تاریخ انتشار
پنجشنبه ۲۱ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۱۴
کد مطلب : ۴۴۴۵۴۹
رئیس کل دادگستری استان:

کهگیلویه و بویراحمد رتبه 31 نزاع در کشور است

۱
۰
کهگیلویه و بویراحمد رتبه 31 نزاع در کشور است
کبنا ؛همایش ریش‌سفیدان، ذی‌نفوذان، نخبگان و سران طوایف استان کهگیلویه و بویراحمد با عنوان رهروان حاج قاسم سلیمانی در یاسوج برگزار شد.
به گزارش کبنا نیوز به نقل از روابط عمومی و ارتباطات دادگستری استان، نگین تاجی رئیس کل دادگستری در سخنانی از صلح وسازش و احترام ریش سفیدان در بین ایلات و طوایف گفت.

حسن نگین تاجی رئیس کل دادگستری استان دراین همایش با بیان اینکه «یکی از قوانین طبیعی خلقت در نظام دادرسی که ریشه در فطرت بشر دارد موضوع صلح و سازش است»، گفت: در گذشته بسیار دور وقتی اختلافی بین بشر در یک جامعه بوجود می آمد اولین نگاه بحث صلح و سازش توسط خود مردم با احترام به بزرگان بود که سبب میشد بسیاری از معضلات امروزی را مانند طلاق و خود کشی در سالیان گذشته در جامعه ی عشیره ای قبیله ای استان به ندرت داشته باشیم.
نگین تاجی اظهار داشت: ما باید از این ظرفیت بسیار وسیع و کارآمد یعنی استفاده از مردم و نهادهای مردمی و شما عزیزان و ریش سفیدان و بزرگان استفاده حداکثری داشته باشیم. مهارت ها و ظرفیت هایی که شما در امر صلح و سازش  دارید گاهی اوقات ما قضات و سایرین نداریم.
این مقام قضایی خطاب به معتمدان و ریش سفیدان حاضر در این همایش گفت: ورود ظریف ، هوشمندانه و خیرخواهانه و متکی بر تجربه که شما در امر حل و فصل دعاوی دارید گاهی با تحصیلات دانشگاهی حتی تا درجه ی دکترا، حاصل نمی‌شود و شاید نتوانیم به صورت علمی و بدون کمک گرفتن از تجربه و جایگاه بزرگان یک اختلاف ساده را حل کنیم این حکایت از نقش موثر و ظرفیت ارزشمندی است که شما دارید .
نگین تاجی افزود: در احادیث ذکر شده اصلاح ذات البین از ساعت ها نماز و روزه مستحبی باارزش تر است و کسانی که وارد این حوزه می شوند مقربان درگاه الهی هستند.

وی با بیان اینکه در دنیای معاصر بحث پرداختن به نهادهای سازشی مورد توجه قرار گرفته است، گفت: طرح های کاهش آسیب های اجتماعی در قالب سفیران صلح، همیاران شورا با حضور ریش سفیدان و معتمدان محلی توسط دادگستری استان اجرایی شده و بسیاری از دعاوی مناطق که به آنها سپرده شده با مصالحه و سازش پایدار خاتمه پیدا کرده است.
وی با بیان این سؤال  که چه چیزی باعث شده در همه دنیا به سمت نهادهای مردم نهاد در امر سازش و یا پیشگیری از وقوع جرم پیش روند، بیان داشت: بهترین و مهترین عامل این هست که وقتی یک موضوعی از طرف شما مردم حل و فصل شود بصورت ریشه ای حل و فصل شده و با نقش آفرینی ایلات و طوایف  آسیب ها کاسته می شود  و بنابراین نقش پر رنگ معتمدان در کاهش آسیب ها و حل و فصل اختلافات بسیار پر رنگ و اثرگذار است.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: بسیاری از نزاع هایی که در استان وجود دارد ناشی از اختلافات خانوادگی و اختلافات ملکی است.
مقام ارشد قضایی استان در ادامه اظهار داشت: در دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد بدنبال آن هستیم که نه تنها از ظرفیت شما در زمانی که دعوایی رخ می دهد استفاده کرده، بلکه در ستاد صبر استان استفاده کنیم.    
وی افزود: شیوه عملکرد ستاد صبر این است که در مساجد محله های مختلف از ظرفیت معتمدین و خیر اندیشان هر محله که در پیشگیری کشورهای غربی به طراحی محیطی معروف است استفاده نماییم .
نگین تاجی قاضی القضات دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد، گفت: ریش سفیدان و معتمدین و متنفذین آسیب های آن محلات را شناسایی  و قبل از آنکه تبدیل به یک نزاع شود از آن جلوگیری کنند.

وی با بیان اینکه تصور این است تمام آسیب های اجتماعی را باید پلیس و دادگستری مدیریت کند و وقتی یک اتفاقی رخ می دهد چنان دادگستری و پلیس مورد هجمه قرار می گیرند گویا اینکه دیگر هیچ نهاد یا سازمانی غیر از پلیس مسئولیتی ندارد الان نظام هایی که در حوزه کاهش آسیب های اجتماعی موفق بوده اند، بر 2 موضوع خانواده و آموزش و پرورش تمرکز دارند. یعنی در دنیای امروز نهادها به آموزش و پرورش و نقش خانواده در افزایش مهارت های زندگی توجه دارند، امروز مهارت صبر در سختی ها، خودباوری، عزت نفس و کنترل خشم جایی در خانواده ها و آموزش های بعدي ندارد .
رئیس شورای قضایی استان کهگیلویه و بویراحمد، افزود : تصور اشتباه این است تمام حوادث باید توسط پلیس و دادگستری دنبال شود ، در حالی که 22 نهاد در حوزه پیشگیری وجود دارند که شرح وظایف برای شان وجود دارد اما متأسفانه شاهد ترک فعل های فراوان هستیم و ضعفی که در قانون وجود دارد برای ترک فعل هایی که موجب تضییع حقوق مردم می شود در بعضی از موارد قانون جرم انگاری نکرده است.
وی گفت: چرا بعد از سالها همچنان روستاییان در خصوص ارضی شان با هم اختلاف داشته باشند، چه موقع باید طرح کاداستر در خصوص تثبیت حدود مالکیت اراضی ملی و اراضی زراعی مشخص شود تا درگیری طایفه ای ایجاد نشود، ما مسئولین هم؛ باید به وظایف خودمان عمل کنیم و دنبال این نباشیم که درگیری ایجاد شود و بعد پلیس و دستگاه قضایی را زیر سئوال ببریم مسئولان دیگر هم  وظایفی دارند که اگر به آن عمل کنند دیگر نیازی به مداخله پلیسی و قضایی نداریم.
وی افزود:در طرح کاداستر در زمینه اراضی ملی خوشبختانه در دادگستری استان صد در صد تثبیت حدود اراضی ملی انجام شده است و در خصوص اراضی زراعی و نسقی که با توجه به شرایطی که وجود دارد و عدم همکاری بعضی از  نهادها روی زمین مانده و انجام نشده است.و این خود باعث بسیاری از درگیری های طایفه ای می شود.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشت: در سند تحول قضایی برنامه انسجام بخشی بین نهادهای متولی پیشگیری از وقوع جرم را در دستور کار داریم و بصورت نظام مند مسئولیت ها را از متولیان می خواهیم و در قالب وحدت ملاک ها و نیاز هایی که صورت می گیرد بتوانیم حتی برخوردهایی با مدیرانی که ترک فعل می نمایند، داشته باشیم.
وی در خصوص طراحی محیطی گفت: شورای حل اختلاف استان از شما دعوت خواهند کرد و در قالب برنامه ریزی در مساجد و تقسیم بندی و شناسایی آسیب های محلات، در ستاد صبر تصمیم گیری های خوبی در حل و فصل آسیب های اجتماعی شکل خواهد گرفت.
نگین تاجی گفت: در بحث پیشگیری از وقوع جرم با محور قرار دادن مساجد و محلات و تقسیم بندی آنان در ستاد صبر تدابیر لازم صورت خواهد گرفت.
رئیس کل دادگستری استان کهگیلویه و بویراحمد در ادامه به وضعیت استان در کشور در خصوص نزاع اشاره و اظهار کرد: رتبه استان در حوزه نزاع، ۳۱ کشور هست یعنی از ۳۰ استان وضعیت بهتری داریم اما به دلیل نشر و اشاعه ی آن در فضای مجازی سبب بزرگنمایی می شود در این راستا پویش هایی برای عدم استفاده از سلاح در ایلات و طوایف دنبال می شود.
وی با بیان اینکه بخش نامه وجود دارد که حتی استفاده از سلاح مجاز در مراسمات برخورد شود،گفت: اما این موضوع به تنهایی کافی نیست بلکه باید پویشی برای عدم استفاده از سلاح دنبال شود و اگر اتفاق و حادثه ناگواری رخ می دهد انتشار آن به نفع آرامش روحی و روانی جامعه و خانواده ها نیست.
وی در پایان افزود :  پویش نه به انتشار کلیپ ها که سبب از بین رفتن آرامش جامعه می شود می‌توانند توسط همه ما دنبال شود.

سردار مثنوی سپاه فتح کهگیلویه و بویراحمد با تبریک ایام الله دهه فجر و فرا رسیدن ایام رجب و اعیاد آن گفت: در همه دهه های گذشته دستاوردهای مختلفی مشاهده شده است در این راستا یکی از بزرگترین دستاوردها و سبب سند افتخار و تابلوی درخشان و سبب مباهات است، افزایش سرمایه اجتماعی است که پیش از انقلاب نبود و اگر این موضوع در قبل از انقلاب تجلی پیدا نمی کرد و در مسیر حکمرانی قرار نمی گرفت.
وی با بیان اینکه اگر از گردنه ها ی سیاسی و همچنین بحران ها و عقب نشینی دشمن و نهایتا مقبولیت در کنار مشروعیت را به رخ دنیا نشان دادیم و در مقابل دموکراسی غرب پیروز شدیم به واسطه حضور مردم در صحنه های مختلف است، ادامه داد: هرکجا موفقیتی حاصل شد به دلیل حضور و نقش مردم بود و هر کجا شکستی حاصل شد از این سرمایه دور بودیم از طرفی هر کجا گسست، شکاف طبقاتی مشاهده شد دچار خسران و شکست شدیم.
وی گفت: اگر امروز انقلاب اسلامی با قدی برافراشته عرض اندام می کند و سبب کم شدن فاصله اجتماعی شده است به دلیل پیوند بین حاکمیت و مردم است.
مثنوی افزود: شما معتمدان در ایلات و طوایف صاحب منصب و قوه عاقله در جامعه هستید و شما نقش آفرین هستید و اثر پذیری شما در ایلات قابل مشاهده است.
وی با بیان اینکه شما معتمدان سختی  ها و تنگناها را قبل از انقلاب مشاهده کردید و دانستید سختی و تنگنا مجوزی بر ایجاد خطا نیست، گفت: خطای بزرگ تر آن است که در شرایط سختی و تنگنا اشتباه و خطا مشاهده شود در این راستا سکوت ما در مواردی ترویج خطا و اشتباه محسوب می شود شما معتمدان در سالیان بعد از انقلاب از آزمون سختی ها موفق بیرون آمدید اگر در عرصه دفاع مقدس پیروزی حاصل شما نقش پشتیبانی  و حضور و میدان داری ها شما در کهگیلویه و بویراحمد اثبات شده است.
وی افزود: در کهگیلویه و بویراحمد یاد گرفتیم تهدیدات را تبدیل به فرصت کنیم و کارنامه درخشان آن ایجاب می کند مرعوب تشویش ها نشده و میدان به حریف واگذار نشود.
وی گفت: جوانان خواهان  همگرایی،   اتحاد طوایف و اقوام هستند شما معتمدان نقش کم نظیر و بی بدیلی در حل اختلافات پیش از ارجاع به مراجع قانونی دارید و اما بعد از قانون شما تابع قانون هستید.
مثنوی با بیان اینکه اگر اختلاف و قتلی سبب لکه دار شدن حیثیت استان شد و در محاکم قضایی مورد بررسی قرار گرفت  برای همه ما اجرای قانون مهم و ملاک است، گفت:   بزرگان و معتمدان برخی آداب و رسوم اشتباه را جمع آوری کردند اگر در مقاطعی شاهد جمع آوری دخانیات و اعتیاد بودیم به دلیل مخالفت و توزیع آن در مجالس توسط بزرگان بود.
وی با بیان اینکه نصرت و اراده الهی با نیات خیر معتمدان همراه است، گفت: ریش سفیدان و معتمدان حل کننده اختلافات، ترویج دهنده فرهنگ های مناسب هستند آنها با نقش ارزشمند خود سبب اتحاد ایل و طوایف می شوند امروز سلاح شما مظهر اقتدار و غیرت است و قابل قبول نیست در یک‌ مراسم دو هزار تیر شلیک شود این موضوع مناسب فرهنگ ارزشمند ایلی و طایفه ای نیست بنابراین برای حفظ کرامت انسانی حفظ ارزش ها و ترویج فرهنگ های مناسب باید در دستور کار قرار گیر

 
نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
این رتبه قابل قبول نیست ما باید رتبه اول را کسب کنین وسلام
سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

سعید جلیلی اپوزیسیون دولت می‌شود؟

یک واقعیت غیر قابل انکار وجود دارد و آن هم این است که سعید جلیلی در روزهای پساروحانی ...
برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

برنامه‌هایی که بیشترین حجم اینترنت را در گوشی مصرف می‌کنند

میزان استفاده از اینترنت در برنامه‌های مختلف و محبوب در بین کاربران در این خبر بررسی ...
اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

اخراج استادان یا برکناری استثناها‌؟

قطع همکاری یا به زبان خودمانی اخراج دو استاد دانشگاه بهشتی و صنعتی شریف باعث شد تا جمعی ...
1