تاریخ انتشار
يکشنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۱۷
کد مطلب : ۴۴۷۵۵۰
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری؛

آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی در دستور کار کمیسیون امور عمومی و اداری دولت / پیش‌بینی بازنشستگی 50 هزار معلم در سال جاری

۱
۱
آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی در دستور کار کمیسیون امور عمومی و اداری دولت / پیش‌بینی بازنشستگی 50 هزار معلم در سال جاری
کبنا ؛
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در نشست خبری به مناسبت هفته بزرگداشت مقام معلم بابیان اینکه نسبت به مطالبات معلمان مسئولیت داریم، اظهار کرد: آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی در دستور کار کمیسیون امور عمومی و اداری دولت قرارگرفته است.
به گزارش کبنا به نقل از مرکز اطلاع‌رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش‌وپرورش، صادق ستاری فرد؛ در نشست خبری با اصحاب رسانه که به مناسبت بزرگداشت هفته معلم برگزار شد؛ ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مرتضی مطهری اظهار کرد: حضرت امام خمینی (ره) فرمودند؛ جایگاه معلمی از سویی هم‌شان با انبیا و از سویی دیگر هم‌شأن قرآن است، زیرا قرآن، کتابی انسان‌ساز است و معلمان هم انسان‌ساز هستند.
وی افزود: خداوند، اولین معلم بشریت و پیامبر (ص) به‌عنوان دومین معلم شناخته می‌شوند و در مرتبه سوم پدران و مادران نقش و جایگاه معلمی را دارند و در مرتبه بعد نیز هر فردی که به کودکی و نوجوانی علومی را منتقل می‌کند به‌عنوان معلم تعریف می‌شود. لذا شأن و منزلت معلمی هم‌نوا با نقش پدر و مادر، نقش انبیا و نقش قرآنی بیان‌ شده است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به این‌که میزان پیشرفت هر کشور به‌نظام تعلیم و تربیت و معلمان آن کشور وابسته است، گفت: رهبر کبیر انقلاب اسلامی در موضوع اهمیت نقش معلمان در جامعه فرموده‌اند؛ سعادت و شقاوت همه مردم به مدرسه برمی‌گردد و کلید این سعادت و شقاوت در دستان معلمان است. در سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش نیز از مدرسه به‌عنوان «کانون تربیت محله» نام ‌برده شده است که معلم در آن، نقش محوری داشته و بسترساز پیشران در تمام عرصه‌ها است.
معلم، پیشران‌ جامعه دانش‌بنیان است
ستاری فرد با اشاره به شعار سال گفت: اگر امسال را سال دانش‌بنیان بنامیم. معلم، پیشران‌ جامعه دانش‌بنیان است و معلم پایه ریز و پایه‌گذار تمدن نوین اسلامی در گام دوم انقلاب است.
وی نقش معلم را در تربیت جامعه دانش‌بنیان اسلامی و ایجاد یک زندگی مناسب برای نسل آینده نقش بی‌بدیلی دانست و تصریح کرد: در این عرصه الگوهایی همچون شهید مطهری، شهید رجایی، شهید باهنر و ... به ما معرفی می‌شوند که این افراد در تمام عرصه‌ها نقش‌آفرینی کردند.
وی با گرامیداشت یاد شهدای معلم به‌ویژه معلمانی که در دوره کرونا فوت شدند، گفت: معلمان، در آموزش‌های حضوری، مجازی و ترکیبی تلاش کردند و عملکرد خوبی داشتند. همچنین در دولت جدید بسترسازی‌های مناسبی برای بازگشایی مدارس انجام شد و امروز شاهد حضور بیش از ۹۴درصد از دانش آموزان در کلاس‌های درس هستیم.
دیدار معلمان با مقام معظم رهبری و رئیس‌جمهور، از مهم‌ترین برنامه‌های هفته بزرگداشت مقام معلم
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش در اعلام برنامه‌های پیش رو در هفته بزرگداشت مقام معلم گفت: دیدار و گفتگوی مجازی وزیر آموزش‌وپرورش با معلمان و دانش آموزان منتخب در روز 17 اردیبهشت، دیدار حضوری وزیر آموزش‌وپرورش با معلمان، برگزاری نشست مجازی از طریق شبکه شاد، دیدار فرهنگیان با رئیس محترم جمهور در روز 20 اردیبهشت و دیدار با مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) در روز 21 اردیبهشت، از مهم‌ترین برنامه‌های ستاد بزرگداشت مقام معلم در هفته بزرگداشت مقام معلم است.
وی افزود: برنامه‌های نمادین به مناسبت تکریم مقام معلم از فردا در مدارس کشور آغاز می‌شود و تقدیر از معلمان پیشکسوت و بازنشسته که سال‌ها برای رشد و تعالی جامعه زحمت‌کشیده‌اند، در دستور کار قرار دارد. حضور معاونین وزیر در استان‌ها، دیدار با خانواده‌های معلمان شهید و گفتگوی وزیر آموزش‌وپرورش با چهره‌های برتر و ماندگار معلمی و معلمانی که تحت عنوان جلوه‌های ویژه معلمی شناسایی‌شده‌اند، از دیگر برنامه‌های هفته پیش رو است.
برگزاری پویش معلم خوب من در راستای تکریم و تقدیر از معلمان
ستاری فرد با اشاره به شناسایی معلمان فداکار و شاخص در طرح جلوه‌های معلمی گفت: با اجرای این طرح، درمجموع 3 هزار و 95 نفر در سطح منطقه، 399 معلم در استان و 17 معلم در کشوری تحت عنوان جلوه‌های معلمی شناسایی و معرفی شدند که در طول این هفته از آن‌ها تقدیر خواهد شد.
وی گفت: یکی از برنامه‌های دیگر این هفته، برگزاری پویش معلم خوب من است که شرکت در آن برای عموم مردم آزاد است و این پویش در راستای تکریم و تقدیر از معلمان نقش‌آفرین و تأثیرگذار برگزارشده است.
سخنگوی وزارت آموزش‌وپرورش با اشاره به اینکه رسانه‌ها جهادگران تبیین هستند، گفت: قطعاًآموزش‌وپرورش به‌تنهایی نمی‌تواند در شناسایی و معرفی معلمان ماندگار و فداکار موفق باشد و در این زمینه به حمایت رسانه‌ها نیازمند است.
نسبت به مطالبات معلمان مسئولیت داریم
وی، معلم و آموزش‌وپرورش را مولد سرمایه اجتماعی دانست و گفت: معلمان مطالبات برحقی دارند که ما نسبت به این مطالبات مسئولیت داریم. مطالبات آن‌ها شنیده‌ شده و با پیگیری دولت و تلاش وزیر آموزش‌وپرورش به دستاوردهای خوبی هم رسیده است. یکی از مطالبات، مطالبه استخدام بود که بخش زیادی از آن انجام ‌شده و باقی هم در حال انجام است و نقطه ابهامی در این مورد وجود ندارد.
آیین نامه اجرایی رتبه‌بندی در دستور کار کمیسیون امور اداری و استخدامی هیات دولت قرارگرفته است
ستاری فرد مطالبه دوم معلمان را مربوط به قانون رتبه‌بندی دانست و تصریح کرد: در این خصوص، لایحه‌ای که در اسفند 99 و در دولت قبل، تدوین ‌شده بود، شامل بسیاری از معلمان ازجمله معلمان استثنایی و فرهنگیان شاغل در ادارات نمی‌شد، اما با شروع کار دولت جدید در راستای اجرای عدالت و توجه به مناطق محروم و معلمان عشایری، امتیازات ویژه‌ای برای این معلمان ازجمله امتیاز تعجیل در رتبه پیش‌بینی شد. لایحه جدید رتبه‌بندی در روز 16 اسفند 1400 توسط مجلس تصویب و با پیگیری‌های لازم در همان روز توسط شورای نگهبان تائید شد و برای آن اعتباری معادل 38 هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شد.
وی افزود: طبق قانون بایدآیین‌نامه این لایحه در مدت یک ماه از طرف آموزش‌وپرورش تدوین و در اختیار هیات وزیران قرار می‌گرفت که این آیین‌نامه در 23 فروردین به هیات وزیران داده شد. این آیین‌نامه، یک آیین‌نامه پیشنهادی است و در دو مرحله امکان اصلاح در آن وجود دارد که از روز 6 اردیبهشت‌ماه در کمیسیون امور عمومی و اداری دولت در دستور کار قرار گرفت و آموزش ‌و پرورش بلافاصله بعد از تائید آیین‌نامه توسط هیات وزیران آن را به انسجام خواهد رساند.
رتبه‌بندی شامل همه معلمان خواهد شد
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: بر اساس این آیین‌نامه همه معلمان شامل رتبه‌بندی می‌شوند. این آیین‌نامه نیروهای معلمی و آموزشی شاغل در ادارات را دربرمی‌گیرد ولی نیروهای اداری با حکم اداری را شامل نمی‌شود که در پیشنهاد وزارت آموزش‌وپرورش، قرار است آن‌ها هم زیر چتر این آیین‌نامه قرار گیرند.
ستاری فرد در بخش دیگری از سخنان خود گفت: خوشبختانه توانستیم معادل 1150 میلیارد تومان اعتبار به تغذیه رایگان دانش آموزان در حاشیه شهرها اختصاص دهیم.
آیین‌نامه نقل و انتقالات فرهنگیان در راستای سیاست‌های کلی خانواده ابلاغ شد
وی در خصوص آیین‌نامه نقل و انتقالات و اصلاحات مربوط به این آیین نامه گفت: آیین‌نامه نقل و انتقالات فرهنگیان در 7 اردیبهشت 1401 باهدف اجرای سیاست‌های کلی خانواده و بر اساس خانواده محور، اصلاح و تدوین گردید در این آیین‌نامه موضوع نقل‌وانتقال درون استانی به استان‌ها ابلاغ شد و در خصوص انتقال برون‌استانی شرط سنوات کمتر شد، انتقال دائم منوط به تعهد خدمت و شرط انتقال موقت هم دارا بودن دو سال تجربه کاری در نظر گرفته شد.
استثنائات نقل‌وانتقال فرهنگیان
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در آیین‌نامه نقل‌وانتقال، استثناهایی در نظر گرفته‌ شده است ازجمله انتقال زوجین فرهنگی به محل خدمت همسر، انتقال فرهنگیان که همسران شاغل در نیروی نظامی و یا جانباز دارند و فرهنگیان که از ابتدای سال 1400 ازدواج‌کرده و صاحب فرزند شده‌اند، از شرایط استثنایی نقل‌وانتقال است.
معاون وزیر آموزش‌وپرورش در مورد راهکار جبران وقوع موج بازنشستگی معلمان پس از رتبه‌بندی، اظهار کرد: بر اساس مصوبه مجلس، همکاران می‌توانند تا ۶۵سالگی در آموزش‌وپرورش کار کنند و تلاش داریم با نگه داشت این نیروها، موضوع را مدیریت کنیم.
پیش‌بینی بازنشستگی50 هزار معلم در سال جاری
وی اضافه کرد: پیش‌بینی بازنشستگی۵۰هزار نفر را داشته‌ایم، اما در تلاش هستیم بتوانیم بخشی از کمبود نیرو را از طریق قانونی تأمین کنیم و به همین علت تلاش شده است تا حق‌التدریس شاغلین نیز ماهانه پرداخت شود.
ستاری فرد با اشاره به اینکه اقدام دیگر برای تامین نیروی انسانی جذب نیرو از طریق آزمون استخدامی است گفت: ۳۴هزار و ۸۱۳نفر از طریق آزمون استخدامی که ۱۶اردیبهشت برگزار می‌شود استخدام می‌شوند همچنین ۲۵هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان داریم که به این جمع اضافه خواهد شد.
وی همچنین در خصوص اجرای مدرسه مجازی برای دانش‌آموزان خارج از کشور گفت: در ۳۷کشور دنیا مدرسه ایرانی داریم که با دستور وزیر آموزش‌وپرورش و هماهنگی سازمان مدارس غیردولتی و مدارس خارج از کشور، طرح مدارس مجازی برای دانش‌آموزان ایرانی خارج از کشور اجرا خواهد شد.
خبرهای خوبی در مورد بیمه تکمیلی فرهنگیان خواهیم داشت
ستاری فرد در پایان گفت: عقد قرارداد بیمه تکمیلی در دست بررسی است و انشالله در این خصوص خبرهای خوبی برای همکاران فرهنگی داریم.
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
جناب ستاری حضرتعالی از منطقه ای بسیار بسیار محروم ولی سراسر صدق و صفا و پاکی با نان و لقمه خالی و لی پاک دارای مذهب و اعتقادی پاک و خاکی رشد و پرورش یافته ای دین و مذهب اسلام پاک و ناب محمدی حتی به قولی اجازه دروغ مصلحتی را به کسی نداده است بیا با اتکا به خدا به خاطر چهار صباحی از یهودیان امت پیغمبر که جهت منافع و اقتدار و قدرطلبی تمام ارکان اسلام را به سخره گرفته اند دوری بجوی و با معلمین این قشر فقیر اما شریف دروغ نگو گرچه توهین به یهودیان است یهودیان هم دروغ نمی گویند این مسولین دین جدیدی که بر پایه دروغ است ابداع کردند و به نام دروغ خون مردم مکیده اند
محاکمه یاران روحانی

محاکمه یاران روحانی

 «بيش از 500 هزار نفر از دانشجويان، طلاب و اقشار مختلف مردم با امضاي نامه‌اي از حسن روحاني ...
عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

عصبانیت از قانون‌شکنی‌های زاکانی

ناصر امانی عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران وضعیت رعایت قانون در شهرداری ...
قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

قاچاق انسان یا قاچاق مهاجر؟

در چند روزی که از تعطیلات عید نوروز می‌گذرد جنجالی پیرامون حضور مهاجران افغانستانی در ...
1