تاریخ انتشار
جمعه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۴۸
کد مطلب : ۴۴۷۶۸۵
در خطبه‌های نماز جمعه یاسوج مطرح شد

کشت و کارهای بی‌حاصل در کهگیلویه و بویراحمد

۰
کشت و کارهای بی‌حاصل در کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛امام جمعه یاسوج گفت: چرا به جای کشت محصولات حیاتی در سال‌های اخیر به کشت هندوانه و خیار و صیفی جات روی آورده‌ایم و هر سال هم از ضرر کشاورزان می‌شنویم.
به گزارش کبنا، آیت الله سید نصیر حسینی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر یاسوج به موضوع کشاورزی و برخی کشت‌های بی حاصل اشاره کرد و گفت: فصل کشت و کشاورزی و همچنین فصل کشت صیفی جاتی مثل هندوانه، خیار خربزه و گوجه است که در استان ما نیز مانند کل کشور چنین کشت‌هایی صورت می‌گیرد.
 وی افزود: باید مسئولان و کشاورزان دقت کرده نیاز سنجی کنند نیازهای داخلی و صادرات را پیش‌بینی کرده و سپس اقدام به کشت کنند.
 حسینی با انتقاد از اینکه گاهی اوقات نیازسنجی برای کشت‌ها صورت نمی‌گیرد یادآور شد: مثلاً در کشت هندوانه در سالهای اخیر هیچ گاه نیازسنجی نکرده‌ایم در حالی که بازار از چنین محصولی اشباع شده و صادرات هم گاهی ممنوع می‌شود و بر همین اساس هزینه‌های بسیار زیادی روی دست کشور و کشاورزان گذاشته می‌شود.
 وی گفت: تاکنون خسارت‌های زیادی برای کشت هندوانه خیار و سایر صیفی جات داشته‌ایم باید در نظر گرفت برای هر کیلو هندوانه چقدر باید آب مصرف کرد و دست آخر هم به دلیل مشکلاتی که ایجاد می‌شود مزرعه هندوانه را شخم می‌زنند.
 حسینی در ادامه با بیان اینکه چرا باید در کشور و استان ما چنین شود و چرا نباید بازار داخلی و خارجی را در نظر بگیریم و صادرات مدنظر باشد یادآور شد: نباید فقط خودمان را ببینیم بلکه باید بازارهای بیرون را نیز در نظر بگیریم چرا نباید ما هم مثل کشوری مثل برزیل گوشت صادر کنیم و همواره وارد کننده گوشت برزیلی باشیم.

 وی با انتقاد از اینکه هر چه در می‌آوریم برای خوردن خودمان است گفت: هر کشوری روی ریل توسعه صادرات می‌چرخد و نکته مهم این که باید روی محصولات حیاتی و استراتژیک فکر کنیم به جای کاشتن هندوانه کشت گندم و جو، برنج و حبوبات را در نظر بگیریم.
 حسینی با بیان اینکه اگر گندم و برنج نباشد بحران بزرگی در جامعه ایجاد می‌شود، گفت: چرا به جای کشت محصولات حیاتی در سال‌های اخیر به کشت هندوانه و خیار و صیفی جات روی آورده‌ایم و هر سال هم از ضرر کشاورزان می‌شنویم.
 وی در ادامه اظهارات خود در خصوص کشت‌های بی حاصل در کشور و استان کهگیلویه و بویراحمد گفت: مگر چه اندازه هندوانه می‌خوریم این چه تفکر غلطی است که باید محصولات روی دست ما بماند آیا بهتر نیست به جای آن حبوبات بکاریم تا هم در داخل از آن استفاده شود و هم صادرات حبوبات داشته باشیم.
 حسینی در بخش دیگری از اظهارات خود در خطبه‌های نماز جمعه به روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر اشاره کرد و گفت: باید از هلال احمر استان کهگیلویه و بویراحمد قدردانی کنیم که در همه بحران‌ها حضور داشته‌اند و هیچگاه زحمات آنها را در حادثه هواپیما و همچنین بحران زلزله سی سخت فراموش نمی‌کنیم.
 امام جمعه یاسوج در انتهای خطبه‌ها به روز تخریب مرقد ائمه اطهار در قبرستان بقیع اشاره کرد و گفت: وهابی‌ها توهین بزرگی به ائمه کردند آن اگر از دستشان برمی‌آید گنبد و بارگاه پیامبر اسلام را هم تخریب می‌کردند که اوج نفهمی و نادانی آنها را می‌رساند.
نام شما

آدرس ايميل شما

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

۶ ماده مغذی مورد نیاز بدن در پیری

اسیدهای چرب امگا ۳ می‌توانند عوامل خطر بیماری قلبی مانند فشار خون بالا و‌تری گلیسیرید ...
رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

رستم قاسمی چگونه بیکارترین وزیر دولت رئیسی شد؟

وضعیت معیشت مردم فعلا در حدی شکننده است که در این شرایط، نیاز نخست مردم زنده ماندن است! ...
نامه‌ای خطرناک در راه است؟

نامه‌ای خطرناک در راه است؟

‌نوشتن از اوضاع پیچیده فوتبال ایران امری تکراری شده ولی اصرار بر رفتارهای عجیب‌و‌غریب ...
1