تاریخ انتشار
چهارشنبه ۶ بهمن ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۴۹
کد مطلب : ۴۴۳۹۶۸
«کبنانیوز» موضوع بازگشت بازار سرمایه به مدار مثبت را بررسی کرد

بورس در سراشیبی سقوط / شایعه جدید در بازار ارز

۰
بورس در سراشیبی سقوط / شایعه جدید در بازار ارز
کبنا ؛سقوط آزاد بورس همچنان ادامه دارد و شاخص کل روز سه‌شنبه با ۲۶ هزار و ۶۶۱ واحد سقوط در رقم یک میلیون و ۲۰۸ هزار واحد ایستاد.
۲۰ مرداد ماه سال 99 ریزش بورس آغاز شد و شاخص کل تا به امروز بیش از ۳۵ درصد افت کرده است. از زمان ریزش شاخص زمزمه‌های نارضایتی سهام‌داران از وضعیت بازار بورس به گوش می‌رسید و گاهی اوقات شاهد تجمعات اعتراضی سهام‌داران بودیم. راهکارها و وعده‌های دولت دوازدهم و سیزدهم هم راه به جایی نبرد.
وعده‌ها منجربه پیشرفت در بازار بورس نشد
«مشکل بورس را سه روزه حل می‌کنیم» این بخشی از صحبت‌های قاضی‌زاده‌هاشمی بود که مدعی شده بود سه‌روزه می‌توان مشکل بورس را حل کرد. او که آن موقع نایب‌رئیس مجلس بود، وعده داده بود که در صورت رئیس جمهور شدن مشکل بورس را حل خواهد کرد چراکه حل مشکل بازار سرمایه به یک دستور حکومتی از رئیس‌جمهور نیاز دارد. او که حالا رئیس بنیاد شهید و معاون رئیس‌جمهور است هنوز هم از رئیس جمهور نخواسته که با یک دستور حکومتی مشکل بورس را در عرض چند روز حل کند. اما از قاضی‌زاده‌هاشمی که بگذریم رئیس جمهور و دیگر اعضای تیم اقتصادی دولت سیزدهم هم تا کنون بارها در خصوص کنترل و بهبود شرایط بازار بورس صحبت کرده‌اند، اما برخلاف وعده‌ها تا کنون پیشرفتی در این بازار شاهد نبودیم.
سقوط بورس ناشی از چیست؟
بر اساس آمارها بیش از ۹۹ هزار میلیارد تومان سرمایه مردم از بازار سرمایه خارج شده است و آنطور که گفته می‌شود سهام‌داران حداقل ۴۰ درصد از سرمایه خود را در بازار بورس از دست داده‌اند. حال این پرسش مطرح می‌شود که سقوط بورس ناشی از چیست؟ بی‌اعتمادی، نیاز به نقدینگی، مبهم بودن برخی از مسائل سیاسی و راهکارهای نامناسب از جمله مسائلی است که کارشناسان عامل آشفتگی بازار بورس می‌دانند. شاهین شایان‌آرانی، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد 24 در این خصوص می‌گوید: «مشکل اساسی در کشور ما تورم مزمن است که به هیچ وجه با استاندارد دنیا نمی‌خواند. کشور ما جزو معدود کشورهایی است که چنین تورمی را تجربه می‌کند، تورم بالای ۳۰ درصد، عملاً همه ساختار اقتصادی من جمله نظام بانکی و بازار سرمایه را متلاطم می‌کند و به هم می‌ریزد؛ چراکه پیش‌بینی‌ها را توام با خطا، برنامه‌های آتی را توام با ابهام و دیدگاه‌ها را به شدت کواته مدت می‌کند.‌ این از ویژگی‌های تورم بالا است. دلهره و دغدغه همه این است که قیمت‌هایی که با این شیب افزایش می‌یابد؛ هزینه خانوار و سرمایه را افزایش می‌دهد و لذا همه به فکر نگاه کردن به کوتاه مدت و پیدا کردن راه حل برای کوتاه‌مدت هستند. در چنین شرایطی هم بازار ارز با تلاطم مواجه می‌شود.»
او با بیان اینکه شاهد هستیم که در چنین شرایطی کل هزینه شرکت‌های بورسی با این تورم بالا می‌رود، گفت: «از سوی دیگر معلوم نیست، درآمدها بتواند منطبق شود و با افزایش تورم، سوددهی احتمالاً پایین می‌آید. همه این‌ها مسائلی است که ابهام و به هم ریختگی دورنمای اقتصادی را ایجاد می‌کند. در چنین شرایطی طبیعتاً هیچ بورسی نمی‌تواند عملکرد مثبتی داشته باشد. هر پیام منفی می‌تواند این بورس را دست خوش نوسان کند. در حال حاضر بحث مذاکرات و برجام نیز در هاله‌ای از ابهام است و مسئله آن روشن نیست. همه این‌ها را کنار هم بگذارید. این بورس قرار نیست در چنین شرایطی رشد داشته باشد. اگر بورس الان در شرایط رشد قرار بگیرد، غیرعادی است.‌»
بورس جان دوباره می‌گیرد؟
غلامرضا سلامی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط آشفته بورس طی ماه‌های اخیر در پاسخ به این پرسش که وضعیت بازار بورس را در ماه‌های آتی چگونه ارزیابی می‌کنید به «ابتکار» گفت: وضعیت بازار بورس در ماه‌های آتی بستگی به چند عامل دارد. اما مهم‌ترین آن مشخص شدن نتیجه برجام است. بر خلاف آن چیزی که ادعا می‌شود اقتصاد ما به شدت به نتیجه برجام گره خورده است. واقعیت این است که در شرایط تحریم قدرت مانور اقتصاد در عرصه بین‌الملل از بین می‌رود و هیچ کشوری حاضر به انجام مبادله تجاری با کشور تحریم شده نمی‌شود، بنابراین نتیجه برجام دارای اهمیت بسیار بالایی برای اقتصاد کشورمان است.
این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: طی سال‌های اخیر بخش واقعی اقتصاد کشورمان نه تنها تقویت نشده، بلکه ضعیف‌تر هم شده است. آن چیزی که یک اقتصاد را می‌سازد بخش واقعی آن (تولید) است و بازار سهام نمایانگر آن چیزی است که در بخش واقعی اقتصاد می‌گذرد. از اواخر سال ۹۸ ما به صورت تصنعی رابطه بین بخش واقعی اقتصاد و بازار سهام را بر هم زدیم و شرایط فعلی بازار سرمایه پیامد برهم خوردن رابطه بازار سهام و بخش واقعی اقتصاد است.
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به ارزش واقعی بازار ادامه داد: ارزش واقعی بازار سرمایه در محدوده‌های فعلی است و هرچقدر هم که به آن منابع تزریق کنند بازار نمی‌تواند جان دوباره بگیرد. من یک سال پیش هم این حرف را گفته بودند که ارزش بازار سرمایه در محدوده‌های یک میلیون و دویست هزار واحد است اما در آن زمان اعداد و ارقام عجیب و غریب بدون هیچ پشتوانه‌ای به بازار نسبت دادند و اکنون هم می‌بینیم که تمام منابع و برنامه‌ها را برای بازار سرمایه می‌خواهند این در حالی است که بهبود بخش واقعی اقتصاد که همان تولید است را فراموش کرده‌اند.
شایعه جدید در بازار ارز؛ حمایت از بورس با دلار

اکو ایران نوشت: پس از صحبت های رییس جمهور، برخی معامله گران ارزی چنین شایعه ای را مطرح کردند که دولت برای حمایت از بازار سهام،‌ اجازه افت معنادار به دلار را نخواهد داد. در روزهای اخیر شاخص کل بازار سهام افت شدیدی را تجربه کرده و تا نزدیک مرز حساس یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحدی پایین رفته است.
قرمزپوش شدن بازار سهام،‌ انتقادهای زیادی را از دولت برانگیخته است،‌ به طوریکه در شبکه های اجتماعی، هشتگ هایی با مضمون انتقاد از دولت و رییس جمهور ترند می شود. دیشب رییسی در بخشی از صحبت های خود وضعیت فعلی بورس را به دولت قبل نسبت داد و عنوان کرد که وزیر اقتصاد راهکارهای برون رفت از مشکلات بورس را به مردم اعلام می‌کند.
در این شرایط بخشی از معامله گران ارزی سعی می کنند چنین باوری را برجسته کنند که افت بیشتر قیمت دلار به ضرر بازار سهام است و دولت مایل به انجام این کار نیست.

به نظر می رسد این دسته از معامله گران با تکیه بر چنین شایعاتی حداقل سعی کنند در ابتدای روز جاری دلار به بالای خط مقاومت ۲۸ هزار و ۲۰۰ تومانی بازگردانند. در صورت تبیت دلار بالای این مرز، خریداران بیشتری وارد بازار ارز خواهند شد. طولانی تر شدن مذاکرات دلیل دیگری ست که معامله گران تازه ای را وارد بازار کرده است.
با این حال، کاهشی ها هم چنان به افت بیشتر قیمت امیدوارند. آن ها دیروز بخشی از صحبت های رییس جمهور را به عنوان سیگنال جدیدی از احتمال پیشرفت در مذاکرات هسته ای برجسته کردند. رییسی عنوان کرده است درصورتی که طرف مقابل بخواهند تحریم ظالمانه را برطرف کنند جای مذاکره وجود دارد
دیروز علی رغم تمام تلاش ها، بازیگران کاهشی نتوانستند دلار را به زیر مرز ۲۸ هزار تومانی ببرند. در صورتی که این اتفاق در روز جاری نیز رخ ندهد، احتمال افت معنادار دلار مطرح نخواهد بود.
پیش بینی بورس امروز 6 بهمن 1400 / سکانس آخر از سقوط بازار سهام؟
برای پیش بینی بورس امروز –چهار‌شنبه 6 بهمن- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز سه‌شنبه شاخص کل بورس 26 هزار و 659 واحد نزول کرد و به رقم یک میلیون و 208 هزار و 47 واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 6 هزار و 908 واحد پائین آمد و در رقم 317 هزار و 66 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 289 واحد افت کرد و به رقم 16 هزار و 954 واحد رسید.
در پایان معاملات ‌روز سه‌شنبه، 25 نماد رشد قیمت و 450 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 5 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 92 درصد بازار افت قیمت داشتند.
بیشترین افزایش قیمت
روز سه‌شنبه در بورس شرکت‌های لنت ترمز ایران (خلنت)، شرکت موتوژن (بموتو) و شرکت کاشی پارس (کپارس) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز شرکت‌های صنایع فولاد آلیاژی یزد (فولای)، توکا ریل (توریل) و پگاه آذربایجان شرقی (غپآذر) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.
بیشترین کاهش قیمت
در بورس نمادهای ستران (شرکت سیمان تهران)، شیراز (شرکت پتروشیمی شیراز) و خراسان (شرکت پتروشیمی خراسان) در روز سه‌شنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، شرکت ذوب روی اصفهان (فروی) و شرکت مدیریت سرمایه گذاری کوثر بهمن (وکبهمن) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.
عرضه و تقاضای بازار
عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز سه‌شنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌چهار‌شنبه است. در پایان معاملات روز سه‌شنبه بازار با مازاد عرضه‌ی 401 میلیارد تومانی بسته شد.
 ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به روز دوشنبه 25 درصد افزایش یافت و 415 میلیارد تومان شد. ارزش صف‌های خرید نیز نسبت به پایان روز کاری گذشته 7 درصد افت کرد و در رقم 14 میلیارد تومان ایستاد. 

پیش بینی بورس
بیشترین تقاضاها
روز سه‌شنبه نماد کمنگنز (شرکت معادن منگنز ایران) با صف‌ خرید 6.5 میلیارد تومانی در صدر جدول تقاضای بازار قرار گرفت. پس از کمنگنز، نمادهای هرمز (شرکت فولاد هرمزگان جنوب) و بموتو (شرکت موتوژن) بیشترین صف خرید را داشتند. 
بیشترین عرضه‌ها
روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به پارسان (شرکت گسترش نفت و گاز پارسیان) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 37 میلیارد تومانی داشت. پس از پارسان، نمادهای اتکای (شرکت بیمه اتکایی ایرانیان) و سمگا (شرکت سرمایه گذاری میراث فرهنگی) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس
پیش بینی بورس امروز
معامله‌گران در شرایطی به استقبال آخرین روز معاملاتی هفته می‌روند که دیروز شاخص بیشترین نزول هفته را پشت سر گذاشت. روندهای نزولی بازار شدت گرفت و اغلب قریب به اتفاق نمادهای بازار کاهش قیمت داشتند. خصوصا گروه‌های پالایشی و شیمیایی که به استثنای چند نماد، اغلب نمادهای این گروه‌ها به روند نزولی خود ادامه دادند. تصمیم کمیسیون تلفیق بودجه 1401 به مالیات ستانی از صادرات محصولات پتروشیمی و کمبود خوراک گاز این شرکت‌ها موجب نزول قیمت سهام این صنایع از روز یکشنبه شد. اما دیروز اظهار نظر وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران (حسین امیرعبداللهیان) و دبیر شورای عالی امنیت ملی (علی شمخانی) مبنی بر امکان مذاکره دو جانبه با ایالات متحده موجب تشدید افت قیمت‌ها در بورس شد. 
پیش بینی بورس
دیروز عرضه‌ی بازار از تقاضا‌ها بیشتر بود و سرانه خرید هر کد معاملاتی حقیقی 12.5 میلیارد تومان بود و سرانه فروش هر معامله‌گر حقیقی 25.8 میلیارد تومان بود. در پایان معاملات 184 نماد صف فروش داشتند و ارزش صف‌های فروش 415 میلیارد تومان بود. بدین ترتیب مازاد عرضه پایانی بازار به 401 میلیارد تومان بالغ شد که بیشترین رقم در 4 ماه اخیر است.
همچنین ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار به هزار و 127 میلیارد تومان رسید که بیشترین رقم در 4 ماه گذشته است. این بیست و چهارمین روز متوالی خروج سرمایه حقیقی از بورس است. با این وصف و با توجه به رشد عرضه و خروج سهامداران حقیقی می‌توان پیش بینی کرد که بورس در آخرین روز کاری هفته نیز نزولی خواهد بود. 
شاخص در فاصله 8 هزار واحدی سقوط به کانال یک میلیون و 100 هزار واحدی قرار گرفته و دور از انتظار نیست که امروز شاخص به کانال پائین‌تر منتقل شود.
نام شما

آدرس ايميل شما

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

‌زنان پاشنه آشیل‌دولت‌های سابق

بعد از دولت آقای هاشمی انحراف از دولت آقای خاتمی و با ورود به کنوانسیون رفع تبعیض علیه ...
ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

ابهام در لايحه رتبه‌بندي معلمان

سخنگوي شوراي نگهبان افزود: «در ماده ۶ نيز از آنجا كه مشخص نبود، چنانچه پس از اعمال رتبه‌بندي،...
جاي خالي استاد

جاي خالي استاد

عصر روز جمعه در نخستين روز بهمن ماه و در شرايطي كه افكار عمومي ايرانيان تحت‌الشعاع حاشيه‌هاي ...
1