کد QR مطلبدریافت لینک صفحه با کد QR

کبنا گزارش می دهد؛

آئین تجلیل از فعالان میراث فرهنگی در کهگیلویه

31 ارديبهشت 1401 ساعت 22:37

به مناسبت هفته میراث فرهنگی آئین تجلیل از فعالان شهرستان کهگیلویه باحضور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، فرماندار کهگیلویه، و مسئولان استانی و شهرستانی در سالن فرمانداری دهدشت برگزار شد.


به مناسبت هفته میراث گردشگری آئین تجلیل از فعالان شهرستان کهگیلویه با حضور مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری، فرماندار کهگیلویه و مسئولان استانی و شهرستانی در  سالن فرمانداری دهدشت برگزار شد.
به گزارش کبنا، مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان کهگیلویه و بویراحمد در این آیین با بیان اینکه این استان به لحاظ قدمت و سابقه دیرینه، دارای ظرفیت های فراوانی در حوزه میراث فرهنگی است.
سعید طالب پور افزود: در حوزه میراث، آثار فاخر ارزشمندی در استان وجود دارد ، که شهرستان کهگیلویه پایتخت حوزه میراث فرهنگی در استان است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از آثار تاریخی استان در مکان های کوهستانی واقع شده است افزود: این آثار در اختیار برخی از افراد سودجو، کسانی که دلالان اشیاء تاریخی هستند و ارزش فرهنگی این آثار تاریخی را نمی دانند قرار می‌گیرد.
وی شناسنامه و هویت هر کشور را آثار فرهنگی آن دانست و افزود: همه افراد جامعه موظف هستند که در قبال آثار فرهنگی به جا مانده از گذشتگان مسئولیت پذیر باشند.
طالب پور با بیان اینکه بلادشاپور ۳۵ هکتار وسعت دارد افزود: تا به امروز کارهای خوبی انجام گرفته است و اعتبارات قابل توجه ای هزینه شده است. و ۵ میلیارد تومان اعتبار در حال احیا و مرمت بخشی از این مجموعه است. که بخشی از آن احیا شده است و در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه میراث فرهنگی یکی از مجموعه های فاخر در سطح کشور است و در ردیف اعتبارات ملی قرار گرفته است افزود: به همت نماینده مردم کهگیلویه مجوز ماده ۲۳ میراث تاریخی دهدشت دریافت و نهایی شده است.
وی در ادامه افزود: میراث فرهنگی وظیفه احیا و مرمت بافت های تاریخی را دارد، و وقتی بافت تاریخی احیا شد باید زنده بشود ،و زنده شدن به این معناست که یک گروهی،یک NGO آنجا مستقر و فعال بشود که آن بافت تاریخی تخریب نشود.
سید عبدالعزیز موسوی در این آیین با بیان اینکه یکی از اهداف وزارت میراث فرهنگی معرفی فرهنگ کهن ، غنی و تأثیرگذار ایران به تمام دنیاست افزود: این وزارت باید تلاش کند که دستیابی پیدا کند به آن جایگاه واقعی ایران در جهان که به عنوان یکی از غنی و کهن ترین و تاثیرگذار ترین فرهنگ ها و تمدن های بشری با ویژگی های بی نظیری که فرهنگ و تمدن ایرانی دارد.
موسوی با بیان اینکه یکی از سیاست های میراث فرهنگی شناسایی و مستند سازی میراث فرهنگی است گفت: بافت تاریخی دهدشت یکی از ظرفیت های مغفول مانده در زمینه گردشگری است که برای توسعه نیازمند همکاری همه نهادهای استانی است.
وی افزود: بلادشاپور یکی از بزرگترین آثار دوره صفوی است و ارزش این بافت تاریخی فراوان است.
وی احیا بافت قدیمی دهدشت را به عنوان یکی از نقاط مهم هویت مردم دانست و افزود: احیا بافت تاریخی شهر می تواند باعث رونق صنعت گردشگردی، شهر شود و باعث در امد زایی و اشتغال توسعه شهر بشود.
موسوی تصریح کرد: تاکنون تلاش های فراوانی برای ساماندهی بافت تاریخی دهدشت انجام شده است و می‌توان گفت اهمیت احیا شهر تاریخی برای دهدشت در اولویت است.
​​​


​​​​​​


کد مطلب: 448227

آدرس مطلب :
https://www.kebnanews.ir/news/448227/آئین-تجلیل-فعالان-میراث-فرهنگی-کهگیلویه

کبنانیوز
  https://www.kebnanews.ir

1