تاریخ انتشار
چهارشنبه ۲۹ دی ۱۴۰۰ ساعت ۰۹:۵۷
کد مطلب : ۴۴۳۶۸۰
سازمان هواشناسی اعلام کرد

هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۰/۲۹؛ هشدار کولاک برف و ریزش بهمن در 20 استان/ مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند / ورود سامانه بارشی به کهگیلویه و بویراحمد / هشدار به کوهنوردان

۱
۰
هشدار کولاک برف و ریزش بهمن در 20 استان/ مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند / ورود سامانه بارشی به کهگیلویه و بویراحمد / هشدار به کوهنوردان
کبنا ؛سازمان هواشناسی با صدور اطلاعیه‌هایی با اشاره به ورود سامانه بارشی، کولاک برف و ریزش بهمن در ۲۰ استان اعلام کرد: مردم از سفرهای غیرضروری خودداری کنند.
به گزارش کبنا، اطلاعیه‌های سازمان هواشناسی به‌شرح زیر است؛
 توصیف سامانه اول: ادامه فعالیت سامانه بارشی
نوع مخاطره: بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، در نواحی مستعد ریزش تگرگ.
منطقه اثر: سیستان و بلوچستان، نیمه شرقی هرمزگان، جنوب کرمان اثر مخاطره: جاری شدن روان‌آب، آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها و سیلابی شدن رودخانه‌ها توصیه: پرهیز از توقف و تردد در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، بازگشایی آبروها و دهانه پل‌ها، پرهیز از سفرهای غیرضروری، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها.
توصیف سامانه دوم: نفوذ سامانه بارشی
نوع مخاطره: بارش برف، وزش باد شدید موقت، افت محسوس دما، یخبندان و کولاک برف.
منطقه اثر:
پنجشنبه 1400/10/30: زنجان، همدان، گلستان، کهگیلویه و بویراحمد، مرکزی، نیمه شمالی آذربایجان غربی.
جمعه 1400/11/01: شرق گیلان.
اثر مخاطره: کولاک برف، سوز باد، ریزش بهمن، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و برف‌گیر، احتمال افت فشار گاز و تأخیر یا احتمال لغو پرواز، شکستن نقاب برفی در فعالیت‌های کوهنوردی.
توصیه: اجتناب از فعالیت‌های کوهنوردی، کاهش سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی و آمادگی برای برف‌روبی.

توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه بارشی
نوع مخاطره: بارش برف، وزش باد شدید موقت، افت محسوس دما، یخبندان و کولاک برف.
منطقه اثر:
چهارشنبه 1400/10/29: جنوب غرب آذربایجان غربی و شمال کردستان.
پنجشنبه 1400/10/30: گیلان، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، کرمانشاه، کردستان، لرستان، ایلام، چهارمحال و بختیاری، مازندران، دامنه و ارتفاعات در استان‌های تهران، البرز، قزوین، شمال شرقی خوزستان،
جمعه 1400/11/01: مازندران، گلستان، خراسان شمالی و ارتفاعات در استان‌های قزوین، البرز، تهران و سمنان.
اثر مخاطره: کولاک برف، سوز باد، ریزش بهمن، لغزندگی، پدیده مه و کاهش دید در جاده‌ها، مسدود شدن جاده‌های مواصلاتی و برف‌گیر، احتمال افت فشار گاز و تأخیر یا احتمال لغو پرواز، شکستن نقاب برفی در فعالیت‌های کوهنوردی.
توصیف سامانه دوم: افزایش گرادیان فشاری
زمان شروع: جمعه 1400/11/01
زمان پایان: شنبه 1400/11/02
نوع مخاطره: وزش باد شدید، در مناطق مستعد خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید
منطقه اثر: خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان و شرق کرمان اثر مخاطره: خیزش گردو خاک، احتمال شکستن درختان فرسوده و آسیب به سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی.
توصیه: اجتناب جدی از فعالیت‌های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیرضروری، تجهیز خودروها به ادوات زمستانی و اطمینان از سوخت کافی، جمع‌آوری دام‌ها از حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، مدیریت در مصرف انرژی و آمادگی فرمانداری‌ها و سایر دستگاه‌های امدادی برای مقابله با رخداد خسارات احتمالی, آمادگی برای برف‌روبی, حفظ و مستحکم کردن سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در تردد و پارک خودرو در اطراف تابلوهای تبلیغاتی، درختان فرسوده و ساختمان‌های نیمه‌کاره.
توصیف سامانه اول: نفوذ سامانه پرفشار
نوع مخاطره: کاهش محسوس دما به‌طور میانگین بین 8 تا 10 درجه
منطقه اثر: جمعه 1400/11/01: ایلام، خوزستان، بوشهر، فارس.

شنبه 1400/11/02: فارس، هرمزگان، کرمان، یزد، خراسان جنوبی، سیستان و بلوچستان.
اثر مخاطره: یخ‌زدگی محصولات و احتمال خسارت به ماشین‌آلات کشاورزی
توصیه: تداوم افزایش رطوبت در مزارع و باغات با هدف تعدیل دمای محیط از طریق انجام آبیاری خارج از نوبت، مصرف کودهای پتاسه (سولوپتاس) و ترکیبات بُر و روی (مانند فروت ست) و کود‌های اسید آمینه به‌صورت غیرمستقیم در بالای تاج درختان، جهت مقاوم‌‏سازی درختان به سرما.
تأمین سوخت و کنترل دما و رطوبت و تهویه در گلخانه‌ها، مرغداری‌ها و دامداری‌ها با توجه به کاهش محسوس دما.
محافظت از تأسیسات و مراقبت از سیستم‌های آبیاری تحت فشار با توجه به پایین بودن دمای سطح زمین به‌ویژه در مناطق مرتفع و کوهستانی.
ایجاد پوشش روی نهال‌های جوان و درختان آسیب‌پذیر (پلاستیک سیاه، گونی، پلی‌اتیلن و نایلون).
خودداری از انجام هرس درختان، عدم کوددهی استخرهای پرورش ماهیان گرم‌آبی.
روشن کردن آتش و ایجاد مه‌دود در باغات (در ساعات نزدیک صبح و بامداد).
عدم مبارزه شیمیایی در مناطقی که دما به زیر صفر می‌رسد.
خودداری دامداران و عشایر از عبور در ارتفاعات.
استفاده از ضدیخ در ماشین‏‌آلات و ادوات کشاورزی، محافظت از سبزی و صیفی‌جات تازه‌کشت‌شده در برابر سرما در استان‌های جنوبی
توصیف سامانه دوم: وزش باد شدید
نوع مخاطره وزش باد شدید
منطقه اثر: جمعه 1400/11/01: خراسان جنوبی، کرمان، یزد، سیستان و بلوچستان، هرمزگان.
شنبه 1400/11/02: سیستان و بلوچستان، شرق کرمان، شرق هرمزگان.
اثر مخاطره: خسارت به تأسیسات گلخانه‌ای و احتمال شکستن نهال‌های تازه‌کشت‌شده.
توصیه: استحکام نهال‌های تازه‌کشت‌شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی، استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها‌، با توجه به باد و سرما در مناطق سردسیر، دامداری‌ها نسبت به خشک نگه‌داشتن سطح زمین و مسدود نگه‌داشتن درب‌های سالن‌ها اقدام کنند.
سالن‌های مرغداری نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند، عدم انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به‌دلیل باد، عدم استقرار ماشین‌آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین، عدم آهک‌پاشی در استخرهای خاکی پرورش ماهی و مزارع میگو که آب آن تخلیه شده به‌دلیل وزش باد شدید.

برچسب ها :
هواشناسی ایران سامانه بارشی ورود سامانه بارشی بارش باران بارش برف و باران بارندگی پیش بینی وضع هوا هواشناسی راه های ارتباطی دیشموک راه های ارتباطی پیش‌بینی بارش برف و باران سازمان هواشناسی کشور آذربایجان غربی آذربایجان شرقی کردستان کرمانشاه زنجان قزوین استان گیلان مازندران گلستان استان البرز تهران اردبیل بوشهر فارس هرمزگان استان کهگیلویه و بویراحمد یاسوج شمال شهرستان بویراحمد میزان بارش هشدار هواشناسی شهرستان گچساران شهرستان باشت شهرستان دنا سی سخت دهدشت قلعه رئیسی دیشموک شهرستان لنده ارتفاعات دنا باشت شهرستان بهمئی اداره کل هواشناسی خراسان شمالی شمال خراسان رضوی خراسان رضوی کاهش دما چهارمحال و بختیاری نقشه‌ های هواشناسی پیش بینی هوا پیش بینی وضعیت جوی چاروسا سیل آب گرفتگی یخ زدگی زنجیر چرخ بخش بوستان لیکک دشتروم سد تنگ سرخ بخش چیتاب چیتاب مه گرفتگی کارشناس هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی استان کهگیلویه و بویراحمد هواشناسی کهگیلویه و بویراحمد کبنانیوز خلیج فارس دریای خزر بندرعباس هواشناسی بندر عباس زاگرس کوه های زاگرس خوزستان هواشناسی استان خورستان گرد و خاک اهواز گرد و خاک ریزگردها کاکان پیست اسکی کاکان منطقه کاکان کشاورزان کشاورزان و دامداران روستای منصورخانی کاکان حمزه خانی شهر سی سخت دمای هوا ایلام لرستان آبگرفتگی معابر عمومی هواشناسی ایران ۱۴۰۰/۱۰/۲۹ حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها وزش باد شدید مرغداران
نام شما

آدرس ايميل شما

یکی از هزاران
Iran, Islamic Republic of
روز سه شنبه 28 دی بنا به ضرورت از یاسوج حرکت کردم به سمت دژکرد منطقه سده فارس، بی توجهی یا بی امکاناتی یا سوء مدیریتی در این جاده که بخشی از آن در استان ما و بخشی در استان فارس بود کاملا مشاهده میشد. بخش فارس کاملا برف روبی شده و عرض جاده عاری از انباشتگی برف اما بخش استان ما اغلب بخصوص سر پیچ ها به اندازه عبور یک ماشین در جاده دوطرفه برف روبی از سر اضطرار صورت گرفته بود.باز باید از افرادی که مستقیم درگیر این کارند تشکر میکنم.خداوندا حال که نفت و گاز و منابع طبیعی و پایتخت طبیعت و ... را لطف کردی مسئولینی در حدود همین الطاف مرحمت بفرما.
ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

ناگفته‌های جنایت‌های هولناک خرمدین از زبان همسرش

«من همیشه از اکبر می‌ترسیدم. وحشت داشتم که با او مخالفت کنم. برای همین مجبور بودم که ...
مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

مجلس، شورای نگهبان و نظام رتبه‌بندی معلمان

اجرای نادرست نظام رتبه‌بندی معلمان ضمن سوزاندن فرصت‌های اعتلای کیفیت نظام آموزشی و اعتلای ...
ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج به سبک خانواده‌های سیاسی

ازدواج در نسل اول سیاسی‌ها یا سنتی در قالب معرفی دوست و خانواده بوده یا در خلال مبارزه ...
1