تاریخ انتشار
شنبه ۴ دی ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۰۲
کد مطلب : ۴۴۲۷۸۹
در دیدار استاندار کهگیلویه و بویراحمد با رئیس جمهور چه گذشت؟

تشریح یک دیدار از زبان استاندار کهگیلویه و بویراحمد

۴
۰
تشریح یک دیدار از زبان استاندار کهگیلویه و بویراحمد
کبنا ؛ دیدار استاندار و نمایندگان استان کهگیلویه و بویراحمد در مجلس شورای اسلامی با سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران بازتاب گسترده‌ای در رسانه‌ها داشت.  نتیجه این دیدار برای مردم اولویت اول را دارد. نفس این دیدار و بیان مشکلات و خواسته‌های استان کهگیلویه و بویراحمد از شخص اول اجرائی کشور اهمیت ویژه‌ای دارد، اما اینکه دستاوردهای این دیدار چیست و چه فایده‌ای برای مردم خواهد داشت نیز حائز اهمیت است.
به گزارش کبنا، سید علی احمدزاده استاندار کهگیلویه و بویراحمد به تشریح دیدار خود و نمایندگان این استان در مجلس شورای اسلامی با رئیس جمهور می‌پردازد و می‌گوید: «عمده درخواست ما تخصیص اعتبارات پروژه‌های سفر بود.»
وی گفت: در این دیدار که مسئولان استان‌های فارس و بوشهر حضور داشتند فرصتی شد تا مشکلات استان کهگیلویه و بویراحمد را به صورت مستقیم با رئیس جمهور مطرح کنیم.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه در این دیدار به مسائل مختلفی اشاره شد، افزود: ابتدا هر سه نماینده مشکلات عام استان کهگیلویه و بویراحمد و حوزه انتخابیه را مطرح کردند سپس در خصوص پروژه‌های ملی استان مطالبی گفته و به برخی پروژه‌های مهم و کلیدی هر شهرستان اشاره شد.
 وی بیان کرد: سپس نوبت به استانداران رسید و با توجه به اینکه زمان زیادی از سفر دولت به استان نمی‌گذرد عمده درخواست ما تخصیص اعتبارات پروژه‌های سفر بود، در این دیدار به رئیس جمهور گفتیم چونکه اعتبارات پروژه‌های مصوب شده چندین برابر اعتبارات سالیانه استان کهگیلویه و بویراحمد است امیدی در جهت تحول استان در دل مردم ایجاد شده بنابراین انتظار می‌رود دستور دهند اعتبارات تخصیص یابد.
 مقام عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد ادامه داد: همه پروژه‌های سفر به امضاء معاون اول رئیس جمهور، وزارء مربوطه و بنده به عنوان استاندار استان رسیده و مبادله موافقت‌نامه صورت گرفته اما ما خواهان این بودیم که این اعتبارات در بودجه ۱۴۰۱ کاملاً دیده شود و بخشی از اعتبارات هم به منظور سرعت بخشیدن به برنامه‌ها در پایان ۱۴۰۰ تخصیص داده شود.



 احمدزاده عنوان کرد: دیگر مورد مطرح شده در دیدار با آیت‌الله دکتر رئیسی توجه به صنایع بالادستی و صنایع بزرگ و توجه ویژه همه وزارتخانه‌ها به استان بود و تاکید کردیم که در همه حوزه‌ها به خصوص صنعت نفت و گاز در استان سرمایه‌گذاری بزرگی انجام شود.
 مقام عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: توسعه نیافتگی و محرومیت‌ها دیگر مورد مطرح شده بود تقاضا کردیم برای جاده‌های روستایی و عمران و آبادانی و تحول بنیادی در روستاها اعتبارات خاصی لحاظ شود.
 وی بیان کرد: رئیس جمهور دستور ویژه دادند که پروژه‌هایی که در سفر به استان دیده نشدند در پروژه‌های سفر آورده شوند و دستور دادند مرتضوی معاون اجرایی این پروژه‌ها را به اعتبارات سفر به کهگیلویه و بویراحمد اضافه کند.
 وی بیان کرد: درخواست دادیم ۲۰۰ میلیارد تومان برای جاده‌های روستایی مناطق زیلایی، سیلاب و کلوار، مناطق کهگیلویه، گچساران و سایر مناطق روستایی استان که در سفر دیده نشدند اختصاص داده شود که مصوب و به پروژه‌های سفر اضافه شد.
 احمدزاده عنوان کرد: درخواست اختصاص تسهیلات برای حمایت از سرمایه‌گذار و ایجاد اشتغال پایدار در سطح استان و سرمایه‌گذاری پروژه‌های زودبازده دیگر درخواست مطرح شده در دیدار با رئیس جمهور بود.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: در تقسیمات کشوری خواهان ارتقاء سه بخش دیشموک، چاروسا و لوداب به شهرستان بودیم که قرار شد در تقسیمات کشوری دیده شود.



 وی بیان کرد: رئیس جمهور در خصوص تخصیص اعتبارات دستور دادند سریعاً با حضور رئیس سازمان برنامه و بودجه و معاون اجرائی رئیس جمهور جلسه‌ای تشکیل و اعتبارات تخصیص داده شود به نحوی که همه پروژه‌های سفر به مرحله اجرا برسند.
 مقام عالی دولت در کهگیلویه و بویراحمد با اشاره به اینکه در این دیدار برخی پروژه‌های بزرگ مورد تاکید قرار گرفت، گفت: پروژه‌های جاده خیرآباد_ دهدشت و پاتاوه که نیازمند اعتبارات زیادی است و سد تنگ سرخ که عمده خواسته آبرسانی به اراضی پایین دست کشاورزی و آب شهر یاسوج بود مورد تاکید نمایندگان بود، همچنین سرمایه‌گذاری در حوزه نفت و سایر پروژه‌های بزرگ دیگر موردی بود که مورد توجه آیت‌الله رئیسی قرار گرفت.
 احمدزاده با بیان اینکه در سفر رئیس جمهور برخی پروژه‌ها دیده نشد از تقدیم حدود ۳۰ درخواست به رئیس جمهور خبر داد و گفت: در صورتی که این درخواست‌ها مورد عنایت قرار گیرد می‌تواند تحول عظیمی در استان ایجاد کند، ضمن اینکه فرصت خوبی بود که بتوانیم برای کارهایمان به صورت مستقیم از رئیس جمهور دستور بگیریم.
 استاندار کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: امید می‌رود با دستور رئیس جمهور شاهد تسریع در پروژه‌هایی مانند پتروپالایشگاه، منطقه گازی مختار، پروژه آبرسانی به کهگیلویه بزرگ، سد سقاوه، سد تنگ سرخ، آبرسانی به دشت‌های امامزاده جعفر، دشت باشت، منطقه خیرآباد، نازمکان، غرب دهدشت، پروژه آبرسانی به مناطق روستایی و شهری استان و شبکه فاضلاب شهری باشیم.
 مطالبه‌گری بی تعارف استاندار کهگیلویه و بویراحمد از رئیس جمهور
ایرنا در گزارشی صحبت‌های استاندار کهگیلویه و بویراحمد با رئیس جمهور را مطالبه‌گری بی‌تعارف دانست و نوشت: با اینکه بخش قابل توجهی از مصوبات سفر رئیس جمهور به کهگیلویه و بویراحمد در بازه ۸۵ روزه اجرایی و تحقق یافته است اما استاندار و دیگر ارکان حکومتی در این استان با جدیت و بدون تعارف همچنان پیگیر تحقق مصوبات سفر، وعده‌های هیات دولت و مطالبات مردمی هستند.
 البته نباید فراموش کنیم که خود کارگزاران دولت سیزدهم از جمله شخص رئیس جمهور را باید در زمره سیاستمدارانی دانست که برای گره گشایی از امور مردم همواره بر مطالبه گری بحق اصرار داشته و سکوت را در حوزه تضییع حق الناس جایز ندانسته و نمی‌داند.
 بنابراین در سایه این مطالبه گری ها و امید به آینده بهتر، اگر بگوییم هیچ شاخصی به اندازه امیدواری به بهبود شرایط در میان مردم، نمی‌تواند به مسئولان انگیزه پیگیری بدهد بیراه نگفته‌ایم.



مردم استان کهگیلویه و بویراحمد جز معدود مردمانی هستند که در هر شرایطی امید به تغییر وضع موجود دارند و مهمترین نشانه این امیدواری نیز حجم نامه‌هایی است که در سفر مسئولان کشوری به استان جمع آوری می‌شود. که در سفر نهم مهرماه رئیس جمهور به استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد درخواست‌ها به ۱۸۰ هزار نامه رسید.
با همه این‌ها اما مهمترین بخش سفرهای استانی هیات دولت، درخواست‌های مسئولان استان است که تحقق آن‌ها مبنایی برای تحقق مطالبات مردمی نیز می‌شود.
به عبارتی اگر تغییرات و زیرساختهای مورد مطالبه، مسئولان سریعتر ایجاد شود بدون شک دغدغه‌های مردمی نیز برطرف می‌شود. تحقق این درخواست‌ها خصوصاً اگر تصویب هم شده باشند نیز نیاز به پیگیری مستمر و بدون تعارف از هیات دولت دارد.
با این مقدمه نگاهی به بخشی از مهمترین مصوبات هیات دولت به استان کهگیلویه و بویراحمد می‌اندازیم.
 مصوبات سفر
رئیس جمهور در سفر پنجم استانی خود به کهگیلویه و بویراحمد که با بازدید از محل احداث سد تنگ سرخ در شهرستان بویراحمد و انتقاد از تأخیر ۱۰ ساله در اجرای این پروژه، تأمین حق و حقوق مردم، رفع معارضات محلی و اجتماعی و تذکر به مسوولان درباره اظهارات برخی از کارگران فعال در این پروژه درباره تأخیر در پرداخت حقوق و مزایا، آغاز شد، از جمله برنامه‌های آیت الله رئیسی در سفر به این استان بود.
 بر اساس آخرین تصمیمات قرار شد با تخصیص اعتبار لازم برای ساخت این سد در بودجه سال ۱۴۰۱ و از محل‌هایی مانند ماده ۵۶ این سد تا پایان سال ۱۴۰۱ آبگیری شود.
تکمیل عملیات اجرایی جاده ملی پاتاوه – دهدشت دومین مطالبه از رئیس جمهور بود که مصوباتی هم داشت.
 ۶۰۰ هزار میلیارد ریال طرح‌های کلان اقتصادی نیازمند حمایت دولت، تکمیل نیروگاه سیکل ترکیبی ۵۰۰ مگاواتی کهگیلویه، سهم کم استان از سدها، حضور کمرنگ بخش خصوصی به دلایل متعدد از جمله ضعف بنیه مالی و اقتصادی مردم و نبود طرح‌های مهم و کلان سرمایه گذاری از گذشته و برخی بروکراسی‌ها و کاغذبازی‌های اداری، عدم توسعه زیرساخت‌ها و خلاء حضور مدیران اجرایی در مناطق محروم، تکمیل نشدن سدها، را می‌توان از دیگر مشکلات مهم استان برشمرد.
سرمایه گذاری وزارت نفت، ۲۶۰ میلیون یورو برای افزایش و نگهداشت تولید نفت در قالب سه طرح بزرگ در شهرستان گچساران، پیگیری مشکلات عشایر بویراحمد، تهیه برنامه عملیاتی و قابل ارزیابی برای توسعه شهرستان‌های کهگیلویه و بویراحمد از جمله لنده تا پایان سال، راه اندازی صنایع تبدیلی و اختصاص ۷۰۰ میلیارد ریال برای تکمیل و بهره برداری ۲ سد خاکی کوهبرد شهرستان کهگیلویه و ایلی آباد بهمئی، از دیگر مواردی بود که در این سفر به آنها اشاره شد.



تعطیلی کارخانه قند یاسوج از دیگر چالش‌های استان کهگیلویه و بویراحمد بود که رئیس جمهور اعلام کرد که این کارخانه به زودی فعال و مشکل ۲۰۰ تا ۳۰۰ کارگر بیکار آن حل می‌شود.
اعزام هیاتی برای حل مشکلات عشایر تنگ سرخ، دستور برگزاری نشست با عشایر منطقه توسط استاندار و پیگیری مشکلات آنها، تصویب ۲۱۷ طرح زیربنایی، زیرساختی و توسعه محور در بخش‌های مختلف اعم از گردشگری، راه، آب، منابع نفت و گاز، پتروشیمی، گیاهان دارویی، صنعت و کشاورزی برای عبور از محرومیت‌ها و شتاب بخشی به روند توسعه‌ای استان کهگیلویه وبویراحمد از جمله مصوبات ودستورات این سفر بود.
بازدید از پروژه‌های آبرسانی به چهار شهر دهدشت، چرام، لنده و سوق، پتروشیمی دهدشت، باغات شمس آباد چرام و کارخانه فسفات چرام و پروژه عمرانی آبرسانی به اراضی حومه غربی از دیگر برنامه‌های سفر هیات دولت به شهرستان کهگیلویه و چرام بود.
 به دنبال دستور رئیس جمهوری و مصوبات سفر، در کوتاه‌ترین زمان یکی از درخواست‌های مردم استان کهگیلویه و بویراحمد مبنی بر خرید تضمینی سیب صنعتی محقق و کام باغداران استان شیرین شد.
تصویب ۱۱۰ میلیارد تومان برای گازرسانی به زیلایی یکی از بخش‌های محروم کهگیلویه و بویراحمد برای گازدار شدن ۴۰ روستای زیلایی از دیگر مصوبات این سفر بود.
همچنین قرار است پیرو مصوبات سفر رئیس جمهور تمامی مدارس کانکسی بالای ۱۵ دانش آموز در کهگیلویه و بویراحمد جمع آوری شود. 
همانگونه که گفته شد پیگیری مستمر این مصوبات از سوی مسئولان ارشد استانی گویای عزم جدی آنها برای تحقق مطالبات استان و مردم است و این پیام را به جامعه می‌دهد که برخلاف بسیاری اظهار نظرها که چنین برنامه‌هایی را تشریفاتی و فاقد دستاورد می‌دانند، مسئولان آنچه گفته و درخواست داده‌اند را مصرانه پیگیری می‌کنند.



نکته دیگر اینکه با وجود تحقق برخی مصوبات سفر در بازه زمانی ۸۵ روزه اما باز هم مسئولان پیگیر سایر مصوبات هستند چراکه همواره کهگیلویه و بویراحمد از مدیرانی که به حداقل‌ها راضی بوده‌اند ضربه خورده است.
برای اینکه اهمیت مصوبات سفر رئیس جمهور را در نزد مسئولان استانی بدانیم باید جدیت آنها را در پیگیری آنها سنجید بر همین اساس نگاهی به دیدار استاندار و مجمع نمایندگان استان با رئیس جمهوری خود گویای همه چیز است.
علی احمد زاده استاندار دغدغه مند و پرتلاش کهگیلویه و بویراحمد به اتفاق مجمع نمایندگان این استان در دیدار پنجشنبه گذشته با رئیس جمهور گزارشی کاملی از مشکلات و تنگناهای ساختاری و زیرساختی احصا شده این استان را تشریح کرد و درخواست‌هایی از جمله تأمین و تخصیص اعتبارات پروژهای سفر رییس جمهور و هیات دولت، اعطای تسهیلات بانکی و سرمایه گذاری، تأمین اعتبار برای اتمام پروژه‌های نیمه تمام، ایجاد ۲ شهرستان دیشموک و چاروسا، تأمین اعتبار سد تنگ سرخ یاسوج و نیروگاه سیکل ترکیبی پادوک در خیرآباداز رییس دولت سیزدهم داشت.
توجه وزارت نفت به سرمایه گذاری در صنایع بزرگ وابسته به نفت و گاز در سطح استان، رفع موانع سد آبریز در کهگیلویه، رفع موانع و مشکلات آبرسانی دشت امام زاده جعفر و باشت و منطقه ناز مکان و دیل، تأمین اعتبار برای اتمام جاده دهدشت پاتاوه، توجه و تسریع در ساخت سد سقاوه، توجه به جاده‌های روستایی و صعب العبور و طرح‌های گردشگری در سطح استان و دیگر پروژه‌های نیمه تمام استان بود از دیگر مطالبات استاندار و مجمع نمایندگان استان از رییس جمهور بود که در قالب بسته‌ای در اختیار آیت الله رییسی قرار گرفت.
 در نهایت باید گفت کهگیلویه و بویراحمد در طول سالیان با انباشت وعده‌ها و مصوبات محقق نشده روبرو بوده است و بیشترین آسیب را از مدیرانی خورده که در حضور مسئولان کشوری و برای بقای خود چشم بر روی مشکلات مردم بسته و نه تنها پیگیر مصوبات نبوده که از یادآوری آن خودداری کرده‌اند که مبادا خاطر وزیر و مسئولی آزرده شود و در چنین شرایطی پیگیریهای دکتر احمد زاده استاندار فهیم و پرتلاش آن هم بدون تعارف‌های مرسوم نشانه خوبی برای کهگیلویه و بویراحمد است.

نام شما

آدرس ايميل شما

Iran, Islamic Republic of
همه طرحها به یکی دو مورد مال یاسوج و دهدشت هست گچساران هیچچچچییییی
Iran, Islamic Republic of
این آقای حسینی حداقل واسه جاده گچساران گناوه یه بودجه می‌گرفت بزرگراه بشه گچساران 90هزار بیمه شده تامین اجتماعی داره اما بیمه شده های بد بخت از یه بیمارستان سی تخت خوابه هم محرومن
سد آبریز
Romania
وقتی شایسته سالاری نباشه بهتر از نباید باشه
تاجگردون رد کردن
نمایندگان گزينشی قومی قبیله ایی استان
آخ تا قیومت و بخت کج مردم مظلوم استانم
Iran, Islamic Republic of
سد آبریز
ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و ترکمنستان

ماجرای برگشت خوردن صیفی‌جات و محصولات کشاورزی ایرانی از روسیه و هند و حتی ترکمنستان یکبار ...
علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

علاقه اصولگرایان به دولت در سایه

دولت در سایه امر سیاسی مرسومی در کشورهای توسعه‌یافته است و اگر به صورت سازمان‌یافته پیش ...
ایده آقا‌محسن در دست رئیس

ایده آقا‌محسن در دست رئیس

صاحب‌نظران معتقدند وضعیت فعلی کشور فعلا اجازه هیچ آزمون و خطایی، آن‌هم در حد تغییرات ...
1