشور و فروش آن توسط سودجویان، چه ارتباطی به مدیرکل آموزش و پرورش دارد!؟
البته نقش آموزش و پرورش و دیگر دستگاه های متولی در تبیین ناهنجاری ها، بر کسی پوشیده نیست
ولی اینکه من خودم تمایل به مصرف مواد مخدر دارم و به راحتی در کوچه و بازار به فروش میرسد که تقصیر مدیرکل نیست!!!؟
به نظر بنده، نقش خانواده در پیشگیری از این مسائل در درجه بالای اهمیت قرار دارد
نهادهای نظارتی کجای کار هستند؟
چرا حسب قوانین با فروشندگان برخورد نمی شود!
شاید قوانین بازدارنده نیست...
Iran, Islamic Republic of
عزل کنید این مدیران کل ضعیف را
کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

کارنامه‌سازی میلیاردی زاکانی

اولین خروش رسانه‌ای شهرداری علی‌رضا زاکانی پر کردن بیلبوردهای تبلیغاتی شهر تهران با گزارش ...
وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

وزش باد خیلی شدید در تهران/خیزش گرد و خاک و کاهش کیفیت هوا

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان‌ تهران، وضعیت جوی استان تهران آسمانی صاف تا قسمتی ...
شوک روسی به فولاد ایران

شوک روسی به فولاد ایران

روسیه پس از نفت، بازار فولاد را هم از چنگ ایران درآورد. با تهاجم روسیه به اوکراین، آمریکا ...
1